Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20
Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Wat is jullie mening?
Hebben jullie een voorkeur?
Bvd,
Herman
Hebben jullie een voorkeur?
Bvd,
Herman
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Ja vraag dat aan iemand die regelmatig problemen heeft met reich en bijna nooit met enduro. Veeeel liever de enduro 505. Maar ik denk allebei prima movers. Behalve bij een caravan van 1900/2000 kg neem dan een truma
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Je zal weinig mensen vinden die ervaring met beiden hebben.
Op advies van de dealer (die Enduro, Reich en Alko movers verkoopt) de Reich 1.8 pro genomen.
Werkt uitstekend, bediening is makkelijk en ik ben er tevreden mee. Punt alleen is: als ik de Enduro had gehad was ik daar waarschijnlijk ook tevreden mee geweest.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
Op advies van de dealer (die Enduro, Reich en Alko movers verkoopt) de Reich 1.8 pro genomen.
Werkt uitstekend, bediening is makkelijk en ik ben er tevreden mee. Punt alleen is: als ik de Enduro had gehad was ik daar waarschijnlijk ook tevreden mee geweest.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- mrbullmastiff
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Ik heb de Enduro EM 405 smart onder de caravan zitten. Deze bevalt mij in ieder geval prima tot nu toe. Mover zit vijf jaar garantie op.
De mover kan worden gebruikt met de standaard afstandsbediening maar ook d.m.v. een app op de telefoon. Dat laatste vind ik een handige optie waarmee je niet afhankelijk ben van de normale afstandsbediening, de werking via de app is prima en en de layout is hetzelfde als de normale afstandsbediening.
De mover kan worden gebruikt met de standaard afstandsbediening maar ook d.m.v. een app op de telefoon. Dat laatste vind ik een handige optie waarmee je niet afhankelijk ben van de normale afstandsbediening, de werking via de app is prima en en de layout is hetzelfde als de normale afstandsbediening.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Als je dan echt goedkoper uit wilt/moet zijn maar toch een beresterke mover wilt adviseer ik de P1 halfautomaat.
Het met de hand erop zetten gaat makkelijk, van beide kanten en deze mover is echt erg sterk, 2000 kg met 2 vingers waar je ze wilt steken.....
Het bedieningsgemak van de afstand bediening is niet het meest verfijnde, maar je moet natuurlijk wel ergens het prijsverschil in terug vinden.
Persoonlijk zou ik in de P1 veel meer vertrouwen hebben (wat kracht betreft) dan de Enduro of een Reich.
PS
Laat me de vraag omdraaien.
Waarom kiezen tussen deze movers?
De Reich wordt maar geadviseerd tot 1800 kg (door de movershop zelfs maar tot 1500 kg) en de Enduro tot 2000 kg.
De ene zou dus sowieso moeten afvallen en de ander kan het nèt aan....
Het met de hand erop zetten gaat makkelijk, van beide kanten en deze mover is echt erg sterk, 2000 kg met 2 vingers waar je ze wilt steken.....
Het bedieningsgemak van de afstand bediening is niet het meest verfijnde, maar je moet natuurlijk wel ergens het prijsverschil in terug vinden.
Persoonlijk zou ik in de P1 veel meer vertrouwen hebben (wat kracht betreft) dan de Enduro of een Reich.
PS
Laat me de vraag omdraaien.
Waarom kiezen tussen deze movers?
De Reich wordt maar geadviseerd tot 1800 kg (door de movershop zelfs maar tot 1500 kg) en de Enduro tot 2000 kg.
De ene zou dus sowieso moeten afvallen en de ander kan het nèt aan....
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Even vraag aan TS, want zo is het een erg open vraag...
Wat voor caravan heb je en waar ligt jou voorkeur..
Wat heb jezelf al gelezen en vergeleken, ook op dit forum en hoe kom je bij deze 2 types.
financieel, zelf plaatsen, bediening, vol-of half-automaat, opbouwhoogte, aanloopstroom, totaalgewicht, hellingspercentage, garantieperiode, service, etc .......
Wat voor caravan heb je en waar ligt jou voorkeur..
Wat heb jezelf al gelezen en vergeleken, ook op dit forum en hoe kom je bij deze 2 types.
financieel, zelf plaatsen, bediening, vol-of half-automaat, opbouwhoogte, aanloopstroom, totaalgewicht, hellingspercentage, garantieperiode, service, etc .......
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Ik heb de voorloper van die Reich en ben er heel tevreden over. Mover is uit 2010, caravan 1350 kg.
Hij heeft soms wat last bij nemen van putjes of stoepen maar dan doe ik het wiel per wiel, vooral met de oude en toen versleten batterij. Met de nieuwe lion doet hij het weerom beter.
Hij heeft soms wat last bij nemen van putjes of stoepen maar dan doe ik het wiel per wiel, vooral met de oude en toen versleten batterij. Met de nieuwe lion doet hij het weerom beter.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
ArnoM schreef: ↑za 15 aug 2020 18:22Als je dan echt goedkoper uit wilt/moet zijn maar toch een beresterke mover wilt adviseer ik de P1 halfautomaat.
Het met de hand erop zetten gaat makkelijk, van beide kanten en deze mover is echt erg sterk, 2000 kg met 2 vingers waar je ze wilt steken.....
Het bedieningsgemak van de afstand bediening is niet het meest verfijnde, maar je moet natuurlijk wel ergens het prijsverschil in terug vinden.
Persoonlijk zou ik in de P1 veel meer vertrouwen hebben (wat kracht betreft) dan de Enduro of een Reich.
PS
Laat me de vraag omdraaien.
Waarom kiezen tussen deze movers?
De Reich wordt maar geadviseerd tot 1800 kg (door de movershop zelfs maar tot 1500 kg) en de Enduro tot 2000 kg.
De ene zou dus sowieso moeten afvallen en de ander kan het nèt aan....
We gaan weer opnieuw caravannen en moeten dus veeeel kennis en informatie vergaren, vandaar mijn vraag.
Het ontbreekt ons gewoon aan kennis :)
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
RE.gifiemand schreef: ↑za 15 aug 2020 19:52Even vraag aan TS, want zo is het een erg open vraag...
Wat voor caravan heb je en waar ligt jou voorkeur..
Wat heb jezelf al gelezen en vergeleken, ook op dit forum en hoe kom je bij deze 2 types.
financieel, zelf plaatsen, bediening, vol-of half-automaat, opbouwhoogte, aanloopstroom, totaalgewicht, hellingspercentage, garantieperiode, service, etc .......
Je hebt gelijk. We hebben een Fendt 515SGE gekocht, met een as-verzwaring tot 2000kg. Dat kostte in Dld maar 75€ meer. Onze A4 mag trekken tot 1800kg, dus dat gewicht gaan we nooit halen. We zijn op zoek naar een automatischer mover met afst. bediening. Daarbij komen we tegen de Truma XT, de nieuwe Truma Smart A; de Reich Easydriver Pro 1.8; de Enduro 305
Teveel om op te noemen.... daarom vragen we jullie om hulp :)
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
wat staat er op kenteken van je caravan
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
De Reich 1.8 voldoet prima voor de Knaus die we hebben. Praktisch zit die tussen de 1300 en 1400 kg en ook een stevige helling en leg ging probleemloos.
Echter voor een 1800 tot 2000 kg hut moet je bij Reich de 2.3 versie hebben.
Ook de Enduro 305 lijkt me dan aan de lichte kant. Een 505 lijkt dan logischer.
Wat ik bij Reich prettig vindt is hoe plat en compact ze zijn.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
Echter voor een 1800 tot 2000 kg hut moet je bij Reich de 2.3 versie hebben.
Ook de Enduro 305 lijkt me dan aan de lichte kant. Een 505 lijkt dan logischer.
Wat ik bij Reich prettig vindt is hoe plat en compact ze zijn.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Wij hebben een volautomaat P1, caravan weegt beladen een 1750 kg.ArnoM schreef: ↑za 15 aug 2020 18:22Als je dan echt goedkoper uit wilt/moet zijn maar toch een beresterke mover wilt adviseer ik de P1 halfautomaat.
Het met de hand erop zetten gaat makkelijk, van beide kanten en deze mover is echt erg sterk, 2000 kg met 2 vingers waar je ze wilt steken.....
Het bedieningsgemak van de afstand bediening is niet het meest verfijnde, maar je moet natuurlijk wel ergens het prijsverschil in terug vinden.
Persoonlijk zou ik in de P1 veel meer vertrouwen hebben (wat kracht betreft) dan de Enduro of een Reich.
De P1 is inderdaad een erg krachtige mover. Mover heeft geen enkel probleem om een keg, stoeprand of flinke helling op te rijden. De P1 heeft ook nadelen vind ik. Zo stuurt deze nogal 'bonkig', is niet de snelste mover op de markt maar het meest vervelende vind ik dat deze 'terugloopt' als je deze op een keg hebt gereden.
Ik zou persoonlijk nooit een mover pakken die eigenlijk maar net aan voldoet voor een zware caravan. Dan liever 1x keer extra pijn lijden en daarna fijn en overal kunnen moveren.
Momenteel weer caravan- en camperloos….
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Dan is je inschrijven op dit forum een van de beste dingen die je kon doen!Herman4927 schreef: ↑zo 16 aug 2020 10:36We gaan weer opnieuw caravannen en moeten dus veeeel kennis en informatie vergaren, vandaar mijn vraag.
Het ontbreekt ons gewoon aan kennis :)
Zoveel kennis en meningen op 1 plek!
Succes!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Wij hebben de EasyDriver Pro 1.8 onder onze Kip Vision en daar doet hij het prima onder.
Ik denk echter dat de max 1300kg voor onze caravan ook wel een beetje de realistische grens is voor deze mover. De Reich is overigens ook niet de allerstilste mover.
Ik denk echter dat de max 1300kg voor onze caravan ook wel een beetje de realistische grens is voor deze mover. De Reich is overigens ook niet de allerstilste mover.
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Die geringe plaats/hoogte van de oude Reich compact en nu easy... vind ik zelfs ideaal. Het stuk dat onder de chasisbalken komt is enkel het ophangsysteen en dit is dan nog als een slede uitgewerkt (schuine randen). De mechaniek zelf zit gans naast de balk. Bij afrijden van een stoeprand of in een put is de kans op schade van de motor dan ook minimaal.
Hier zit die trouwens achter het wiel omdat ervoor niet kon veronderstel ik (gemonteerd door dealer)
Hier zit die trouwens achter het wiel omdat ervoor niet kon veronderstel ik (gemonteerd door dealer)
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Gisteren voor het eerst in??5??8?? Jaar een probleempje gehad met de enduro volautomaat. Ik moest op de camping op twee gestapelde bananen rijden met 1 wiel. Kegje ertegenaan, handrem erop, moverrollen lossen. De kant waar het wiel op de bananen zat wou niet verder los.
De spanning op de rol was blijkbaar te groot. Remedie: met de bijgeleverde "nood" sleutel de rol gelost. Dat ging zwaar, en toen het draaien weer wat lichter ging, de motor het vuile werk laten verrichten. Ging goed. Test met opzetten en lossen ging verder ook goed.
De spanning op de rol was blijkbaar te groot. Remedie: met de bijgeleverde "nood" sleutel de rol gelost. Dat ging zwaar, en toen het draaien weer wat lichter ging, de motor het vuile werk laten verrichten. Ging goed. Test met opzetten en lossen ging verder ook goed.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Dat is bij alle mover wel ongeveer gelijk hoor.WillyL schreef: ↑zo 16 aug 2020 16:04Die geringe plaats/hoogte van de oude Reich compact en nu easy... vind ik zelfs ideaal. Het stuk dat onder de chasisbalken komt is enkel het ophangsysteen en dit is dan nog als een slede uitgewerkt (schuine randen). De mechaniek zelf zit gans naast de balk. Bij afrijden van een stoeprand of in een put is de kans op schade van de motor dan ook minimaal.
Hier zit die trouwens achter het wiel omdat ervoor niet kon veronderstel ik (gemonteerd door dealer)
Moverfabrikanten weten echt wel waar de concurrentie ook op let...vrije hoogte.
Nu hebben veel moderne caravans met een Alko chassis een zg Vario chassis .
Dat chassis is voor de as meerdere cm lager dan achter de as.
Nu heeft Fendt de verlaagde instap....waar??? Voor of achter de deur...
Achter......oei.... kan de mover daar nog wel gemonteerd worden want voor de as is laag....
Effe opletten dus
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
bij een Fendt 515 met een 2000 kg as staat de caravan ongeveer 4/5 cm hoger dan bij de 1700 kg as
de Truma XT heeft een balk onder het chassis door gaat van 5 cm gaat.
de Truma XT heeft een balk onder het chassis door gaat van 5 cm gaat.
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
kzou toch dit even lezen .... https://caravantrekker.nl/info/maximaal ... t_auto.php
je schrijft...
We hebben een Fendt 515SGE gekocht, met een as-verzwaring tot 2000kg. Dat kostte in Dld maar 75€ meer.
Onze A4 mag trekken tot 1800kg, dus dat gewicht gaan we nooit halen
en zet het kenteken op 1800. Anders mag je, zelfs leeg, er niet de weg mee op
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
ELKE mover heeft die 5 cm balk onder het chassis.
Op de Mammut na.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
enduro 305 of 505 4 cm, powr mover 4 cm is nu basis mover van truma, ik weet niet of deze nog steeds 4 cm heeft. de reich pro automaat kan je loshalen van de buis en op een 1 of 2 cm zelfgemaakte buis plaatsen.
de verlaging van de mover maakt niet uit omdat de caravan door de 2000 kg as 5 cm hoger staat.
maar on topic,
succes met het uitzoeken van de mover, kies er een ie het gewicht aan kan.
XT, Simpark, P1, reich 2,3
de verlaging van de mover maakt niet uit omdat de caravan door de 2000 kg as 5 cm hoger staat.
maar on topic,
succes met het uitzoeken van de mover, kies er een ie het gewicht aan kan.
XT, Simpark, P1, reich 2,3
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Beste Erik,iemand schreef: ↑zo 16 aug 2020 21:29kzou toch dit even lezen .... https://caravantrekker.nl/info/maximaal ... t_auto.php
je schrijft...
We hebben een Fendt 515SGE gekocht, met een as-verzwaring tot 2000kg. Dat kostte in Dld maar 75€ meer.
Onze A4 mag trekken tot 1800kg, dus dat gewicht gaan we nooit halen
en zet het kenteken op 1800. Anders mag je, zelfs leeg, er niet de weg mee op
bedankt voor je reactie, schrik een beetje van je bericht. ik heb de link aangeklikt en gelezen, maar ik kan nergens vinden dat een caravan met een maximale belading van 2000 kg niet getrokken mag worden wanneer op je kentekenbewijs 1800kg staat vermeld? Waaruit trek jij ook de conclusie dat je er dan zelfs leeg niet mee de weg op mag? Bvd voor je hulp.
met vr.gr. Herman
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: za 20 jun 2020 21:20
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Erik, net even met de RDW gebeld. In NL doen ze daar niet moeilijk over, maar in het buitenland kan het inderdaad tot problemen leiden als op het kentekenbewijs van de auto een afwijkende massa staat in relatie tot die van de caravan. Ik kan dit bij de invoer bij de RDW in Elsloo meteen administratief laten aanpassen naar 1800kg; dat was geen probleem vertelde men. Probleem opgelost. Nogmaals dank voor je waarschuwing. Goed dat dit forum er isiemand schreef: ↑zo 16 aug 2020 21:29kzou toch dit even lezen .... https://caravantrekker.nl/info/maximaal ... t_auto.php
je schrijft...
We hebben een Fendt 515SGE gekocht, met een as-verzwaring tot 2000kg. Dat kostte in Dld maar 75€ meer.
Onze A4 mag trekken tot 1800kg, dus dat gewicht gaan we nooit halen
en zet het kenteken op 1800. Anders mag je, zelfs leeg, er niet de weg mee op
Re: Easydriver pro 1.8 beter dan Enduro 305?
Dat ze in het buitenland moeilijk doen met die gewichten, tot nu gelukkig geen negatieve ervaring mee.
Bij mijn weten telt hier de eigenlandse technische reglementering.
In België mag het in alle geval wel, alleen mag je niet boven het laagste van de gegevens komen, max trekgewicht 1800 , max 2000 laadgewicht = max 1800. Moest die 2000 echter 1700 zijn, dan is het max 1700.
Voor het rijbewijs anders, daar telt het laadgewicht ivm de E-plicht (behoudens uitzonderingen), maar daar gaan reeds andere draadjes over...
Mijn vermoeden is groot dat dit toch zo is in alle Europese landen.
Bij mijn weten telt hier de eigenlandse technische reglementering.
In België mag het in alle geval wel, alleen mag je niet boven het laagste van de gegevens komen, max trekgewicht 1800 , max 2000 laadgewicht = max 1800. Moest die 2000 echter 1700 zijn, dan is het max 1700.
Voor het rijbewijs anders, daar telt het laadgewicht ivm de E-plicht (behoudens uitzonderingen), maar daar gaan reeds andere draadjes over...
Mijn vermoeden is groot dat dit toch zo is in alle Europese landen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)