Enduro EM305+ of toch iets anders?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » wo 20 jan 2021 19:54

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ongetwijfeld staat er voldoende op het forum, maar ik kan het niet duidelijk vinden.
Morgen/overmorgen ga ik aan de klus om de mover, movers in mijn geval te plaatsen haphop.gif

Op de aangedraaide verzinkte bouten van de ophanging spuit ik een drup Tectyl op.
Dan nu mijn vraag:
De bodem van mijn caravan is van hout. Ik moet gaten boren door de bodem voor de elektra.
Ergens op het forum heb ik gelezen dat je een soort ademende bescherm verf/spray moet gebruiken op de plek waar je de openingen boort.
Welk type coat/verf raden jullie aan?
Daarnaast, kitten jullie de openingen af?

BVD
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Chris » wo 20 jan 2021 20:01

[re.gif]

Je boort maar kleine gaatjes hoor.
Een dikke dot butylkit erop en klaar is Arjan.
Voordat er daar iets gaat rotten ben je 30 jaar verder... die kit houd dat wel tegen... klein gaat is niks..
Ik was al de mover onder mijn nieuwe hut aan het bouwen voor de hut op mijn naam stond zelfs..
Ook gewoon de boor erin...
Het was een dealtje met mijn dealer.... ik mocht de mover onder de oude vandaan halen en plaatsen onder de nieuwe hut op een zaterdag.
Beide caravans stonden binnen en op de brug, net niet naast elkaar..camper ertussen.
Op de voorgrond de ingeruilde en achter de camper de huidige hut.
.
IMGP0482.jpg
IMGP0468.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » wo 20 jan 2021 20:21

[re.gif]
Dank je Chris.
Mijn hut is al 10 jaar oud, maar voor mij hoeft hij het niet nog 20 jaar vol te houden knipoog.gif
Tegen die tijd ben ik een ervaren caravanner en heb ik ook wat dingen over gezet naar de nieuwe.
Foto's volgen snel van mijn hobby projectje. Heb er zin in.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Chris » wo 20 jan 2021 20:28

[re.gif]
Beetje handige sleutelaar frummelt een mover er zo onder.
Goed afstellen is belangrijk.
En nog een tip..
Aan beide motoren zit bedrading.
Die bedrading MOET je even lang houden, ook al zou dan een set overlengte hebben bij de inbouw... doe maar op een rolletje ergens achter.
Als je n.l. kabel lengte verschil hebt is het niet ondenkbaar dat bij moveren in zware omstandigheden de caravan scheef zal trekken.
De weerstand in de bekabeling van de motoren is dan n.l. niet meer gelijk.
Dus.. evenlang houden die motor bedrading.
En overlengte oprollen is geen enkel probleem, dat zal niet warm worden zoals in kabelhaspels... een mover werkt n.l. op gelijkspanning...
Als je goed op mijn foto kijkt zie je ook een rolletje achter de accu opgebeugeld zitten... de overlengte van de linker movermotor.
.
Mover elektronisch.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » wo 20 jan 2021 22:58

[re.gif]
Bedankt weer voor de tip Chris!
In de handleiding staat al duidelijk omschreven om de kabels op dezelfde lengte te houden. Dat snap ik aardig.
In mijn hoofd zat wel het dilemma om kabels die langer zouden zijn om te wikkelen (als een kabelhaspel) wat warmte zou kunnen creëren en ellende zou kunnen veroorzaken.
Dat de dikke kabels en verhoudingsgewijs minder spanning en dus warmte zouden in zouden houden baarde mij nog zorgen.

Ik kan duidelijk zien op jouw foto dat de kabels 'achter de accu' gewikkeld zijn om de afstand gelijk te houden.
Tussen de besturingsbox en nog iets zie (weet niet waar de kabel naar toe gaat, lijkt accu) zie ik iets van een relais.
Ik bedoel de spannings 'rood' die halverwege de box in dus een soort relais relais gaat en dan in een soort zwart blokje. Is dat een soort hoofdspanningskabel met een zekering er tussen? en wat is de functie de naar mijn ogen 'relais'?
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Chris » do 21 jan 2021 08:05

[re.gif]
Goed gezien Arjan.
Dat dikke relais is idd de hoofdschakelaar van mijn mover.
Een relais kan je met dunne bedrading bedienen met een gewoon schakelaartje.
Dat schakelaartje zit aan de andere kant van mijn hut, de deurkant.
Zo hoef ik niet de hut in om de mover in of uit te schakelen.

Wat jij aanhaalt over kabelhaspels is van toepassing bij wisselspanning.
Dan wordt zon haspel een spoel.
Bij gelijkspanning is dat niet het geval..en zal een rolletje draad ook niet warm worden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » vr 22 jan 2021 00:24

[re.gif]
Interessant om om een normale schakelaar te kunnen gebruiken.
Zover ik nu weet moet ik met 2 sets Enduro EM505FL om het 4x4 te maken ook 2 hoofdschakelaars plaatsen. Ik heb nog geen idee of ik af kan met 1 hoofdschakelaar.
Lijkt mij wel zo makkelijk als 1 hoofdschakelaar beiden besturingskasten (spanning) totaal aan/uit kunnen zetten.
Lees, zijn de kabels/aansluitingen in één schakelaar sterk genoeg voor een piekbelasting voor 2x 2 motoren?
Deze ochtend de 2de set en benodigde adapters/afstandhouders gekregen.
Vol plezier gestart met monteren, maar bleken de verkeerde afstandhouders geleverd te zijn. Ach, nog langer voor plezier knipoog.gif
past niet.jpg
past niet
past niet.jpg (123.85 KiB) 717 keer bekeken
em505fl.jpg
komt gooed
em505fl.jpg (61.9 KiB) 717 keer bekeken
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » zo 21 mar 2021 20:48

De Enduro EM505FL zit eronder.

Even de samenvatting:
Waarom de EM505FL IPV de EM305+? Prijsverschil met de EM305+ nihil en de EM505 heeft de waterpasfunctie om te zien op de afstandsbediening of de hut waterpas staat. Daarnaast de automatische zoekfunctie voor het vinden van de juiste stand in de breedte.

Tijdens de montage kwam ik wat hobbels tegen. Hierbij het verslag:

Allereerst zit er in onze Tabbert een verlaagde instap achter de deur. Deze was gescheurd en de kracht was er uit. Een vorige eigenaar had dit geprobeerd te lijmen of iets. Werkte blijkbaar niet dus die heeft uiteindelijk een metalen beugel eromheen gezet en dat aan de onderzijde bekleed met piepschuim tegen vocht en tocht denk ik. Bijzonder bedacht, maar die bak met piepschuim en de metalen beugel moest er uit om de 4x4 mover op te kunnen hangen met voldoende ruimte.
Het eruit halen van de hele instap bleek een drama te worden. Dus dan maar te plekken repareren en verstevigen.
2073

De instap heb ik dus maar laten zitten en eerst met MEK een slurrie gemaakt en dat op de scheuren gesmeerd. De instap was weer gerepareerd en steviger. De slurrie zie je duidelijk als zwarte kleur door de lagen polyester heen.
De metalen beugel die eronder hing eruit gezaagd. Vervolgens eerst een laag of 5 met glasmatten en polyesterhars tot een paar centimeter omhoog in de bak verstevigd. Lees, de hoeken van het ABS plastic is super stevig, de zwakte zat in het midden op het horizontale deel. (ja, Epoxy had wellicht beter geweest in plaats van Polyesterhars).
Daarna met met glasweefsel, vanwege de grotere trekkracht, en polyester hars nog eens een laag of 4 eroverheen.
Morgen nog even opschuren en speciale lak met verharder er overheen smeren. Dan zie je het werk niet meer.
Nou die hut van ons kan uit elkaar vallen, de verlaagde instap is niet meer te slopen awhoea.gif
2119

Vanwege de benodigde ruimte tussen de schokbrekers en vrijloop voor de mover moest ik met een multitool even was hout en plastic wegzagen. Daarbij ook de optimale breedte van de band kunnen gebruiken voor grip.
2068
2067

De boel afgesteld op de 2cm afstand tot de band en vastgezet met een momentsleutel.
2122

Maar toen. De kabelbomen gaan begeleiden onder de caravan. De caravan zo schuin gezet als ik kon, maar ik paste niet meer onder de stang door.
Van Henk kon ik babybruggen lenen, maar het paste net niet om de hut erop te rijden met de mover.
Nu had ik de hut op de levelers kunnen rijden, maar ik kwam eerder wat blokken hout tegen stom.gif awhoea.gif .
Even kruipen, adem inhouden en ik kon onder de assen komen.
2118
2120

Even testen. Mover doet het super goed en ik ben blij verrast dat onze tandem behoorlijk scherp kan draaien.
Eeen gegeven paard moet je niet in de bek kijken, maar de gekregen accu's nog maar even verder testen :(
Even nog de overige elektra vastzetten en afwerken bekabeling.
Maar het begint erop te lijken.
2123
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » zo 21 mar 2021 20:54

P.S. de hoofdschakelaars (2x vanwege het de 4x4 mover is geworden) zitten in de disselbak zodat ik er altijd bij kan in nood. Zonder gaten in de buitenkant van de hut te maken.
2124
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door dieseltijger » zo 21 mar 2021 21:05

Klasse, dit verslag.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Chris » zo 21 mar 2021 21:28

Hee Arjan..

Ik heb wel diverse keren een mover gemonteerd.... ook mijn eigen 2x... ( overplaatsing van de vorige naar de huidige hut)
Maar een tandem.... alles dubbel... poeh..
Klus dus..
Gelukkig heb je een lekkere sleutelplek en lig je niet met je rug buiten op straat... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » zo 21 mar 2021 21:59

[re.gif]
Hahaha, nou Chris, vandaag stond stoffige Arjan bij jou aan de deur om de koelkast sensor/regelaar te halen. Tja, lag wat uurtjes langer onder de hut om dubbele kabels te trekken. Dus dubbel in het stof.
Even ter zijde: Wat een leuke en handzame Deens Dog heb je toch awhoea.gif. Groot of klein, het gaat allemaal om de relaxte houding van de baasjes thumbup.gif .

Buiten jouw ook veel dank voor andere forumleden die ervaring en advies delen.

Nog wat klusjes en ons retro huisje op wielen is een lux hotel en wij bepalen waar dat huisje staan. Heerlijk!
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Chris » zo 21 mar 2021 22:36

[re.gif]

Ja... die "pittbull" van ons past in je binnenzak...
Handig toch?? awhoea.gif awhoea.gif
18 gram eten per maaltijd.... 3x op een dag..
Die vreet me niet arm... knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » ma 22 mar 2021 19:19

awhoea.gif
Een vriendelijke mini pitbull dan thumbup.gif

Onze honden eten iets van 30kg per maand aan brok, nog wat kilo's aan natvoer/blikvoer en nog wat kilo's koekjes en kluiven.
Als het van de zomer weer kan gaan we graag een week of 4-6 naar het buitenland. Dus reken maar uit wat wij aan extra gewicht mee hebben. Voordeel is wel dat er bijna 120kg hond in de auto zit voor ballast.
Probeer die afgeladen tandemasser van ons maar eens met de hand te draaien. Zelf op de rechte betonnen vloer in mijn bedrijfshal is dat al onbegonnen werk.

Misschien had ik die mover eigenlijk helemaal niet nodig. Ik had hun een tuigje om moeten doen en de hut op zijn plek laten leuren scratch.gif
Zal vast goed gaan, totdat er een loopse teef voorbij komt mrgreen.gif

Ach, nu hebben we meer tijd om serieuze gesprekken met ze te hebben

2133
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door atmosphere2 » ma 22 mar 2021 20:02

Zou je het stroomverbruik van de mover eens kunnen meten? of anders gezegd: meten hoe veel stroom er uit de accu loopt tijdens gebruik van de mover?
Misschien heb je toevallig een stroom tang.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » ma 22 mar 2021 21:28

@atmosphere2
Het stroomverbruik ga ik zeker meten.
De gekregen 2x life4pro accu's 50Ah hadden wat jaartjes stilgestaan stilgestaan en ik vertrouw de accu's momenteel niet.
Daarnaast denk ik ook dat er een enorme piek word gevraagd als ik de levelers op en over moet rijden met de tandem.
De zekeringen bij de hoofdschakelaars zijn 100Ah, maar ik heb dus 2x een hoofdschakelaar en schakelkast.
Dus laten we naar een piek gaan van 2x 80Ah = 160Ah. Dat word dan maar kort moveren met een 50Ah accu.
Aankomend weekend ga ik wat dingen uitproberen.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Chris » ma 22 mar 2021 21:42

Nou.. een piek betekend even....aanloopstroom of leveler op, stoepje pakken... die dingen.
Gewoon ergens heenrollen is geen piekstroom... dan kom je misschien aan 30-40 A... misschien nog wel minder.
Maar... dat is gissen.. bij mij heb ik het nog nooit gemeten want nog nooit een platte accu gehad..
Wat mover je nou op de camping... geen 10 minuten denk ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Ab » ma 22 mar 2021 22:03

Daar gaat het ook niet om..
Mijn vorige mover had 200 A nodig, bij het beklimmen van mijn leveler. Gewoon rijden op een redelijk vlakke ondergrond was inderdaad maar 35 A.
De Lifepo4 accu die ik gebouwd had (15 Ah) deed het prima..op vlak terrein. De leveler op kon ik vergeten.
Ach, leuk experiment..
De Yellowtop leverde vermogen zat.

Maar ook met 200 A is de accu niet zo snel leeg, je gebruikt dat maar een paar seconden om de hut op een leveler te zetten.
Voordat een accu leeg is, kan je dat 5 -10 minuten doen..
Op de vlakke weg kon ik kilometers rijden.
Theoretisch..nooit geprobeerd. knipoog.gif
Beide situaties komen ook nooit voor..tenzij je echt accu's wilt gaan testen op uithoudingsvermogen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door atmosphere2 » di 23 mar 2021 18:54

Arjan1978 schreef:
ma 22 mar 2021 21:28
@atmosphere2
Het stroomverbruik ga ik zeker meten.
De gekregen 2x life4pro accu's 50Ah hadden wat jaartjes stilgestaan stilgestaan en ik vertrouw de accu's momenteel niet.
Daarnaast denk ik ook dat er een enorme piek word gevraagd als ik de levelers op en over moet rijden met de tandem.
De zekeringen bij de hoofdschakelaars zijn 100Ah, maar ik heb dus 2x een hoofdschakelaar en schakelkast.
Dus laten we naar een piek gaan van 2x 80Ah = 160Ah. Dat word dan maar kort moveren met een 50Ah accu.
Aankomend weekend ga ik wat dingen uitproberen.
De piekstroom is het aantal ampère bij maximum belasting op dat moment , een hele andere waarde als Ah ! Een 50 ah accu zegt niets over de piekstroom die hij aankan.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door atmosphere2 » di 23 mar 2021 19:00

Met die yellow tops loodaccu's bestaat het probleem van een te lage piekstroom eigenlijk niet(mits in goede staat) , er zit ook geen bms in die dat kan beperken.

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » di 23 mar 2021 19:40

De piekstroom is inderdaad A en niet Ah. Uiteindelijk is het natuurlijk wel zo dat als je even veel stroom gebruikt uiteindelijk de accu ook sneller leeg zal gaan.
Hoeveel A de accu's aankunnen weet ik niet. Het zijn samples en er zit alleen een witte sticker erop met handgeschreven welk type en Ah.
Datasheets heb ik hier helaas niet van, want ik heb de accu's gekregen van een vriend die in de accubusiness zit. Zal eens vragen of hij het nog wel heeft.
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Ab » di 23 mar 2021 20:13

Er zijn genoeg 50 Ah Li-accu's, die maar 25 A continu kunnen leveren. Een en ander geheel afhankelijk van hoe de accu gebouwd is, en met welk doel.
Even veel Amps gebruiken maakt een accu niet snel leeg.
Bij 100 A afname, zou een 50 Ah Lifepo4 accu het ongeveer
20/ 25 minuten vol moeten kunnen houden.
Zonder bij te laden zijn dat heel veel mover en level acties..
Mogelijk tot wel 10 verplaatsingen op 5 achtereenvolgende campings, ruw geschat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door atmosphere2 » wo 24 mar 2021 13:16

Van mover accu's willen we dus dat ze veel amperes kunnen leveren , voor de momenten dat er veel kracht nodig is , op de momenten dat het handmatig verplaatsen te zwaar is . Dat zijn eigenlijk altijd korte momenten. Voor startaccu's gaat dit ook op , maar dan nog extremer , nog kortere momenten .

Welke factoren spelen een rol bij het kiezen van een mover accu?
Om te beginnen :
- De maximale stroom die de mover-electronica aan kan , wat is de waarde van de zekering ??
Deze waarde bepaald de maximum opgenomen stroom voor de accu

Arjan1978
Berichten: 177
Lid geworden op: za 16 mei 2020 18:23
Locatie: Leimuiden
Contacteer:

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door Arjan1978 » wo 24 mar 2021 19:20

De maximale stroom die de mover-electronica aan kan , wat is de waarde van de zekering ??
Ik heb 2 hoofdschakelaars met ieder 100A zekeringen.
Zou je dan als stelregel aan moeten houden dat de accu in mijn geval dan kortstondig 200A zou moeten kunnen leveren?
Onze eerste Tabbert Comtesse 570 tandem 1997 max. 1800kg met een Audi A6 3.0TDI Quatro 2015
2062

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: Enduro EM305+ of toch iets anders?

Bericht door atmosphere2 » do 25 mar 2021 14:42

Ja , en die heb je nodig met een dubbel-asser bij het echt zware werk, verwacht ik . Er zitten 4 motoren onder toch?

Met uw 50ah accu's verwacht ik dat dit geen probleem is.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”