Moveraccu in winterstalling
Moveraccu in winterstalling
Hallo campeervrienden.
Wij hebben een mover met een gel accu.
Mijn vraag is als ik de hoofdsleutel( massa Pick zoals in militaire dienst op de voertuigen en meestal van rood plastic)
Vergeet uit te zetten en in de aanstand laat staan kan dan de accu leeglopen als de caravan in de winterstaling staat.
Want normaal moet de accu maanden vol blijven.
Wij hebben een mover met een gel accu.
Mijn vraag is als ik de hoofdsleutel( massa Pick zoals in militaire dienst op de voertuigen en meestal van rood plastic)
Vergeet uit te zetten en in de aanstand laat staan kan dan de accu leeglopen als de caravan in de winterstaling staat.
Want normaal moet de accu maanden vol blijven.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Mover
RE.gif
Wat voor een merk mover? Dat kan per merk verschillen.
Wat voor een merk mover? Dat kan per merk verschillen.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Mover
Dat verschilt ook per merk accu. Heb je meer info over mover en accu?
Maar doorgaans is dat inderdaad wel wat er gebeurt. Daarom ook het advies om de accu te ontkoppelen voor de winterstalling (accu klemmen los).
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Maar doorgaans is dat inderdaad wel wat er gebeurt. Daarom ook het advies om de accu te ontkoppelen voor de winterstalling (accu klemmen los).
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Mover
Als de hoofdschakelaar nog aan staat heb je idd een prima kans dat de accu tot op de bodem leeg is getrokken.
Je hebt mover stuurunits die zelf uitschakelen, maar dat doen die dingen lang niet allemaal.
Dan blijft de stuurunit aan... en als dat maar lang genoeg is trekt wij vanzelf de accu leeg.
En een lege of diep ontladen accu kan zomaar terminaal zijn....
Of de Gel accu maanden vol blijft is ook erg afhankelijk van de kwaliteit van de accu.
Elke accu heeft een inwendige weerstand, en hoe lager die inwendige weerstand is hoe minder zelfontlading de accu heeft en hoe langer de accu het ongeladen volhoud. Temperaturen spelen ook nog mee... heel erg koud kost accu capaciteit..
Mijn eigen AGM accu heeft 2,91 milli-ohm inwendige weerstand... dat is een lage...
Je hebt mover stuurunits die zelf uitschakelen, maar dat doen die dingen lang niet allemaal.
Dan blijft de stuurunit aan... en als dat maar lang genoeg is trekt wij vanzelf de accu leeg.
En een lege of diep ontladen accu kan zomaar terminaal zijn....
Of de Gel accu maanden vol blijft is ook erg afhankelijk van de kwaliteit van de accu.
Elke accu heeft een inwendige weerstand, en hoe lager die inwendige weerstand is hoe minder zelfontlading de accu heeft en hoe langer de accu het ongeladen volhoud. Temperaturen spelen ook nog mee... heel erg koud kost accu capaciteit..
Mijn eigen AGM accu heeft 2,91 milli-ohm inwendige weerstand... dat is een lage...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover
met nauwelijks informatie, is het moeilijk antwoord te bedenken.
je gekozen onderwerp is ook erg onduidelijk
je gekozen onderwerp is ook erg onduidelijk
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 93
- Lid geworden op: di 3 nov 2015 18:49
Re: Mover
Ooit heb ik de massa pief,de rode sleutel,erin laten zitten binnen no time was de accu leeg.
Volgens deskundigen hier had ik geluk dat de accu weer opgeladen kon worden.
De caravan staat naast het huis onder een carport wanneer het seizoen erop zit haal ik de accu eruit en zet hem in de garage.
Eens in de drie maand laad ik de accu op.
Volgens deskundigen hier had ik geluk dat de accu weer opgeladen kon worden.
De caravan staat naast het huis onder een carport wanneer het seizoen erop zit haal ik de accu eruit en zet hem in de garage.
Eens in de drie maand laad ik de accu op.
Re: Mover
RE.gif
Klopt Frans..
Ook de doos met elektronica gebruikt stroom...
Al is het maar voor een LEDje wat daarin zit, maar dat kan ook best meer elektronica inwendig zijn.
Geloof me... de accu gaat op den duur leeg...
Het verhaal is simpel.
De meeste mover stuur units hebben een beveiliging tegen onderspanning.
M.a.w. als de spanning te laag wordt tijdens het moveren ( en dus veel stroom verbruiken) schakelt de mover zichzelf uit.
Het bekende tikken van de stuurkast...
Maar..
Een minimale stroomverbruiker als een lampje of een Ledje zal niet uitschakelen... die gaan door tot het bittere einde... tot de bodem van de accu spanning..
Zelf heb ik een Optima Yellowtop, die zou prima kunnen overwinteren in de caravan... MITS... mits er 1 pool is losgenomen.
Dan is er geen gesloten circuit meer en de accu kan niet ontladen door het een of andere verbruikertje.
Echter..
Mijn stallinghouder vind het erg fijn als je ook de accu uit de caravan neemt... dat doe ik ook, en ik "vertroetel" hem thuis met af en toe een lader aan zijn pooltjes.
Maar... zo is mijn ong. 5 jaar oude accu nog als nieuw...
Dat kan ik zelf ook meten met mijn accutester..en dat doe ik ook regelmatig..
Meten is weten... dan sta je niet met problemen als je de accu nodig hebt...prettig.
Klopt Frans..
Ook de doos met elektronica gebruikt stroom...
Al is het maar voor een LEDje wat daarin zit, maar dat kan ook best meer elektronica inwendig zijn.
Geloof me... de accu gaat op den duur leeg...
Het verhaal is simpel.
De meeste mover stuur units hebben een beveiliging tegen onderspanning.
M.a.w. als de spanning te laag wordt tijdens het moveren ( en dus veel stroom verbruiken) schakelt de mover zichzelf uit.
Het bekende tikken van de stuurkast...
Maar..
Een minimale stroomverbruiker als een lampje of een Ledje zal niet uitschakelen... die gaan door tot het bittere einde... tot de bodem van de accu spanning..
Zelf heb ik een Optima Yellowtop, die zou prima kunnen overwinteren in de caravan... MITS... mits er 1 pool is losgenomen.
Dan is er geen gesloten circuit meer en de accu kan niet ontladen door het een of andere verbruikertje.
Echter..
Mijn stallinghouder vind het erg fijn als je ook de accu uit de caravan neemt... dat doe ik ook, en ik "vertroetel" hem thuis met af en toe een lader aan zijn pooltjes.
Maar... zo is mijn ong. 5 jaar oude accu nog als nieuw...
Dat kan ik zelf ook meten met mijn accutester..en dat doe ik ook regelmatig..
Meten is weten... dan sta je niet met problemen als je de accu nodig hebt...prettig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Mover
Elke accu ontlaadt vanzelf.
Loodzuur accu's soms zelfs heel veel.
Andere types weer veel minder.
Er zijn accu's die makkelijk zonder laden een winterseizoen kunnen overleven. Anderen weer niet, of met moeite.
Eruit halen, en af en toe laden is voor sommige accu's zeer aan te raden. Met de caravan in een winterstalling de accu dus thuislaten.
Ik deed dat nooit. Alleen de stekker van de caravan er af en toe insteken volstond. De caravan stond thuis.
Dat kan in dit geval ook, met de caravan onder de carport.
Ik weet alleen niet of de lader het doet als je de massapick uitschakelt. Ik vermoed van wel, de lader zal hoogstwaarschijnlijk rechtstreeks op de accu zitten.
Loodzuur accu's soms zelfs heel veel.
Andere types weer veel minder.
Er zijn accu's die makkelijk zonder laden een winterseizoen kunnen overleven. Anderen weer niet, of met moeite.
Eruit halen, en af en toe laden is voor sommige accu's zeer aan te raden. Met de caravan in een winterstalling de accu dus thuislaten.
Ik deed dat nooit. Alleen de stekker van de caravan er af en toe insteken volstond. De caravan stond thuis.
Dat kan in dit geval ook, met de caravan onder de carport.
Ik weet alleen niet of de lader het doet als je de massapick uitschakelt. Ik vermoed van wel, de lader zal hoogstwaarschijnlijk rechtstreeks op de accu zitten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Mover, wat ??
De “zogenaamde rode aardschakelaar” in een caravan wordt vaak gebruikt voor het schakelen van de stuurstroom van de mover (spanning op de stuurunit zetten).
De massa schakelaar in een militair voertuig onderbreekt “hele stroomvoorziening van het voertuig”, dus is het loshalen van een accu kabel hier niet meer nodig.
Bij een caravan blijft als nog aangesloten, zoals b.v. de acculader en de 12 volts boord installatie (verlichting, waterpomp etc.)
Daarom is het altijd verstandig als de accu tijdens de winterstalling in de caravan blijft staan, om de (+) kabel te ontkoppelen.
Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 30 aug 2020 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
- dieseltijger
- Berichten: 11141
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Mover
(kuch) Ware het niet dat bij veel caravans met een mover alleen de stuurunit van de mover aangesloten is op de accu. Dus als de schakelaar omgezet wordt, dan loopt er geen stroompje meer. Dan heb je alleen de zelfontlading, een battery management systeem, en eventueel een permanent aangesloten oplader als bron van lekkage.
Bij mijn 20 Ah Li-ion accu van enduro zet ik de hoofdschakelaar (uiteraard) uit, en laat de accu inclusief oplader -aan de ingang van het BMS) ook gewoon aangesloten. Ongetwijfeld lekt er het een en ander weg, maar na 6 maanden stalling kan ik gewoon moveren.
Bij mijn 20 Ah Li-ion accu van enduro zet ik de hoofdschakelaar (uiteraard) uit, en laat de accu inclusief oplader -aan de ingang van het BMS) ook gewoon aangesloten. Ongetwijfeld lekt er het een en ander weg, maar na 6 maanden stalling kan ik gewoon moveren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Mover
RE.gif
Kuch ook al...
TS meld juist dat ie denkt dat ie de schakelaar NIET heeft uitgezet...
Dat lees ik tenminste tussen de regels... of niet??
Kuch ook al...
TS meld juist dat ie denkt dat ie de schakelaar NIET heeft uitgezet...
Dat lees ik tenminste tussen de regels... of niet??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11141
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Mover
Mocht dat zo zijn, dan is er maar één advies op z'n plaats (we kunnen wel blijven miepen en raden): alsnog naar de stalling rijden, schakelaar in de "uit" stand zetten, en accu thuis aan de lader zetten. Niet gokken op het automatisch uit gaan van de stuur-unit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Mover
RE.gif
Als jij een "echte hoofdschakelaar" heb, dan werkt het net zo als bij een militair voertuig.
Met die hoofdschakelaar heb je als het waren een kabel naar de accu onderbroken, waardoor je accu ook niet kan leeglopen.
Dus houwen zo !!
Theo
Als jij een "echte hoofdschakelaar" heb, dan werkt het net zo als bij een militair voertuig.
Met die hoofdschakelaar heb je als het waren een kabel naar de accu onderbroken, waardoor je accu ook niet kan leeglopen.
Dus houwen zo !!
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Moveraccu in winterstalling
Zoals al gezegd blijft de elektronica van de mover onder stroom, en dus is er verbruik. Zelfs een paar mA gaat dan tellen over een paar maanden en trekt de accu leeg.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Moveraccu in winterstalling
RE.gif
Je heb helemaal gelijk, maar wie zegt dat er spanning op staat.
Ik kan dat op afstand ook niet zien.
Dus mijn advies: De accu tijdens de winterstalling er helemaal uit of de (+) kabel geheel los.
Theo
Je heb helemaal gelijk, maar wie zegt dat er spanning op staat.
Ik kan dat op afstand ook niet zien.
Dus mijn advies: De accu tijdens de winterstalling er helemaal uit of de (+) kabel geheel los.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Moveraccu in winterstalling
RE.gif
TS was toch vergeten het uit te zetten, of was het meer algemeen?
Anyway, ik heb een Mammut mover met li-ion accu. Er is geen hoofdschakelaar ingebouwd, maar wel twee 60A zekeringen. Die trek ik er uit als ik de caravan naar de stalling breng. In de winter haal de accu eruit, simpelweg om 'm op (hobby)kamertemperatuur te bewaren.
TS was toch vergeten het uit te zetten, of was het meer algemeen?
Anyway, ik heb een Mammut mover met li-ion accu. Er is geen hoofdschakelaar ingebouwd, maar wel twee 60A zekeringen. Die trek ik er uit als ik de caravan naar de stalling breng. In de winter haal de accu eruit, simpelweg om 'm op (hobby)kamertemperatuur te bewaren.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Moveraccu in winterstalling
RE.gif
Als je geen hoofdschakelaar heb, is het verwijderen van de zekeringen ook een prima oplossing, dan heb je er hier zeker verstand van.
Gr. Theo
Als je geen hoofdschakelaar heb, is het verwijderen van de zekeringen ook een prima oplossing, dan heb je er hier zeker verstand van.
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
- dieseltijger
- Berichten: 11141
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Moveraccu in winterstalling
Da's een goeie. Het ding is duur genoeg.Conradi schreef: ↑zo 30 aug 2020 21:56RE.gif
TS was toch vergeten het uit te zetten, of was het meer algemeen?
Anyway, ik heb een Mammut mover met li-ion accu. Er is geen hoofdschakelaar ingebouwd, maar wel twee 60A zekeringen. Die trek ik er uit als ik de caravan naar de stalling breng. In de winter haal de accu eruit, simpelweg om 'm op (hobby)kamertemperatuur te bewaren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Moveraccu in winterstalling
RE.gif
Hetzelfde doe ik met alle afstandsbedieningen omdat vocht gewoon niet goed is voor de contactjes
Hetzelfde doe ik met alle afstandsbedieningen omdat vocht gewoon niet goed is voor de contactjes
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
- dieseltijger
- Berichten: 11141
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Moveraccu in winterstalling
Verhip ja...de airco AB was geen hemelen na zo'n 10 jaar.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Moveraccu in winterstalling
@Conradi,
Dat van die afstandbediening heeft niets met deze topic te maken.
Maar ik vind het wel een mooi nieuw onderwerp.
Dus sla je slag !!
Theo
Dat van die afstandbediening heeft niets met deze topic te maken.
Maar ik vind het wel een mooi nieuw onderwerp.
Dus sla je slag !!
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Moveraccu in winterstalling
Ik heb een lijstje met alle batterijen die ik her en der uit moet halen..
Doe dat trouw want ik weet wat lekkende batterijen kunnen doen met bv een AB..
Doe dat trouw want ik weet wat lekkende batterijen kunnen doen met bv een AB..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Moveraccu in winterstalling
Er komen hier 2 optie,s voorbij.
1 Accu levert alleen stroom aan de mover
2 Accu levert ook stroom aan de electrische installatie van de caravan.
In beide gevallen behoort bij het uitzetten van de massaschakelaar alles spanningsvrij te worden.
Zoniet dan is er een of andere hobbyist aan het werk geweest, zoiets als thuis stroom aftappen voor de smeltzekeringen.
Degene die een wietkwekerij hebben weten er alles van.
Opmerking:
Het kan wel anders maar dan moet men met een technische massa gaan werken, zodat bv een brandmeldsysteem, in een voertuig, zijn werk kan blijven doen.
Bv Het brandmeldsysteem van een Leopard 2 en in geval van brand het in werking stellen van de brandblussers.
Frans
1 Accu levert alleen stroom aan de mover
2 Accu levert ook stroom aan de electrische installatie van de caravan.
In beide gevallen behoort bij het uitzetten van de massaschakelaar alles spanningsvrij te worden.
Zoniet dan is er een of andere hobbyist aan het werk geweest, zoiets als thuis stroom aftappen voor de smeltzekeringen.
Degene die een wietkwekerij hebben weten er alles van.
Opmerking:
Het kan wel anders maar dan moet men met een technische massa gaan werken, zodat bv een brandmeldsysteem, in een voertuig, zijn werk kan blijven doen.
Bv Het brandmeldsysteem van een Leopard 2 en in geval van brand het in werking stellen van de brandblussers.
Frans