Accu
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Re: Accu
Klopt, zo had ik het ook gemaakt bij mijn oude caravan waarvan de omvormer kapot was, alleen was dat met een 7-polige euro Stekker.
Er zit deels wel LED verlichting in, dat scheelt iets.
Ik bedoelde eigenlijk of een semi tractie accu geschikt is.
Bedankt voor je reactie.
Er zit deels wel LED verlichting in, dat scheelt iets.
Ik bedoelde eigenlijk of een semi tractie accu geschikt is.
Bedankt voor je reactie.
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Re: Accu
Zeker.... een huishoud accu is een tractie accu.
Anders is een start accu.
De eerste kan langdurig een gemiddelde stroom afgeven.
De tweede kan kortstondig een heel hoge stroom ( starten van een auto) afgeven.
Dus... jazeker... een tracktie accu is een prima accu voor HH
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Re: Accu
Iedereen bedankt voor de reacties en de info!
Ik heb de Varta LFD 90Ah besteld, that will do the job.......
Ik heb de Varta LFD 90Ah besteld, that will do the job.......
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Re: Accu
Da's een dual purpose accu..
Dus Semi tractie maar ook start accu.
Beetje van alles wat... geen hele dikke platen maar ook geen hele dunne platen.
Maar... dit is toch geen AGM accu???
Dat wilde je toch?
Dus Semi tractie maar ook start accu.
Beetje van alles wat... geen hele dikke platen maar ook geen hele dunne platen.
Maar... dit is toch geen AGM accu???
Dat wilde je toch?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu
Ik zit eigenlijk ook nog in dubio m.b.t. een accu voor een Truma XT mover.
1) De Viction Peak Power Pack 12,8V/30Ah.
2) Een Optima Yellowtop YTS-4.2L 12V/55Ah
De Victron wordt netjes achter de auto opgeladen echter heeft de YellowTop weer meer inhoud voor een iets goedkopere prijs. Ik rijd eigenlijk altijd van stroompunt naar stroompunt. Is het dan nodig om onderweg op te laden of kies ik voor een grotere inhoud...
Gewicht van de accu is niet echt belangrijk in deze.
1) De Viction Peak Power Pack 12,8V/30Ah.
2) Een Optima Yellowtop YTS-4.2L 12V/55Ah
De Victron wordt netjes achter de auto opgeladen echter heeft de YellowTop weer meer inhoud voor een iets goedkopere prijs. Ik rijd eigenlijk altijd van stroompunt naar stroompunt. Is het dan nodig om onderweg op te laden of kies ik voor een grotere inhoud...
Gewicht van de accu is niet echt belangrijk in deze.
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)
Re: Accu
De victron is super mooi.... veel power.. maar dieper duiken in de portemonee.
De Yellowtop is wel groter, maar levert minder power omdat je die niet tot de bodem mag leegtrekken, de Victron kan veel dieper ontladen worden.
Dus de Victron heb je 30Ah beschikbaar en de YT ook zoiets... geen 55 Ah in ieder geval.
( AGM accu's mag je niet meer dan ~55-65% ontladen en de LifePo Victron mag wel helemaal ontladen worden.)
Zelf heb ik nu ook een Yellowtop 4.2 van 55Ah, prima ding en tevreden ermee, maar als die "mortis" is dan komt er een Victron... diezelfde die jij gekozen hebt.
En juist de Victron omdat die veel meer aansluitmogelijkheden heeft... Topding gewoon.
Maar ja... duurder..
Wel veel lichter en kleiner.
Moeilijke keuze he..
Wellicht nog een ding..
Heb je nu een accu?? en een lader daarvoor?? is die geschikt om AGM (14.8 Volt) te laden?? nee???
Dan moet je die ook nog kopen dus... komt bij de YT..
Dan komt de Victron prijs alweer dichterbij..
Succes met je keuze... ik weet het wel als mijn accu wijlen is..
Maar die is nog springlevend, staat hier braaf naast me in mijn "Hok" en mag af en toe effe aan de lader en de accutester...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu
Ik heb nog niets, moet allemaal nog aangeschaft worden... Het komt er dus eigenlijk op neer:
- Ze leveren beide ongeveer evenveel kracht.
- De Victron is iets duurder dan de YT (incl lader) maar is ook iets lichter.
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)
Re: Accu
Als de prijs niet de nekkebreker is... Victron...
Echt een mooiere technologie dan AGM accu's...
Ik ben zelf techneut, en kom in mijn vak ook vaak vliegtuigaccu's tegen voor reparatie.
Snap die dingen aardig... en dan wint LifePo4 echt op alle fronten.
En ik denk... maar kan het niet met meetgegevens aantonen hoor... dat de Victron zelfs meer levert dan de YT.
De ontlaadcurve is veel mooier voor ons caravanners.
Dat houd in dat er veel langer een mooie vlakke spanning uitkomt, terwijl een accu op zuur en loodbasis een eerdere spanningsval laat zien.
En mover elektronica zit een bescherming tegen te lage spanning in..
Die schakelt uit bij een onderspanning.... en de victron zal dat langer volhouden..
Geen bewijs alleen omdat ik ze niet naast elkaar heb gemeten.
Wat ik al schreef, ik heb een prima Yellowtop, jaar of 4 oud denk ik nu... als die stuk gaat komt er precies die Victron die jij uitgezocht hebt.
Event zou je zelfs over de 20Ah kunnen denken als de accu hoofdzakelijk voor moveren bedoeld is..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu
je kan ook eens hier naar kiken als je iets meer lithium power wil
https://www.willemsenrecreatie.nl/accu- ... tooth.html
55 ah voor 585,- met speciale forum korting waarschijnlijk nog voordeliger
ook 5 jaar garantie en een app goed bms kan gewoon met een lader geladen worden en bijna het dubbele aan cappiciteit
https://www.willemsenrecreatie.nl/accu- ... tooth.html
55 ah voor 585,- met speciale forum korting waarschijnlijk nog voordeliger
ook 5 jaar garantie en een app goed bms kan gewoon met een lader geladen worden en bijna het dubbele aan cappiciteit
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: Accu
Goed idee van die 20Ah. Eens kijken hoeveel die moet kosten bij de dealer.Chris schreef: ↑vr 5 feb 2021 14:23
Als de prijs niet de nekkebreker is... Victron...
Echt een mooiere technologie dan AGM accu's...
Ik ben zelf techneut, en kom in mijn vak ook vaak vliegtuigaccu's tegen voor reparatie.
Snap die dingen aardig... en dan wint LifePo4 echt op alle fronten.
En ik denk... maar kan het niet met meetgegevens aantonen hoor... dat de Victron zelfs meer levert dan de YT.
De ontlaadcurve is veel mooier voor ons caravanners.
Dat houd in dat er veel langer een mooie vlakke spanning uitkomt, terwijl een accu op zuur en loodbasis een eerdere spanningsval laat zien.
En mover elektronica zit een bescherming tegen te lage spanning in..
Die schakelt uit bij een onderspanning.... en de victron zal dat langer volhouden..
Geen bewijs alleen omdat ik ze niet naast elkaar heb gemeten.
Wat ik al schreef, ik heb een prima Yellowtop, jaar of 4 oud denk ik nu... als die stuk gaat komt er precies die Victron die jij uitgezocht hebt.
Event zou je zelfs over de 20Ah kunnen denken als de accu hoofdzakelijk voor moveren bedoeld is..
De dealer adviseert zelf een Reich MPP van 8A, volgens hem zou ik hier voldoende aan moeten hebben. Waarschijnlijk heb ik hier ook voldoende aan, echter geef het mij persoonlijk een fijner gevoel als ik weet dat ik wat over heb
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)
- mrbullmastiff
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Accu
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: di 8 mei 2018 21:58
Re: Accu
Klopt Chris,
Maar ik kwam deze tegen, deze schijnt ook voor campers en caravans te zijn, ook voor movers en seizoensgebonden gebruik.
Vandaar deze keuze, ook gezien de prijs en zoiets stond er ook in, die was van 2011.
Nu hoef ik evt. ook geen andere lader.
Verkeerde keuze, denk je?
Gr. Johan.
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Hobby Excellent 460 UFE (2007) met powrmover XL, Hyundai Tucson 2.0 (2009)
Re: Accu
raar ik zal hem nog eens plaatsen
https://www.willemsenrecreatie.nl/accu- ... -bluetooth
is gecheckt zou moeten werken
https://www.willemsenrecreatie.nl/accu- ... -bluetooth
is gecheckt zou moeten werken
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: Accu
url werkt
wat voor piekstroom kan zo'n accu leveren ?
wat voor piekstroom kan zo'n accu leveren ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Accu
LIontron 12.8v 20Ah
Dauer Entladestrom 20A
Max. Entladestrom (≤20Sek.) 40A
Vandaar heb ik hem links laten liggen voor het moveren.
Ik ben gisteren voor iets meer zekerheid gegaan en de Victron 20Ah gekocht.
Deze was net ietsje goedkoper geworden
Re: Accu
Nou... die gegevens kloppen vast niet...
De ontlaadstroom zal veel hoger zijn...echt veel hoger.
20 A nominaal en 40 A maximaal hoort bij een mini accu'tje...zoiets als vroeger in mijn scooter zat.
Deze accu heeft echt meer "ballen"..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu
Ik vond het ook wel laag maar voor een 20Ah maar het klopt wel zie ik.
https://liontron.com/download/LI1220LX.pdf
https://liontron.com/download/LI1220LX.pdf
Vw T5gp 2.0tdi met een Fendt Platin 540 TG.
Re: Accu
Mis...
Dat is een 20 Ah broertje.
De link is een 55Ah versie.
Maar dan nog... denk ik nog steeds dat het niet klopt.
Google was mijn vriend...
Deze is het...
En idd...
150 A max ontlaadstroom...
https://liontron.com/download/LISMART1255LX.pdf
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu
Nou ben ik eigenlijk benieuwd of je ongeveer kunt uitrekenen hoelang je je mover kunt gebruiken met een bepaalde accu. Ik ben geen natuurkundige dus ben benieuwd of onderstaande een beetje klopt.
Op de site van Truma staat dat de Truma XT een gemiddelde stroomopname heeft van 25A bij 2300 kg. Laten we er voor het gemak even vanuitgaan dat de caravan daadwerlijk ook 2300KG weegt.
https://www.truma.com/nl/nl/producten/t ... b6a016bf4f
De XT is dus 12V * 25A = 300W.
Als ik nu bijvoorbeeld een Victron 30Ah neem (12,8V / 30Ah - 384Wh) en ik ga er vanuit dat ik de accu voor 90% mag ontladen, dan houd ik 346Wh over. Deel ik stroomopname en de capaciteit kom ik op 1,152 uur (*60 = 1 uur en 9 minuten) uit.
Stel dat startstroom, eventuele helling, gewicht, wrijving, weerstand etc allemaal bij elkaar opgeteld, gemiddeld 30% van het vermogen kosten. Klopt het dan dat je met die Victron 30Ah ongeveer (1,152 uur - 30%) 48 minuten kunt moveren?
Ik snap dat er veel aannamens en onbekende variablen in dit voorbeeld zitten, maar het gaat me er even om of de berekening ongeveer klopt.
Op de site van Truma staat dat de Truma XT een gemiddelde stroomopname heeft van 25A bij 2300 kg. Laten we er voor het gemak even vanuitgaan dat de caravan daadwerlijk ook 2300KG weegt.
https://www.truma.com/nl/nl/producten/t ... b6a016bf4f
De XT is dus 12V * 25A = 300W.
Als ik nu bijvoorbeeld een Victron 30Ah neem (12,8V / 30Ah - 384Wh) en ik ga er vanuit dat ik de accu voor 90% mag ontladen, dan houd ik 346Wh over. Deel ik stroomopname en de capaciteit kom ik op 1,152 uur (*60 = 1 uur en 9 minuten) uit.
Stel dat startstroom, eventuele helling, gewicht, wrijving, weerstand etc allemaal bij elkaar opgeteld, gemiddeld 30% van het vermogen kosten. Klopt het dan dat je met die Victron 30Ah ongeveer (1,152 uur - 30%) 48 minuten kunt moveren?
Ik snap dat er veel aannamens en onbekende variablen in dit voorbeeld zitten, maar het gaat me er even om of de berekening ongeveer klopt.
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)
Re: Accu
Het ligt helemaal aan de ondergrond..
Die 25 A zal op de verharde weg zijn met een klein beetje helling.
In drassig weiland kan het maar zo een veelvoud zijn.
Maakt niet veel uit..10 minuten moveren aan 1 stuk is al extreem veel.
Normaal gesproken kom je daar nooit aan.
Maar je berekening klopt wel ongeveer.
Die 25 A zal op de verharde weg zijn met een klein beetje helling.
In drassig weiland kan het maar zo een veelvoud zijn.
Maakt niet veel uit..10 minuten moveren aan 1 stuk is al extreem veel.
Normaal gesproken kom je daar nooit aan.
Maar je berekening klopt wel ongeveer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu
Je rekensom is wel heel aardig maar helaas zijn de variabelen te variabel...
Beetje veilige vuistregel kan ook zijn....
Accu 30 A
Mover zou 25 A consumeren in een ideale situatie.
Dan komt er ong. 1 uur in gedachten.
Houd de helft aan... 30 minuten, en je zit lekker safe en zonder diep ontladen accu.
Ooit... jaren geleden in Frankrijk, camping Les Charmilles... heb ik een staaltje gezien van een man die zijn Hobby 560 in alle vroegte met de mover een flinke helling van die camping opreed..
Dat was richting uitgang, hij wilde geen mensen wakker maken op dat vroege uur met het geronk van zijn auto.
Dus... een fikse helling op met die combi, en dan nog een flink stuk ook....alleen met de mover.
Ik schat de caravan op 1600-1700 Kg, de mover was een Powrmover Evo en hij had een Yellowtop 4.2 van55 Ah accu.
Die moverbeurt was zo indrukwekkend dat ik toen besloten heb om ook dit set te kopen.
Ik denk wel dat die accu er toen uitgeput bijhing...
Beetje veilige vuistregel kan ook zijn....
Accu 30 A
Mover zou 25 A consumeren in een ideale situatie.
Dan komt er ong. 1 uur in gedachten.
Houd de helft aan... 30 minuten, en je zit lekker safe en zonder diep ontladen accu.
Ooit... jaren geleden in Frankrijk, camping Les Charmilles... heb ik een staaltje gezien van een man die zijn Hobby 560 in alle vroegte met de mover een flinke helling van die camping opreed..
Dat was richting uitgang, hij wilde geen mensen wakker maken op dat vroege uur met het geronk van zijn auto.
Dus... een fikse helling op met die combi, en dan nog een flink stuk ook....alleen met de mover.
Ik schat de caravan op 1600-1700 Kg, de mover was een Powrmover Evo en hij had een Yellowtop 4.2 van55 Ah accu.
Die moverbeurt was zo indrukwekkend dat ik toen besloten heb om ook dit set te kopen.
Ik denk wel dat die accu er toen uitgeput bijhing...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu
Op diezelfde site staat dat de piekstroom van diezelfde XT maar liefst 140 A bedraagt, dus die 25 A zal slechts op horizontaal asfalt het geval zijn (logisch ook want 300 Watt is ook niks voor een caravan van 2300 kg).
Reken in drassig gras maar snel op +100 A, dan komt je berekening dramatisch anders uit.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Accu
Is ook totaal niet van belang..
Stel de mover trekt 100 A continu..Dan kan je nog steeds ca 20 minuten rijden met die 30 Ah accu.
Daar kom je nooit aan.
Stel de mover trekt 100 A continu..Dan kan je nog steeds ca 20 minuten rijden met die 30 Ah accu.
Daar kom je nooit aan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.