Mover je de caravan of de auto ?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door iemand » za 1 aug 2020 12:52

Vanmorgen toch wat wisselingen op de camping.

Onder het genot van een bakje koffie viel me wat op.... de caravan heeft een mover maar men probeert de auto toch zo dicht mogelijk bij de kogel te zetten.
Daarbij gaat de auto wel keer of 3 heen en weer icm instructies van de partner.
Mover is slechts gebruikt om caravan iets te draaien.

Hoezo de auto niet vertrekklaar neerzetten en de caravan erachter moveren scratch.gif

p.s. Moderators: misschien moet dit onderwerp in de Babbelbox whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door DanielW » za 1 aug 2020 12:59

Ik mover hem naar de auto toe, waarom moeilijk als het makkelijk kan. Ook de caravan neerzetten op de plek gaat gewoon met de mover, wij komen op zgn familie en/of gezinscampings waar ik met de mover meer overzicht heb van wat er om de caravan heen gebeurd samen met mijn vrouw. Ook ouders kunnen niet alles zien, kinderen kunnen onverwachte dingen doen en dan zijn die paar extra ogen naar mijn idee handiger dan dat ik naar instructies luister en ondertussen handelingen doe.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door ArnoM » za 1 aug 2020 13:11

Als de caravan zo staat dat je gelijk weg kunt rijden rijd ik de kogel op de cm onder de dissel, via de camera prachtig zicht op, geen probleem.
Dat vind ik dan makkelijker dan de mover hiervoor gebruiken.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door RonvA » za 1 aug 2020 14:16

Wij hebben nog geen mover die komt over een maand pas... Dus nu gaat de auto naar de caravan, en het ligt er denk ik straks aan hoe de caravan / auto staat. Als ik de auto makkelijk voor de caravan kan krijgen dan doe ik dat waarschijnlijk nog steeds. Maar moet ik de mover toch al gebruiken (en dus 'aanzetten') om de caravan te draaien dan rij ik hem wel meteen naar de auto toe ook.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door WillyL » za 1 aug 2020 14:29

Ik gebruik de mover voor wat die dient, om te moveren. Dus de auto stopt/start ergens in de buurt van waar de caravan moet komen of staat, kan het plekje er naast zijn, kan deels op de plek, bij toekomen meestal gewoon parallel op de plaast (langs het wegje), of bij vertrek iest schuin op de plek, trekhaak naar achteren.
De caravan mover ik dan van de auto weg tot op de plaats of van de plaats tot boven de trekhaak.
Dus meestal wel enkele meters. Waarom het moeilijk maken als het simpel ook kan...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door 4Motion » za 1 aug 2020 14:35

Ook handig bij het afkoppelen met ingedrukte oplooprem: eventjes wat achteruit moveren...

Deze tip kan wat bumpers van een deukje redden whistle.gif mrgreen.gif knipoog.gif
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door WillyL » za 1 aug 2020 14:37

Ik gebruik de mover voor wat die dient, om te moveren. Dus de auto stopt/start ergens in de buurt van waar de caravan moet komen of staat, kan het plekje er naast zijn, kan deels op de plek, bij toekomen meestal gewoon parallel op de plaats (langs het wegje), of bij vertrek iest schuin op de plek, trekhaak naar achteren.
De caravan mover ik dan van de auto weg tot op de plaats of van de plaats tot boven de trekhaak.
Dus meestal wel enkele meters. Waarom het moeilijk maken als het simpel ook kan...

En thuis, bij toekomen staat de auto op de weg, deels in een bocht, haak ik de caravan af, en mover hem tot op de oprit, verplaats de auto naar een veiligere plek en mover dan verder tot de caravan netjes naast het huis staat.
Bij vertrek eerst moveren tot op de oprit om de laatste dingen te laden, dan auto aan overkant van de straat parkeren waarna ik de caravan over de straat mover tot boven de trekhaak.
Soms staat er een kleine file tijdens die maneuvers maar daar trek ik me niet te veel van aan. Ik woon aan het begin van een woonwijk op, euh, langs, de enige toegangsweg er van. Eens de weg ook maar deels vrij is scheuren de ongeduldigaards voorbij. De vriendelijkere glimlachen eens en groeten, die krijgen dan een smile en thumbup.gif terug.
Ah, ook even plannen, dus niet vertrekken of toekomen wanneer de school begint of stopt. De straat staat dan vol met (groot)ouders die de kinderen brengen/afhalen met de auto, waarschijnlijk omdat het te gevaarlijk is in de buurt met al die autos knipoog.gif en boos.gif . Dan is er geen doorkomen aan met al die geparkeerde, komende en vertrekkende voortuigen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door Knaus440 » za 1 aug 2020 16:43

Ik gebruik de mover ook om te moveren, het goed op zijn plek zetten. Soms bijna niks rijden, soms enkele meters. Bij aanhaken rij ik de auto er dicht mogelijk bij wanneer ik makkelijk de auto er voor kan zetten. Mijn vrouw geeft aanwijzingen, ik rij de trekhaak onder de stabilisator.
Gaat nagenoeg altijd goed, soms klein rukje. Maar als ik niet goed voor de caravan kom, mover ik de caravan achter de auto.
Wat het makkelijkst is.
Oja, bij 32 graden gaat het meer alles op de mover!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door RDDR » za 1 aug 2020 16:48

ik zet de auto zo neer dat ik makkelijk weg kan rijden en mover dan de caravan erheen. Wat je al zegt: wel zo makkelijk.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door Hermanus » za 1 aug 2020 16:57

RE.gif
+1.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door Chris » za 1 aug 2020 17:40

+1
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kasper

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door Kasper » za 1 aug 2020 17:49

Sinds ik een mover heb onder mijn Kip(je), mover ik ook mijn caravan naar de auto en dat gaat prima! Dus zoals RDDR ook al aangaf. knipoog.gif

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door henry12 » za 1 aug 2020 17:52

Als ik genoeg ruimte heb doe ik hem met de auto op de plek zetten of er af halen .
Is dit gedoe gebuik ik de mover .
Heb wel een camera op de auto waardoor je de kogel makkelijk onder de koppeling kan krijgen zonder aanwijzingen .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door Aviva » za 1 aug 2020 18:25

Wij ook sinds we een mover hebben auto bij aankomst zo dat je hem handig weg kunt rijden caravan eraf en verder met de mover.
Bij weggaan auto neerzetten dat je makkelijk weg kan en de caravan naar de auto.

Wat ik nog wel spannend vind is de caravan boven de kogel te moveren. Ben toch bang dat ie ‘doorschiet’ tegen de bumper. Beetje oefenen nog heb hem ook pas vanaf afgelopen april.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door nonblond » za 1 aug 2020 18:40

De meeste movers kun je ook de caravan ieni mini stukjes laten verplaatsen. Dus waarom zou die doorschieten. Niet bang voor zijn.

Overigens zonder camera achterop en zonder hulp vind ik het ook een sport om de auto onder of zo dicht mogelijk bij de koppeling te zetten, zodat ik liefst zonder te moveren weg kan rijden. Maar misschien moet je daar wel een eigenwijze vrouw voor zijn. Zet de caravan wel met de mover op de plek, maar dat hangt van de plek, de drukte en hoe moe ik van de reis ben af. Soms kun je hem heel makkelijk op de plek rijden en heb je de mover alleen nodig om de caravan op de keg te rijdenl.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door Cara-Fan » za 1 aug 2020 22:19

Vaak gaan we nog wat eten aan het einde van de middag na een dag afbreken. Met de mover de caravan zo in de hoek dat de auto er voor past op de plek. Dan auto er voor rijden en als laatste met de mover de caravan boven de trekhaak en aankoppelen. Kan de combinatie gereed blijven staan tot vertrek.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door Conradi » za 1 aug 2020 23:15

Ik kan moveren met de caravan èn de auto :wink:
De auto heeft verder een camera met zo'n streepje dat je op de dissel van de caravan 'richt'. Handig, prachtig, maar gebruik ik nooit. Uiteindelijk moet je toch achter de auto de boel koppelen dus dat laatste stukje doe ik sowieso met de mover van de caravan.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

kipecu
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 00:26

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door kipecu » ma 3 aug 2020 09:57

De mover gebruik ik om de caravan achter de auto te manoeuvreren, dat gaat heel precies. Al het andere is vragen om problemen. Als je de trekhaak onder de koppeling wilt krijgen moet dit met oftewel een camera als hulpmiddel of op aanwijzingen. Heb je die niet moet het een beetje zo van ongeveer in de buurt. Staat die dan perfect dichtbij moet de caravan staat de caravan verdorie nog op de rem. Dat van de rem halen gaat wel eens gepaard met een kleine verplaatsing van de caravan. Jammer dat die dan net naar de mooi gepoetste bumber wil. stom.gif stom.gif Nee, toch maar alles met de mover, gaat een stuk veiliger, je ziet dan ook direct of je het neuswiel nog wat moet uitdraaien want dat is ook niet geheel onbelangrijk. Met de mover en het directe zicht op koppeling en trekhaak gaat het prima.
Laatst gewijzigd door kipecu op ma 3 aug 2020 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door PD » ma 3 aug 2020 10:04

De mover werkt heel precies en prettig, dus ik mover de koppeling boven de trekhaak.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door Kooiton » ma 3 aug 2020 22:13

Net als de meeste, laat ik de auto staan en doet alleen de mover het werk. Thuis hebben wij een pleintje achter het huis waar we in en uitpakken en krijgt de caravan een wasbeurt. Ook zit daar de ingang van de thuisstalling. Van het pleintje naar de openbare weg, waar de auto staat, is zo'n 50 meter, dat gaat met de mover.
Op de camping aangekomen en ook bij vertrek doet ook hier weer de mover al het werk, en dat op de mm nauwkeurig. Wat een uitvinding mensen haphop.gif
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door jeroen.25 » zo 9 aug 2020 07:38

Laatst ook eens over verbaasd. Mover onder de caravan, maar toch met een paar man duwen en trekken om de caravan te draaien en aan te koppelen.
Vorige auto had in een camera ingebouwd. Dan kun je prima perfect onder de dissel sturen. Nu zonder camera en met mover mag de mover al het werk doen.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door Abve » zo 9 aug 2020 07:58

Wat ik ook weleens zie is, dat als ( meestal) de man de caravan naar z’n plek movert waarbij de ruimte vrij kritisch is, z’n vrouw ook nog aan de caravan trekt of duwt mrgreen.gif

Als de ruimte er is, rijd ik de caravan bij aankomst op z’n plek. Bij vertrek rijd ik dan de trekhaak met behulp vd camera onder de dissel.
Maar meestal moet er gemanoeuvreerd worden en dan is de mover aan zet.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Riegert
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 23 aug 2009 13:54

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door Riegert » zo 9 aug 2020 10:19

Ik doe naar gelang het uitkomt. Soms de mover, soms de auto. Als we op een camping een mooiere plek zien, dan alles op de mover; doet de accu ook eens een plezier.
Fendt Saphir 490 TF, Truma SE-R, Toyota Avensis 1.8 vvti cvt 2011

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Mover je de caravan of de auto ?

Bericht door Bospaadje » ma 10 aug 2020 14:00

Op de camping rij ik tot in het laantje of veldje en dan koppel ik de auto af, zet ik deze ergens waar hij niet in de weg staat en rij ik de caravan naar de plek. Dan zoek ik al moverend naar het ideale plekje zodat ik voldoende ruimte heb om de luifel, fietstent, badje en andere zooi erom te kunnen zetten :-). Bij aankoppelen ligt het er maar net aan hoe krap de draai van de plek is. Als ik twijfel of ik extra ogen nodig heb, neem ik zekere voor onzekere en rij ik hem op de mover naar een “veilige” aankoppel locatie. Ik kan best wel aardig overweg, voorruit en achteruit met de caravan, maar tussen de bomen, struiken, stroompaaltjes, kinderen (😛) loop je al gauw een schrammetje op en ik heb de mover er toch onder zitten toch?!
Home is where you park it caravan.gif

Plaats reactie

Terug naar “Movers”