Accu
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Accu
Toen ik vorig jaar mijn caravan kocht zat er een 100aH accu in.
Nu is deze aan vervanging toe, op zich geen probleem.
Maar wat kan ik nu beter kopen, een gel accu, lood accu, en dan semi tractie, of juist niet?
Hier zijn vast mensen met ervaring, ik hoor het graag.
Nu is deze aan vervanging toe, op zich geen probleem.
Maar wat kan ik nu beter kopen, een gel accu, lood accu, en dan semi tractie, of juist niet?
Hier zijn vast mensen met ervaring, ik hoor het graag.
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Accu
Wat zijn de eisen van jou kant?
- alleen voor de mover of ook als huishoud accu?
- wil je gewicht besparen?
- wil je in de winter de accu er uit halen of juist niet?
- is ruimte een probleem?
- zit je aan een bepaald budget vast?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- alleen voor de mover of ook als huishoud accu?
- wil je gewicht besparen?
- wil je in de winter de accu er uit halen of juist niet?
- is ruimte een probleem?
- zit je aan een bepaald budget vast?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Re: Accu
Oké,
-Alleen voor de mover.
-Gewicht is het probleem niet.
-In de winter haal ik hem eruit.
-Ruimte is geen probleem.
-Het moet goed zijn.
-Alleen voor de mover.
-Gewicht is het probleem niet.
-In de winter haal ik hem eruit.
-Ruimte is geen probleem.
-Het moet goed zijn.
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Re: Accu
Alleen voor de mover..
Dan moet je een Tractie of een semi tractie accu hebben.
Let dan ook op de lader die er is.
AGM is een mooie techniek, onderhoudsvrij en gasdicht, maar niet elke lader kan de 14,8 volt laden.
En een programma lader is wel gewenst.
Zelf ben ik er gecharmeerd van Yellowtop accu's.
Het lijkt wel of die speciaal voor caravanners ontworpen zijn..
Ik heb de YT 4.2 van 55 Ah... prima ding.
Dan moet je een Tractie of een semi tractie accu hebben.
Let dan ook op de lader die er is.
AGM is een mooie techniek, onderhoudsvrij en gasdicht, maar niet elke lader kan de 14,8 volt laden.
En een programma lader is wel gewenst.
Zelf ben ik er gecharmeerd van Yellowtop accu's.
Het lijkt wel of die speciaal voor caravanners ontworpen zijn..
Ik heb de YT 4.2 van 55 Ah... prima ding.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu
Je kunt ook voor een lichtgewicht gaan. Die zijn inmiddels al jaren op de markt en kun je in de winter gewoon in de caravan laten, omdat deze bijna niet ontlaad. heb je ook niet zoveel amperes nodig. Heb zelf al vanaf 2012 een Sencell en die doet het nog prima, zelfs nadat ik hem per ongeluk al twee keer heb laten leeglopen. Ik gebruik die ook als noodvoorziening als er geen stroom is op de camping. Gaat prima. Maar die is wel duurder dan de AGM accu's. Loodaccu zou ik laten staan. Werkt goed, maar heeft nadelen die de AGM accu's niet meer hebben.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Accu
Ik heb zo’n beetje alles gehad, ook een YT, de laatste was een Reich Power Pack.
Normaal gezien zou dit nu de opvolger zijn...
Redelijk licht, niet echt groot, ingebouwde lader en plenty power....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Normaal gezien zou dit nu de opvolger zijn...
Redelijk licht, niet echt groot, ingebouwde lader en plenty power....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Accu
Wij hebben deze ook, zijn er zeer tevreden over.
Kost wat maar juist op lange termijn heb je ook wat.
Kost wat maar juist op lange termijn heb je ook wat.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Accu
Als gewicht geen rol speelt, heb je voor niet teveel geld hier een prima accu aan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu
de oude lood-accu evt zelf inruilen bij de oud-ijzer-handel
controleer ook even welke accupolen je hebt, voordat je de verkeerde online besteld.
controleer ook even welke accupolen je hebt, voordat je de verkeerde online besteld.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Re: Accu
Bedankt voor de reacties.
Ik heb de boel nog eens bekeken, deze AGM accu lijkt mij wel wat, deze kan ik dan ook wel laten staan in de winter.
Bij nader inzien is het ook niet verkeerd om deze evt. bij nood als service-accu te gebruiken.
Dan rest mij nog de vraag, laadt de auto die 14.8 volt dan wel?
En wat is hiervoor een geschikte lader? (Ik zal eerst eens kijken wat voor lader er nu in de caravan zit.)
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
- dieseltijger
- Berichten: 11141
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Accu
Koop gewoon een ctek lader die je op 230v aansluit. Beter heb je niet. Mijn moverinbouwmeneer heeft gewoon een extra wandcontactdoos naast de accu geplaatst, en dat gaat al sinds 2013 prima.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Accu
De auto laadt niet.
Het kan wel, maar is niet zomaar te doen, en het heeft weinig tot geen nut. Helemaal niet bij alleen movergebruik, en verblijf op campings.
Het kan wel, maar is niet zomaar te doen, en het heeft weinig tot geen nut. Helemaal niet bij alleen movergebruik, en verblijf op campings.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu
En zeker niet rechtstreeks op de autoaccu (via 12v permanente of geschakeld draad) aansluiten. Die dingen moeten deugdelijk/intelligent gescheiden zijn en pas laden wanneer de motor draait.
Tenzij de accu erop voorzien is natuurlijk.
Tenzij de accu erop voorzien is natuurlijk.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Accu
Vergeet het laden uit de auto.WALDRINNER schreef: ↑za 30 jan 2021 08:48
Bedankt voor de reacties.
Ik heb de boel nog eens bekeken, deze AGM accu lijkt mij wel wat, deze kan ik dan ook wel laten staan in de winter.
Bij nader inzien is het ook niet verkeerd om deze evt. bij nood als service-accu te gebruiken.
Dan rest mij nog de vraag, laadt de auto die 14.8 volt dan wel?
En wat is hiervoor een geschikte lader? (Ik zal eerst eens kijken wat voor lader er nu in de caravan zit.)
Dat is minder simpel dan het lijkt, de laadspanning is n.l. veel te laag.
Koop een heel veel gebruikte acculader erbij, de Ctek MSX 5.0T.
Dan heb je een uitstekende programma lader die een AGM accu in topconditie houd. ( door het perfecte laadprogramma van die Ctek)
Ik heb al jaren een Yellowtop 55 Ah accu met die Ctek lader.
De accu gaat geladen in de caravan mee... wat moveren op de camping... de caravan weer aan de "paal" en de accu is weer klaar voor de volgende moveractie.
Dus onderweg laden heb ik helemaal niet nodig.
Effe een plaatje van die twee in mijn hut..
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Re: Accu
Volgens mij heb ik dezelfde lader, ik zal het checken als ik hem uit de stalling haal.
Hij laadt idd ook als hij aan de paal staat.
Misschien is alles ook wel zo aangesloten dat hij als service-accu gebruikt kan worden, heb ik eigenlijk niet geprobeerd.
E.e.a. verklaard misschien wel waarom er een 110Ah accu instond.
Ik ga binnenkort ff checken!! (Wil over anderhalve week ff een dag of vijf weg.)
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Accu
De enige die ik heb gehad die wel, en sneller dan de paal, opgeladen werd achter de auto was de RPP.
Maar als je dus een andere accu neemt met meer inhoud is dat niet nodig.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar als je dus een andere accu neemt met meer inhoud is dat niet nodig.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Accu
@ Waldrinner..
Vroeger met de gewone loodaccu's had je idd meer power nodig.
Dat was om de startstroom van de mover zeker te halen.
AGM accu's zijn daarin beter... en kunnen met kleinere capaciteiten ook hoge startstromen de baas.
Als je een Ctek al hebt, kijk dan even welk type dat precies is.
De eerdere 5 ampere Ctek laders hadden nog niet de AGM stand maar waren zeker prima bruikbaar als je de sneeuwvlokjes stand gebruikte.
Dan komt er ook 14.8 volt uit n.l.
Exact wat je voor een AGM moet hebben aan laadspanning.
Vroeger met de gewone loodaccu's had je idd meer power nodig.
Dat was om de startstroom van de mover zeker te halen.
AGM accu's zijn daarin beter... en kunnen met kleinere capaciteiten ook hoge startstromen de baas.
Als je een Ctek al hebt, kijk dan even welk type dat precies is.
De eerdere 5 ampere Ctek laders hadden nog niet de AGM stand maar waren zeker prima bruikbaar als je de sneeuwvlokjes stand gebruikte.
Dan komt er ook 14.8 volt uit n.l.
Exact wat je voor een AGM moet hebben aan laadspanning.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- CoralOne77
- Berichten: 207
- Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
- Locatie: BE
Re: Accu
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan
Re: Accu
Mooi spul zeker, maar dan mis je wel het mooie laadprogramma van b.v. de Ctek MSX5.0 T
Ik heb er wel eens aan gedacht, leuke technische knutsel, maar ik heb het gewoon niet nodig.
Er is lang voordat mijn AGM accu leeg is wel weer een "paal" waar ik aanhang... dan laad het direct via de Ctek.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- CoralOne77
- Berichten: 207
- Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
- Locatie: BE
Re: Accu
True story. Wat je niet nodig hebt, laat je beter in de rekken. Minder gewicht en centen vooral.
De meesten onder ons hebben max zeg maar anderhalve tot 3 dagen te overbruggen tot ze weer veilig aan de vertrouwde paal staan? En die tijdspanne lukt doorgaans wel met een beetje accu. Eenmaal terug aan de 220V met een opladertje uiteraard, in mijn geval is dat een MXS 7.0 die hier nog rond slingerde vd visboot accu, dubbel gebruik dingetje.
In de kantlijn: persoonlijk vind ik DC/DC + accu in de kofferbak erg mooi voor een nette 12V koeler/vrieskist en wat oplaadpunten voor een paar nieuwerwetse spulletjes in de kofferbak. Eventueel met een solar paneeltje voor de gein; LiFePO4 laadt voldoende snel(ler dan loofzuur) terug op, om dat zonne-dingetje kantjeboord haalbaar te maken. Ergens langs een vergeten stuwmeertje, setje hengels, biertje, vuurtje, weekje weg van all other humans en hun stroompaal.
Vakantie met het gezinnetje op de camping daarentegen? Lekker ouderwets inpluggen en het gemak van 220V, all the way. Oja, en een beetje gas nog, voor de koffie en het eitje 's morgens. En houtskool, véél houtskool vooral.
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan
Re: Accu
Ik heb een optima bluetop 75ah in mijn bus als HH accu.
Deze word geladen door een ctek d250s en werkt nu al jaren zonder problemen.
Ik gebruik de accu voor een koelbox het hele jaar door en de standkachels in de winter maanden.
Deze word geladen door een ctek d250s en werkt nu al jaren zonder problemen.
Ik gebruik de accu voor een koelbox het hele jaar door en de standkachels in de winter maanden.
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.
Re: Accu
De Blauwe en de Gele Optima's zijn eigenlijk technisch gelijk.
De Rode is een start accu.
Verschil met blauw en geel... blauw is veel in marine versie's in gebruik, ze hebben vaak wat meer aansluitingen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Re: Accu
Nu ik er zo over nadenk om de accu evt. ook als HH accu te gebruiken, vraag ik me nog af....
Zou dit ook met de AGM accu kunnen, voor het geval dat??
Zou dit ook met de AGM accu kunnen, voor het geval dat??
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Re: Accu
Makkelijk... niks geen probleem.
Ik heb dat ook....
De meest foolproof oplossing die ook nog eens het simpelst te maken is is met een contra 13 polige Jaeger.
Plus en min van de accu op pen 9 + en 13 - van de jaeger en klaar.
Dan heb je exact nagemaakt wat er in de caravan kan branden en pompen als wanneer de caravan achter je autpo hangt.
EN... en dat is de mooiste... het is volledig foolproof want je kan nooit de fout maken met 2 accu's tegelijk aangesloten.. ( auto en mover accu)
Simpel... die ene contra Jaeger.
Wel direct een kanttekening... er moet een zekering in de + draad.
En jou Hobby uit 2007 is nog niet een energie efficiente caravan, ( LED verlichting) dus al die gloeilampjes lusten wel stroom..
Of.. .volgende project... alles in LED maken.
Die contra Jaeger ziet er zo uit:
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.