lithium caravan mover accu "tear downs"

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Homesweethomecar
Berichten: 5
Lid geworden op: di 13 okt 2020 08:25

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Homesweethomecar » wo 14 apr 2021 16:14

Dit is inderdaad een demo-accu. Stukje beton erin om het gewicht te simuleren. Garantie kun je nu wel naar fluiten knipoog.gif

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » vr 16 apr 2021 17:31

De volgende "tear down" wordt de Powerextreme X30!

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » ma 19 apr 2021 11:13

Even een meer algemene opmerking .

Een BMS met passieve balanseer elektronica, gaat pas werken op het aller laatste moment van het laadproces .
Daarom is het zaak om soms de accu wel helemaal vol te laden !

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Kipke98 » wo 21 apr 2021 20:19

Op verzoek van atmosphere2 een livetest gedaan icm een Kip Kompakt en een Reich 1.8 pro mover.
Het resultaat na zo'n 10 minuten heen en weer moveren op de oprit.
Van 13,18V naar 13,05V
Zie ook het verschil in formaat tussen de dikke YellowTop en Enduro Lifepo4.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Kipke98 » do 22 apr 2021 10:06

Na een koud nachtje heeft de door atmosphere2 herstelde li1220 zichzelf ook nog terug op de been geholpen.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » do 22 apr 2021 15:07

Merk je verschil tussen het moveren met de optima en moveren met de Enduro accu?

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Kipke98 » do 22 apr 2021 17:00

atmosphere2 schreef:
do 22 apr 2021 15:07
Merk je verschil tussen het moveren met de optima en moveren met de Enduro accu?
Eerste indruk: geen duidelijk verschil.

Nu nog een methode bedenken om te laden met een zonnepaneel. scratch.gif

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » do 22 apr 2021 20:52

Ik denk toch wel dat de laadregelaar op de laadingang kan gewoon.

Op jou vraag of er een paneel als lader op een enduro aangesloten kan worden aan de fabrikant werd dit geantwoord:

Nee helaas is dit niet mogelijk.
De accu heeft een bepaalde laadspanning nodig (volt) en daarbij hoorde (Ampère) dit wordt gereguleerd door de originele lader (met name het eind van het laadproces loopt deze langzaam terug)"

Ze gaan er hier niet vanuit dat je een laadregelaar gebruikt die ook doet wat de originele lader doet. Of heb je er bij gezegd "paneel via laadregelaar"? Om de balans functie te behouden de laadregelaar gewoon toch op de laad ingang aansluiten denk ik nu. De bms beschermt de cellen toch ook al tegen een te hoge laadspanning. gewoon uitproberen , dat kan geen kwaad.
Zo bijzonder zal die originele lader echt niet zijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Ab » do 22 apr 2021 22:02

Nee.. Zelfs de meest simpele lader doet exact hetzelfde. awhoea.gif
Als een accu vol raakt, gaat er minder stroom lopen.
Een laadregelaar doet hetzelfde.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Kipke98 » do 22 apr 2021 23:39

De laadingang van de Enduro geeft geen meetbare spanning. De Solar Charger kiest in de regel bij aansluiten op een accu voor een 12v of 24v systeem hierna worden de panelen pas aangesloten.
Ik ga met een epever charger experimenteren met een lifepo4 laadprogramma.


Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » vr 23 apr 2021 13:43

Ab schreef:
do 22 apr 2021 22:02
Nee.. Zelfs de meest simpele lader doet exact hetzelfde. awhoea.gif
Als een accu vol raakt, gaat er minder stroom lopen.
Een laadregelaar doet hetzelfde.
Voor lithium accu's is het wel beter, op de lange termijn, om onafhankelijk van hoe vol de accu is een contante stroom te leveren tijdens laden, voor zo ver ik weet . Waarom? dat is een scheikundig verhaal . Bij loodaccu's zie je gewoon wel de interne weerstand toenemen tijdens laden en dus de stroom afnemen.
Bij lithium cellen met ik ongeveer dezelfde weerstandswaarde ongeacht de SOC (state of Charge)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door meeder » za 24 apr 2021 00:51

Als je een lithium-ion cel met een constante stroom blijft laden hoe stop je de laadcyclus dan? Wanneer is hij dan vol?
Lithium-ion cellen worden met een CC-CV cyclus geladen. Eerst een constante stroom tot de eindspanning bereikt is en daarna schakelt de lader over op een constant voltage met een afnemende stroom. Als de laadstroom onder een grenswaarde komt stopt de cyclus.
Als je de stroom constant blijft houden zal de spanning te hoog oplopen en beschadigd je de cel.

https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » za 24 apr 2021 18:26

Als er een bepaalde spanning bereikt is schakelen sommige laders gewoon uit , en de batterijen zijn dan nog niet 100% opgeladen hetgeen voordelig is voor de levensduur.

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Kipke98 » za 24 apr 2021 19:10

De Enduro hangt nu al weer een paar uur aan een lifepo4 lader (14,6V 3A) en ik zie de spanning op de terminals langzaam oplopen tot nu 13,46V.
Helaas kan ik de stroomsterkte niet meten.

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » za 24 apr 2021 22:13

Als er een bepaalde spanning bereikt is schakelen sommige laders gewoon uit , en de batterijen zijn dan nog niet 100% opgeladen hetgeen voordelig is voor de levensduur.

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Kipke98 » za 24 apr 2021 22:48

atmosphere2 schreef:Als er een bepaalde spanning bereikt is schakelen sommige laders gewoon uit , en de batterijen zijn dan nog niet 100% opgeladen hetgeen voordelig is voor de levensduur.
Deze lader of het BMS heeft het laadproces inmiddels gestopt. Led is groen en de spanning op de polen is 13,78V.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » zo 25 apr 2021 14:27

Na afkoppelen van de lader zal de spanning weer iets gaan zakken richting de 13,5 volt
Dat is normaal.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door meeder » zo 25 apr 2021 15:06

atmosphere2 schreef:Als er een bepaalde spanning bereikt is schakelen sommige laders gewoon uit , en de batterijen zijn dan nog niet 100% opgeladen hetgeen voordelig is voor de levensduur.
Daar heb je gelijk in, dat zijn in de basis de eenvoudigere laders. Je zal dan ergens rond de 80% uitkomen. Je moet dan ook goed opletten dat je bij het gebruik ook de batterij niet verder dan ongeveer 30 à 40% leeg trekt voor de langste levensduur.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lithium caravan mover accu

Bericht door Ab » zo 25 apr 2021 22:05

meeder schreef:
za 24 apr 2021 00:51
Als je een lithium-ion cel met een constante stroom blijft laden hoe stop je de laadcyclus dan? Wanneer is hij dan vol?
Lithium-ion cellen worden met een CC-CV cyclus geladen. Eerst een constante stroom tot de eindspanning bereikt is en daarna schakelt de lader over op een constant voltage met een afnemende stroom. Als de laadstroom onder een grenswaarde komt stopt de cyclus.
Als je de stroom constant blijft houden zal de spanning te hoog oplopen en beschadigd je de cel.

https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
Klopt helemaal.
Echter, een Lithium accu heeft om die redenen een BMS.
Wat instelbaar is voor een max voltage per cel.
Wordt dat voltage bereikt, dan wordt het laden afgeschakeld, het kan best zijn, dat er maar 1 cel van vier ( Bij een 12 volt accu) die spanning, bijv. 3,6 volt, bereikt, en er een paar cellen daar een klein beetje onder zitten.
Het laden wordt dan afgeschakeld, en het BMS gaat daarna de spanning tussen de 4 cellen balanceren, tot alle cellen gelijk zijn in voltage.
De meeste BMS'en doen dat door als het ware vermogen " weg te gooien " van cellen met het hoogste voltage, met een weerstandje op de cel.
Een (veel duurdere) oplossing is om cellen parallel te schakelen, en spanning te verdelen.
Dat geeft geen verlies, maar is veel gecompliceerder, omdat er tegelijkertijd ook vermogen afgenomen moet kunnen worden via de in serie geschakelde cellen.
Dat jaagt de prijs behoorlijk omhoog.
Maar verhoogd de efficiency ook aanmerkelijk.
Kwaliteit kost geld..het is nooit anders geweest.

Maar soms is het ook totaal niet belangrijk.
In dit geval, voor max 10 minuten movergebruik, maakt het allemaal geen bal uit.
Als de accu maar de Amperes kan leveren die de mover maximaal kan vragen is het ok.
De rest is eigenlijk helemaal niet belangrijk.
De keuzes maken heeft alleen maar te maken met gewichtsbesparing, en mogelijk theoretische langere levensduur.
Wat voor wat het laatste betreft, nog steeds niet bewezen is in de praktijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » ma 26 apr 2021 21:40

Wat betreft de levensduur : Een LiFePO4 cel kan 2000 tot 12000 cyclussen draaien (1 cyclus is opladen - ontladen-opladen).
In het geval van een mover accu kom je daar nooit aan of je moet 1000 keer op vakantie gaan.
Aan 300-500 cyclussen hen je voor een mover meer dan genoeg , dan kun je nog steeds meer dan 25 jaar moveren(met 12 cyclussen per jaar)
Daarom vind ik het verkoop argument "de lange levensduur van LiFePO4 accu's" een beetje merkwaardig voor deze specifieke toepassing.

Voor lion accu's worden steeds veiligere systemen bedacht (door onder andere Tesla). Ze zitten volop in Auto's, dus waarom geen lion cellen gebruiken in caravan mover accu's ? denk ik dan. Omdat de spanning van lion cellen hoger is, komt deze niet mooi op het 13,5 volt niveau uit. 3 in serie is te weinig spanning en 4 in serie weer te veel. Dat is een belangrijke reden.

Toch heb ik zelf kunnen aantonen(naar mijn idee) dat dit geen probleem hoeft te zijn en het voordeel is volume besparing , een 50ah accu is met lion cellen nog altijd klein en slechts een kilo of 5. Wie weet verschijnen dit soort mover accu's nog wel en anders zullen nieuwe technieken nog betere accu's gaan opleveren.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » za 8 mei 2021 19:13

Ab schreef:
do 22 apr 2021 22:02
Nee.. Zelfs de meest simpele lader doet exact hetzelfde. awhoea.gif
Als een accu vol raakt, gaat er minder stroom lopen.
Een laadregelaar doet hetzelfde.
Tijdens het laden wordt het verschil in spanning tussen de lader en de accu steeds kleiner , dus neemt de laadstroom stroom af terwijl de inwendige weerstand v/d accu nagenoeg constant is .

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door Ab » za 8 mei 2021 20:58

Ja..dat zeg ik knipoog.gif
Er gaat steeds minder stroom lopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: lithium caravan mover accu "tear downs"

Bericht door atmosphere2 » zo 9 mei 2021 16:31

Ik gaf het "waarom?" daar van.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”