ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Reisben » wo 12 feb 2020 19:59

Eerste bedrijf: een drupje olie doet wonderen.

Onze Mammut mover AMS1 die we in 2016 onder de nieuwe LMC hadden gekocht is in oktober 2019 overgeplaatst naar de nieuwe Knaus Sport. Bij het eerste gebruik op de camping viel een schril gekras en gepiep op van de linker unit. En bij het manoeuvreren viel de unit in de beveiliging toen ik enkele plankjes wilde oprijden. Da’s nou jammer, we waren zo blij met de nieuwe!

Wij kampeerden in Drenthe om de Knaus in te wijden en om hem te leren kennen. Maar dat is een ander topic.
Toen wij nog een keer naar Almere reden om meer kampeerzaken van huis te halen zijn we even in Lelystad bij een moverman langs gereden. Ik dacht aan een onderhoudsbeurt, bij piepen en kraken zei mijn opa altijd: “een drupje olie doet wonderen”. Ik huldig dit principe nog steeds trouw.
De moverman hield een goed verhaal, dat schiep vertrouwen. Temeer daar de garantie van vijf jaren op de Mammut nog niet was verlopen. We maakten een afspraak.

Een weekje later brachten we de caravan naar Lelystad en de moverman ging op onderzoek. Het piepen was overduidelijk.
Het eerste wat hij constateerde was dat de mover niet volgens de inbouwinstructies van ALKO was gemonteerd. Er ontbraken essentiële vulringen waardoor de aandrukrol van de motoren niet parallel liep met het loopvlak van de band. Vulringen hebben een total andere functie dan sluitringen en zijn toch daarvan met een dikte van 4, 7, en 13 millimeter goed te onderscheiden, denk ik dan. De dealer van de Knaus had hier in mijn beleving ‘een kans gemist’.

Het optimaliseren van de montage van de motoren en wat vet en olie op bewegende delen had geen effect op het piepgedrag. Goede raad was in dit geval een belletje naar ALKO Nederland. Daar stelde men voor om de protesterende motor naar de andere kant van de caravan te verplaatsen. Daardoor zou de motor als het ware ondersteboven komen te hangen, dat zou verschil kunnen maken. Persoonlijk heb ik twijfels over deze maatregel, ik stel mij een mechanisme voor in zo’n unit van elektromotor, wormwiel en tandwielen en die veranderen niet van positie als de houding van de unit verandert. Maar er zou vet of olie van plaats kunnen veranderen. Dat zou wat zijn: een carter in een mover!
De moverman liet in een life telefoongesprek aan ALKO het gedrag van de mover al rijdend met caravan horen en zien.

ALKO wilde op afstand geen beslissing nemen, al liet de moverman het woord “reparatie” en “vervangen onder garantie” wel vallen. Nee, ALKO verzocht de unit op te sturen. En zo geschiedde. Op 8 december zou de motor opgestuurd worden naar ALKO. En of wij even €170 wilden aftikken, het tarief van de moverman was immers €80 per uur. Mochten wij besluiten om straks een ander merk mover te nemen, zij lijken vooral Reich adept te zijn, dan zou over die prijs wel te marchanderen zijn. Had de moverman een vooruitziende blik?

Ik veronderstel dat ALKO de unit wilde onderzoeken om de aard van de schade te bepalen en met die feiten meteen hun statistische database voeden. Een leermomentje als het ware. Want er moet wel schade zijn als een tandwielbox, wat een mover toch is, zoveel herrie produceert.

Ik bedacht toen, op 8 december, dat de kerst en oud-en-nieuw eraan kwamen en dat Europa dan een beetje op non-actief staat. Dat bleek, toen wij in de tweede week van januari nog eens belden, nieuwsgierig naar vorderingen. Wij willen eind februari toch wel voor langere tijd vertrekken met de nieuwe Knaus. De moverman verwees naar ALKO, de unit was immers dáár.
ALKO vertelde dat de unit nét was binnengekomen in Hengelo, op 6 januari. Er waren sinds 8 december vier weken verstreken…
Wordt vervolgd.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Chris » wo 12 feb 2020 20:25

Iemand heeft in de tussentijd vakantie gehouden..
Jou "movermannetje" de transporteur of Alko..
We zijn nu een maand verder, bijna half Februari...en eind Februari is binnenkort alweer.
Simpel rekensommetje leert dat er nu 2x een maand is verstreken... eentje met een groot vraagteken en eentje bij Alko..
"Wij" mijn baas... belooft 15 dagen TAT... ( turn arourd time...) zo niet dan mag de klant kosten in rekening brengen die hij moet maken voor vervanging van het ter reparatie aangeboden apparaat.
Tenzij er een offerte is afgewezen door de klant..
Alko moet dat toch ook in een maand kunnen...zij zijn toch OEM..

Je bent er nog niet "voel ik aan" ..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Paul » wo 12 feb 2020 20:30

Mijn ervaringen met Alko zijn niet best.
Uiteindelijk heeft de reparatie bij ons 11 weken geduurd.
Wel gewoon onder garantie maar wat een ellende.
Mijn dealer is zelfs gestopt met Alko vanwege de belabberde service.

Succes met de afwikkeling, ben bang dat het wel even gaat duren.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Carnavalswiertz » wo 12 feb 2020 21:22

Ik stond voor de keuze een mover van Truma XT of Alko te kopen. Beide high end movers. Alko sprak me in eerste instantie aan vanwege geen/nauwelijks verlies van bodemvrijheid. Op basis van het NL- en Duitse caravanforum en advies van de dealer na lang twijfelen de Truma mover gekocht omdat after sales service beter schijnt te zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Reisben » do 13 feb 2020 07:41

TWEEDE BEDRIJF: wat maak je me nou!

Een nieuwe situatie dient zich aan. Na eerst een belletje op 21 januari naar de moverman krijgen we ALKO-Nederland aan de lijn. Ja, ze hadden naar de moverunit gekeken en dit waren de bevindingen: de mover die wij in 2016 nieuw onder de nieuwe LMC hadden gekocht, was model AMS1 van 2013! Wij waren verbijsterd.
Maar het zogenaamde serienummer van de unit, de vingerafdruk van apparaten, sprak duidelijke taal, aldus ALKO.

Een tweede feit was dat de dealer van de LMC in 2016 de mover niet had aangemeld bij ALKO. Heeft mogelijk ook te maken met de startdatum van de garantieperiode. De Knaus dealer had de mover wel aangemeld, vertelde ALKO. De meneer van ALKO ging er wel van uit dat wij niet weloverwogen de mover in 2013 hadden gekocht om die pas in 2016 onder een caravan te schroeven. Onze aankoopfactuur uit 2016 was met de mover meegestuurd.

Het derde feit diende zich aan. De oermodellen van de Mammut zouden twee jaren garantie hebben. Het woord ‘garantie’ noemen was derhalve overbodig. Later zou ons duidelijk worden dat ook ons AMS1 model vijf jaren garantie had, mits in privé gebruik. Belangrijker was het feit dat reparatie van de motor onrendabel was, áls Duitsland de mover überhaupt zou willen repareren en dat áls ze de motor al zouden repareren, we dan maar moesten afwachten wat dat zou gaan kosten én wanneer de andere motor de geest zou geven. Kortom, reparatie was een doodlopende weg. Toch sprak uit die redenering van ALKO geen vertrouwen in eigen product, dacht ik.
De ALKO-meneer had begrip voor onze, enigszins radeloze, houding. De situatie was zó een samenloop van pechgevallen dat hij ons niet anders dan ‘onschuldig’ wilde aanrekenen.

Toen dit telefoongesprek met ALKO was beëindigd keken we elkaar aan. Dit gelooft niemand toch, dit is een spannend jongensboek, niet de werkelijke wereld!
ALKO zou contact opnemen met de movershop en proberen met een voorstel te komen ten aanzien van vervanging. Wij hadden nog een beetje hoop. So far, so good.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door dieseltijger » do 13 feb 2020 08:35

Sterkte. "expect the best, but prepare for the worst" Zou ik zeggen. Goed dat je dit deelt op het forum. De essentie is dus dat je alert moet zijn op de garantievoorwaarden.

Ik heb gelukkig maar een keer een garantie akkefietje aan de hand gehad, een auto die - naar later bleek- een hoog olieverbruik had. Ik had dit expliciet laten opnemen in de koopovereenkomst - en kon alleen daardoor de koop ongedaan laten maken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door mrbullmastiff » do 13 feb 2020 09:03

Hopelijk wordt e.e.a. voor jullie opgelost. Misschien moet je eens bij een jurist informeren of hier een zaak van te maken is, de oorspronkelijke verkoper heeft jullie blijkbaar niet volledig geïnformeerd en is nalatig geweest m.b.t. de registratie. Ik denk dat je eigenlijk bij de LMC dealer moet zijn m.b.t. garantie.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Jan van Vijven » do 13 feb 2020 09:25

Reisben schreef:de mover die wij in 2016 nieuw onder de nieuwe LMC hadden gekocht, was model AMS1 van 2013! Wij waren verbijsterd.
Maar het zogenaamde serienummer van de unit, de vingerafdruk van apparaten, sprak duidelijke taal, aldus ALKO.

Een tweede feit was dat de dealer van de LMC in 2016 de mover niet had aangemeld bij ALKO. Heeft mogelijk ook te maken met de startdatum van de garantieperiode.

Toch maar eens een gesprek met de LMC dealer aangaan, beetje water bij de wijn door ALKO en een deel door de dealer lijkt mij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door dieseltijger » do 13 feb 2020 09:40

(Voor wat het waard is:) Ik sluit me bij Jan aan. Gewoon eerst het gesprek aan gaan. Want wie weet wordt je behoorlijk tegemoetgekomen - en dat blokkeer je door in eerste instantie de zaak te juridiseren. Eerst praten, dan pas juridiseren - niet omgekeerd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door mrbullmastiff » do 13 feb 2020 10:16

RE.gif Daar ben ik het natuurlijk mee eens, overleg met de oorspronkelijke verkoper is de 1e stap. In een eerder bericht dacht ik gelezen te hebben dat er contact met de LMC dealer was geweest.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Jekihero

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Jekihero » do 13 feb 2020 11:10

Jan van Vijven schreef:
do 13 feb 2020 09:25

Toch maar eens een gesprek met de LMC dealer aangaan, beetje water bij de wijn door ALKO en een deel door de dealer lijkt mij.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De LMC dealer of toch de Knaus dealer? In eerste instantie denk ik idd aan de LMC dealer de verkoper van het product. De Knaus dealer is alleen gesprekspartner als door onderzoek duidelijk wordt dat foute montage de oorzaak van het probleem is. Bovendien moet je een dealer in de gelegenheid stellen zijn fouten zelf op te lossen. Dat is naar ik lees ook niet gebeurd.

Naar mijn gevoel ben je nu echt overgeleverd aan ALKO m.b.t. de vastgestelde oorzaak en de eventuele coulance. Echter als b.v. de lagers kapot zijn door een verkeerde montage komt de Knaus dealer weer in beeld die ongetwijfeld zal argumenteren dat de mover al defect moet zijn geweest voor montage en dat geen garantie wordt verleend wordt op artikelen die zij niet zelf hebben geleverd. Er wordt immers alleen garantie verleend op een dienst of levering die het bedrijf zelf heeft gedaan. Daarbij zou je kunnen denken aan betaalde overbouw kosten. Is dat gratis gedaan dan is daar m.i. niets te halen. Maar ook de LMC dealer moet in de gelegenheid zijn gesteld de problemen zelf op te lossen.

@ Reisben, ik ben benieuwd naar de ontknoping en wens je succes in de strijd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Jan van Vijven » do 13 feb 2020 12:16

RE.gif
Voor mij is alle garantie ellende ontstaan door die LMC dealer, hij heeft ouwe brol verkocht en dan ook nog verzaakt om deze aan te melden bij ALKO waardoor er geen duidelijke begin datum voor de garantie is.
De rest blijft een gevolg van dit al, ondertussen zit je met kapotte spullen die “officieel” bijna zeven jaar oud zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Reisben » do 13 feb 2020 17:49

Derde bedrijf: goede raad is duur.

Terwijl wij het voorstel van ALKO afwachtten zaten wij met enkele vragen:
Waarom had de LMC-dealer in 2016 niet de mover aangemeld bij ALKO? Hij had ons sterk aangeraden om de Mammut te kopen, in plaats van een Truma, die nog op de offerte stond vermeld. Onbekend met routines rond het merk ALKO zou hij dus niet zijn, was mijn gedachte.
Later zou ons duidelijk worden dat aanmelden niet verplicht was voor de 2013 movers.
Waarom had de dealer ons een overjarig model onder de LMC geschroefd? Juist dit oermodel had blijkbaar overduidelijke, onderkende zwakke punten, waarschijnlijk in de motor.
De oorspronkelijke verkoper zou in deze juridisch partij moeten zijn maar er bestond een redelijk risico dat die zich zou beroepen op overmacht omdat de mover was overgeplaatst naar een andere caravan, door een andere dealer. Later zou ons duidelijk worden dat we met de defecte mover naar elke servicepartner in Europa hadden mogen gaan.

Onze partij (en hoop) in deze was nu ALKO, althans naar mijn bescheiden mening. Je kunt discussiëren over de garantieperiode. Maar in ons geval, waarin de mover minder dan twintig keer in bedrijf is geweest in drie jaren, zou je toch een langere levensduur verwachten dan onze mover heeft gehad. Conformiteitsbeginsel heet dat.

ALKO had toegezegd met een voorstel komen waarin, dachten wij, vanzelfsprekend een ALKO mover opgenomen zou zijn, al dan niet met korting. ALKO zou beseffen dat wij niet stonden te springen om weer een mover van hun te kopen. Is klantenbinding belangrijk voor ALKO? Is mond-tot-mond reclame belangrijk voor ALKO? Zou hier een aanbieding uitkomen die we niet zouden kunnen weerstaan?
Maar de moverman werd op deze manier toch weer partij in dit verhaal want de levering van de mover zou via hem gaan lopen.

Spannend, dat wel. Maar het zou ons geld gaan kosten, dat beseften we al wel.
Wordt vervolgd.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Jan van Vijven » do 13 feb 2020 19:02

Sorry, ben ik weer...
Een hoop aannames, ik proef ook een ietwat naïeve afwachtende houding.
Je neemt de eerste dealer zelfs iets in bescherming en je neemt aan dat hij zich zal verschuilen achter de ombouw van dealer twee, hoe ik over één denk heb ik al aangegeven maar hoe zit het met nummer twee? Waarom heeft hij zolang gewacht om de boel op te sturen?

Het wordt tijd dat je eens wat agressiever wordt, (niet perse op mijn manier... ;-) ) vraag beide dealers nu eens, in niet mis te verstane woorden, waarom zij niet gewoon hun werk hebben gedaan!!
Wat betreft ALKO, blijven mailen, beter nog: bellen, en niet telkens te lang (af)wachten, laat merken dat je het zat bent en je een serieuze klant bent die ook als zodanig behandeld wenst te worden!
Als ik problemen heb gaan we direct over tot actie, mijn vaste dealers en verzekeringen weten dat ook... indien ze niet meewerken kost het hun een klant. Hiermee niet gezegd hebbende dat ik altijd 100% mijn zin krijg, maar wel direct duidelijkheid en daar kun je dan verder op borduren!

Maanden bezig over zo’n akkefietje, te zot voor woorden!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door RichTrip » do 13 feb 2020 19:24

Iets heel anders. Ik kan het wellicht mis hebben, maar ik heb het idee dat de hele uitkomst al lang bekend is, maar dat het verhaal nu gedoseerd wordt gepost als zijnde een seizoen van "Heel Holland bakt".
Dus volgens mij zijn alle suggesties welke worden gegeven overbodig, omdat het verhaal in feite al history is.
Sorry als ik het mis heb, maar als ik het niet mis heb, dan graag het volledige verhaal vertellen inclusief afloop........
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door myalexx » do 13 feb 2020 20:13

Dat idee had ik ook, aangezien er elders op het forum ook al over gesproken werd o.a. scratch.gif
Reisben schreef:
di 28 jan 2020 21:42
Onze Mammut AMS1 (oude model) is voor reparatie bij ALKO Nederland. Binnenkort zal een en ander zeer waarschijnlijk opgelost zijn, dan zal ik het hele verhaal posten.
Wordt verwacht, op dit forum...
viewtopic.php?f=63&t=40306
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Ab » do 13 feb 2020 20:14

Oeps..Er ging iets verkeerd.
Er was weer eens iemand onnodig aan het quoten boos.gif
Mijn collega had er al wat aan gedaan..er stond echter nog iets.
Wat er fout ging weet ik niet..maar nu zijn er 2 berichten weg.
Blijf nou eens allemaal van die quote knop af.
Ik word er een beetje gestoord van om elke keer weer hele lappen tekst weg te halen.
Vanaf nu verwijder ik het hele bericht met een onnodige quote. Veel makkelijker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door myalexx » do 13 feb 2020 20:17

Dat was ik, sorry aflower.gif

Heb het nu getypt zonder onnodige quote [aschrik.gif]
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door BertJan » do 13 feb 2020 20:33

Alko weet al jaren van deze problemen, laat ze dan ook groot genoeg zijn voor een nette oplossing, als ze rommel op de markt brengen moeten ze niet zeuren en gewoon de ellende oplossen in plaats van moeilijk doen en afwijzen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Chris » do 13 feb 2020 21:24

RE.gif

Dat denk ik nou ook de hele tijd.
Als het nou een goedkoop prutsmovertje was, nee.. het zijn ook nog stevig geprijsde en mooie apparaten.
En... met een bijzonder montage systeem...
Hebben ze alleenrecht op notabene.... tja.. Alko op Alko he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Reisben » vr 14 feb 2020 08:02

Vierde bedrijf: een aanbieding om niet te kunnen weerstaan.

Op 28 januari zijn we naar de Caravana in Leeuwarden geweest. Gewoon even kwijlen. En even naar de nieuwe Truma movers kijken, de ‘Smart A’ had onze belangstelling. Zag er goed uit en het zou een prijsgunstige vervanger voor de Mammut kunnen zijn.

De moverman uit dit verhaal stond ook op de beurs. Toch even een gesprek aangeknoopt. En zie, hoewel wij sinds 21 januari zaten te wachten op een aanbod dat niet te weerstaan zou zijn, bleek dat ALKO al een tijdje geleden zijn aanbieding aan de moverman had gestuurd. Zoals steeds, het initiatief moest wel van onze zijde komen.
De moverman stuurde ter plekke de aanbieding van ALKO per mail naar ons door. Op een rustig plekje lazen en overwogen wij het aanbod. Of eigenlijk: overwogen we drie versies om uit te kiezen.

Optie 1:
De eerste aanbieding bestond eruit dat ALKO de mover in Duitsland zou onderzoeken op mankementen. De onderzoekskosten onbekend en voor onze rekening. Tijdsbestek: meerdere weken.

Optie 2:
De tweede aanbieding was een vervangend exemplaar voor de manke motor, oude model, model AMS1. Kosten voor onze rekening €1300 ex BTW.
Voorwaarde was dat de oude motoren ALKO zouden toekomen, om te voorkomen dat ze weer de markt op zouden gaan…

Optie 3:
Een set nieuwe motoren, model AMS2 - 2019, compleet met bekabeling, afstandbediening, montage enz. Kosten voor ons €1300 inclusief BTW. Commerciële upgrade noemt ALKO dit. Oude motoren aan ALKO. Coulance zegt ALKO.

Helaas is optie 3 de aanbieding die we niet konden weerstaan.
Optie 1 en 2 waren bedoeld om ons te demotiveren. Als optie 1 al meerdere weken tijd zou gaan kosten, zou dat voor optie 2 niet veel anders worden. Eén vervangende AMS1 unit was relatief duurder dan de set die we op de LMC kochten. Dat noem ik beledigend.

Op 12 februari was het zover, we gingen naar de moverman! Gelukkig kunnen wij de caravan uit de stalling halen wanneer we maar willen en tegenwoordig staat hij dan klaar op het terrein met een electronisch hek waarvoor we een toegangspasje hebben.
Hoewel wij nog even een vaag vermoeden hadden dat de moverman toch montagekosten bij ons zou willen declareren bleek die aarzeling onterecht. Optie 3 was immers inclusief montage.
De mannen werkten professioneel het montageprogramma af, de nieuwe afstandbediening werd geprogrammeerd en de caravan kon een testrondje maken op de parkeerplaats. De ALKO AMS2 heeft een geheel eigen geluid en dat klonk goed, volgens ons. In de bijbehorende documentatie zat de Garantiekaart en splinternieuwe garantievoorwaarden, 2019. Alles in orde.

O, ja, de oorspronkelijke dealer belde 7 feb en wilde de mover zien. Dat behoorde niet tot de mogelijkheden, vertelden wij, hij lag immers bij ALKO. Misschien dat u rustig was gaan wachten op reactie van de dealer vanaf oktober(!), wij wilden gewoon voortgang.
“Zal hier op terug komen”, aldus de dealer. Op 10 februari kwam de dealer er op terug en onze vermoeden werd bewaarheid: “wij kunnen niets voor u betekenen”.
Tot mijn verbazing pronkt op de website van deze dealer zowaar een foto van een Service Manager maar die nam niet de moeite op mails te reageren of zelf telefonisch de boodschap te brengen. Dat deed een “onderknuppel”.

De caravan staat nu weer in de berging maar half maart haken wij hem aan voor onbekende bestemmingen voor onbepaalde tijd. U hoort van ons, maar dan onder een ander subforum.
Wordt vervolgd.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door PD » vr 14 feb 2020 08:09

RichTrip schreef:
do 13 feb 2020 19:24
Iets heel anders. Ik kan het wellicht mis hebben, maar ik heb het idee dat de hele uitkomst al lang bekend is, maar dat het verhaal nu gedoseerd wordt gepost als zijnde een seizoen van "Heel Holland bakt".
Dus volgens mij zijn alle suggesties welke worden gegeven overbodig, omdat het verhaal in feite al history is.
Sorry als ik het mis heb, maar als ik het niet mis heb, dan graag het volledige verhaal vertellen inclusief afloop........
Ik vermoedde ook al zoiets en je hebt gelijk gehad knipoog.gif

Waarom telkens reacties na onvolledige info uitlokken terwijl de afdronk al is geweest ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door freekvo » vr 14 feb 2020 08:22

Reisben schreef:
vr 14 feb 2020 08:02
Op 12 februari was het zover, we gingen naar de moverman!
En het eerste bericht van Reisben verscheen........................................

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (17.09 KiB) 1805 keer bekeken
Wie houdt nu wie voor de gek? Kwestie van interessant willen doen wellicht?
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Jan van Vijven » vr 14 feb 2020 08:44

Ik ben d’r helemaal klaar mee, dit is de grootste onzin.
Ellenlange schrijfsels om eerst ieders aandacht te vragen door een bedrijf aan de schandpaal te nagelen met als uiteindelijke conclusie: het WAS al naar tevredenheid opgelost! Zo’n klant zit niemand op te wachten.

Dit is dus de reden dat ik negatieve gebruikers ervaringen met een korreltje zout neem, ook van kampeerders op zoover... of reisverhalen ;-)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: ALKO MAMMUT MOVER: komedie of drama?

Bericht door Ralf » vr 14 feb 2020 08:48

wat mooi he ik ben helemaal ontroerd . voor maar 1300 eurootjes extra komt er weer een hele nieuwe . wat een service van deze firma AL-KO . ben er echt helemaal stuk van . O ja oude moet terug . stel je voor dat het euvel weer een lekke pakking is waardoor de elektronica naar zijn grootje is gegaan en dat iemand daar dan weer achter komt . of staat er in de kleine letters dat deze uitvoering alleen voor binnen gebruik is .

gr
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Movers”