Half automaat mover?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Half automaat mover?

Bericht door Ralf » wo 29 jul 2020 09:57

automaat /halfautomaat of manuel is genoeg over gezegd.
en er zijn div merken op de markt en er zijn geen slechte movers .alleen mooi en minder mooi .
kijk naar wat je budget is en bepaal daarna de keuze .
met en mover compleet gemonteerd voor ca 1100 euro kan je net zo gelukkig zijn als een van 2000 euro compleet gemonteerd . en zonder accu kan je onder de 1000 als klaar zijn voor een mover incl montage
vaak komt de echte waarde van de voordelige mover boven water als er buiten de garantie periode wat kapot gaat .
prijzen tot wel 25 % voor reserve onderdelen ten opzichte van de "a Merken" zijn geen uitzondering .
kies wijs en veel plezier met de nieuwe mover

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door RonvA » wo 29 jul 2020 11:00

iemand schreef:
wo 29 jul 2020 08:08
welk type accu heb je? Moet in ieder geval met eigenschap Semi Traxy zijn.
Werkelijk waar geen idee, maar het is een accu die af fabriek in onze Hobby is gezet. Mag stiekem toch hopen dat die een mover aan kan.
*edit* ik lees net dat het verschil vooral is dat een start accu in 1 keer veel vermogen kan leveren (auto starten b.v.) en Semi Traxy hem over langere tijd kan leveren. Als er een start accu van 90 amp in de Hobby zou liggen krab ik mij wel 5 keer achter mijn oren haha. scratch.gif

Heb gisteren avond nog even gekeken, onze dealer levert 4 verschillende merken blijkbaar. Dus we gaan gewoon even kijken, verlengde garantie bij b.v. Reich is enkel geldig als het door een inbouw centrum is geplaatst. En ga zelf maar niet boren in mijn hagelnieuwe caravan om alle kabels aan te leggen, dat laat ik lekker aan de dealer over ;).

Dank voor de reacties iedereen!
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Half automaat mover?

Bericht door Cara-Fan » wo 29 jul 2020 11:20

Wij hebben sinds kort de halfautomaat Truma SX. Echt een geweldige mover waarmee je met softtouch echt haarscherp en zonder schokken kan sturen/rijden.

Deze halfautomaat zet je met 1 korte hendelbeweging op beide banden.. niks geen gedraai. Echt super blij mee!

We hebben een PowerXtreme x30 accu erbij scheelt 20 kg met de oude accu.

https://www.caravanmovershop.nl/Truma/p ... Mover-.php

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Half automaat mover?

Bericht door Chris » wo 29 jul 2020 11:23

RonvA schreef:
wo 29 jul 2020 11:00
iemand schreef:
wo 29 jul 2020 08:08
welk type accu heb je? Moet in ieder geval met eigenschap Semi Traxy zijn.
Werkelijk waar geen idee, maar het is een accu die af fabriek in onze Hobby is gezet. Mag stiekem toch hopen dat die een mover aan kan.
*edit* ik lees net dat het verschil vooral is dat een start accu in 1 keer veel vermogen kan leveren (auto starten b.v.) en Semi Traxy hem over langere tijd kan leveren. Als er een start accu van 90 amp in de Hobby zou liggen krab ik mij wel 5 keer achter mijn oren haha. scratch.gif
Ik denk wel dat je een leef of tractie accu hebt hoor Ron.
Een start accu hoort niet thuis in een caravan.
Leef en tractie accu's zijn gelijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Half automaat mover?

Bericht door cadance » wo 29 jul 2020 14:01

Wij hebben een half automaat.
De aandrijfrollen mag ik met de accu tol op de band draaien.
Ik was bang wanneer dit met een hendel gebeurt dat ik er bij nat gras (slippen) niet snel meer druk op kan zetten.
Door het gebruik van de accu tol of de slinger kan ik de druk bij het slippen op de band simpel verhogen.
Maar dat is zeker een waan idee?
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Half automaat mover?

Bericht door Cara-Fan » wo 29 jul 2020 14:29

cadance schreef:
wo 29 jul 2020 14:01
Wij hebben een half automaat.
De aandrijfrollen mag ik met de accu tol op de band draaien.
Ik was bang wanneer dit met een hendel gebeurt dat ik er bij nat gras (slippen) niet snel meer druk op kan zetten.
Door het gebruik van de accu tol of de slinger kan ik de druk bij het slippen op de band simpel verhogen.
Maar dat is zeker een waan idee?
Als de mover juist geplaatst is, zal dit geen problemen opleveren. Met veranderen van banden moet de mover soms opnieuw afgesteld worden. Maar dit schijnt een eenvoudige klus te zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Half automaat mover?

Bericht door Chris » wo 29 jul 2020 14:41

RE.gif
Dat is idd een standaard klusje bij een bandenwissel.
Wel belangrijk dat de mover afgesteld wordt als de caravan op zijn wielen staat en niet de caravan op de brug en de wielen vrijhangend.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Half automaat mover?

Bericht door Vino » wo 29 jul 2020 15:18

Bij ons ook een Reich Compact vol automaat. Deze met reden gekozen, om dat de vorige mover een half automaat was, waar toch wel wat kracht voor nodig is en een flinke klap veroorzaakte. Dit is wel 12 jaar geleden.Ben allen bang, dat bij de automaat een storing kan optreden,waar door je de rollen handmatig van de band zal moeten verwijderen.Heb dit nog niet meegemaakt, weet ook niet precies hoe het moet.Zou het wel gênant vinden als je juist van de plek af bent,in het straatje staat,en de rollen dan handmatig van de wielen zou moeten draaien.Achter je staat dan een camper die weg wilt, en daar achter weer een caravan, welke op het laatste moment verkiest om te vertrekken. Dus een half automaat verdient de volgende keer de voorrang.

met vriendelijke groet.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door iemand » wo 29 jul 2020 16:02

Bij de Truma zit tegenwoordig een mooie lange (zwarte) stang thumbup.gif
Hierdoor erg eenvoudig geworden.
Toevallig van de week op zo'n demo kar mee zitten spelen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door RonvA » wo 29 jul 2020 19:29

Chris schreef:
wo 29 jul 2020 11:23
Ik denk wel dat je een leef of tractie accu hebt hoor Ron.
Een start accu hoort niet thuis in een caravan.
Leef en tractie accu's zijn gelijk.
Dat was ook mijn idee. Als Hobby af fabriek een start accu in zou bouwen dan ga ik dat heel vreemd vinden haha.

Zaterdag maar eens kijken bij de dealer, ze hebben 4 merken in de aanbieding zag ik vandaag. Maar Reich lijkt het zo na eigen onderzoek qua prijs / kwaliteit wel te gaan worden, maar goed wie weet gaat de dealer ons toch wat anders verkopen mrgreen.gif
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Half automaat mover?

Bericht door HenkR » do 30 jul 2020 23:54

heb sowieso de accutol mee want daar doe ik ook de pootjes mee
Op mijn vorige caravan zat een mover die je erop moest slingeren. Ik heb ook een boortol voor de pootjes, maar kreeg daarmee niet de mover strak genoeg tegen de banden. Moest dus altijd krachtig het laatste stuk aandraaien.
Als je een mover hebt met soort wielmoer sleutel gaat hij er met een slag goed op. Kan wel wat kracht kosten en oppassen met loshalen dat je geen "klap" van de sleutel krijgt.
Toen de movers net in begonnen te komen en je ermee een camping opkwam heb ik wel meegemaakt dat er meteen mensen op je afkwamen met de vraag moeten we even helpen op zijn plek zetten. Antwoord: "Nee hoeft niet ik heb een mover". De reactie was dan verdrietig, want ze misten hun aanspraak/praatje mrgreen.gif
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Half automaat mover?

Bericht door RDDR » vr 31 jul 2020 13:32

Hier ook ervaring met half automaat en vol automaat mover. In beide gevallen een Reich
De half automaat kon ik erop zetten met een flink accu boor. Zoals RE.gif daar aagegeven wordt kost het laatste stukje veel kracht en moet je handmatig doen of met een goede accuboor. Mijn 18V Makita lukte het wel mee, de 14V Hitachi kwam tekort.

In totaal ben ik zeker minder lang bezig met de volautomaat. Het erop draaien van de rollen gaat wellicht sneller, maar er zijn meer handeling. Accuboor pakken, verloopstukje erop, op de hurken zitten en slingeren. Daarna sta je met een accuoboor in de handen.
Met een volautmaat pak je de afstandsbediening, klik je op de knopjes en je begint. Echt handiger.

Voor mij is het puur een prijs kwestie. Als je het ervoor over hebt, neem een volautomaat. Wil je wat besparen voor die paar keer per jaar dan voldoet een half automaat zeker ook.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Half automaat mover?

Bericht door Leentje » vr 31 jul 2020 15:59

RE.gif Hoezo accuboor? Onze half automaat had een hendel die erbij hoorde. 1 zwiep en de beide rollen stonden erop. De hendel was door zijn formaat beter vindbaar dan de afstandsbediening. De sleutel van de accu omzetten duurt nog ook niet langer dan het accuknopje induwen en wachten op het piepje.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Half automaat mover?

Bericht door Micky » vr 31 jul 2020 16:17

RE.gif

Onze Reich gaat ook met de accuboor erop, is de oude mover van Daphne en DD


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Half automaat mover?

Bericht door dieseltijger » vr 31 jul 2020 17:19

Volgens mij zijn de "zwiep" uitvoeringen sneller klaar om te starten dan mijn automatische mover, eerlijk gezegd. Dus neem het beste van twee werelden: de snelle "zwiep" uitvering, die nog eens goedkoper is dan een automatische uitvoering. En de mover staat ergens in de bovenste regionen van mijn lijstje "aanpassingen die veel plezier op hebben geleverd".
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Half automaat mover?

Bericht door cadance » vr 31 jul 2020 17:46

Een keuze het soort Mover promoten wil ik niet.
Dit betreft een mover die je met een sleutel op de band moet zetten. Dus geen ZWIEP systeem.
Maar ik wil toch regeren op iemand die ook deel nam aan deze discussie.
Want dit lid suggereerde dat extra werk was omdat je op de accu tol een sleutel moet monteren.
Dat klopt. Maar dat is veelal wel dezelfde sleutel/dop die je ook gebruikt voor de uitdraai steunen.
Dus er moet niets gemonteerd of gewisseld worden. Dus dat is eenmalig.
Verder wil ik nog melden dat we een Makita accu tol hebben van 12 volt.
De accu's hier van hebben wel zijn beste tijd gehad maar ik krijg de mover nog steeds zonder problemen op de banden.
Ter verduidelijking: De beide movers dus Rechts en Links kun je niet afzonderlijk bewegen.
Dus je bedient de mover aan de Rechtse of aan de Linkse kant.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Half automaat mover?

Bericht door barney » vr 31 jul 2020 18:37

Ik gebruik al 8 jaar de half automaat van truma is makkelijk zonder veel kracht op de banden te zetten.Bevalt prima.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door RonvA » vr 31 jul 2020 19:32

Ik ga het wel zien morgen bij de dealer, het wordt sowieso een half automaat. En inderdaad, de accutol met opzetstuk komt sowieso al uit de auto want die gebruik ik ook voor de pootjes. Dus dat kost me zogezegd geen extra tijd :). En ook de pootjes draaien we nog een slagje na met de 'zwengel' dus ook die hebben we bij de hand.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Half automaat mover?

Bericht door Cara-Fan » vr 31 jul 2020 20:59

Ik zou de halfautomaat van Truma met hendelbeweging toch ook zeker in overweging nemen. 1 simpele beweging en de mover staat op beide banden. whistle.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Half automaat mover?

Bericht door Jan van Vijven » za 1 aug 2020 09:57

Ik begrijp de term ‘half automaat’ eigenlijk niet, het is een automatisch of handmatig systeem toch?

Waar komt dat ‘half’ eigenlijk vandaan?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Half automaat mover?

Bericht door Hobby Linka » za 1 aug 2020 10:42

RE.gif

Waarschijnlijk om dat Truma zelf op hun site spreekt met Volautomatische en Halfautomatische manoeuvreerhulp.

https://www.truma.com/nl/nl/producten/t ... avan-mover
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Half automaat mover?

Bericht door HenkR » za 1 aug 2020 11:58

Wellicht moeten we het hebben over:
- Volautomaat
- Met een beweging de beide movers op de wielen (halfautomaat bij Truma)
- Er op "slingeren" gelijk als met de pootjes en dan afhankelijk van zwaarte accurboor en/of type mover kan het geheel met de machine of laatste stukje met de hand en natuurlijk geheel met de hand zoals er nog vele ook de pootjes handmatig uitdraaien
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Half automaat mover?

Bericht door RDDR » za 1 aug 2020 12:39

RE.gif thumbup.gif
En wat mij betreft staan ze al in de juiste volgorde van gebruiksgemak
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door iemand » za 1 aug 2020 12:43

Tja lastig, wat is nou een goede definitie scratch.gif

... ik moet 2 knopjes indrukken op de afstandbediening bij m'n 'volautomatische' Truma SER, om op BEIDE wielen de dmv de opzetmotoren de aandrijfwielen tegen de band te zetten.
Dus hoezo VOL-automatisch scratch.gif
Wist je trouwens dat je ze niet ingedrukt hoeft te houden. Even bedienen is voldoende.

Kon het ff niet laten, komt vast door het heerlijke weer awhoea.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Half automaat mover?

Bericht door HenkR » za 1 aug 2020 13:13

RE.gif
Mijn auto heeft een automaat en gelukkig niet vol automatisch, zodat ik zelf kan bepalen of ik hem in zijn vooruit of achteruit wil zetten. Het is me wat met dit weer mrgreen.gif .
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”