Half automaat mover?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Half automaat mover?

Bericht door RonvA » di 28 jul 2020 15:37

Wij hebben op onze Hobby geen mover laten zetten, wel het Autark accu pakket af fabriek. We hoopten het eigenlijk zonder mover af te kunnen, en de eerste campings ging dat eigenlijk best goed (behalve 1 keer het neuswiel in een kuiltje parkeren waar we hem lastig uit kregen). Maar afgelopen weekend stonden we op een nogal hobbelig grasveld. En daar was zodra de wielen in een kuiltje zaten echt geen beweging meer in de caravan te krijgen. Uiteindelijk samen met de buren de caravan op zijn plek gekregen maar we zijn toch eens gaan denken of we geen mover toe moeten voegen aan de Hobby.

We zitten te kijken naar een half automaat, we hopen hem toch niet altijd nodig te hebben en een half automaat is als ik snel op internet zoek ongeveer de helft van een volautomaat. Onze dealer levert als ik snel kan zien Reich movers, we gaan dit weekend maar eens even langs om te praten.

Zijn er nog zaken waar we rekening mee moeten houden?
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Half automaat mover?

Bericht door mrbullmastiff » di 28 jul 2020 15:42

Een vol automaat is een stukje extra gemak maar verder is er geen reden om daar voor te kiezen.
Ik verwacht dat je hem in de praktijk overigens veel vaker ga gebruiken dan je nu denkt.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Half automaat mover?

Bericht door Hermanus » di 28 jul 2020 16:09

Idd ook mijn ervaring, als je een mover hebt ga je echt niet meer aan de caravan lopen trekken. Wij hebben op onze caravan een half-automaat ( zat er op bij de koop).
Ach, je moet hem met de hand op de band zetten, inderdaad een paar seconden extra werk.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door RonvA » di 28 jul 2020 16:12

Naja de 2de camping draaiden we hem met de hand zo op zijn plek, zonder enige problemen of moeite. Daarom viel afgelopen weekend zo enorm tegen, geen beweging in te krijgen haha. Hielp ook niet dat we al 5 uur aan het rijden waren geweest en aardig op waren van de vele files en gedoe.

De mover met de hand erop zetten maakt mij echt niks uit, heb sowieso de accutol mee want daar doe ik ook de pootjes mee. En stroom en water enzo moet ook gehaald worden, dus op het hele opzetten maakt die paar seconden niet uit.

Ik ga in het verhaal er overigens wel vanuit dat onze huidige accu gewoon perfect voldoet om de mover op aan te kunnen sluiten. het is een 90 Ah accu dus capaciteit genoeg lijkt me.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Half automaat mover?

Bericht door Gemineye » di 28 jul 2020 16:15

Wij hebben er vrij recent een halfautomatische mover er onder gezet. Gebruik je inderdaad meer dan je denkt!

Onze ervaring is dat een halfautomatische mover prima is. Ik zie de meerwaarde van een volautomaat niet in.

Wij hebben een camptek V2 en goede ervaringen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door RonvA » di 28 jul 2020 16:18

RE.gif

Thanks! Denk dat het sowieso een half automaat wordt, zeker na deze reacties.
We waren gewoon beetje optimistisch dat we hem niet nodig hadden denk ik. Ik zei dit weekend nog tegen mijn vriendin, als we nou 1x 3 weken op vakantie gingen dan zou het met de buren hem op zijn plek zetten ook nog wel gaan. Maar we hebben nu 3 trips gehad en staan er nog 3 gepland dit jaar. Om nou iedere keer van iemand anders afhankelijk te zijn. Dan koop ik liever er een mover onder zodat we nooit gedoe hebben. Dat maakt het ook makkelijker om eens alleen de caravan op te halen op de stalling als hij voor een beurt moet of iets dergelijks, nu is dat toch echt wel een dingetje om samen te doen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Half automaat mover?

Bericht door Erwin1987 » di 28 jul 2020 16:23

Ik heb sinds dit jaar ook een mover en ik heb hem hiervoor eigenlijk nooit nodig gehad omdat ik denk altijd geluk had met de plaats of nog geen buren had enz.

Nu de mover eronder zit heb ik hem al een een aantal malen gebruikt en ben er erg blij mee, ik heb overigens een half automaat Reich. Werkt prima. Loopt netjes op twee oprijblokken.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Apeldoorn62
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 14:00

Re: Half automaat mover?

Bericht door Apeldoorn62 » di 28 jul 2020 16:27

Half automaat is prima. Zelf heb ik een volautomaat van Reich en die doet het prima.
Een volautomaat heeft 2 motoren. Eén voor het op de band zetten en één voor het moveren. Als je die eerste motor niet hebt kan hij ook niet kapot gaan!
Dus als je het geen probleem vindt om de rollen zelf op de band te draaien dan zou ik zeker voor een half automaat gaan. thumbup.gif

En ik ben het met eerdere reacties eens. Als je eenmaal een mover hebt dan gebruik je hem veel vaker dan je van tevoren hebt bedacht!
Mazda CX-5 met Eriba Feeling 470

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door RonvA » di 28 jul 2020 16:30

Erwin1987 schreef:
di 28 jul 2020 16:23
Ik heb sinds dit jaar ook een mover en ik heb hem hiervoor eigenlijk nooit nodig gehad omdat ik denk altijd geluk had met de plaats of nog geen buren had enz.
Dat geluk hebben wij ook gehad eigenlijk elke keer haha, we hoefde hem enkel maar een stukje te verzetten (en 1x 180 graden draaien omdat het makkelijker was). Maar eigenlijk nooit buren waardoor we zo de plek op konden draaien en hem alleen nog even recht hoefden te duwen.

RE.gif

Ik vrees dat we hem ook wel vaker gaan gebruiken als we hem hebben. Gemak dient de mens haha.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Half automaat mover?

Bericht door cadance » di 28 jul 2020 16:43

Het is toch ook zo dat bij een vol automaat meestal de motor onder de mover hangt.
Dus dan is de vrije hoogte tot het wegdek ook wat minder dan bij een half automaat..
Overigens heb hier over nog nooit over problemen gehoord.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door r.obbink » di 28 jul 2020 17:38

Geloof me, als je eenmaal een mover hebt, dan duw en trek je nooit meer.


Onze Ventana weegt 1500 KG en aangezien we sinds dit jaar samen op vakantie gaan (kind wil niet meer mee, wat ik snap) en we beiden boven de 50 zijn hebben wij 2 jaar terug bij aanschaf van de caravan meteen een halfautomaat Reich laten monteren...

Tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad... ook het gemak met aankoppelen en voor de deur strak neerzetten is ideaal....1500 KG man je gewoon niet met zijn tweeën
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door RonvA » di 28 jul 2020 18:33

Onze Hobby zal rond de 1400 KG zitten, iets meer als de mover er komt. Zolang alles netjes vlak is gaat dat best met zijn 2en maar als het niet meer vlak is zijn we klaar haha. Voor de deur staat hij nooit, hij staat altijd bij de stalling en daar parkeren we hem achteruit tegen een hek dus dat is absoluut geen issue.

Maar goed, zaterdag eens langs bij de dealer wat een mover + inbouw ons gaat kosten.. we hebben hem net 2 maanden en dan komt de volgende grote uitgave alweer scratch.gif
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Half automaat mover?

Bericht door Chris » di 28 jul 2020 18:57

En ik wil dat ongecontroleerde geduw en gesjor door anderen niet aan mijn hut.
Ik heb eens een behulpzame dame hard tegen een kunststof raam zien duwen....met verwachtbare gevolgen.
Zelf kan ik mijn 1700kg hut gewoon niet plaatsen waar ik hem wil....
Mover dus, en ook een halfautomaat.
Gewoon minder techniek... minder problemen..en op de band zetten in 1/2 slag met een sleutel aan 1 kant.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Half automaat mover?

Bericht door ArnoM » di 28 jul 2020 18:59

Als alles vlak is duw je 2000 kg ook makkelijk weg met zijn 2en.
Maar zelfs een takje kan al een uitdaging worden.
Ik zou totaal geen bezwaar hebben tegen een half automaat.
Ik heb een P1 gehad waarvan je van beide kanten de rollen erop kon zetten, allebei tegelijk wel te verstaan.
En dan staan de rollen er sneller op dan nu bij de veel duurdere Truma XT.
Ook kan er dan wat minder aan kapot gaan.
Maar wat is die XT een prettige mover in het gebruik zeg!
Vergeleken met de P1 is de XT een Mercedes G en de P1 een Unimog, als in lomp en onbenullig, sterk zat maar slecht te manoeuvreren.
De XT zet je echt tot op de mm nauwkeurig ergens neer.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Half automaat mover?

Bericht door Chris » di 28 jul 2020 19:14

Dat op de mm plaatsen doe ik met mijn Powrmover EVO ook.
En ik denk dat elke moderne mover dat perfect doet.
Ook de Reich.
Mooi ding gewoon, ik snap best dat mensen het uiterlijk ook mee laten wegen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Half automaat mover?

Bericht door Gemineye » di 28 jul 2020 19:20

Laatst discussie met een collega gehad over de onzin van onze mover; zijn tandemasser van 2000kg duwt ie ook z’n oprit af. Tja dat zal allemaal wel, maar de plekken waar ik met de caravan kom zijn nooit mooi verhard en ook lang niet altijd recht. Bovendien kun je hem nu ook heel makkelijk met 1 wiel een keg op rijden om hem waterpas te zetten. Probeer dat maar eens met de hand, dat valt niet mee.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door Pakkie » di 28 jul 2020 20:58

Toen onze volautomaar stuk ging hebben wij ook bewust voor een halfautomaat gekozen. Zoals Chris al zegt minder techniek die stuk kan gaan en op de band zetten van de rollen in één slag is een makkie em gaat razendsnel.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door RonvA » di 28 jul 2020 22:40

Gemineye schreef:
di 28 jul 2020 19:20
Bovendien kun je hem nu ook heel makkelijk met 1 wiel een keg op rijden om hem waterpas te zetten. Probeer dat maar eens met de hand, dat valt niet mee.
Ja, daar heb ik ook wel een beetje vrees voor als we in het buitenland gaan komen, tot nu toe was alles wel redelijk recht.

En @Chris ik snap exact wat je bedoeld met andere aan je caravan. De vrouw die ons vrijdag even kwam helpen wilde al gaan sleuren aan de antislingerkoppeling. Heb haar maar het handvat aangeboden want dat zag ik al helemaal fout gaan.

De mover gaat er wel komen, en een half automaat wordt het hem ook!
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Hefeweizen
Berichten: 71
Lid geworden op: za 29 sep 2018 22:05

Re: Half automaat mover?

Bericht door Hefeweizen » di 28 jul 2020 23:10

Hallo Ron, je kunt ook naast de Reich eens kijken naar de Truma Mover SX.

Pluspunten zijn o.a:
- kan je idd tot op de mm nauwkeurig bedienen.
- werkt met één simpele beweging met een hendel om de rollen op de wielen te zetten.
- kleur grijs staat erg mooi bij jouw Hobby. thumbup.gif

Er is al een draadje over:
viewtopic.php?f=63&t=37725

Succes met oriënteren!
Kodiaq 4x4 (2021) + Hobby 490 KMF De Luxe Edition (2019)

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Half automaat mover?

Bericht door Leentje » di 28 jul 2020 23:48

De half automaat werkt vlugger dan de volautomaat. De rollen gaan er zeer langzaam op. In die tijd was ik met de handel sneller. Een mover is ideaal. Niet alleen om op zijn plaats te zetten, maar ook in de ideale positie. Bv tov zon schaduw of uitzicht.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Half automaat mover?

Bericht door MarcoC » wo 29 jul 2020 00:22

Wij hebben de GO2 halfautomaat, zeer prettige mover. Het is wel de langzaamste die je kunt krijgen, maar hij doet wat hij moet doen en daar gaat het om. Met een 1/2 slag zet ik de rollen op de banden.

Onze vorige caravan woog 1200 kg en daar heb ik een Reich comfort onder gezet, dat was al een hele verademing.

Ik weet niet of je zelf handig bent, maar een mover monteren stelt eigenlijk niet zoveel voor, en op het grote www kun je veel en goede aanbiedingen vinden.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door GSAndre » wo 29 jul 2020 07:32

Vier stevige Engelsen ooit aan een grote caravan zien trekken, en .......oeps de handgreep van de caravan zien loskomen.
Sindsdien komt er “niemand” aan m’n hut, en die alles met de mover. Het langer duren dat een vol automaat hem tegen de wielen zet ipv met de hand ......pffff in heb vakantie en doe niet aan wedstrijden.

En er kan meer kapot aan een vol automaat ...... stap eensch in de gemiddelde auto van nu en in een Kadett A uit 1966

Financieel kan eea dan wel een serieuze overweging zijn
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Half automaat mover?

Bericht door PD » wo 29 jul 2020 07:53

GSAndre schreef:
wo 29 jul 2020 07:32
Financieel kan eea dan wel een serieuze overweging zijn
Dat is wat mij betreft de enige steekhoudende reden voor de keuze tussen halfautomaat en volautomaat.

Meer techniek aan een volautomaat wat kapot kan ? In theorie wel maar ik heb er nog nooit last van gehad en wij moveren heel wat af sinds 2010...

Ik heb het eens geschat voor de afgelopen jaren: tot wel 100x moveren per seizoen (25 campings, telkens bij aankomst en vertrek, zowel thuis als op de camping) en dan gaan de motoren dus automatisch 200x op en af de banden.

Onze eerste mover, een volautomatische Truma SE-R uit 2010, werkt nog prima bij een ander forumlid.

Angst voor de techniek.... Koudwatervrees knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door iemand » wo 29 jul 2020 08:08

RonvA schreef:
di 28 jul 2020 16:12
Ik ga in het verhaal er overigens wel vanuit dat onze huidige accu gewoon perfect voldoet om de mover op aan te kunnen sluiten. het is een 90 Ah accu dus capaciteit genoeg lijkt me.
welk type accu heb je? Moet in ieder geval met eigenschap Semi Traxy zijn.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Half automaat mover?

Bericht door Niels83 » wo 29 jul 2020 08:19

RonvA schreef:
di 28 jul 2020 16:18
RE.gif

Thanks! Denk dat het sowieso een half automaat wordt, zeker na deze reacties.
We waren gewoon beetje optimistisch dat we hem niet nodig hadden denk ik. Ik zei dit weekend nog tegen mijn vriendin, als we nou 1x 3 weken op vakantie gingen dan zou het met de buren hem op zijn plek zetten ook nog wel gaan. Maar we hebben nu 3 trips gehad en staan er nog 3 gepland dit jaar. Om nou iedere keer van iemand anders afhankelijk te zijn. Dan koop ik liever er een mover onder zodat we nooit gedoe hebben. Dat maakt het ook makkelijker om eens alleen de caravan op te halen op de stalling als hij voor een beurt moet of iets dergelijks, nu is dat toch echt wel een dingetje om samen te doen.
Je hebt gelijk hoor, maar wel gek vroeger was het heel gewoon. als je op de camping kwam stonden alle mannen op om te helpen, wie lui was werd door zijn vrouw gestuurd met een kort:' he ga es helpen'.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”