Moveraccu in winterstalling

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door r.obbink » ma 31 aug 2020 06:34

Ik ben niet zo'n techneut maar mijn dealer heeft me gezegd dat het verstandig is de accu uit de caravan te halen en thuis onder de druppellader te zetten. Dus dat doen we ook...

Accu staat in de schuur met een volautmatische druppellader..... ik vind het prima, accu's zijn duur zat om mee te gokken vind ik
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Kasper

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door Kasper » ma 31 aug 2020 11:28

Bij deze accu haal ik alleen de + en - draden eraf, de power-pack accu blijft in de caravan en de batterijen uit de afstand bediening. Wel zorg ik ervoor de accu volledig is opgeladen en dan hoeft hij er niet uit.
Bijlagen
2018-09-15 11.05.22 aangepast.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door Chris » ma 31 aug 2020 12:10

RE.gif
Eén pool los is goed...2 hoeft niet.
Als er maar geen gesloten circuit meer is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nerood

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door nerood » ma 31 aug 2020 12:33

Maar wat als het leed al geschied is...?
Met een 2e accu is er misschien nog iets te fixen.
Op YouTube staan voorbeelden genoeg, zelfs van een bekende fabrikant: https://youtu.be/ovtO4C68Sg4
Een van de oorzaken van het niet meer laden is, dat de spanning onder de 10,5 volt komt, waardoor de lader denkt dattie stuk is.

Dunya
Berichten: 72
Lid geworden op: za 23 mar 2019 17:54

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door Dunya » ma 31 aug 2020 12:35

Ik heb ook een MPP van Reich en mijn dealer geeft aan, dat hij gewoon aangesloten kan blijven en alleen volgeladen moet zijn. Gezien dit topic heb ik zojuist contact gehad met Reich en deze bevestigen dit verhaal........

Gr Dunya
Bergland 3.6 getrokken door een Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 121 Luxury Automaat

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door cadance » ma 31 aug 2020 13:01

Kasper » ma 31 aug 2020 11:28

Hallo Kasper wij hebben dezelfde accu.
Als ik de caravan in de stalling zet dan heb ik ook moover gebruikt.
En ik kan deze helaas in de stalling niet opladen.
Als ik weet dat de accu een lange tijd niet gebruikt wordt neem ik de accu mee naar huis.
En laad ik de accu thuis weer op.
Maar wat ik er van begrepen hebt moet de accu voledig volgeladen zijn om als deze langere tijd niet gebruikt wordt.
Het lijkt mij dan ook inderdaad een goede zaak om de + en - los te kopplen.
Maar ik wil er verder ook geen andere draadjes aangesloten aan hebben.
Bij mij zal er altijd wel ergens een lek stroompje lopen.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door Thornwood » ma 31 aug 2020 13:07

r.obbink schreef:Ik ben niet zo'n techneut maar mijn dealer heeft me gezegd dat het verstandig is de accu uit de caravan te halen en thuis onder de druppellader te zetten. Dus dat doen we ook...

Accu staat in de schuur met een volautmatische druppellader..... ik vind het prima, accu's zijn duur zat om mee te gokken vind ik
Grappig. Van mijn caravan dealer kreeg ik het dringende advies om geen druppelader te gebruiken. Maar om hem af en toe opmeten laden. Eens per maand.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Kasper

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door Kasper » ma 31 aug 2020 13:59

@cadance, ik breng hem naar de boerderij en zet hem voor de schuurdeur, of als die openstaat, rij ik hem naar binnen. Ik gebruik dan geen mover.
Je hebt gelijk dat hij opgeladen moet worden weggezet.
@Chris, één draadje zal ook genoeg zijn, maar ik volg zoals ik dat meestal doe, de instructies van de monteur en die zei: allebei losmaken. knipoog.gif

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Mover, wat ??

Bericht door wim » ma 31 aug 2020 14:52

thmeyer schreef:
zo 30 aug 2020 21:24

De “zogenaamde rode aardschakelaar” in een caravan wordt vaak gebruikt voor het schakelen van de stuurstroom van de mover (spanning op de stuurunit zetten).
De massa schakelaar in een militair voertuig onderbreekt “hele stroomvoorziening van het voertuig”, dus is het loshalen van een accu kabel hier niet meer nodig.
Bij een caravan blijft als nog aangesloten, zoals b.v. de acculader en de 12 volts boord installatie (verlichting, waterpomp etc.)

Daarom is het altijd verstandig als de accu tijdens de winterstalling in de caravan blijft staan, om de (+) kabel te ontkoppelen.

Theo
Als je een accu ontkoppelt, dan haal je eerst de - pool los en dan de + pool.
Bij het aansluiten is het eerst de + pool en daarna de - pool.
Alleen de - pool is al voldoende. Je hebt dan geen circuit meer.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Kasper

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door Kasper » ma 31 aug 2020 15:35

RE.gif Dat wist ik niet, ik haal hem eerst van het stroom af en dan maak ik de kabeltjes los. En dan mag de volgorde ook anders of niet?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door Chris » ma 31 aug 2020 15:48

Geen gesloten circuit is geen leeglopen van de accu.
En of je nu de + of de - pool losneemt... maakt geen bal uit.
Met auto's kan dat anders zijn, maar een caravan heeft geen ECU
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door Aviva » ma 31 aug 2020 21:02

Ik heb een Victron PPP012008000 Peak Power Pack 8ah.

Volgens Caravanmovershop kan de accu gewoon in de caravan blijven. Ze adviseerde vooral heb er niet uit te halen en er lekker in te laten zitten. Ook omdat de polen niet zo makkelijk los te maken zijn.
Wel volledig opladen en dan in de wintermodus plaatsen via de aan en uit knop.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Mover, wat ??

Bericht door thmeyer » ma 31 aug 2020 21:37

wim schreef:
ma 31 aug 2020 14:52
Als je een accu ontkoppelt, dan haal je eerst de - pool los en dan de + pool.
Bij het aansluiten is het eerst de + pool en daarna de - pool.
Alleen de - pool is al voldoende. Je hebt dan geen circuit meer.

Hoi Wim,
Kan je mijn (en misschien andere forumleden) uitleggen: Waarom volgens jouw de (-) kabel eerst los gekoppeld moet worden?

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door Ab » ma 31 aug 2020 21:55

Zou TS er nog wel wat van snappen? scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Moveraccu in winterstalling

Bericht door thmeyer » ma 31 aug 2020 22:37

RE.gif
Ik hoop het wel.
Ook nu reageren er weer mensen die totaal andere accu’s hebben als die van TS, waardoor geen antwoord op de vraag wordt gegeven.

Wel ben ik met Chris eens: Het maakt niet uit + of – kabel los, als het circuits (12 volt installatie caravan) maar wordt onderbroken, is het al goed.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door Theo de Man » di 1 sep 2020 09:45

Toch wel heel veel verschillende methodes zie ik, ook heb ik gelezen dat het beter is om een lithium accu op ca. 70% stroom weg te zetten en gewoon de polen aangesloten te laten,, PFFFFFFFFFF erg verwarrend voor een leek (als ik weenie.gif )
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door HenkR » di 1 sep 2020 23:30

Even een reactie op een van de opmerkingen die ik tussendoor lees
Er komen hier 2 optie,s voorbij.

1 Accu levert alleen stroom aan de mover
2 Accu levert ook stroom aan de electrische installatie van de caravan.

In beide gevallen behoort bij het uitzetten van de massaschakelaar alles spanningsvrij te worden
De schakelaar die bij een mover wordt geleverd is alleen voor de mover af te schakelen en niet om ook de electrische installatie te onderbreken. Deze laatste moet apart worden gezekerd of op een van de diverse manieren manier (al veel over geschreven) los van de mover aansluiting worden aangesloten.

Dan mijn mening over de oorspronkelijk vraag.
1. Als je de accu in de caravan laat (wat ik al jaren met mijn Yellow Top doe) dan minimaal 1 poot loskoppelen of er moet niets permanent zijn aangesloten, zoals bv een lader. (Ook dat is mij al 2 keer gebeurd: vergeten de polen los te halen en de oplader zit vast aangesloten (LBC512) en gelukkig geen problemen opgeleverd)
2. Als je dan ook nog de polen erop laat en de mover schakelaar aan laat staan zal er zeker stroom door de stuur unit worden gebruikt. Of dat zoveel is dat de accu de winterstallingperiode overleeft dat is een andere vraag.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door Wally » di 1 sep 2020 23:44

RE.gif

Klopt, is bij inbouw alleen bedoeld voor de mover.

Maar als men later de 12 volt installatie van de caravan voor de massaschakelaar gaat aan sluiten,
heeft men inderdaad niets aan de schakelaar als er een verbruiker aan blijft staan tijdens bv de stallingsperiode.
Deze verbruiker zal dan de batterij geheel leeg trekken.

Sluit dan die verbruikers na de massasleutel aan, zodat bij uitschakelen van de massasleutel alles maar dan ook alles spanningsloos wordt.

Frans

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Moveraccu in winterstalling

Bericht door HenkR » wo 2 sep 2020 00:30

RE.gif
Frans,
Als je alles achter deze ene schakelaar zet blijft ook de stuurkast van de mover altijd onder spanning staan op de campings. Of als je de schakelaar uitzet werkt er niets op de accu waar deze extra aansluiting(en) voor zijn bedoeld op de camping.

De schakelaar is zeker niet bedoeld om de accu van zijn gebruikers af te schakelen, maar alleen om de stuurkast niet altijd onder spanning te hebben staan. Je zou aan een tweede schakelaar kunnen denken als je de accu daarmee wilt ontkoppelen tijdens de stallingperiode(s).
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”