lithium caravan mover accu "tear downs"
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: di 13 okt 2020 08:25
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Dit is inderdaad een demo-accu. Stukje beton erin om het gewicht te simuleren. Garantie kun je nu wel naar fluiten
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
De volgende "tear down" wordt de Powerextreme X30!
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Even een meer algemene opmerking .
Een BMS met passieve balanseer elektronica, gaat pas werken op het aller laatste moment van het laadproces .
Daarom is het zaak om soms de accu wel helemaal vol te laden !
Een BMS met passieve balanseer elektronica, gaat pas werken op het aller laatste moment van het laadproces .
Daarom is het zaak om soms de accu wel helemaal vol te laden !
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Op verzoek van atmosphere2 een livetest gedaan icm een Kip Kompakt en een Reich 1.8 pro mover.
Het resultaat na zo'n 10 minuten heen en weer moveren op de oprit.
Van 13,18V naar 13,05V
Zie ook het verschil in formaat tussen de dikke YellowTop en Enduro Lifepo4.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Het resultaat na zo'n 10 minuten heen en weer moveren op de oprit.
Van 13,18V naar 13,05V
Zie ook het verschil in formaat tussen de dikke YellowTop en Enduro Lifepo4.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Na een koud nachtje heeft de door atmosphere2 herstelde li1220 zichzelf ook nog terug op de been geholpen.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Merk je verschil tussen het moveren met de optima en moveren met de Enduro accu?
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Eerste indruk: geen duidelijk verschil.atmosphere2 schreef: ↑do 22 apr 2021 15:07Merk je verschil tussen het moveren met de optima en moveren met de Enduro accu?
Nu nog een methode bedenken om te laden met een zonnepaneel.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Ik denk toch wel dat de laadregelaar op de laadingang kan gewoon.
Op jou vraag of er een paneel als lader op een enduro aangesloten kan worden aan de fabrikant werd dit geantwoord:
Nee helaas is dit niet mogelijk.
De accu heeft een bepaalde laadspanning nodig (volt) en daarbij hoorde (Ampère) dit wordt gereguleerd door de originele lader (met name het eind van het laadproces loopt deze langzaam terug)"
Ze gaan er hier niet vanuit dat je een laadregelaar gebruikt die ook doet wat de originele lader doet. Of heb je er bij gezegd "paneel via laadregelaar"? Om de balans functie te behouden de laadregelaar gewoon toch op de laad ingang aansluiten denk ik nu. De bms beschermt de cellen toch ook al tegen een te hoge laadspanning. gewoon uitproberen , dat kan geen kwaad.
Zo bijzonder zal die originele lader echt niet zijn.
Op jou vraag of er een paneel als lader op een enduro aangesloten kan worden aan de fabrikant werd dit geantwoord:
Nee helaas is dit niet mogelijk.
De accu heeft een bepaalde laadspanning nodig (volt) en daarbij hoorde (Ampère) dit wordt gereguleerd door de originele lader (met name het eind van het laadproces loopt deze langzaam terug)"
Ze gaan er hier niet vanuit dat je een laadregelaar gebruikt die ook doet wat de originele lader doet. Of heb je er bij gezegd "paneel via laadregelaar"? Om de balans functie te behouden de laadregelaar gewoon toch op de laad ingang aansluiten denk ik nu. De bms beschermt de cellen toch ook al tegen een te hoge laadspanning. gewoon uitproberen , dat kan geen kwaad.
Zo bijzonder zal die originele lader echt niet zijn.
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Nee.. Zelfs de meest simpele lader doet exact hetzelfde.
Als een accu vol raakt, gaat er minder stroom lopen.
Een laadregelaar doet hetzelfde.
Als een accu vol raakt, gaat er minder stroom lopen.
Een laadregelaar doet hetzelfde.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
De laadingang van de Enduro geeft geen meetbare spanning. De Solar Charger kiest in de regel bij aansluiten op een accu voor een 12v of 24v systeem hierna worden de panelen pas aangesloten.
Ik ga met een epever charger experimenteren met een lifepo4 laadprogramma.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Ik ga met een epever charger experimenteren met een lifepo4 laadprogramma.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Voor lithium accu's is het wel beter, op de lange termijn, om onafhankelijk van hoe vol de accu is een contante stroom te leveren tijdens laden, voor zo ver ik weet . Waarom? dat is een scheikundig verhaal . Bij loodaccu's zie je gewoon wel de interne weerstand toenemen tijdens laden en dus de stroom afnemen.
Bij lithium cellen met ik ongeveer dezelfde weerstandswaarde ongeacht de SOC (state of Charge)
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Als je een lithium-ion cel met een constante stroom blijft laden hoe stop je de laadcyclus dan? Wanneer is hij dan vol?
Lithium-ion cellen worden met een CC-CV cyclus geladen. Eerst een constante stroom tot de eindspanning bereikt is en daarna schakelt de lader over op een constant voltage met een afnemende stroom. Als de laadstroom onder een grenswaarde komt stopt de cyclus.
Als je de stroom constant blijft houden zal de spanning te hoog oplopen en beschadigd je de cel.
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
Lithium-ion cellen worden met een CC-CV cyclus geladen. Eerst een constante stroom tot de eindspanning bereikt is en daarna schakelt de lader over op een constant voltage met een afnemende stroom. Als de laadstroom onder een grenswaarde komt stopt de cyclus.
Als je de stroom constant blijft houden zal de spanning te hoog oplopen en beschadigd je de cel.
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Als er een bepaalde spanning bereikt is schakelen sommige laders gewoon uit , en de batterijen zijn dan nog niet 100% opgeladen hetgeen voordelig is voor de levensduur.
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
De Enduro hangt nu al weer een paar uur aan een lifepo4 lader (14,6V 3A) en ik zie de spanning op de terminals langzaam oplopen tot nu 13,46V.
Helaas kan ik de stroomsterkte niet meten.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
Helaas kan ik de stroomsterkte niet meten.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Als er een bepaalde spanning bereikt is schakelen sommige laders gewoon uit , en de batterijen zijn dan nog niet 100% opgeladen hetgeen voordelig is voor de levensduur.
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Deze lader of het BMS heeft het laadproces inmiddels gestopt. Led is groen en de spanning op de polen is 13,78V.atmosphere2 schreef:Als er een bepaalde spanning bereikt is schakelen sommige laders gewoon uit , en de batterijen zijn dan nog niet 100% opgeladen hetgeen voordelig is voor de levensduur.
Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Na afkoppelen van de lader zal de spanning weer iets gaan zakken richting de 13,5 volt
Dat is normaal.
Dat is normaal.
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Daar heb je gelijk in, dat zijn in de basis de eenvoudigere laders. Je zal dan ergens rond de 80% uitkomen. Je moet dan ook goed opletten dat je bij het gebruik ook de batterij niet verder dan ongeveer 30 à 40% leeg trekt voor de langste levensduur.atmosphere2 schreef:Als er een bepaalde spanning bereikt is schakelen sommige laders gewoon uit , en de batterijen zijn dan nog niet 100% opgeladen hetgeen voordelig is voor de levensduur.
Re: lithium caravan mover accu
Klopt helemaal.meeder schreef: ↑za 24 apr 2021 00:51Als je een lithium-ion cel met een constante stroom blijft laden hoe stop je de laadcyclus dan? Wanneer is hij dan vol?
Lithium-ion cellen worden met een CC-CV cyclus geladen. Eerst een constante stroom tot de eindspanning bereikt is en daarna schakelt de lader over op een constant voltage met een afnemende stroom. Als de laadstroom onder een grenswaarde komt stopt de cyclus.
Als je de stroom constant blijft houden zal de spanning te hoog oplopen en beschadigd je de cel.
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
Echter, een Lithium accu heeft om die redenen een BMS.
Wat instelbaar is voor een max voltage per cel.
Wordt dat voltage bereikt, dan wordt het laden afgeschakeld, het kan best zijn, dat er maar 1 cel van vier ( Bij een 12 volt accu) die spanning, bijv. 3,6 volt, bereikt, en er een paar cellen daar een klein beetje onder zitten.
Het laden wordt dan afgeschakeld, en het BMS gaat daarna de spanning tussen de 4 cellen balanceren, tot alle cellen gelijk zijn in voltage.
De meeste BMS'en doen dat door als het ware vermogen " weg te gooien " van cellen met het hoogste voltage, met een weerstandje op de cel.
Een (veel duurdere) oplossing is om cellen parallel te schakelen, en spanning te verdelen.
Dat geeft geen verlies, maar is veel gecompliceerder, omdat er tegelijkertijd ook vermogen afgenomen moet kunnen worden via de in serie geschakelde cellen.
Dat jaagt de prijs behoorlijk omhoog.
Maar verhoogd de efficiency ook aanmerkelijk.
Kwaliteit kost geld..het is nooit anders geweest.
Maar soms is het ook totaal niet belangrijk.
In dit geval, voor max 10 minuten movergebruik, maakt het allemaal geen bal uit.
Als de accu maar de Amperes kan leveren die de mover maximaal kan vragen is het ok.
De rest is eigenlijk helemaal niet belangrijk.
De keuzes maken heeft alleen maar te maken met gewichtsbesparing, en mogelijk theoretische langere levensduur.
Wat voor wat het laatste betreft, nog steeds niet bewezen is in de praktijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Wat betreft de levensduur : Een LiFePO4 cel kan 2000 tot 12000 cyclussen draaien (1 cyclus is opladen - ontladen-opladen).
In het geval van een mover accu kom je daar nooit aan of je moet 1000 keer op vakantie gaan.
Aan 300-500 cyclussen hen je voor een mover meer dan genoeg , dan kun je nog steeds meer dan 25 jaar moveren(met 12 cyclussen per jaar)
Daarom vind ik het verkoop argument "de lange levensduur van LiFePO4 accu's" een beetje merkwaardig voor deze specifieke toepassing.
Voor lion accu's worden steeds veiligere systemen bedacht (door onder andere Tesla). Ze zitten volop in Auto's, dus waarom geen lion cellen gebruiken in caravan mover accu's ? denk ik dan. Omdat de spanning van lion cellen hoger is, komt deze niet mooi op het 13,5 volt niveau uit. 3 in serie is te weinig spanning en 4 in serie weer te veel. Dat is een belangrijke reden.
Toch heb ik zelf kunnen aantonen(naar mijn idee) dat dit geen probleem hoeft te zijn en het voordeel is volume besparing , een 50ah accu is met lion cellen nog altijd klein en slechts een kilo of 5. Wie weet verschijnen dit soort mover accu's nog wel en anders zullen nieuwe technieken nog betere accu's gaan opleveren.
In het geval van een mover accu kom je daar nooit aan of je moet 1000 keer op vakantie gaan.
Aan 300-500 cyclussen hen je voor een mover meer dan genoeg , dan kun je nog steeds meer dan 25 jaar moveren(met 12 cyclussen per jaar)
Daarom vind ik het verkoop argument "de lange levensduur van LiFePO4 accu's" een beetje merkwaardig voor deze specifieke toepassing.
Voor lion accu's worden steeds veiligere systemen bedacht (door onder andere Tesla). Ze zitten volop in Auto's, dus waarom geen lion cellen gebruiken in caravan mover accu's ? denk ik dan. Omdat de spanning van lion cellen hoger is, komt deze niet mooi op het 13,5 volt niveau uit. 3 in serie is te weinig spanning en 4 in serie weer te veel. Dat is een belangrijke reden.
Toch heb ik zelf kunnen aantonen(naar mijn idee) dat dit geen probleem hoeft te zijn en het voordeel is volume besparing , een 50ah accu is met lion cellen nog altijd klein en slechts een kilo of 5. Wie weet verschijnen dit soort mover accu's nog wel en anders zullen nieuwe technieken nog betere accu's gaan opleveren.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Tijdens het laden wordt het verschil in spanning tussen de lader en de accu steeds kleiner , dus neemt de laadstroom stroom af terwijl de inwendige weerstand v/d accu nagenoeg constant is .
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Ja..dat zeg ik
Er gaat steeds minder stroom lopen.
Er gaat steeds minder stroom lopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04
Re: lithium caravan mover accu "tear downs"
Ik gaf het "waarom?" daar van.