Vraag Simpark mover
Re: Vraag Simpark mover
Nou ja...
Alle haren zijn tegen de wind in gestreken en nu moet de hoge hoed een antwoord "toveren".
Vreemde communicatie methode.... maar ok....
Het enige wat ik kan bedenken mbt tot ""aan de computer hangen van een of ander deel uit de caravan..""
Misschien is de stuur elektronica box van een beter communicatie protocol voorzien.
Maar... software... eigenlijk is de verbinding met de AB een simpel DECT signaal, de AB zend en de stuurkast ontvangt.
Alle haren zijn tegen de wind in gestreken en nu moet de hoge hoed een antwoord "toveren".
Vreemde communicatie methode.... maar ok....
Het enige wat ik kan bedenken mbt tot ""aan de computer hangen van een of ander deel uit de caravan..""
Misschien is de stuur elektronica box van een beter communicatie protocol voorzien.
Maar... software... eigenlijk is de verbinding met de AB een simpel DECT signaal, de AB zend en de stuurkast ontvangt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Vraag Simpark mover
Alvorens moeilijke oplossingen te verzinnen, lees even de VARA’s zoekplaatje uitleg. De accu werd niet opgeladen, lijkt me dat er geen, niet aangesloten of kaduke acculader aanwezig is.
Ik denk dat het opgelost is maar dat TS het niet begrijpt of gelooft.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik denk dat het opgelost is maar dat TS het niet begrijpt of gelooft.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Vraag Simpark mover
Ik lees ergens tussen de regels door dat ie al 2 jaar niet of niet goed opgeladen wordt..
Dus is de accu nu ook overleden.
Dus is de accu nu ook overleden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Vraag Simpark mover
Toch wonderlijk eigenlijk: de meeste accu's laden niet op achter de auto.... als hij bij 230V ook niet wil opladen..... dan had hij zelden gewerkt.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Vraag Simpark mover
Mijn accu(tje) laad sneller achter de auto dan aan de paal, zou hij ook zo’n ding hebben die dan wellicht niet op de 230 is aangesloten???
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Vraag Simpark mover
RE.gif
Klopt, de mijne ook (Reich MPP), maar de meesten laden voor zover ik weet alleen op 230V. Blijft lastig zolang we geen idee hebben welke accu hij heeft.
Klopt, de mijne ook (Reich MPP), maar de meesten laden voor zover ik weet alleen op 230V. Blijft lastig zolang we geen idee hebben welke accu hij heeft.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Vraag Simpark mover
Naar mijn mening laden de meeste accu's wél op tijdens het rijden ( als tenminste alles goed is aangesloten, 13 polige stekker +permanente stroom). Het zou toch vreemd zijn als ik na een tijdje moveren om de caravan achter de auto te krijgen naar een volgende camping rijd, om daar te constateren dat mijn accu leeg is? In mijn handleiding staat zelfs vermeld dat de accu na ca 4 uur achter de auto weer volledig is opgeladen, en dit klopt aardig met mijn eigen ervaring.
Re: Vraag Simpark mover
RE.gif
Mover je dan zoveel dat deze je accu leeg trekt? Geen idee hoe het bij onze caravan werkt (buiten de oplader op 230 V) maar na het moveren op de camping en aankoppelen, werkt de mover/accu op de volgende camping nog steeds na wederom inschakelen.
Mover je dan zoveel dat deze je accu leeg trekt? Geen idee hoe het bij onze caravan werkt (buiten de oplader op 230 V) maar na het moveren op de camping en aankoppelen, werkt de mover/accu op de volgende camping nog steeds na wederom inschakelen.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Vraag Simpark mover
Hermanus schreef: ↑wo 11 nov 2020 11:53Naar mijn mening laden de meeste accu's wél op tijdens het rijden ( als tenminste alles goed is aangesloten, 13 polige stekker +permanente stroom). Het zou toch vreemd zijn als ik na een tijdje moveren om de caravan achter de auto te krijgen naar een volgende camping rijd, om daar te constateren dat mijn accu leeg is? In mijn handleiding staat zelfs vermeld dat de accu na ca 4 uur achter de auto weer volledig is opgeladen, en dit klopt aardig met mijn eigen ervaring.
Net andersom. De meeste accu’s worden niet tijdens het rijden geladen. Is ook nergens voor nodig. Wij kunnen de accu dagen als boardaccu gebruiken en nog heel vaak moveren. Een en ander hangt natuurlijk af welke accu je hebt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Vraag Simpark mover
Dit geldt voor caravans met een autark systeem idd vaak (al dan niet altijd) wel, maar als je gewoon een mover laat onderbouwen met accu en lader zit dat niet op de auto aangeslotenHermanus schreef: ↑wo 11 nov 2020 11:53Naar mijn mening laden de meeste accu's wél op tijdens het rijden ( als tenminste alles goed is aangesloten, 13 polige stekker +permanente stroom). Het zou toch vreemd zijn als ik na een tijdje moveren om de caravan achter de auto te krijgen naar een volgende camping rijd, om daar te constateren dat mijn accu leeg is? In mijn handleiding staat zelfs vermeld dat de accu na ca 4 uur achter de auto weer volledig is opgeladen, en dit klopt aardig met mijn eigen ervaring.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Vraag Simpark mover
En dat laatste is de meerderheid.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Vraag Simpark mover
Ok, weer wat geleerd. Toch leerzaam zo'n forum. Dan is mijn caravan duidelijk een uitzondering op de regel.
Re: Vraag Simpark mover
Dat is de meerderheid omdat het geheel zo laten ombouwen dat de accu geladen kan worden tijdens het rijden een meerprijs oplevert.
Logisch ook.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Vraag Simpark mover
AbsoluutJan van Vijven schreef: ↑wo 11 nov 2020 12:46En dat laatste is de meerderheid.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Vraag Simpark mover
Ik leer veel van dit item.
TS ook?
TS ook?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Vraag Simpark mover
Of omdat het niet nodig is. 1 of meerdere nachtjes zonder aan de stroom te hangen overleeft menig accu prima en de caravanner ook Als dat niet zo was, zouden veel meer caravanners het geheel om laten bouwen om tijdens het rijden de accu te laden, maar er zijn maar weinig caravanners die zelfvoorzienend kamperen die het daarom zouden willen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- CoralOne77
- Berichten: 207
- Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
- Locatie: BE
Re: Vraag Simpark mover
Down Under doen ze dat bvb net wel (quasi) allemaal, dat onderweg alle accu's vullen en autarken. Jaja, is er ook meer de omgeving voor dan hier in Europa...
Technisch loopt er dan een netjes afgezekerde, extra dikke 12V laadkabel van onder de motorkap naar de trekhaak, naar een extra laadstroom aansluiting, in de vorm van een Anderson plug. Maakt een circuit dat kompleet gescheiden blijft vd "gewone" caravan stekker, die louter nog de achterlichten de trailer voedt. Die potige extra laadstroom toevoer wordt, net voor ie in de caravan accu gaat, nog even terug opgekrikt adhv een DC/DC charger, die er netjes terug 14,x V en de forse ampèrage ietwat tempert tot een werkbare 30 Amp bvb (je knalt beter geen 150 amp vanaf je alternator rechtstreeks in je accu), vooraleer de (LiFePO4) caravan accu ermee wordt gevoed.
Praktisch voordeel is dat je telkens volgeladen arriveert. Sta je bij aankomst op de camping een paar uurtjes in volle middagzon te wachten tot je gereserveerde plekje vrij komt, blijft de koelkast (en desnoods ook de airco, noem maar op, als de accu's maar fors genoeg zijn berekend) lekker doorgaan tot je er op mag. Alles lekker fris en fruitig.
Overkill? Klein beetje maar , zeker als je nooit autark kampeert. Maar voor hobby techneuten wel een leuke, of gewoon omdat het kàn. Grote extra kosten? Naaah... Wat dikke kabel, paar zekeringen en pluggen, en een DC/DC charger. (CTEK maakt een heel betaalbare.) En m.i. vooral een stuk veiliger dan onderweg je koelkast op gas te laten werken...
Technisch loopt er dan een netjes afgezekerde, extra dikke 12V laadkabel van onder de motorkap naar de trekhaak, naar een extra laadstroom aansluiting, in de vorm van een Anderson plug. Maakt een circuit dat kompleet gescheiden blijft vd "gewone" caravan stekker, die louter nog de achterlichten de trailer voedt. Die potige extra laadstroom toevoer wordt, net voor ie in de caravan accu gaat, nog even terug opgekrikt adhv een DC/DC charger, die er netjes terug 14,x V en de forse ampèrage ietwat tempert tot een werkbare 30 Amp bvb (je knalt beter geen 150 amp vanaf je alternator rechtstreeks in je accu), vooraleer de (LiFePO4) caravan accu ermee wordt gevoed.
Praktisch voordeel is dat je telkens volgeladen arriveert. Sta je bij aankomst op de camping een paar uurtjes in volle middagzon te wachten tot je gereserveerde plekje vrij komt, blijft de koelkast (en desnoods ook de airco, noem maar op, als de accu's maar fors genoeg zijn berekend) lekker doorgaan tot je er op mag. Alles lekker fris en fruitig.
Overkill? Klein beetje maar , zeker als je nooit autark kampeert. Maar voor hobby techneuten wel een leuke, of gewoon omdat het kàn. Grote extra kosten? Naaah... Wat dikke kabel, paar zekeringen en pluggen, en een DC/DC charger. (CTEK maakt een heel betaalbare.) En m.i. vooral een stuk veiliger dan onderweg je koelkast op gas te laten werken...
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan
Re: Vraag Simpark mover
RE.gif
Ik heb dit "schatje" gekocht...ook een DC- DC booster.. kan 1800 watt opkrikken als het zou moeten.
Even met flink power getest op mijn werk... doet het prima.
Was eigenlijk met het idee van KK 12 volt opkrikken gekocht maar accu laden kan net zo goed.
Alhoewel... geen laadprogramma...tja..
.
Ik heb dit "schatje" gekocht...ook een DC- DC booster.. kan 1800 watt opkrikken als het zou moeten.
Even met flink power getest op mijn werk... doet het prima.
Was eigenlijk met het idee van KK 12 volt opkrikken gekocht maar accu laden kan net zo goed.
Alhoewel... geen laadprogramma...tja..
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vraag Simpark mover
Is ook niet nodig bij een lifepo4 accu.
Maar het is eerder ook al geschreven..Waarom zou je je caravanaccu willen laden...
Voor het gros van de carvanners is dat volstrekt overbodig, en dient geen enkel nut.
Maar het is eerder ook al geschreven..Waarom zou je je caravanaccu willen laden...
Voor het gros van de carvanners is dat volstrekt overbodig, en dient geen enkel nut.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- CoralOne77
- Berichten: 207
- Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
- Locatie: BE
Re: Vraag Simpark mover
RE.gif RE.gif
@Chris: Geen laadprogramma, maar onderweg voor de 12 V koelkast inderdaad een héél kostenefficiënt systeempje dat uiteindelijk geen halve drol kost bij ome Ali. Mag eigenlijk wel af-fabriek op zo'n peperdure koelkast gemonteerd zitten toch?
@Chris: Geen laadprogramma, maar onderweg voor de 12 V koelkast inderdaad een héél kostenefficiënt systeempje dat uiteindelijk geen halve drol kost bij ome Ali. Mag eigenlijk wel af-fabriek op zo'n peperdure koelkast gemonteerd zitten toch?
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan
Re: Vraag Simpark mover
@ Ab.
Ik laad mijn accu ook niet onderweg.
Wel eens over nagedacht om te maken, maar net wat je zegt... gewoon niet nodig.
Thuis wat moveren om aan te koppelen, dagje rijden en op de overnachtingscamping weer wat moveren soms, of zelfs aangekoppeld blijven staan, wel 230 volt aangesloten, dus de accu laad bij.
Volgende dag weer even moveren bij aankoppelen en aangekomen op de camping ook weer even moveren.
Elke keer is laden dus mogelijk ver voordat mijn YT 4.2 leeg is.
Waarom dan al die rompslomp van laden onderweg ..... ni nada...
@ CoralOne77.
Ik moet medicatie gekoeld meenemen op vakantie... max 7 graden.
De KK in de caravan op 12 volt is bij weinig caravans een echt succes, daarom had ik aan deze DC-DC converter aan laten rukken.... eens spelen met dat ding, kijken wat kan.
Hij ligt hier nog.... het "project" is nog in de broedfase.
Want, we hebben ook een hybride koelbox die in de kofferbak van de auto meegaat, en zeker onderweg wel perfect werkt.
dus..... leuk ding om naar te kijken nog.....
Ik laad mijn accu ook niet onderweg.
Wel eens over nagedacht om te maken, maar net wat je zegt... gewoon niet nodig.
Thuis wat moveren om aan te koppelen, dagje rijden en op de overnachtingscamping weer wat moveren soms, of zelfs aangekoppeld blijven staan, wel 230 volt aangesloten, dus de accu laad bij.
Volgende dag weer even moveren bij aankoppelen en aangekomen op de camping ook weer even moveren.
Elke keer is laden dus mogelijk ver voordat mijn YT 4.2 leeg is.
Waarom dan al die rompslomp van laden onderweg ..... ni nada...
@ CoralOne77.
Ik moet medicatie gekoeld meenemen op vakantie... max 7 graden.
De KK in de caravan op 12 volt is bij weinig caravans een echt succes, daarom had ik aan deze DC-DC converter aan laten rukken.... eens spelen met dat ding, kijken wat kan.
Hij ligt hier nog.... het "project" is nog in de broedfase.
Want, we hebben ook een hybride koelbox die in de kofferbak van de auto meegaat, en zeker onderweg wel perfect werkt.
dus..... leuk ding om naar te kijken nog.....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vraag Simpark mover
Dit gaat nu toch een hele andere kant op dan vraag TS?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Vraag Simpark mover
RE.gif
Inderdaad. Het regent nu, ga als het droog is de bezem maar weer eens pakken.
Inderdaad. Het regent nu, ga als het droog is de bezem maar weer eens pakken.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Vraag Simpark mover
Het draadje heeft nu meer waarde dan voor dat het off-topic ging
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Vraag Simpark mover
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.