lithium caravan mover accu "tear downs"
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Jij bent vast een jongere generatie en opgegroeid met LifePo4..
Ik ben nog van de ouderwetse loodaccu-tijd.
LifePo4 is vele malen moderner...
Maar ook niet het eindpunt van batterij ontwikkelingen..
Benieuwd wat je nog meer gaat onderzoeken...welk accu er op je bank komt
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
De batterijen hebben een omhulsel van karton , en hebben ook die kleur . wanneer ik dat umhulsel er af schuif staat er Y14F06-431-LP3-55A
Dat laatste deel zal wel staan voor lithium fosfaat - 5,5 a/h
Dat laatste deel zal wel staan voor lithium fosfaat - 5,5 a/h
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Niet slecht.atmosphere2 schreef: ↑zo 14 mar 2021 22:39
Ik heb deze accu nu getest door hem te belasten met een omvormer welke op een verbruiker is aangesloten . De stroom was continu 30 A en dat hield de accu 25 minuten vol . Dat komt aardig overeen met wat de specificaties vertellen, dat half uur moveren. De cellen blijken dus nog goed te functioneren.
Er is wel wat capaciteits verlies. Het is immers een 20 Ah accu.
Bij 30 A zou dat 40 minuten moeten zijn in theorie.
Bij 10 % ( geschat) omvormer verlies 36 minuten.
Nog 10 % eraf, voor 90 % ontladen, nog ruim 30 minuten.
Ik weet niet hoe oud de accu is, maar je mag niet klagen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Dat denk ik ook.
Ik heb zelf geen caravan overigens. De leeftijd van de accu is onbekend. Zeker is dat de batterijen maar weinig cycli hebben gedraaid, ook al zou de accu bv al 6 jaar oud zijn , aan die duizenden cycli die voor LiFePO4 batterijen staan kom je nooit met een mover accu, 50 cycli is al veel . Dus echt veel degradatie zal er ook niet zijn.
Bij 30A schakelt de low voltage cut-off van omvormer / mover kast in ver voordat de accu leeg is als gevolg van de interne weerstand .
De spanning van de accu loopt vanaf een volt of 10 (belast)snel weer terug richting 12 volt (onbelast).
Een zwaardere accu zal niet alleen meer A/h hebben maar ook verder te ontladen zijn voordat mover kast of omvormer hem uitschakelt(dat gebeurd dus voordat de BMS de boel zou onderbreken)
dus stel, even als voorbeeld, met 20 A/h accu kun je 20 minuten moveren.
Dan zou je met een 30/ A/h accu 30 minuten kunnen moveren, zo lijkt logisch .
In realiteit zal je met die 30 A/h 35 of 40 miuten kunnen moveren, omdat je een groter deel van de lading benut, als gevolg van mijn eerdere verhaal over interne weerstand.
De 30 A/h accu is dus wat efficienter voor deze toepassing. Dat is mijn idee hierover , in ieder geval. just shoot if I am wrong.
Ik zal dat nog verder onderbouwen m.b.v. 2 kleine accu's die ik zelf gemaakt heb.
Ik heb zelf geen caravan overigens. De leeftijd van de accu is onbekend. Zeker is dat de batterijen maar weinig cycli hebben gedraaid, ook al zou de accu bv al 6 jaar oud zijn , aan die duizenden cycli die voor LiFePO4 batterijen staan kom je nooit met een mover accu, 50 cycli is al veel . Dus echt veel degradatie zal er ook niet zijn.
Bij 30A schakelt de low voltage cut-off van omvormer / mover kast in ver voordat de accu leeg is als gevolg van de interne weerstand .
De spanning van de accu loopt vanaf een volt of 10 (belast)snel weer terug richting 12 volt (onbelast).
Een zwaardere accu zal niet alleen meer A/h hebben maar ook verder te ontladen zijn voordat mover kast of omvormer hem uitschakelt(dat gebeurd dus voordat de BMS de boel zou onderbreken)
dus stel, even als voorbeeld, met 20 A/h accu kun je 20 minuten moveren.
Dan zou je met een 30/ A/h accu 30 minuten kunnen moveren, zo lijkt logisch .
In realiteit zal je met die 30 A/h 35 of 40 miuten kunnen moveren, omdat je een groter deel van de lading benut, als gevolg van mijn eerdere verhaal over interne weerstand.
De 30 A/h accu is dus wat efficienter voor deze toepassing. Dat is mijn idee hierover , in ieder geval. just shoot if I am wrong.
Ik zal dat nog verder onderbouwen m.b.v. 2 kleine accu's die ik zelf gemaakt heb.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Zeker weten , want cylinders trekken minder snel krom dan een plaat , veel minder snel zelfs.
Die optima's worden voor caravans de laatste jaren meer verkocht in de caravan wereld dan de LiFePO4 accus , schat ik in.
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Dat is meestal een prijskwestie.
Maar kan ook praktische overweging zijn. Bijvoorbeeld:
Mijn laatste mover was een Simpark.
Die zijn beresterk..en rijden het snelst. Prettige eigenschappen..
Dat heeft echter consequenties. Ik heb een voorkeur voor nogal weinig gecultiveerde campings, dan kan je dikke boomwortels en diepe gaten tegenkomen onderweg naar die unieke plek waar niemand komen kan. Dan heb je soms het maximale vermogen van een mover nodig. Dat is 220 A bij een Simpark.
Een Yellowtop levert dat op zijn slofjes.
Li accu's die dat kunnen zijn er niet zoveel, en die dat wel kunnen zijn peperduur.
Nu heb ik geen mover, en mijn accu's hoeven niet meer zulke hoge stroomsterkte meer te leveren.
Op termijn wil ik naar 150 Ah Lifepo4, met een 150 A BMS.
Mijn 2 stuks 105 Ah AGM accu's parallel zijn echter nog bijna nieuw..
Ik wacht nog maar effe.
Het is ook best nog wat werk om het laadsysteem in mijn camper om te bouwen van loodzuur naar Lifepo4.
Maar kan ook praktische overweging zijn. Bijvoorbeeld:
Mijn laatste mover was een Simpark.
Die zijn beresterk..en rijden het snelst. Prettige eigenschappen..
Dat heeft echter consequenties. Ik heb een voorkeur voor nogal weinig gecultiveerde campings, dan kan je dikke boomwortels en diepe gaten tegenkomen onderweg naar die unieke plek waar niemand komen kan. Dan heb je soms het maximale vermogen van een mover nodig. Dat is 220 A bij een Simpark.
Een Yellowtop levert dat op zijn slofjes.
Li accu's die dat kunnen zijn er niet zoveel, en die dat wel kunnen zijn peperduur.
Nu heb ik geen mover, en mijn accu's hoeven niet meer zulke hoge stroomsterkte meer te leveren.
Op termijn wil ik naar 150 Ah Lifepo4, met een 150 A BMS.
Mijn 2 stuks 105 Ah AGM accu's parallel zijn echter nog bijna nieuw..
Ik wacht nog maar effe.
Het is ook best nog wat werk om het laadsysteem in mijn camper om te bouwen van loodzuur naar Lifepo4.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Oef...
Op mijn werk ging het gisteren even niet goed bij de accu's.
Nicad cellen uit een 737 accu.
1 cel is 1.2 V en 50 Ah
Mit rauch und flammen..
.
Op mijn werk ging het gisteren even niet goed bij de accu's.
Nicad cellen uit een 737 accu.
1 cel is 1.2 V en 50 Ah
Mit rauch und flammen..
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Als je een exemplaar hebt dat via de polen te laden is dan is het een fluitje van een cent.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Maar het is wel mogelijk , zonder al te hoge kosten. Ik heb 2 accu's zelf gemaakt omdat het een hobby is en ik wil kijken wat er mogelijk is. accu 1 350 A piekAb schreef: ↑di 16 mar 2021 00:52Dat is meestal een prijskwestie.
Maar kan ook praktische overweging zijn. Bijvoorbeeld:
Mijn laatste mover was een Simpark.
Die zijn beresterk..en rijden het snelst. Prettige eigenschappen..
Dat heeft echter consequenties. Ik heb een voorkeur voor nogal weinig gecultiveerde campings, dan kan je dikke boomwortels en diepe gaten tegenkomen onderweg naar die unieke plek waar niemand komen kan. Dan heb je soms het maximale vermogen van een mover nodig. Dat is 220 A bij een Simpark.
Een Yellowtop levert dat op zijn slofjes.
Li accu's die dat kunnen zijn er niet zoveel, en die dat wel kunnen zijn peperduur.
200 A continu stroom, dubbele bms
gewicht 2 kg
Verschil is dat er geen LiFePO4 cellen inzitten. Ik maak nog wel een apart topic aan hierover.
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
@Atmosphere2;
Ik heb ook een (goede) Enduro Li1220 20 ah
Mocht je deze willen bekijken/meten/vergelijken etc, moet je een PB sturen, om dit buiten mijn vakantie's om te doen, want dan staat hij toch hier (werkeloos) thuis.
Ik heb ook een (goede) Enduro Li1220 20 ah
Mocht je deze willen bekijken/meten/vergelijken etc, moet je een PB sturen, om dit buiten mijn vakantie's om te doen, want dan staat hij toch hier (werkeloos) thuis.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Battle born 100 A/h tear down by Will Prowse.
[youtube]https://youtu.be/G5E30u-66VI[/youtube]
Dit is meer een camper batterij, maar kan in een caravan natuurlijk ook gebruikt worden wanneer je echt autonoom wil zijn. Dan kun je onderweg verse koffie zetten , de koelkast draaiende houden, en los van de auto alle 12 volt voorzieningen gebruiken.
[youtube]https://youtu.be/G5E30u-66VI[/youtube]
Dit is meer een camper batterij, maar kan in een caravan natuurlijk ook gebruikt worden wanneer je echt autonoom wil zijn. Dan kun je onderweg verse koffie zetten , de koelkast draaiende houden, en los van de auto alle 12 volt voorzieningen gebruiken.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Hoe zou de brandweer hier over denken ??
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
scooterandre schreef: ↑ma 15 mar 2021 12:39Je kunt die bewering ook gewoon niet aannemen. Ik ervaar het andersom: grote accu --> kleine Ri, kleine accu --> grote Ri.Wat ik niet wist is dat grotere/zwaardere cellen ook een grotere Ri hebben..
Weer wat geleerd.
Iemand die "ma/h" als eenheid voor capaciteit gebruikt, verliest bij mij toch al een beetje aan geloofwaardigheid.
U bedoeld dat het w/h zou moeten zijn ? in gebruik gewoon A/h omdat het toch steeds over 12 volt accu's gaat. Het gaat hier natuurlijk niet over capaciteit zoals bij condensatoren. Bij batterijen is het een veelgebruikte term voor de stroom/tijd.
En natuurlijk heeft een grotere accu een lagere Ri, ik beweer ook zeker niet dat dit niet zo is . Ik spreek over batterijen met hetzelfde formaat waarbij de ene een hoger aantal mA/h heeft dan de ander. De batterij met het laagste aantal mA/h heeft de laagste Ri
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Volgens mij is stroom per tijdseenheid geen SI-eenheid. Wel stroom maal tijd = Ah (is capaciteit van de accu).
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Ik bedoel daarmee, dat je het schuine streepje niet moet gebruiken.
Stroomsterkte = Ampère = Coulomb per seconde.
Capaciteit = Stroomsterkte gedurende een bepaalde tijd = Ampère maal Uur (Ah)
Vermogen wordt uitgedrukt in Watt(W),
Energie wordt uitgedrukt in Joule(J) of in Watt maal Uur(Wh).
Natuurlijk weten we allemaal wel wat je bedoeld, maar bij sommigen (waaronder ik) gaat er telkens foutmelding af als ze een "/" of een "per" zien.
Meestal houd ik me dan in.
MvG,
André.
Buien vallen niet.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Ok, duidelijk.
Hopelijk heb ik Ri verhaal verduidelijkt .
Probleem met lithium cellen is dat er geen standaard methode is voor het bepalen van de maximale continu stroom. Het zou de maximale stroom moeten zijn waarbij de temperatuur acceptabel blijft gedurende de hele ontlading. Chinese bedrijven maken er soms een zooitje van door bepaalde peak ratings op de cellen te vermelden. Voor lion batterijen geldt dat je ze het liefst rechtstreeks van 'de grote 6' koopt - LG, Panasonice , Sony, Samsung, molicel, Sanyo. De waardes die zij opgeven kloppen altijd behoorlijk goed.
Voor LiFePO4 accucellen is het Amerikaanse Batteryhookup.com soms erg interessant omdat het celen betreft uit apparaten van het leger of uit de medische wereld die nooit gebruikt zijn, maar wel een stuk goedkoper, zelfs wanneer je ze hierheen verscheept.
Hopelijk heb ik Ri verhaal verduidelijkt .
Probleem met lithium cellen is dat er geen standaard methode is voor het bepalen van de maximale continu stroom. Het zou de maximale stroom moeten zijn waarbij de temperatuur acceptabel blijft gedurende de hele ontlading. Chinese bedrijven maken er soms een zooitje van door bepaalde peak ratings op de cellen te vermelden. Voor lion batterijen geldt dat je ze het liefst rechtstreeks van 'de grote 6' koopt - LG, Panasonice , Sony, Samsung, molicel, Sanyo. De waardes die zij opgeven kloppen altijd behoorlijk goed.
Voor LiFePO4 accucellen is het Amerikaanse Batteryhookup.com soms erg interessant omdat het celen betreft uit apparaten van het leger of uit de medische wereld die nooit gebruikt zijn, maar wel een stuk goedkoper, zelfs wanneer je ze hierheen verscheept.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Even terug naar de Enduro accu:
Voor de praktijk willen we graag weten wat het verlies aan mover kracht , die de accu veroorzaakt is als we bv helling op willen.
de inwendige weerstand van de accu speelt hierbij een belangrijke rol. Hoe hoger de belasting des te verder de spanning inzakt , des te meer vermogen er in de accu zelf verloren gaat en mogelijk vertraging van de caravan veroorzaakt of het afslaan van de mover veroorzaakt.
elke cel is gemiddeld 18 milliohm
4 parallel
4 in serie levert een totale weerstand voor de cellen samen van 18 milliohm
Bij 30 A
spanningsverlies cellen = stroom * weerstand
= 30 * 0,018
= 0,54 volt
Bij 100A
spanningsverlies cellen = 100 * 0,018 = 1,8 volt
Op dit punt kan ik vergelijken met andere accu's
Deze accu is niet nieuw dus de interne weerstand van de cellen was eerst wellicht lager.
All comments are .
Voor de praktijk willen we graag weten wat het verlies aan mover kracht , die de accu veroorzaakt is als we bv helling op willen.
de inwendige weerstand van de accu speelt hierbij een belangrijke rol. Hoe hoger de belasting des te verder de spanning inzakt , des te meer vermogen er in de accu zelf verloren gaat en mogelijk vertraging van de caravan veroorzaakt of het afslaan van de mover veroorzaakt.
elke cel is gemiddeld 18 milliohm
4 parallel
4 in serie levert een totale weerstand voor de cellen samen van 18 milliohm
Bij 30 A
spanningsverlies cellen = stroom * weerstand
= 30 * 0,018
= 0,54 volt
Bij 100A
spanningsverlies cellen = 100 * 0,018 = 1,8 volt
Op dit punt kan ik vergelijken met andere accu's
Deze accu is niet nieuw dus de interne weerstand van de cellen was eerst wellicht lager.
All comments are .
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
@atmosphere2
Het nummer van een cel wat je geplaatst had en foto ervan had ik doorgezet naar een accugereedschap expert in Zuid-Korea.
Het nummer en foto zij hem helemaal niets.
Grote kans dat het Chinees is. Kan ook meer richting India te kunnen komen.
Ik zet morgen nog een vraag uit bij iemand in NL die gespecialiseerd is in accucellen.
Ik laat het weten.
Het nummer van een cel wat je geplaatst had en foto ervan had ik doorgezet naar een accugereedschap expert in Zuid-Korea.
Het nummer en foto zij hem helemaal niets.
Grote kans dat het Chinees is. Kan ook meer richting India te kunnen komen.
Ik zet morgen nog een vraag uit bij iemand in NL die gespecialiseerd is in accucellen.
Ik laat het weten.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
De volgende gaat hopelijk een PowerXtreme X10 Lithium accu worden.
Die Enduro accu heb ik nu over , dus ik doe hem weg , misschien leuk voor iemand als reserve accu.
Dank aan Zeil en Wiel (Serooskerke, Zeeland) voor het beschikbaar stellen van deze accu. (of mag ik dat hier niet vermelden?)
Die Enduro accu heb ik nu over , dus ik doe hem weg , misschien leuk voor iemand als reserve accu.
Dank aan Zeil en Wiel (Serooskerke, Zeeland) voor het beschikbaar stellen van deze accu. (of mag ik dat hier niet vermelden?)
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Kijk eens hier naar: https://liontron.com/technologie/#vorteile
Volgens mij een serieus alternatief voor de bekende Powerextreme accu. De fabrikant is trots op haar ontwerp en de uitvoering van de accu.
Net zoals de powerextreme oplaadbaar via de polen - dus je kan zonder gestunt met relais e.d. de accu gewoon vastknopen aan jouw boordnet waar de accu gewoon opgeladen kan worden. Ook grappig: de "Arctic" functie, waar een aantal door het BMS aangestuurde verwarmingselementen de accu tijdens de laadfase op werktemperatuur houdt.
En uiteraard kan de accu - mocht de verveling toeslaan - met jou via bluetooth leuteren over zijn (haar?) gemoedstoestand: "ik voel me leeg" of: "het is best wel spannend"
En last but not least is er een brede capaciteitsrange beschikbaar, en eveneens een verlaagd - breed model zodat je 'm ergens onder kunt bouwen mocht het klassieke model niet passen.
Volgens mij een serieus alternatief voor de bekende Powerextreme accu. De fabrikant is trots op haar ontwerp en de uitvoering van de accu.
Net zoals de powerextreme oplaadbaar via de polen - dus je kan zonder gestunt met relais e.d. de accu gewoon vastknopen aan jouw boordnet waar de accu gewoon opgeladen kan worden. Ook grappig: de "Arctic" functie, waar een aantal door het BMS aangestuurde verwarmingselementen de accu tijdens de laadfase op werktemperatuur houdt.
En uiteraard kan de accu - mocht de verveling toeslaan - met jou via bluetooth leuteren over zijn (haar?) gemoedstoestand: "ik voel me leeg" of: "het is best wel spannend"
En last but not least is er een brede capaciteitsrange beschikbaar, en eveneens een verlaagd - breed model zodat je 'm ergens onder kunt bouwen mocht het klassieke model niet passen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Mooi.... <> ....Duur..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Ja inderdaad: belachelijk duur - maar per Ah minder belachelijk duur dan de überbelachelijk dure powerXtreme accu's, en "well engineered". Gewoon een Optima kopen als gewicht geen probleem is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Duur is relatief.
Je moet er rekening mee houden, dat 50 Ah Lifepo4 vergelijkbaar is met 105 Ah loodzuur of AGM qua bruikbare capaciteit.
Verder kan je er 20 jaar of langer mee doen, in diezelfde tijd heb je 3 tot 4 conventionele accu's nodig.
Duurkoop kan best als goedkoop uitvallen.
Het gewicht speelt ook een grote rol. Als je 20 jaar lang 15 of 20 kilo minder meesleept, en je rijdt veel kms, kan het over die periode best een aardig bedragje aan brandstof schelen.
Je moet er rekening mee houden, dat 50 Ah Lifepo4 vergelijkbaar is met 105 Ah loodzuur of AGM qua bruikbare capaciteit.
Verder kan je er 20 jaar of langer mee doen, in diezelfde tijd heb je 3 tot 4 conventionele accu's nodig.
Duurkoop kan best als goedkoop uitvallen.
Het gewicht speelt ook een grote rol. Als je 20 jaar lang 15 of 20 kilo minder meesleept, en je rijdt veel kms, kan het over die periode best een aardig bedragje aan brandstof schelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Het ziet er bovendien doordacht uit. Ik waardeer zoiets wel.
Maar we vliegen hier soms ook stevig uit de "nut vs noodzaak" bocht. Voor die paar keer dat ik een paar daagjes los van het net sta is het volslagen idioot om zoveel geld uit te geven, en is de noodzaak om een accu te hebben die via de polen opgeladen kan worden volstrekt afwezig. Daarnaast heb ik voor een hobby ook de behoefte aan een lichtgewicht energiebron met een stevige capaciteit die draagbaar is. De LiFePO4 batterijen zijn ongeveer de helft van het gewicht van hun loden zusjes, en een Lithium ion accu is nog lichter.
Dus is mijn linke Li-ion accu in de vorm van een koffertje met een gewicht van 4kg en 60Ah juist weer prima omdat dat ding altijd onder toezicht via een aparte ingang geladen wordt.
De keuze is reuze - maar de kosten en de eigenschappen en de toepassingsmogelijkheden lopen sterk uiteen.
Maar we vliegen hier soms ook stevig uit de "nut vs noodzaak" bocht. Voor die paar keer dat ik een paar daagjes los van het net sta is het volslagen idioot om zoveel geld uit te geven, en is de noodzaak om een accu te hebben die via de polen opgeladen kan worden volstrekt afwezig. Daarnaast heb ik voor een hobby ook de behoefte aan een lichtgewicht energiebron met een stevige capaciteit die draagbaar is. De LiFePO4 batterijen zijn ongeveer de helft van het gewicht van hun loden zusjes, en een Lithium ion accu is nog lichter.
Dus is mijn linke Li-ion accu in de vorm van een koffertje met een gewicht van 4kg en 60Ah juist weer prima omdat dat ding altijd onder toezicht via een aparte ingang geladen wordt.
De keuze is reuze - maar de kosten en de eigenschappen en de toepassingsmogelijkheden lopen sterk uiteen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Droom lekker verder
Zo kun je voor elke (overbodige) aanschaf een argumentatie verzinnen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)