lithium caravan mover accu "tear downs"

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » vr 12 mar 2021 22:42

Het idee is verschillende mover accus te openen en analyseren voor zo ver mogelijk. Niet in een youtube video maar gewoon hier met foto's. Er zijn vaak vragen over lithium accu's en hun kwaliteit , en men moet maar vertrouwen op dat wat er op staat. Maken ze dit wel waar ? Ik hoop wat licht in de duisternis te kunnen brengen. De hoeveelheid verschillende accu's die ik kan gaan openen/testen hangt af van wat er toevallig beschikbaar is / waar ik aan kan komen . Defecte accu's zijn ook een optie. Als iemand er één heeft of weet hoe ik er aan kan komen, hoor ik dat graag.


Ik begin met de Enduro Li1220 20 ah

Afbeelding
lader is niet ingebouwd

Afbeelding

Deze is eenvoudig te openen

Afbeelding

Wat direct opvalt is het formaat van het BMS(Battery Management system) waar keurig een kunststof isolerende plaat op bevestigd zit.

Afbeelding

De accupolen bestaan uit RVS M8 bouten welke via een messing doorvoer binnenin met RVS M6 boutjes aan 16mm2 kabels bevestigd zijn aan de plus kant en met 2 keer 10mm2(voor zo ver ik kan inschatten) aan de min pool.
De stukjes kabel hebben voldoende dikte wanneer we uitgaan de gemiddelde belasting.

Stroomsterkte in Ampère (A) Aderdikte in millimeters Langer dan 25 m
63 A - 100 A 16 mm2 25 mm2
100 A - 125 A 25 mm2 35 mm2
125 A - 160 A 35 mm2 > 35 mm2

De maximale stroomsterkte die een mover kan trekken ga ik uit van ongeveer 120 ampère, voor niet al te zware caravans, wanneer de caravan bijvoorbeeld met 2 banden tegelijk een stoepje/ drempel op moet klimmen, wat de motorweerstand drastisch doet afnemen. Op een vlakke vloer zal de stroomsterkte niet boven de 30 A uitkomen. In de handleiding staat nominale stroom 60 Ampère
Maximale piekbelasting 120 Ampère (max. 5 seconden in 1 minuut). Dat is dus precies dat maximum dat de motoren kunnen vragen.

Afbeelding

Er zitten 16 cellen in , de 32650's zo staat op de batterijen , maar als ik ze opmeet zijn het toch echt 32700's .
Het is een 4s 4p pack , 4 in serie 4 parallel. Ik heb niet kunnen achterhalen welke specificaties de cellen precies hebben. Wel staat er 55A op het eind van de codering , dat zal staan voor 5,5 AH. 4 keer komt op 22ah uur uit , dat is netjes want dat is meer dan vermeld staat voor deze accu.

Het BMS
Afbeelding

Deze ga ik nog proberen online te vinden voor de specs, en vul deze post dan eventueel nog aan.
Het ziet er goed uit wat betreft het vermogen . Wel viel mij op dat er geen temperatuurcensor tussen de cellen zit (in het bms zelf wel overigens). De weerstanden van de balans functie zijn nogal erg klein , dus de balanceer capaciteit kan niet groot zijn. Deze accu heb ik als defect ontvangen , en wat bleek? de cellen waren zwaar uit balans ! 1 rij stond op slechts 2 volt terwijl de rond de 3,2 stond . Dat kan dus zijn vanwege die lage balanceer capaciteit. Bij een onbalans schakelt het BMS de accu uit, dus dat kan het deffect geweest zijn. Ik heb alle cellen los gemaakt en weer in balans gebracht.

Afbeelding
de 2 koperstrips van 0,5 mm dikte , die hadden 2 keer zo dik kunnen zijn naar mijn idee, het is sterker en geeft weer wat minder interne weerstand aan de accu, wat weer zorgt voor een klein beetje minder spanningsverlies.

Ik ga nog proberen de specificaties van het BMS te vinden, alvorens te komen met een oordeel.

Aanvulling:
De accu heb ik tenslotte nog belast met een weerstandswaarde van 100 Ampere, en hierbij de spanning gemeten, die zakte van 12.6 volt direct naar 10.5 volt.

Bij een volgeladen accu (ongeveer 13,5 volt) zal de spanning niet onder de "cut-off" waarde van de mover elektronica zakken,
(geschat 10,5 volt) wanneer er kortstondig 120 A gaat lopen.

De claims/specs van de fabrikant zijn dus realistisch naar mijn mening.

Deze accu is naar mijn mening geschikt voor het niet al te zware werk, en voor kleine tot middelgrote caravans.
Laatst gewijzigd door atmosphere2 op vr 12 mar 2021 23:40, 5 keer totaal gewijzigd.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Ab » vr 12 mar 2021 22:57

Goed bezig!
Effe een opmerking, er zijn movers die veel meer dan 120 A trekken bij max. belasting. 120 A is geen vast gegeven.
Sleutel 13 is M8 Sleutel 10 is M6.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » vr 12 mar 2021 23:19

Ab schreef:
vr 12 mar 2021 22:57
Goed bezig!
Effe een opmerking, er zijn movers die veel meer dan 120 A trekken bij max. belasting. 120 A is geen vast gegeven.
Sleutel 13 is M8 Sleutel 10 is M6.
Dankje ,

Ik heb er nog een aantal belangrijke zaken bij getypt en zal later nog meer aanvullen, na het testen.
Omdat deze accu's niet voor zware caravans bedoeld zijn heb ik gekozen voor die 120 A.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door dieseltijger » za 13 mar 2021 00:00

Deze heb ik in gebruik. Interessant!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door iemand » za 13 mar 2021 04:52

Hoe heb je de cellen weer in balans gebracht?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » za 13 mar 2021 12:58

iemand schreef:
za 13 mar 2021 04:52
Hoe heb je de cellen weer in balans gebracht?
Door eerst de cellen met het laagste voltage bij te laden met een lader , en daarna heb ik alle cellen parallel geschakeld , en gedurende een uur of 10 laten staan , dan zijn ze precies in balans. Ze bleven daarna ook in balans dus lijkt het dat de cellen nog behoorlijk in orde zijn .

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door dieseltijger » za 13 mar 2021 13:09

En toch....de verbindingsstrips tussen de cellen lijken een betrekkelijk geringe doorsnede te hebben - maar in de praktijk is het voldoende: mijn mover werkt als een speer met deze accu, en na het gebruik van de mover ruik ik binnen geen geur van oververhit plastic. Je ziet op (vaak Amerikaanse) sites wel eens zelf opgebouwde accu's die met behulp van vastgeboute, massieve aluminium of -koperen platen met elkaar geschakeld zijn. Minder weerstand, maar over-the-top.

Het BMS bij de enduro heeft als opzet een aparte laadingang. De grotere powerextremes en accus als SuperB (Lithium werks - Uut Twente) hebben een BMS die werkt via de hoofdpolen, en dus ook 100A of meer ontlaadstroom moet kunnen handlen. Ik ben benieuwd. Van wat ik gezien heb hebben de SuperB accu's een stevige bak electronica boven de cellen geplaatst.

Complimenten, echt leuke bijdrage!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Paul Vingerhoets » za 13 mar 2021 19:47

Is het op deze manier ook mogelijk om een dergelijke accu te repareren, dus een enkele cel vervangen of alle of de BMS als die defect zou blijken, lijkt me goedkoper dan een compleet nieuwe en ook beter voor ons milieu
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door iemand » za 13 mar 2021 19:57

Dan moeten er eerst europese normen komen die fabrikanten verplichten om na 5 jaar de schema's / spec's / meterialenlijst, etc vrij te geven.
Zou ook voor Fiets-accu's moeten gelden.

Met EU-eisen mbt hergebruik door zelf (laten) repareren zou de EU eens iets goeds bijdragen thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Ab » za 13 mar 2021 21:31

Paul Vingerhoets schreef:
za 13 mar 2021 19:47
Is het op deze manier ook mogelijk om een dergelijke accu te repareren, dus een enkele cel vervangen of alle of de BMS als die defect zou blijken, lijkt me goedkoper dan een compleet nieuwe en ook beter voor ons milieu
Ja, dat is heel goed mogelijk.
De losse cellen zijn ruim voldoende te koop, en redelijk standaard in diverse verschillende maten en vermogens.
BMS 'en ook volop.

Btw..De cellen 1 voor 1 apart opladen tot een bijna gelijke spanning met bijv. een regelbare labvoeding verdient de voorkeur.
Daarna pas parallel zetten.
Het is wel tijdrovend. Voordeel: je haalt dan een eventuele kapotte cel er meteen uit. Dat is heel vaak ook de oorzaak van een defecte accu.
Met een accu als deze heb je die vrij snel gevonden.

Het is wel handig om een puntlasapparaatje te hebben.
De cellen zijn onderling verbonden door middel van puntlasjes.
Je kunt die vrij eenvoudig ook zelf bouwen.
De EU heb je daarvoor niet nodig. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ronald Jan
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 30 jun 2019 03:02
Locatie: IJmond
Contacteer:

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Ronald Jan » za 13 mar 2021 21:36

Eindelijk wat licht in mijn duisternis , ga je ook vertellen welke je wel of niet moet aanschaffen en waarom wel of waarom niet?
Alvast bedankt dat je dit wil doen.
Als je aan het praten bent kan je nooit horen wat een ander zegt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Chris » za 13 mar 2021 22:37

@ Atmosphere...

Het is zo jammer dat er zo'n wildgroei is met die cellen.
Een 32700 kan je b.v. in 6500 mA vinden maar even vrolijk geven ze er 12800 mA aan.
Zelf ben ik techneut, en wel eens over gedacht om een LifePo4 accu te bouwen... maar die wildgroei in specs houd me tegen.
De prijzen van de cellen zijn trouwens al lekker aan het dalen... dat gaat wel goed.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Ab » za 13 mar 2021 22:56

Als je het niet meer weet.. neem Panasonic cellen.
Niet de allergoedkoopste..maar gewoon goed.
Er zijn op hun website alle testgegevens van cellen te downloaden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Arjan1978 » zo 14 mar 2021 18:17

Interessant zo'n test.
Extra interessant word het denk ik om na een tijd een exact dezelfde accu te pakken en te zien of er andere cellen zijn gebruikt. En/of de PCM aangepast is.
Zo ken ik een fabrikant van accugereedschap die vaak cellen van Samsung gebruikt, maar voor de nieuwere type cellen LG.
Ook een andere fabrikant die van talloze Chinese de cellen koopt.
Had je al gezien van welke fabriek de cellen zijn gebruikt?
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » zo 14 mar 2021 22:08

Paul Vingerhoets schreef:
za 13 mar 2021 19:47
Is het op deze manier ook mogelijk om een dergelijke accu te repareren, dus een enkele cel vervangen of alle of de BMS als die defect zou blijken, lijkt me goedkoper dan een compleet nieuwe en ook beter voor ons milieu
Ja dat is mogelijk blijkt nu ook uit mijn test. De cellen zijn in staat heel veel cycles te draaien , veel meer dan je voor een caravan mover ooit zal gebruiken.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » zo 14 mar 2021 22:39

dieseltijger schreef:
za 13 mar 2021 13:09
En toch....de verbindingsstrips tussen de cellen lijken een betrekkelijk geringe doorsnede te hebben - maar in de praktijk is het voldoende: mijn mover werkt als een speer met deze accu, en na het gebruik van de mover ruik ik binnen geen geur van oververhit plastic. Je ziet op (vaak Amerikaanse) sites wel eens zelf opgebouwde accu's die met behulp van vastgeboute, massieve aluminium of -koperen platen met elkaar geschakeld zijn. Minder weerstand, maar over-the-top.

Het BMS bij de enduro heeft als opzet een aparte laadingang. De grotere powerextremes en accus als SuperB (Lithium werks - Uut Twente) hebben een BMS die werkt via de hoofdpolen, en dus ook 100A of meer ontlaadstroom moet kunnen handlen. Ik ben benieuwd. Van wat ik gezien heb hebben de SuperB accu's een stevige bak electronica boven de cellen geplaatst.

Complimenten, echt leuke bijdrage!
Ik heb zelf ook lithiumwerks A123 cellen 22650's slechts 2500 mA/h maar ze zijn toch erg geschikt omdat ze een erg lage inwendige weerstand hebben en de spanning bij een relatief hoge stroomvraag veel langer in stand houden. Hoe hoger het aantal ma/h van een cel des te hoger de interne weerstand, des te groter het zakken van voltage , en des te sneller de moverkast afslaat.
cellen met meer ampere per uur kunnen zorgen voor het eerder afslaan van de mover dan de varianten met een lager aantal a/h omdat deze (bij kwaliteitscellen) minder last hebben van een zakkend voltage.

Ik heb deze accu nu getest door hem te belasten met een omvormer welke op een verbruiker is aangesloten . De stroom was continu 30 A en dat hield de accu 25 minuten vol . Dat komt aardig overeen met wat de specificaties vertellen, dat half uur moveren. De cellen blijken dus nog goed te functioneren.

De inwendige weerstand van de cellen heb ik gemeten met een daarvoor geschikte meter , en ze kwamen uit op gem. 18 milliohm
aan de hand daarvan kun je ook berekenen hoeveel spanningsval ze veroorzaken bij verschillende belastingen. de spanningsval = stroom * inwendige weerstand.

specs van een soortgelijke cel : de ontlaadtijden bij verschillende belasting.
Afbeelding

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » zo 14 mar 2021 22:41

Arjan1978 schreef:
zo 14 mar 2021 18:17
Interessant zo'n test.
Extra interessant word het denk ik om na een tijd een exact dezelfde accu te pakken en te zien of er andere cellen zijn gebruikt. En/of de PCM aangepast is.
Zo ken ik een fabrikant van accugereedschap die vaak cellen van Samsung gebruikt, maar voor de nieuwere type cellen LG.
Ook een andere fabrikant die van talloze Chinese de cellen koopt.
Had je al gezien van welke fabriek de cellen zijn gebruikt?
Nee , er staat een code op maar ik krijg geen zoekresultaten.
Een betrouwbare bron voor lithiumbatterijen is www.nkon.nl , ze verkopen echter geen grote lifePO4 cellen helaas, maar wel de 22650

beetje off topic maar toch even dit :
Deze man is de batterij test goeroe, hij heeft de spullen en de kennis om batterijen op kwaliteit te beoordelen
Hij hangt fabrikanten van slechte cellen aan de galg [youtube] https://www.youtube.com/watch?v=Hv0mzS1oCfY [/youtube] Hij heeft al zijn testresultaten ook in overzichten online gezet.
Laatst gewijzigd door atmosphere2 op zo 14 mar 2021 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » zo 14 mar 2021 22:47

Ab schreef:
za 13 mar 2021 21:31
Paul Vingerhoets schreef:
za 13 mar 2021 19:47
Is het op deze manier ook mogelijk om een dergelijke accu te repareren, dus een enkele cel vervangen of alle of de BMS als die defect zou blijken, lijkt me goedkoper dan een compleet nieuwe en ook beter voor ons milieu
Ja, dat is heel goed mogelijk.
De losse cellen zijn ruim voldoende te koop, en redelijk standaard in diverse verschillende maten en vermogens.
BMS 'en ook volop.

Btw..De cellen 1 voor 1 apart opladen tot een bijna gelijke spanning met bijv. een regelbare labvoeding verdient de voorkeur.
Daarna pas parallel zetten.
Het is wel tijdrovend. Voordeel: je haalt dan een eventuele kapotte cel er meteen uit. Dat is heel vaak ook de oorzaak van een defecte accu.
Met een accu als deze heb je die vrij snel gevonden.

Het is wel handig om een puntlasapparaatje te hebben.
De cellen zijn onderling verbonden door middel van puntlasjes.
Je kunt die vrij eenvoudig ook zelf bouwen.
De EU heb je daarvoor niet nodig. mrgreen.gif
puntlas apparaatje heb ik ook zelf in elkaar geprutst , met een erg zware trafo, en gebruik ik volop . De cellen van deze accu hebben overigens een halve cm metrische draad om een moertje op te kunnen draaien, geen puntlas verbindingen dus.
Laatst gewijzigd door atmosphere2 op zo 14 mar 2021 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Arjan1978 » zo 14 mar 2021 23:07

[/quote]
Nee , er staat een code op maar ik krijg geen zoekresultaten.
Een betrouwbare bron voor lithiumbatterijen is www.nkon.nl , ze verkopen echter geen grote lifePO4 cellen helaas, maar wel de 22650

beetje off topic maar toch even dit :
Deze man is de batterij test goeroe, hij heeft de spullen en de kennis om batterijen op kwaliteit te beoordelen
Hij hangt fabrikanten van slechte cellen aan de galg [youtube] https://www.youtube.com/watch?v=Hv0mzS1oCfY [/youtube] Hij heeft al zijn testresultaten ook in overzichten online gezet.
[/quote]

Stuur mij even de codes door op de cellen of liever nog een foto. Wellicht dat ik via mijn netwerk het kan achterhalen.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door dieseltijger » zo 14 mar 2021 23:17

Nogmaals: Complimenten voor de gedegen aanpak, onderbouwing en rapportage van jouw bevindingen. Zeldzaam. Erg waardevol, en hier hebben we tenminste wat aan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Chris » ma 15 mar 2021 10:01

Ben ik helemaal met je eens Diesel.
Zodra mensen over inwendige weerstand van een accu gaan schrijven weten ze waar ze het over hebben.
Wat ik niet wist is dat grotere/zwaardere cellen ook een grotere Ri hebben..
Weer wat geleerd.

Geldt dat ook voor bv AGM of calcium cellen?


Top...ga zo door thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door scooterandre » ma 15 mar 2021 12:39

[re.gif]
Wat ik niet wist is dat grotere/zwaardere cellen ook een grotere Ri hebben..
Weer wat geleerd.
Je kunt die bewering ook gewoon niet aannemen. Ik ervaar het andersom: grote accu --> kleine Ri, kleine accu --> grote Ri.
Iemand die "ma/h" als eenheid voor capaciteit gebruikt, verliest bij mij toch al een beetje aan geloofwaardigheid.

Tevens raad ik het iedereen af om één defekte cel in een accupack te vervangen. Alle cellen in zo'n accupack moeten dezelfde capaciteit, fabrikant, Ri en leeftijd hebben, en die zal moeilijk te vinden zijn.
Buien vallen niet.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » ma 15 mar 2021 14:16

Chris schreef:
ma 15 mar 2021 10:01
Ben ik helemaal met je eens Diesel.
Zodra mensen over inwendige weerstand van een accu gaan schrijven weten ze waar ze het over hebben.
Wat ik niet wist is dat grotere/zwaardere cellen ook een grotere Ri hebben..
Weer wat geleerd.

Geldt dat ook voor bv AGM of calcium cellen?


Top...ga zo door thumbup.gif
ter verduidelijking:
Bij hetzelfde formaat batterijen gaat op dat de batterij met het hoogste A/h ook de hoogste weerstand hebben. De high power cellen die veel stroom kunnen leveren zijn de cellen met het lagere aantal a/h. De toepassing bepaald welke de meest efficiënte zijn. Bij grotere cellen zal de interne weerstand altijd lager zijn in principe.
Bij deze testaccu heeft met gekozen voor de cellen /batterijen met slechts 5,5 A/h terwijl er ook van 7 A/h bestaan , een logische keuze omdat die van 5,5 A/h meer continu stroom kunnen leveren zonder te warm te worden.

Voor AGM en calcium zal ook wel opgaan dat wanneer de platen heel dicht op elkaar zitten waardoor er meer A/h ontstaat(er kunnen er simpelweg meer in) een minder hoge stroom kunnen verdragen omdat de platen elkaar snel kunnen raken of dat er te veel warmte ontstaat. Maar het interne weerstand verhaal lijkt heel anders als bij lithium. Daar weet ik het fijne ook niet van.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Chris » ma 15 mar 2021 14:20

[re.gif]
Exact weet ik het ook niet waarom de Ri dan anders is.
Wat ik bv weer heel slim vind van mijn AGM..een optima YT is de opgerolde platen...hogere energiedichtheid. Maar ook veel steviger constructie
Laatst gewijzigd door Chris op ma 15 mar 2021 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » ma 15 mar 2021 14:33

Bij een fietsaccu heb je het liefst een zo hoog mogelijk aantal A/h voor je cellen bv Panasonic 3500 mA/h omdat de stroomvraag klein is (3A per cel bv) , heel anders als bij moveraccu's dus.


De lithiumwerks A123 22650 cellen zijn het andere uiterste , ze zijn slechts 2500 m/Ah maar kunnen een erg hoge continu stroom leveren, en een nog hogere piekstroom. Er is een filmpje waarin iemand zijn auto start met slechts 8 van die cellen!


De hier geteste accu voldoet keurig aan de specificaties. Wel denk ik dat de versie met 30 a/h een efficiëntere keuze is omdat deze minder last zullen hebben van een inzakkende spanning. Er staan dan meer of grotere cellen parallel , interne weetstand is kleiner.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”