Hoe sterk moet een mover zijn?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Drost84
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 19:37

Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Drost84 » zo 31 jan 2021 21:10

Wij zijn beginnende kampeerders en hebben recent onze eerste Caravan aangeschaft. Een mooie Dethleffs Camper 530 FSK. In de meivakantie gaan wij (als corona het toelaat) ons kampeer debuut maken. Vanwege het gewicht van de caravan overweeg ik een mover aan te schaffen. De meeste movers kunnen 1800 kg aan (tevens max gewicht caravan). Maar ik zie ook overal een max gewicht bij 25% helling, wat uiteraard een stuk lager is. Mijn vraag is, kom ik in de praktijk dat soort hellingen tegen of volstaat een 1800kg mover voor vlak terrein?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Chris » zo 31 jan 2021 21:32

Hallo Drost84

Als eerste... Welkom...fijne caravan gekocht en goeie plannen..
En dan je vraag..
Moeilijk te beantwoorden eigenlijk, want er zijn denk ik geen slechte movers.
Jaren geleden heeft de ANWB (dacht ik) eens een mover test gedaan, en daar waren nogal opmerkingen over de testen.
Movers zijn allemaal krachtig tegenwoordig denk ik.
Wat ze aangeven doen ze ook doorgaans.
Veel hangt ook af van de power die uit de accu moet komen.
Daarom mijn eigenlijk enige advies... ga met je vraag naar een bekende mover verkoper.
Er zijn er een aantal in NL.
Laat hem adviseren... werkt het niet is hij ook de verantwoordelijke.
Een bekende hier, de mover goeroe van het forum vind je bij de caravan dealer die helemaal RECHTSBOVEN in het rood genoemd is... en vraag dan naar Ralf.
Zijn hebben bergen praktijk ervaring... en daar zit je goed mee...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door RogerS » zo 31 jan 2021 21:33

Mmm ik zou mij minder zorgen maken over de mover maar meer over de auto als dat een C4 Grand Picasso 2.0 HDI is.. Volgens mij mag deze maximaal 1500 kg trekken.
Caravanloos. :(

Drost84
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 19:37

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Drost84 » zo 31 jan 2021 21:41

Bedankt voor de waarschuwing, word gewaardeerd. De auto is sterk zat en mag 1700 kg trekken, caravan is terug gekeurd om discussie in het buitenland te voorkomen. Eigen gewicht auto is wel wat aan de lage kant maar dat los ik op met goede belading (ik probeer de caravan onder de 1600 kg te houden) en desnoods auto verzwaren met zakken zand achter de voorstoelen. Bungelen de kinderbeentjes ook niet zo in de lucht :)
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi

Drost84
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 19:37

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Drost84 » zo 31 jan 2021 21:44

Chris schreef:
zo 31 jan 2021 21:32
Hallo Drost84

..,ga met je vraag naar een bekende mover verkoper.
Er zijn er een aantal in NL.
Laat hem adviseren... werkt het niet is hij ook de verantwoordelijke.
Een bekende hier, de mover goeroe van het forum vind je bij de caravan dealer die helemaal RECHTSBOVEN in het rood genoemd is... en vraag dan naar Ralf.
Zijn hebben bergen praktijk ervaring... en daar zit je goed mee...
Dat is gelijk een goede aanbieding, deze mover was ik nog niet tegen gekomen, 2250 kg capaciteit voor 695 euro klinkt als een goed deal.
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Chris » zo 31 jan 2021 21:56

[re.gif]

Neem even kontakt met ze op..
Je hebt n.l. niet alleen een mover, maar ook een accu en lader nodig.
En... montage?? of doe je het ook zelf... ben je een beetje handig en technisch... best te doen.
Ik heb het ook meerdere keren gedaan.
Niet handig en/of technisch... dan heb je ook nog montage kosten.
Maar... een ding is zeker... een mover is een top uitvinding in caravanland.
Dat gesleur en gesjor is over.. uitstekend toch!!
Laatst gewijzigd door Chris op zo 31 jan 2021 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door PD » zo 31 jan 2021 21:57

Deze Dethleffs heeft een leeggewicht van ruim 1.400 kg dus het is een illusie om deze binnen 1.600 kg te houden met een gezin.... in de praktijk zul je al snel de 1.700 kg aantikken en dan vind ik een mover die gegarandeerd wordt voor 1.800 kg simpelweg onvoldoende.

Ofwel: zorg dat je overcapaciteit hebt, anders sta je alsnog te trekken en te duwen aan je caravan; niet alleen op een helling maar vooral in zompig gras.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Drost84
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 19:37

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Drost84 » zo 31 jan 2021 22:42

Zo te zien heeft u ervaring met zware caravans. Wat een ding zeg... hoeveel overcapaciteit raad u aan?
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door PD » zo 31 jan 2021 22:46

[re.gif]
Voor deze caravan, beladen tot 1.700 kg zou ik altijd een mover kiezen met een standaard capaciteit > 2 ton, liefst iets meer.

Fabrikanten beloven de hemel en leveren de hel.... een hellingproef op verhard terrein boeit mij niet; het gaat mis op zacht en zompig gras, gewoon horizontaal, of bij relatief kleine oneffenheden (kuiltjes) in het natte terrein.

Op een 2.000 kg enkelasser hadden wij ooit een Truma die volgens specs dit aankon; de praktijk leerde anders waardoor we een 2.400 kg variant hebben laten plaatsen die de klus wel klaarde. Nu hebben we een 2.500 kg tandemasser met een 4x4 mover die ruim 3 ton aankan. Ook die moet soms serieus aan de bak, maar kan het wel aan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Ab » zo 31 jan 2021 23:08

Hoe sterk moet een mover zijn..
Daar is maar 1 antwoord op..zo sterk mogelijk.
(Voor een caravan van 1700 kg)
Te sterk bestaat niet.
Net te weinig in extreme omstandigheden wel.
Bij 1000 kg eigen gewicht kan het ietsje minder.

Fabrikanten zijn altijd behoorlijk optimistisch over als het gaat over de prestaties van hun producten.
En dan druk ik me nog vrij zwak uit..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Conradi » ma 1 feb 2021 00:35

Er zijn een paar bekende merken, die allemaal 2T(+) movers hebben en voor elkaar niet onderdoen. Vraag ook advies, want geen idee of bij jouw caravan misschien iets in de weg zit.
Ga je ‘m zelf onderbouwen, doet de dealer dat of ga je naar een mover-inbouwer?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Jo VdB
Berichten: 128
Lid geworden op: za 27 jun 2009 23:08

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Jo VdB » ma 1 feb 2021 09:39

Ik zou toch ook even kijken naar de maximale MTM van de gehele sleep, dus EN auto EN caravan...

Franse merken hebben er een handje van aan om van 1 + 1 --> 1,7 te maken. (ipv 2)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door WillyL » ma 1 feb 2021 12:36

Even offtopic volgens de hoofding...
Die zakken zand zou ik ook thuis laten. Je hebt reeds voldoende andere zware dingen mee te zeulen zoals bv. voortent en tentstokken.
Probeer die kwijt te geraken achter de voorzetel maar denk daarbij ook aan dat verluchting en koeling. Dikwijls komt die van onder de voorste zetels en dus de opening niet gans afsluiten!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Drost84
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 19:37

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Drost84 » ma 1 feb 2021 20:58

Fijn om tips te krijgen van ervaren caravan trekkers. Nooit bij stil gestaan dat de gegeven specs van de mover berekend zijn op een vlakke verharde weg. Overcapaciteit is dus noodzakelijk. Het zal dan een duurdere mover moeten worden maar het zal me een miskoop besparen. Wel jammer dat de fabrikanten max caravan gewicht opgeven in plaats van het aantal nm. Dat laatste maakt het vergelijken een stuk minder subjectief. Wat betreft de combi auto en caravan heb ik er alle vertrouwen in. De citroen heeft een MTM van 3650 kilo. Bij maximale belading van de caravan (met deze auto 1700 kg) blijft en 1950 kg over voor het trekkend voortuig. Voor het mooie had de auto iets zwaarder mogen zijn. De auto weegt rijklaar slechts 1505 kg (110 kg meer dan rijklaar gewicht caravan). Het zal wel de nodige moeite kosten om met 3 kleine kinderen en een hond een gewenste 400 kg extra gewicht in de auto te krijgen. Beste reageerders, nogmaals bedankt, jullie hebben mij goed op weg geholpen.
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door erichendri » ma 1 feb 2021 22:06

Personen en hond is ook gewicht.
Daarbij is een dakkoffer ook een handige optie van gauw 80 kilo.
Die van ons is 2 meter lang en 80 cm breed, iedeaal voor de stokken en tent etc….

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Wie-niets » ma 1 feb 2021 22:48

Zo lang kinderbeentjes nog bungelen kun je het verschil daarvan tussen de voorstoelen en bank nog prima opvullen met stokken, tent of andere zaken zodat je daar ook de nodige ruimte van kan benutten.
Houd je het gewicht ook nog eens gunstig centraal verdeeld tussen de voor en achter wielen.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Abve » ma 1 feb 2021 22:51

Drost, ik zou ter oriëntatie ook eens contact opnemen met de Movershop: http://www.caravanaccushop.nl
Hier is veel kennis aanwezig vwb de aanschaf van de juiste mover, accu, oplader etc.
Succes!
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Drost84
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 19:37

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Drost84 » ma 1 feb 2021 22:57

Een dakkoffer zou ook kunnen, ik heb er een liggen. Alleen ben ik bang dat de combinatie daardoor instabiel aanvoelt. Enige tijd geleden eens met een dakkoffer, propvolle kofferbak en twee fietsen achterop gereden. Het ging maar voelde niet echt lekker. In theorie kom ik met kinderen, hond, bench en voortent op 1750 - 1800 kg. Voor het mooie heb ik nog 100 kg extra nodig (volgens caravan trekker)
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hoe sterk moet een mover zijn?

Bericht door Jan van Vijven » di 2 feb 2021 00:06

Weeg je auto eens, ik zou er niet van verschieten dat die zwaarder is dan op papier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Movers”