Problemen met Enduro EM305

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
AWET
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 5 jul 2020 16:21

Problemen met Enduro EM305

Bericht door AWET » zo 5 jul 2020 20:15

Ik heb de Enduro Mover EM305 gemonteerd onder mijn Fendt 465 Bianco. Deze automatische mover heeft geruime tijd goed gewerkt. Sinds kort werkt 1 zijde niet meer na het ontkoppelen van de aandrijfrollen van de banden. Met het sleuteltje dient dan de betreffende aandrijfrol met een paar slagen richting wiel gedraaid te worden. De elektrische inschakeling werkt dan weer. Dit moet elke keer gedaan worden na ontkoppeling van de aandrijfrollen van de wielen. Uit demontage blijkt dat de motor welke de aandrijfrol op de band drukt voorzien is van 2 eindschakelaars. Als de motor voorbij een eindschakelaar komt wordt het motorcircuit verbroken en werkt de betreffende motor niet meer. De aandrijfrol dient dan weer met het sleuteltje terug gedraaid te worden zodat de betreffende eindschakelaar weer gedeactiveerd wordt. Volgens mij wordt de motor aangestuurd door de elektronische controller. Herkend iemand dit probleem en hoe is dit eventueel te verhelpen.
Ik heb nu als oplossing dat ik via de afstandbediening ik de Mover geheel uitzet middels de aan/uit schakelaar net voordat de eindstop bereikt wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Enduro EM305

Bericht door Chris » zo 5 jul 2020 21:07

Om e.e.a. te testen zou je alle bekabeling van de opzetmotoren eens kunnen wisselen op de stuurkast.
Gaat de klacht mee naar de andere kant, dan zit het probleem in de stuurkast.
Blijft de klacht aan dezelfde kant... de opzet mechaniek..
Hoe dat werkt bij Enduro weet ik niet helaas..
Sommige automaten meten de stroom die de opzetmotor vraagt en schakelen dan uit bij een ingesteld maximum stroom.
Of Enduro dat ook zo doet???? geen idee.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11135
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Problemen met Enduro EM305

Bericht door dieseltijger » zo 5 jul 2020 22:16

Chris z'n voorstel lijkt mij een hele slimme. Punt is (het lijkt mij althans logisch) dat de eindschakelaar die geactiveerd wordt bij het ontkoppelen van de rollen alleen maar moet leiden dat de terugtrekkende beweging wordt gestopt. Dus dit heeft niets te maken met afstand rol-wiel. Dan de usual question: wat is er veranderd tussen het moment dat alles ok was, en het moment dat het probleem zich begin voor te doen? En: treedt het probleem altijd op of soms/vaak?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Kipvriend
Berichten: 158
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Problemen met Enduro EM305

Bericht door Kipvriend » ma 6 jul 2020 20:20

Volgens mij heb je garantie op een mover van Enduro.
Ga terug naar je dealer voor/met dit probleem.
Wellicht is het binnen de kortste keren opgelost.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

AWET
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 5 jul 2020 16:21

Re: Problemen met Enduro EM305

Bericht door AWET » ma 6 jul 2020 21:26

Dank voor de terugkoppeling. Omzetten op de controller ga ik zeker doen om te zien of het probleem wel of niet mee gaat naar de andere kant. Probleem doet zich elke keer voor, als ik het systeem zichzelf stopt en ik dus niet uitschakel via de aan/uit schakelaar. Garantie heb ik niet (meer). Heb de set 2e hands gekocht, komt van een total lost schade caravan (hagel), via Marktplaats.
Overigens probleem voorgelegd bij Enduro Nederland. Daar kreeg ik een niets zeggend antwoord, blijkbaar van iemand die onvoldoende verstand heeft van hun eigen productlijn.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Enduro EM305

Bericht door Chris » ma 6 jul 2020 21:31

RE.gif

Ik heb geprobeerd om je uitleg over de eindschakelaars te volgen, maar dat is me niet helemaal duidelijk.
Of hij moet DOOR de eindschakelaar heen lopen... dat zou kunnen betekenen dat die eindschakelaar stuk is..
Effe meten...

Ga eerst maar de bedrading van de stuurmotoren wisselen.... dan weet je al 50% meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26705
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Problemen met Enduro EM305

Bericht door Ab » ma 6 jul 2020 21:48

Ik verdenk ook de eindschakelaar. Of het de bedrading hiervan .
Die schakelaar zou het motorrelais moeten laten afvallen.
Dat gebeurt niet als ik het goed begrijp.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

AWET
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 5 jul 2020 16:21

Re: Problemen met Enduro EM305

Bericht door AWET » ma 6 jul 2020 22:52

De eindschakelaar werkt normaal. Als de motor te lang door gaat, gaat mechanisch de aandrukrol door de eindstand. Om mechanische schade te voorkomen schakelt de motor dmv de eindschakelaar elektrisch uit. Door met het sleuteltje de aandrijfrol motor weer handmatig terug te draaien gaat de schakelaar van de eindschakelaar weer dicht en is het circuit elektrisch weer gesloten. Vraag is dus waarom de ene motor te lang stroom krijgt van de controller?

Ab
Moderator
Berichten: 26705
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Problemen met Enduro EM305

Bericht door Ab » ma 6 jul 2020 23:01

Ok..dan begreep ik het niet goed.
Het gebeurt dus als je de aandrijfrollen van de band terug laat gaan naar hun eindstand, dus volledig terug ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

AWET
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 5 jul 2020 16:21

Re: Problemen met Enduro EM305

Bericht door AWET » di 7 jul 2020 16:37

Ja, inderdaad, als de rollen weer terug gaan naar de eindstand.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Problemen met Enduro EM305

Bericht door Chris » di 7 jul 2020 20:00

Zou misschien het relais blijven plakken in de stuurunit??
Het zal niet de eerste keer zijn dat een relais kontakt inbrand en vast fikt aan elkaar.

Wissel die opzetmotoren eens... dan heb je een zoekrichting..
Relais van stuurkasten zijn meestal wel vervangbaar.. soms even zoeken naar de juiste..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Problemen met Enduro EM305

Bericht door HenkR » wo 8 jul 2020 18:29

Bij mijn EVO plus had ik dit ook met 1 kant en lag aan mijn ongeduld.
Het opzetten (en ook afhalen) van de rollen duurt behoorlijk lang en zette de boel gewoon uit als ik dacht het is goed zo. Heel onregelmatig moest ik dus ook 1 kant een "zetje" geven met de speciale sleutel. Iemand reageerde dat het door mijn ongeduld kwam en inderdaad nu ik dan maar wacht tot de lampjes op de afstand bediening aangeven dat ze erop/eraf zijn en dan pas uitzetten geen last meer van gehad.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”