mover motor kapot

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: mover motor kapot

Bericht door graaf » za 3 apr 2021 02:27

KdeVetten schreef:
zo 20 sep 2020 20:08
De opzet motoren waren stuk.
Heb ik ook een stuk gehad bij mijn Enduro. Normaal ca €350; gereviseerd €200. Oude daar gelaten, kreeg er een opzet-sleutel voor cadeau.....
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: mover motor kapot

Bericht door Micky » za 3 apr 2021 09:21

Ik heb ooit een reserve motor gekocht van iemand hier op het forum, die ligt in de garage voor het geval er een keer 1 stuk gaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

AaddeB

Re: mover motor kapot

Bericht door AaddeB » di 8 feb 2022 14:44

Wij hebben in 2011 een nieuwe Truma SR mover onder onze Knaus caravan(2010) laten zetten, in de 10 jaar blijken er toch veel dingen kapot te gaan.
Schroeven, moeren, clips e.d. zijn niet van rvs gemaakt
Aan het nummer te zien is de productiedatum september 2005. Achteraf vind het toch raar dat een 6 jaar oude mover als nieuw verkocht kan worden, ons was dat onbekend.
Ik ben geschrokken van de hoge prijzen die Truma voor vervangende onderdelen vraagt.
Op onze afstandsbediening blijft het rode schuifje in de aan stand staan, volgens de dealer hadden wij geluk, meestal blijft hij in de uit stand staan.
Nu konden wij de afstandsbediening uitzetten door de baterijen eruit te halen. Het is een zeer gammel geheel, die alleen met breken te openen is.
Voor een nieuwe afstandsbediening durft Truma meer dan € 200,00 te vragen.

Naar ons idee heeft de Truma mover een constructie fout, de rubberen mantel bedekt niet de aansluitingen naar de koolborstels.
Dat had tot gevolg dat de elektro aansluiting inclusief de koolborstel aansluiting compleet weg gecorrodeerd was, inclusief veer en draad.
In de auto/motor industrie is het gebruikelijk om vergulde contacten te gebruiken.
Oplossing nieuwe voetjes en koolborstels en de aansluitingen afsluiten van de buitenwereld.
Nieuwe voetjes is geen probleem, constructie fout herstellen ook niet, krimpkous en tectyleren.
Normale koolborstels kosten ongeveer € 8,00, Truma vraagt er meer dan € 100,00 voor.
Ik heb de aansluiting opnieuw (na)gemaakt en andere koolborstels gebruikt (6mm X 10mm X 25 mm)
Ik heb zo mijn vragen over de bedrijfsfilosofie, is het verdien model op nieuw movers niet groot genoeg.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: mover motor kapot

Bericht door Chris » di 8 feb 2022 15:52

Ik heb al meerdere Truma AB's weten te repareren met minimale schade.
Daarvoor is wel wat bijzonder gereedschap nodig idd..
Helemaal schadevrij kan het niet..
Ergens staan er nog foto's van die reparatie hier op het forum.

En ja... BJ 2005 en in 2011 verkopen.... da's een lange tijd op de plank idd.
Maar hij ligt daar wel zonder slijtage of iets anders denk ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jekihero

Re: mover motor kapot

Bericht door Jekihero » di 8 feb 2022 18:45

KdeVetten schreef:
zo 20 sep 2020 18:44
Heb 7 jaar geleden plm 2000€ Betaald incl. Montage voor de truma mover se-r , en hem weinig gebruikt, dus ik vindt voor dat geld en zeker bij goed onderhoud dat zo,n ding het toch wel een jaartje of 10 mag uithouden, dus ik doet zeker niet aan stemmingmakerij!
Voor mij heb je helemaal gelijk.
Als je de mover elk jaar een half uur hebt gebruikt is de levensduur maar liefst 3,5 uur!
Troep dus.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: mover motor kapot

Bericht door RogerS » di 8 feb 2022 18:58


Chris schreef: En ja... BJ 2005 en in 2011 verkopen.... da's een lange tijd op de plank idd.
Maar hij ligt daar wel zonder slijtage of iets anders denk ik.
Nou als de mover 6 jaar in de etalage heeft gelegen dan hebben de kunststof onderdelen toch wel 6 jaar uv straling gehad en zijn wel degelijk verouderd...
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: mover motor kapot

Bericht door Chris » di 8 feb 2022 19:20

Of Truma wel of niet een goede bedrijfsfilosofie heeft zal ik me niet mee bemoeien.
Maar ik ben zeker met je eens dat een setje koolborstels van € 85 niet goedkoop is... en dat er door een handige Harry best een "normaal" geprijst set te vinden is.
Dat geld net zo voor mijn mover...( Geen truma SR) maar daar kosten de borstels € 48,- voor... is al wel vriendelijker geprijst maar nog steeds duur betaald.

Die manchet om de motor, en om de aansluitingen met borstelhouder zal nooit 100% waterdicht kunnen zijn.
Daar is het de constructie helaas niet voor...maar die manchet methode is wel heel veelgebruikt, ook bij andere merken.
Helaas... als daar vocht in achterblijft... ben je een keer aan de beurt.
Je zou ter bescherming tegen vocht daar een lekkere klieder zuurvrijve vaseline op de aansluiting kunnen smeren alvorens de manchet te monteren.

Regulier caravan onderhoud heeft geen betrekkiging op de mover... want in het onderhoud kijken ze naar de mover maar dat zal alles wezen.
Er zijn wel mover shops die onderhoud verrichten aan movers... een andere onderhouds vorm.
Apart uit te laten voeren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”