Half automaat mover?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Half automaat mover?

Bericht door ArnoM » wo 4 nov 2020 16:40

Micky schreef:
wo 4 nov 2020 16:21
Aan mijne kleeft wel een nadeel om eerlijk te zijn, de rollen gaan erop met de slinger, oftewel accuboor, dat maakt behoorlijk wat lawaai in de vroege ochtend.
Beide systemen zijn dan ook niet met elkaar te vergelijken.
Met zo'n slinger zou ik er niet eens over nadenken om een halfautomaat te nemen.
Maar met zo'n uitschuifbare hefboom aan 1 zijde beide rollen bewegen werkt echt heel goed.
Eerlijk gezegd kost het nog best wat kracht, waardoor ik me kan voorstellen dat het voor een oudere of iemand met een rugprobleem bijvoorbeeld geen optie is.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Half automaat mover?

Bericht door RDDR » wo 4 nov 2020 16:45

RE.gif

was ook het advies van mijn dealer, gezien mijn rugklachten. Neem een volautomaat of een half automaat met slinger. Meer werk dan met een hefboom, dicht bij de grond, maar zeker met accuboor geen kracht nodig.

Ik heb gekozen voor een volautomaat Reich en ben daar blij mee. Gemak dient de mens en de meerprijs was nog vrij bescheiden ook.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Half automaat mover?

Bericht door ArnoM » wo 4 nov 2020 16:51

RE.gif
Zeker bij enige blessure of lichamelijk ongemak behoeft het wat mij betreft geen discussie en neem je lekker een volautomaat als de beurs het toestaat.
thumbup.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Half automaat mover?

Bericht door PD » wo 4 nov 2020 17:08

Chris schreef:
wo 4 nov 2020 12:12
Ik heb als techneut bewust voor een halfautomaat gekozen.
Tjah ook jij maakt foutjes awhoea.gif
Deze techneut heeft al voor de 3e keer gekozen voor een volautomaat mrgreen.gif

Na een Truma SE-R en een Simpark XHD nu een Truma XT4.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Half automaat mover?

Bericht door cadance » wo 4 nov 2020 17:18

Ik begrijp iets niet.
Er wordt over accu boormachienes gesproken om de half automaat op de banden te zetten.
Maar er wordt nooit vermeld hoeveel AMP-uur de accu heeft.
Maar wel over de voltage's ?
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Half automaat mover?

Bericht door RDDR » wo 4 nov 2020 17:40

Ah van de accu zegt weinig over de kracht, maar hoelang ze meegaan zonder te laden. Ik heb 1 18V 5 Ah LXT accu mee. Voldoende voor de vakantie.

Eigenlijk zou je naar het koppel moeten kijken. Ik heb 1 met 63 Nm en 1 met 92 Nm. Die laatste is wat overkill voor op de camping. Dus blijft thuis.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Half automaat mover?

Bericht door eurotrotter » wo 4 nov 2020 18:34

cadance schreef:
wo 4 nov 2020 17:18
Ik begrijp iets niet.
Er wordt over accu boormachienes gesproken om de half automaat op de banden te zetten.
Maar er wordt nooit vermeld hoeveel AMP-uur de accu heeft.
Maar wel over de voltage's ?
IK heb een accuboormachine van 18 volt ( gekocht bij v Cranenbroeck in Dongen voor € 28,00)
traploos te gebruiken op 2 snelheden,in de hoge gearing 1000 rpm en in de lage 350 rpm.
IK draai hiermee de mover in de hoge gearing tot tegen de band en schakel dan de lage gearing in om de mover strak op de band te draaien.Hetzelfde met de uitdraaisteunen.
In mijn disselbak heb ik een stopcontact waar de laden van dit dingetje ingaat om de accu op te laden,meestal vertrek ik van huis met een opgeladen accu ,maar heb t nog niet nodig gehad om hem op te laden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Half automaat mover?

Bericht door HenkR » wo 4 nov 2020 18:58

Op mijn vorige caravan had ik een Enduro die je erop moest slingeren en dat wilde ik niet meer. Bleef over de volautomatische of die met de stang en dan één slag.
Ik dacht kost toch al veel geld zo'n nieuwe caravan en laten we luxe doen en we nemen de vol automaat (in mijn geval Evo plus). Eigenlijk wel een beetje spijt.
De tijd die het kost om de mover automatisch op te zetten of af te halen is langer dan de slag met de stang. Nu is al zo dat ik de mover al aan het werk zet om terwijl ik de caravan dan aan het afkoppelen ben en/of omgekeerd. Scheelt weer in tijd. Het nare bij deze mover is dat ik nu al meerdere keren heb meegemaakt dat de mover (meestal maar 1 kant) er niet op wilde en ik dus kap(pen) eraf dopje eruit en met speciale sleutel even moest draaien om de boel weer op gang te brengen en dat kost heel veel tijd en is naar werk als het gras nat is of nog erger met regen. Dit euvel is meestal eigen schuld doordat je de mover niet helemaal zijn gang laat gaan tot einde opzet/afhaal programma en dus te vroeg uitzet.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Half automaat mover?

Bericht door Chris » wo 4 nov 2020 19:34

cadance schreef:
wo 4 nov 2020 17:18
Ik begrijp iets niet.
Er wordt over accu boormachienes gesproken om de half automaat op de banden te zetten.
Maar er wordt nooit vermeld hoeveel AMP-uur de accu heeft.
Maar wel over de voltage's ?
Lang niet alle movers werken zo..
Er zijn er ook met een "knik systeem".
Die zet je met een halve slag van een b.v. wielsleutel op de band en niet d.m.v. een draadeind wat de rollen tegen de band aantrekt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Half automaat mover?

Bericht door Chris » wo 4 nov 2020 19:39

ArnoM schreef:
wo 4 nov 2020 16:40
Micky schreef:
wo 4 nov 2020 16:21
Aan mijne kleeft wel een nadeel om eerlijk te zijn, de rollen gaan erop met de slinger, oftewel accuboor, dat maakt behoorlijk wat lawaai in de vroege ochtend.
Beide systemen zijn dan ook niet met elkaar te vergelijken.
Met zo'n slinger zou ik er niet eens over nadenken om een halfautomaat te nemen.
Maar met zo'n uitschuifbare hefboom aan 1 zijde beide rollen bewegen werkt echt heel goed.
Eerlijk gezegd kost het nog best wat kracht, waardoor ik me kan voorstellen dat het voor een oudere of iemand met een rugprobleem bijvoorbeeld geen optie is.
Het is de "knik" waar je even door moet.
Maar mijn dochter van toen 12 jaar deed het zonder probleem.
Toen al... even door die knik... de opzetsleutel wel vasthouden.... en klaar.
En die tante had ook altijd al de AB van de mover te pakken.... vond ze prachtig om de caravan mee te plaatsen, deed ze ook uitstekend.
Daar komt volgens mij de uitdrukking vandaan: Een kind kan de was doen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Half automaat mover?

Bericht door Micky » wo 4 nov 2020 19:43

cadance schreef:
wo 4 nov 2020 17:18
Ik begrijp iets niet.
Er wordt over accu boormachienes gesproken om de half automaat op de banden te zetten.
Maar er wordt nooit vermeld hoeveel AMP-uur de accu heeft.
Maar wel over de voltage's ?
Hoef ik niet te weten, de 14.4 volt doet het perfect, heb de lader en 2 accu's mee thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Half automaat mover?

Bericht door moyzo » wo 4 nov 2020 20:12

Ben benieuwd hoe het gaat bevallen..
We hebben onder beide caravans ( 1600 kg) en (1800 kg) een half automatische enduro mover gehad met li-ion accu. Ze waren te zwaar voor mijn man alleen om met de hand te duwen, ik kan het niet met mijn rug en dan nog was het wel zwaar geweest.
Caravan staat in eigen garage en het is een sport om deze op 10 cm van de ene kant te zetten.
Willen we om 6 uur s'morgens vertrekken dan zijn we van niemand afhankelijk, mover is vrij stil deur open caravan doet mijn man er al uit en ik sluit ondertussen alle deuren etc. af thuis. Tot nu toe geen bezwaar tegen het halfautomatische slingeren maar onder de nieuwe caravan een volautomaat (enduro 505 FL ) genomen, dat finding level moet zich nog bewijzen. Een zwaardere li-ion accu die tevens als boordaccu gaat fungeren hebben we er ook bij genomen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Half automaat mover?

Bericht door RonvA » wo 4 nov 2020 20:15

doubleyou schreef:
wo 4 nov 2020 10:52
Ik begreep van de dealer waar ik een offerte heb laten maken voor een Wilk met nieuwe mover dat de Enduro volautomaat maar 200 euro duurder is. Wat heeft jou doen besluiten om voor de halfautomaat te gaan? Met zo'n volautomaat wordt het toch nog makkelijker :)?

Is zo'n volautomaat kwetsbaarder?
Ben niet eens naar een volautomaat gaan kijken, ook geen prijs opgevraagd. Ik heb sowieso mijn accutol bij + adapter omdat we daar de pootjes mee uit draaien, dus die heb ik toch in mijn handen. Daar ook de mover mee doen is net zo makkelijk. Ook al is het 'maar' een paar honderd euro ik vind het onnodig om een vol automaat te nemen. Deze voldoet prima.

En kwetsbaarder, als het goed is niet, maar er zitten 2x zoveel motoren op.. Wat er niet op zit bij een half automaat kan niet stuk gaan ;)
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Half automaat mover?

Bericht door Abve » wo 4 nov 2020 23:05

RE.gif

Tja, dat geldt voor alle techniek.
Alles kan stuk gaan maar als je het niet hebt, gaat het niet stuk mrgreen.gif
Zo lust ik er nog wel èèn.🍷
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Half automaat mover?

Bericht door dieseltijger » wo 4 nov 2020 23:17

Ik denk dat zo'n "knik" systeem de beste handmatige variant is: je hoeft niet diep door de knieën om de moverrollen aan/af te koppelen, en de actie kan je binnen 2 seconden uitvoeren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Half automaat mover?

Bericht door Chris » do 5 nov 2020 08:20

RE.gif
Psies...en letterlijk..een kind doet het met 2 seconden.
Die meid van mij wel tenminste...al jaren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Half automaat mover?

Bericht door RDDR » do 5 nov 2020 08:28

Prijs kan ik me goed voorstellen als reden. Een paar honderd Euro meer uitgeven voor iets waar je de lol niet van inziet. Maar verder is dit vergelijkbaar met de overgang van raamslingers naar elektrische ramen bij auto's. Was het echt nuttig? Nee..... ik doe zelden mijn raam open en de slinger werkte prima. In begin hoorde je ook de zaken als extra motoren die kapot kunnen. Klaagt niemand meer over. In de praktijk is een electromotor die zij weinig gebruikt wordt (net als bij een mover) zelden een probleem. Een auto met raamslingers krijg je aan de straatstenen niet meer kwijt tegenwoordig en niemand denkt er meer over na.

Wedden dat over 10 jaar >90% van de nieuwe movers een volautomaat is?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Half automaat mover?

Bericht door Wie-niets » do 5 nov 2020 15:35

Jarenlang heb ik de beste mover gebruik die er maar was ; de Auto. ( blijf je ook nog eens WA verzekert gekoppeld) . mrgreen.gif
Daarbij indien noodzakelijk, het kost wat moeite en tijd, de handmover methode.

Daarna de laatste 16 jaar een half automaat met slow start van Truma. Een slag met de hendel 5 secondes werk en beide drukrollen erop of af. Niet om de prijs maar waarom 250/300 euri' s meer uitgeven voor een automaat die veel trager in totale afhandeling is en meer aan kapot kan. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Ventje390
Berichten: 97
Lid geworden op: di 24 nov 2015 19:30

Re: Half automaat mover?

Bericht door Ventje390 » vr 8 jan 2021 18:56

Vroeger dacht ik wat moet ik met een toilet in de caravan, zo'n rot ding neemt alleen maar plaats in, movers waren er nog niet, maar nu we aardig op leeftijd zijn, kan ik je zeggen, voor ons géén caravan zonder toilet en zeker ook niet zonder volautomatische mover, want op een bepaalde leeftijd ga zo'n ding echt waarderen.

Het is net zoals RDDR het hier boven vergelijkt met elektrische ramen in de auto, en zo is het ook gegaan met de airco en noem alle extra's van een auto maar op, zonder gaat het ook, maar ze zijn zo verrekte makkelijk toch !

Over een aantal jaren zit onder elke caravan standaard een volautomatische mover.
VW Tiguan 2.0 TSI 4 Motion met Fendt 390 Bianco Sportivo -Truma Ser mover - Thule Superb - Unico Verona XL luifel

Plaats reactie

Terug naar “Movers”