Welke accu in combinatie met mijn huidige lader

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welke accu in combinatie met mijn huidige lader

Bericht door Chris » wo 27 mei 2020 08:46

@ R. Obbink.

Beetje afwijkende accukeuze die TAB polar accu, een lood-calcium startbatterij staat in de beschrijving.
Dat lijkt geen tractie accu..... maar ik kan het mis hebben.
Misschien een verkeerde accukeuze soms??
Voor een YT accu moet de lader minimaal 14,8 volt kunnen laden.
Doet je lader dat niet dan wordt telkens de accu net niet vol geladen en wordt hij lui..
Maar t.o.v. je huidige accu zal de YT verbluffende prestatie's bieden.
JE moet nu eenmaal een tractie accu gebruiken voor movers.
Verschil van de twee is de plaatdikte inwendig.
De eerste is geschikt om kortstondig heel hoge (start) stromen te leveren, de YT om heel lang een constante stoom te leveren.. moveren.

De YT heeft idd een heel lage inwendige weerstand, daardoor ook een minimale zelfontlading... MITS afgekoppeld !!
Hij kan in principe in de hut blijven dus, maar ik heb hem lekker tuis staan.
Af en toe een beetje aan de lader vinden ze best lekker... maar nogmaals, eigenlijk niet nodig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Welke accu in combinatie met mijn huidige lader

Bericht door r.obbink » wo 27 mei 2020 09:36

RE.gif

@Chris

Thanks! Ik zal het weekend wat foto's en typenummers opschrijven en die hier neerzetten....

Overigens is de accu en mover geleverd door een erkende Eriba dealer, dus geen prutser maar nogmaals ik kan het fout hebben....
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke accu in combinatie met mijn huidige lader

Bericht door Ab » wo 27 mei 2020 10:45

Nog maar een jaar of 10 geleden werd altijd het advies gegeven dat een mover een accu van 105 Ah moest hebben door moverfabrikanten en dealers.
Er is veel veranderd.
En eigenlijk toch ook weer niet.
De zware loodzuur accu's van het conventionele type kan je, wil je ook nog wat levensduur hebben, maar max 40% of 50 % ontladen.
Ook een Yellowtop.
Als je het dus nuchter bekijkt, is van een 55 Ah Yellowtop er maar 25 Ah bruikbaar.
Dat is echter zat voor een mover.
Een 20 Ah lifepo accu levert bijna net zoveel, omdat daarvan wel alles bruikbaar is.
Je bespaart daarmee heel veel gewicht.
De levensduur is in theorie ook veel langer, omdat er soms tot 3 of 4 x zoveel laadcycli mogelijk zijn.
De aanschafprijs is weliswaar een stuk hoger, maar op de lange termijn bezien is het niks duurder, wellicht zelfs goedkoper.
20 kg gewicht besparen is over 15 jaar ook niet verkeerd.
Ga wel voor lifepo, geen lion.
Mijn fietsacccu's zijn ook lifepo. Na 10 jaar gebruik is er nog geen merkbaar verlies in capaciteit !
Dat red je met lion never nooit niet.
Het iets grotere gewicht en afmeting neem ik graag voor lief.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Welke accu in combinatie met mijn huidige lader

Bericht door meeder » zo 31 mei 2020 15:46

LiFePO4 is ook een lithium ion batterij ;)

De benaming lithium ion zegt niets over de daadwerkelijke samenstelling van de chemie.
Het is wel de meest veilige en voor toepassingen in een caravan, ook fijn ze zijn heel tolerant voor langdurig op 100% lading bewaard worden.

In EV's en e-bikes wordt vaak LiNiMnCoO2 gebruikt en in laptops en telefoons vaak LiCoO2.

Elke chemie heeft z'n voor en nadelen. De voordelen van LiFePO4 zijn het hoge aantal cyclussen en de tolerantie tegen 100% lading. Het nadeel is de lage specifieke energie waardoor ze vaak groter zijn qua volume en gewicht.


eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Welke accu in combinatie met mijn huidige lader

Bericht door eurotrotter » vr 17 jul 2020 23:16

Mijn,10 jaar oude, Magnetti Marelli is ook ook overleden,
En na t lezen hier is mijn keuze ook op de Optima yellow top,de YT S 4.2 55 Ah gevallen.
In combinatie met een Ctek lader,de Multi XS 5.0 T.
Deze combinatie lijkt me wel in orde om mijn Reich confort mover de komende jaren van de nodige "prik "te voorzien,om mijn 1600 kg wegende caravan te verplaatsen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”