Enduro EM305+ of toch iets anders?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » ma 4 jan 2021 18:47

Hallo Allemaal,

Morgen/overmorgen ga ik een mover bestellen voor onze tandemasser Tabbert Comtesse 570 met max gewicht 1800kg.
Er staat natuurlijk al heel veel op het forum, maar ik twijfel nog een beetje in de keuze voor de mover en de bijpassende accu.

Op dit moment overweeg ik de Enduro EM305+ met 2 motoren om te starten (en gezien gewicht) deze dus enkel de achterwielen aan te laten drijven.
Natuurlijk is de 4x4 een betere optie, maar budget gezien lijkt mij de Enduro EM305 dus een goede optie om eerst te proberen met de achterwielen en dat wij deze eventueel uit kunnen breiden naar de naar de 4x4.
Op het forum las ik ook menige ervaringen over de Truma XT die uitbreidbaar is naar de 4x4, maar tussen de Enduro en de Truma zit momenteel wel een behoorlijk prijsverschil tussen. Iets van € 700,-, voor de 2x, dus als ik later uit wil breiden naar de 4x4 word het dus € 1400,- duurder.

Dan nu de vragen:
- Doe ik er goed aan om nu te bezuinigen met de Endura om deze eerst als 2x4 te gebruiken en daarna na de 4x4? Of zijn de ervaringen met de veel duurdere Truma toch een aanmerkelijk verschil?
- Heeft iemand ervaring met de kwaliteit tussen beiden?
- Voor de Endura die 40Ah met een piek tot 140Ah kan vragen, lijkt mij een accu met 60Ah en een startcapaciteit/piek van 140Ah wel voldoende?

Hoor graag jullie ervaringen en ideeën.

BVD
Arjan
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Ab » ma 4 jan 2021 19:29

60 Ah lood accu levert minder dan een 30 Ah Lifepo4 accu.
Maar beiden zullen het best wel doen.
Mits de Li accu minimaal 140 A continu kan leveren.
Realiseer je wel, dat wanneer je overgaat naar 4 x 4 dat je dan ook meer Ampère's nodig hebt.
Met dat gegeven in het achterhoofd kan je misschien beter kiezen voor een lood accu. Uiteraard wel een semitractie accu, een Yellowtop of iets vergelijkbaars.
Lifepo4 accu's die 250 A of nog wat meer kunnen leveren zijn er wel, maar velen halen dat vermogen niet.
Ook zal een enkele mover het best zwaar hebben, en best vaak op max of daar tegenaan kunnen belast worden.
Als het echt moeilijk wordt, heb je de mover het hardst nodig.
Ik zou niet te laag gaan zitten met max Amps continu voor de accu.
Piekvermogen van Li accu's gebruiken kan vaak maar een paar seconden, en is niet best voor de accu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » ma 4 jan 2021 19:36

Thanks!
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door dieseltijger » ma 4 jan 2021 19:56

Heb zelf een Enduro volautomaat - los van het specifieke type: ga een beetje ruim zitten qua motorisering en accu. Die mover(s) wil je ook gebruiken in "taaie" omstandigheden. Kwaliteit en betrouwbaarheid van Enduro is prima. "Buy quality - cry once".
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Chris » ma 4 jan 2021 21:25

Voorop..
Kan je de Enduro 305 dan uitbreiden naar een 4 voudige??
De stuurelektronica is een heel ander ding volgens mij.
Wil je een 4 voudige dan is daar speciaal de 4 voudige stuurkast voor nodig.
Je kan niet zomaar 2 motoren erbij knopen hoor..

Evengoed...
Wellicht is het slim om eens kontakt op te nemen met een grote Mover verkoper.
Er zijn er verschillende in NL.
Zelf ben ik erg prettig geholpen bij Caravan mover shop.
Zij verkochten mij een losse mover die ik zelf monteerde en ik had evengoed 5 jaar garantie op het spul.
Waar ik ook daadwerkelijk na 4,5 jaar gebruik van kon maken toen mijn AB kuren bleek te hebben.
Daarbij prima adviezen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door mrbullmastiff » ma 4 jan 2021 23:28

Wij hebben de Enduro EM405 smart, dit is ook een mover die maximaal 2 ton kan verplaatsen. De mover bevalt ons prima maar ik vraag me wel af of de EM305 sterk genoeg is voor jullie caravan.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door moyzo » di 5 jan 2021 10:32

Wij hadden onder twee vorige caravans die resp. 1700 en 1800 kg waren een Enduro 303+ met lithium accu.
Ging prima mits de omstandigheden niet te zwaar waren dan moesten we beetje mee duwen. Vooral bij de laatste van 1800 kg vol bepakt tot dit max. gewicht.
Daarom nu een Enduro 505 Fl ( finding level) met zwaardere lithium accu LI 1230 ( die ook als boord accu kan fungeren) heeft 30 Ah, in bestelling voor onze nieuwe caravan ( 1800 kg). Deze kan tot 2000 kg trekken en accu zou een rangeer tijd van 60 minuten hebben.
Dit wordt dus de derde Enduro dit keer volautomatisch al hadden we niet echt problemen om extra handeling te doen om hem op de banden te zetten en er weer af te halen.
Ben benieuwd hoe deze gaat bevallen qua gemak en kracht en dat finding level systeem.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » di 5 jan 2021 11:22

Chris schreef:
ma 4 jan 2021 21:25
Voorop..
Kan je de Enduro 305 dan uitbreiden naar een 4 voudige??
De stuurelektronica is een heel ander ding volgens mij.
Wil je een 4 voudige dan is daar speciaal de 4 voudige stuurkast voor nodig.
Je kan niet zomaar 2 motoren erbij knopen hoor..
Voor de zekerheid ga ik het nog navragen, maar wat ik begrijp uit de handleiding van Enduro is dat je er gewoon nog een complete set met een stuurkast bij kan kopen.
Dan moeten beiden kasten op de 4x4 stand worden gezet en de afstandbediening gelinkt worden met de 2 stuurkasten.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » di 5 jan 2021 11:42

Zojuist de handleiding van de EM505FL doorgelezen.
Hierin staat duidelijk aangegeven dat je deze makkelijk uit kan breiden van 2x4 naar 4x4.

Beiden besturingskasten moeten met elkaar aangesloten worden middels een kabel. Dan fungeert één besturingskast als hoofd/master besturingskast en de ander fungeert als slave en volgt de commando's op van de hoofd besturingskast.

@moyzo:
Ik ga ook voor de EM505FL. Die is maar ietsjes duurder dan de EM305, maar de autoleveling vind ik wel erg interessant.
In mijn geval dat ik nu eerst voor de 2x4 ga, zal de leveling vast niet gaan werken als ik op een leveler moet rijden, dus maar even snel door sparen om het de 4x4 te maken. thumbup.gif
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door moyzo » di 5 jan 2021 12:03

[re.gif] oké nou ben benieuwd: wij moeten nog tot ergens in februari wachten voor we hem uit kunnen gaan testen. Het levellen zelf pas op een camping maar in ieder geval met in de schuur plaatsen kunnen we al kijken of deze al iets verschil maakt.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » ma 11 jan 2021 19:23

[re.gif]
Deze week ga ik de mover ophalen bij een lokale caravanzaak hier in de buurt. En monteren doe ik volgende week of de week erna.
In mijn bedrijfshal heb ik voldoende plek om te testen. Ik zal tzt wat filmpjes/foto's maken hoe het gegaan is.

Aan iedereen wil ik wel meegeven om je lokale handelaar/dealer de kans voor levering te geven.
Toen ik besloten had dat het de EM505FL moest worden was ik geneigd om even op internet te zoeken naar de goedkoopste en direct te bestellen (soort zelfvoldoening in deze vreemde tijden dat het product eraan komt / iets om naar uit te kijken).
Toch kon ik mij inhouden en de lokale caravanzaak in de buurt een mailtje gestuurd.
Zij hebben de mover op voorraad en konden prima mee met de internetprijzen. OK, een tientje duurder maar daar ga ik niet eens over proberen te onderhandelen.
Met onze voortent van Isabella is dat ook zo gegaan.
Wat ik aan wil geven, gun je lokale handelaar ook wat. Best prettig dat deze om de hoek zit voor de jaarlijkse check van je caravan en dat als je iets snel nodig hebt zij nog om de hoek zitten.

(@Chris, ja van Vliet in Weteringbrug is mijn local knipoog.gif)
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Chris » ma 11 jan 2021 19:33

[re.gif]

awhoea.gif awhoea.gif Ik wist het..
Enne... wij hebben net een nieuwe wasmachine en droger ook bij de locale winkelier gekocht.
En net als jij... tientje duurder maar wel perfect op zolder geplaatst en de oude machines afgevoerd..
Ik doe mee thumbup.gif thumbup.gif
Enne... van Vliet.. Gewaardeerde dealer hoor in de buurt.... hoor ook goede berichten van tevreden klanten..
Ik shop er ook wel eens wat.

En... geflieseteert... geen geduw en gesjor meer aan de hut straks... heerlijk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door moyzo » di 12 jan 2021 08:20

Arjan1978 schreef:
ma 11 jan 2021 19:23

Deze week ga ik de mover ophalen bij een lokale caravanzaak hier in de buurt. En monteren doe ik volgende week of de week erna.
In mijn bedrijfshal heb ik voldoende plek om te testen. Ik zal tzt wat filmpjes/foto's maken hoe het gegaan is.

We zijn benieuwd, we wachten al maanden voor we hem werkelijk uit kunnen proberen maar de tijd gaat nu opschieten: over 2 weken gaat hij al in productie knipoog.gif
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Pascal_nathalie
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 4 nov 2018 20:31

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Pascal_nathalie » do 14 jan 2021 23:04

Interessante post, ook ik heb gekeken naar deze mover en dan ook voor 4x4 maar wat mij vooral opvalt is het stroomverbruik horizontaal. Daar deze voor bijna het dubbele is van een reich mover 4x4, dit houd mij nog even tegen.

Verder kijkend naar een purpleline quatro 4x4 ziet er goed en degelijk uit maar kan er maar wijnig recensies over vinden laat staan prijzen.

Maar al met al 505fl, ben erg benieuwd naar je mening en werkelijk stroomverbruik

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

VW Touareg TSI 3.0_V6 Hybride 333PK + 27PK elektromotor 440NM (Max trekgewicht 3500KG) met een Hobby-650 Excellent Easy 2003, Electrolux 1300 dak airco (Max 1900KG)
1805

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Ab » do 14 jan 2021 23:46

Meer stroomverbruik duidt meestal op meer vermogen..
Meer vermogen = meer kracht.
Meer kracht is meer koppel.
Of dat ook aan het wiel wordt afgegeven hangt weer af van de snelheid waarmee de as van de aandrijfrol draait, en de diameter van die rol, en dus de rijsnelheid van de caravan.

Stroomverbruik is van movers niet zo belangrijk.
Hoogstzelden rijdt iemand zo lang, dat de accu leeg raakt.
Zelfs met een 10 Ah lichtgewicht accu niet.

Dat een mover veel minder stroom verbruikt, komt meestal doordat ie langzamer rijdt.
Als je een bepaalde afstand moet afleggen, zal het totale verbruik aan stroom met een snellere mover nagenoeg hetzelfde zijn.
Gewoon simpele natuurwetten.
V x A = W.
Meer Amps = meer power.
Is niet helemaal waar, de efficiëntie van een motor en vertragingskast speelt ook een rol, maar zo heel veel verschil zit daar niet in.

Om een caravan van een bepaald gewicht over een bepaalde afstand te verplaatsen kost een bepaalde kracht over een bepaalde tijd.
Ampère's dus. Dat blijft nagenoeg gelijk bij mover A of mover B.
Ook als de ene 250 A max kan opnemen en de andere 100 A max.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door moyzo » vr 15 jan 2021 10:27

In een ander topic heb ik de vraag gesteld over mogelijkheden voor plaatsing hoofdschakelaar van de Enduro 505 FL.
link: viewtopic.php?f=122&t=41888#p796621
Net nog even wat filmpjes en info zitten bekijken.

In een filmpje van enduro
https://www.youtube.com/watch?v=uYH7D1X2Weo
zag ik dat deze hoofdschakelaar op buitenkant geplaatst is en lees ook in de handleiding dat deze aan de buitenkant van de caravan geplaatst moet worden ( zie handleiding pagina 5 - plaatje van hoofdschakelaar is onderdeel 28 - deze heeft afdekklepje)
https://www.enduro-europe.eu/nl/product ... /em505/965

Dat zou het probleem van een lelijke schakelaar binnen gelijk verbergen en het voordeel wat @chris aanhaalde om niet meer de hut in te moeten met aan-en uitschakelen oplossen. Caravan schuiner plaatsen in garage zou dan oplossing zijn, al zijn we wel beperkt omdat de garage taps toe loopt. Toch tijd om de corona kilootjes eraf te krijgen zodat het buikje er tussen past awhoea.gif
Wel vraag ik me dan wel af of elke kwaadwillende dus van buiten uit de mover op stroom aan kan sluiten mits deze in bezit is van een sleutel- ik neem aan dat de sleutels universeel zijn van deze schakelaars.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door dieseltijger » vr 15 jan 2021 11:17

Die hoofdschakelaar is vooral een veiligheidsmaatregel: knalhard stroomloos maken van het hele systeem mocht de mover door blijven rijden en niet meer reageren op de afstandsbediening, of mocht er kortsluiting optreden. Om die reden is het dus aan te bevelen om het op een bereikbare plek te monteren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » vr 15 jan 2021 20:24

Van de week de eerste set met 2 motoren opgehaald en start gemaakt met installeren.
Aanvankelijk wilde ik de motoren bij de achterwielen ophangen vanwege de gewichtsverdeling (kogeldruk) aangezien die 2 flinke gevulde gasflessen in de dissel wel erg veel kogeldruk geven en ik zelfs de voortent achterin op de rondzit had gemikt afgelopen zomer om de kogeldruk te verlagen.
Uiteraard had ik even gemeten of de mover er onder zou gaan passen. Maaaaaar, ik had even niet aan de andere kant gemeten stom.gif. Bij onze retro Tabbert dit er een verdiepte instap bij de deur bij de achterwielen.Tussen de instap en het rechter achterwiel veel te weinig ruimte.
Even begonnen om de motoren toch maar op de voorwielen te doen (overigens aanbevolen in de handleidingen) en kwam erachter dat de rollen van de mover enkele centimeters boven het hart van de as van de caravan zit wat aanbevolen word. Nogmaals meten en meten, en wat blijkt: met wat afstandhouders/adapters om te verlagen past de mover zowel voorop als achterop haphop.gif.
In mijn enthousiasme ga ik dan ook gelijk maar voor de 4x4 nu ik toch bezig ben. Dus nog een set EM505FL bijbesteld met de afstandhouders/adapters. (Mocht iemand de Enduro afstandhouders zoeken, Google dan wel op adapters om ze te vinden want onder afstandhouders wat in de handleiding staat vind je ze niet knipoog.gif ).

Welnu, dit wordt interessant voor menig caravanliefhebbers denk ik. Ik ga wel de 4x4 plaatsen, maar kan het verschil tussen de 2x4 en 4x4 uit gaan testen letterlijk, want ik kan de 2de besturingsbox uitschakelen zodat het 2x4 werkt (achterwielen uit). Leuk experiment als zeg ik het zelf.

@moyzo: Hoofdschakelaar: Ik ga deze in de disselbak doen. Kan je er altijd bij en in mijn geval zit daarachter on bed waaronder de accu en besturingsboxen zitten. Geen gat in de buitenkant van de caravan en kabels kunnen kort blijven.
Over productie bedoel je je nieuwe caravan? Als dat zo is: ik wil je niet ontmoedigen, maar tel maar wat weken bij de oplevering op. Fabrikanten hebben momenteel grote moeite om tijdig te leveren helaas. Heel het productieproces is op vele vlakken vertraagd. Kan niemand iets aan doen. Om teleurstelling in verwachting te voorkomen zou ik navraag doen wat de verwachte levertijd is.

@Chris: vd Vliet zijn betrouwbare lui en ik gun het hun ook. En ja, je had een goede verwachting knipoog.gif

@Ab: Met puur geluk heb ik een goede vriend (zo 1 echte vriend zo gezegd) die in accu's handelt. Hij had nog 2 splinternieuw Li-ion accu's staan 50Ah.
Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren dat Enduro aangeeft dat gemiddeld 40Ah gevraagd word bij 2 motoren, wat het in gaat houden met 4 motoren.
Pure gok is dat het iets van gemiddeld 60Ah word, maar alles hangt natuurlijk af van de omstandigheden (ook omgevingswarmte met Li-ion en daarmee levensduur).
We kunnen de accu's in serie schakelen, maar eerlijk gezegd als ik een uur moet moveren, dan mag ik mijn BE rijbewijs wel even opnieuw gaan halen knipoog.gif
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Chris » vr 15 jan 2021 20:53

Arjan1978 schreef:
vr 15 jan 2021 20:24

We kunnen de accu's in serie schakelen, maar eerlijk gezegd als ik een uur moet moveren, dan mag ik mijn BE rijbewijs wel even opnieuw gaan halen knipoog.gif
Ho ho ho....!!

Kijk uit Arjan..
Ik denk dat je bedoeld om de accu's parallel te schakelen.
Dan verdubbel je het vermogen.
Met accu's in serie schakelen verdubbel je de spanning.... en zullen diverse componenten een vroege dood sterven.
Een mover systeem is echt alleen voor 12 volt gebouwd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » vr 15 jan 2021 21:13

[re.gif]
Rustig aan knipoog.gif
Mijn goede vriend weet hoe dit te doen. Serie of parralel is voor mij onbekend terrein, dus heb ik het verkeerd verwoord.
Mocht er in het nieuws komen dat een caravan in Noordwijkerhout ontploft is. Dan is het de schuld van mijn oude vriend knipoog.gif
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Chris » vr 15 jan 2021 21:15

ok... dan is het goed.
Laat de bekabeling maar aan hem over....goed plan... thumbup.gif thumbup.gif mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Ab » vr 15 jan 2021 21:26

Als je meekijkt bij je vriend..
De plus van de ene accu moet aan de plus van de andere.
Hetzelfde met de minpolen.
Overtuig je nog wel even of de 2 accu's wel parallel gezet mogen worden.
Dat is niet altijd mogelijk met Lithium accu's.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » vr 15 jan 2021 22:07

Chris schreef:
vr 15 jan 2021 21:15
ok... dan is het goed.
Laat de bekabeling maar aan hem over....goed plan... thumbup.gif thumbup.gif mrgreen.gif
Hahaha, komt goed.
1 accu van 50Ah om mee te testen lijkt mij meer dan voldoende. Kan ik checken of de accu warm word. Zo ja, dan laat ik zeker de bekabeling door hem laten doen.
thumbup.gif
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » vr 15 jan 2021 22:17

Ab schreef:
vr 15 jan 2021 21:26
Als je meekijkt bij je vriend..
De plus van de ene accu moet aan de plus van de andere.
Hetzelfde met de minpolen.
Overtuig je nog wel even of de 2 accu's wel parallel gezet mogen worden.
Dat is niet altijd mogelijk met Lithium accu's.
Als de plus en de min polen verkeerd gaan... Dan tijd voor een oogcheck bij Pearl of zoiets.
Het parallel zetten is inderdaad wel een ding. Dat is inderdaad niet zomaar mogelijk.
De accu's zijn wel voorzien van beveiligingselectronica, maar de constructie ervan is discutabel. Lees de printplaten. (zelf zit ik met mijn business in accugereedschap waarbij veelvuldig en langduriger veel meer vermogen gevraagd word).
We gaan het ervaren met eerst 1 accu. Koppelen etc en zeker met Li-ion, voorlopig even niet. Ook uit pure veiligheid. Met andere accu type heb ik daar minder moeite mee, maar met Li-ion eerst even zien hoe het gaat.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Ab » vr 15 jan 2021 22:20

thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”