Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Ik kan niet in iemands portemonnee kijken, maar gezien de hoge aanschafwaarde kijk ik graag extra voorruit.
Ik ga er vanuit dat alles zeker 10 jaar mee gaat ( bij een caravan iig ) en dat een accu capaciteit verlies heb ( welke accu dan ook )
Daarom zal ik geen 8ah kopen ( dit voelt persoonlijk gewoon echt te krap )
Wil beetje over capaciteit hebben.
Op bijna 2000€ uitgave aan mover en accu's etc, ga ik niet op 150€ bezuinigen
Mits dit ook zinvol is.
Gezien een mover overzetbaar is en de sx tot mtm 1800kg inzetbaar is, houd ik daar ook rekening mee.
Mochten we met een paar jaar een iets grotere caravan willen, dat de accu niet meteen een bottleneck is.
Alleen klakkeloos een 30ah a 40ah erin zetten terwijl 20ah meer dan zat is ( door ervaringen van andere ) is ook dood zonde natuurlijk.
Tevens heb ik mail contact gehad met Victron en die gaven aan dat het erg lastig schatten is met hoeveel ah je hoelang kan rijden.
Wel gaven ze aan dat tot 60min moveren met een 40ah wel realistisch is.
Maar is de 20ah dan meteen een half uur
1uur moveren is ongeveer 500m
Ik ga er vanuit dat alles zeker 10 jaar mee gaat ( bij een caravan iig ) en dat een accu capaciteit verlies heb ( welke accu dan ook )
Daarom zal ik geen 8ah kopen ( dit voelt persoonlijk gewoon echt te krap )
Wil beetje over capaciteit hebben.
Op bijna 2000€ uitgave aan mover en accu's etc, ga ik niet op 150€ bezuinigen
Mits dit ook zinvol is.
Gezien een mover overzetbaar is en de sx tot mtm 1800kg inzetbaar is, houd ik daar ook rekening mee.
Mochten we met een paar jaar een iets grotere caravan willen, dat de accu niet meteen een bottleneck is.
Alleen klakkeloos een 30ah a 40ah erin zetten terwijl 20ah meer dan zat is ( door ervaringen van andere ) is ook dood zonde natuurlijk.
Tevens heb ik mail contact gehad met Victron en die gaven aan dat het erg lastig schatten is met hoeveel ah je hoelang kan rijden.
Wel gaven ze aan dat tot 60min moveren met een 40ah wel realistisch is.
Maar is de 20ah dan meteen een half uur
1uur moveren is ongeveer 500m
Laatst gewijzigd door myalexx op ma 17 feb 2020 20:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Ik weet niet hoe lang je electrisch wil "moveren" een half uur of langer lijkt mij een ehhhh...aparte manier van vakantie vieren. Neem dan een Tesla - dat is pas een mover met voldoende capaciteit. Flauw natuurlijk, maar 20 Ah lijkt mij een mooi maatje, tenzij de toekomstvastheid van de accu ook een tandemasser met 4 moverunits in moet houden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Voor mij is de mover bedoelt om vanaf de weg je plek op te "rijden" en gelijk te stellen.
Van de zomer hadden we " 6 man" nodig om de caravan over een randje te krijgen ( stoeprand hoogte )
Wat met de auto niet lukte ivm te krappe ruimte ( voor de draaicirkel )
Ik rijd de caravan 9/10 overal heen ook achteruit, maar soms is het te krap
Alleen kan het zo zijn dat je net even langer aan het klooien bent en dan wil je niet zonder komen.
Van de zomer hadden we " 6 man" nodig om de caravan over een randje te krijgen ( stoeprand hoogte )
Wat met de auto niet lukte ivm te krappe ruimte ( voor de draaicirkel )
Ik rijd de caravan 9/10 overal heen ook achteruit, maar soms is het te krap
Alleen kan het zo zijn dat je net even langer aan het klooien bent en dan wil je niet zonder komen.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Dank voor jullie reacties over de accu, de 8ah gaan we niet doen we volgen jullie adviezen op om een wat zwaardere accu te nemen.
Ik heb nog een vraag over de bodemvrijheid van de caravan als we er een mover onder plaatsen.
De caravan helt een beetje over naar voren omdat de auto wat inzakt door de belading.
We hebben de Truma SX nu als eerste optie, ik stuur een foto mee. Denken jullie dat dit problemen geeft.
Ik heb nog een vraag over de bodemvrijheid van de caravan als we er een mover onder plaatsen.
De caravan helt een beetje over naar voren omdat de auto wat inzakt door de belading.
We hebben de Truma SX nu als eerste optie, ik stuur een foto mee. Denken jullie dat dit problemen geeft.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Ik denk dat ik een Alko vario onderstel zie.
Heb ik ook, en daarom de mover achter de wielen geplaatst.
Hoogteverschil is aanzienlijk, ik schat zeker 4 cm, misschien wel meer.
Heb ik ook, en daarom de mover achter de wielen geplaatst.
Hoogteverschil is aanzienlijk, ik schat zeker 4 cm, misschien wel meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Herkenbaar zorgpunt. Ook ik had de vrees dat verkeersdrempels of stoepranden de mover zouden slopen. Dat blijkt niet het geval te zijn, al zes jaar niet. Ook Kip gebruikt een vario chassis. Als je het rustig bekijkt van de zijkant dan besef je dat dergelijke drempels niet bestaan. Dergelijke stoepranden overigens wel in Zuidelijke landen: maar daar ga je echt niet met een caravan of auto tegen op rijden.
Je kan ook een Al-ko Mamut kopen. Maar dat was jouw vraag niet, en bovendien is het een nogal prijzige oplossing die overigens wel mooi is qua concept.
@Chris: Volgens mij (ik kan het mis hebben) is aan de achterzijde monteren minder optimaal: De mover wordt tijdens het rijden blootgesteld aan opspattend water en vuil, en bij het afrijden van een stoeprand of drempel veert de vering nog een eindje in - waardoor de moverunit nog dichter bij het overwonnen obstakel komt. Maar ik begrijp dat ook jij geen last hebt van gesloopte movers - dus...
Je kan ook een Al-ko Mamut kopen. Maar dat was jouw vraag niet, en bovendien is het een nogal prijzige oplossing die overigens wel mooi is qua concept.
@Chris: Volgens mij (ik kan het mis hebben) is aan de achterzijde monteren minder optimaal: De mover wordt tijdens het rijden blootgesteld aan opspattend water en vuil, en bij het afrijden van een stoeprand of drempel veert de vering nog een eindje in - waardoor de moverunit nog dichter bij het overwonnen obstakel komt. Maar ik begrijp dat ook jij geen last hebt van gesloopte movers - dus...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Voor of achter de as plaatsen van de mover.... in theorie zou je verwachten dat qua opspattend vuil de montage voor de as beter zou zijn.
Wij hebben de movers zowel voor de assen als erachter (4x4 mover) maar ik bemerk na ruim 18.000 km met deze configuratie geen significant verschil in vervuiling van de 4 motoren. Bovendien, hoe vaak rijd je nou werkelijk in de regen of sneeuw ?
Die enkele keer dat wij in de regen rijden, zie ik ook een enorme spray direct achter de auto en die trakteert vast de voorste motoren op een verfrissende douche... mogelijk zitten de motoren achter de as wel beter in de luwte ?
Wij hebben de movers zowel voor de assen als erachter (4x4 mover) maar ik bemerk na ruim 18.000 km met deze configuratie geen significant verschil in vervuiling van de 4 motoren. Bovendien, hoe vaak rijd je nou werkelijk in de regen of sneeuw ?
Die enkele keer dat wij in de regen rijden, zie ik ook een enorme spray direct achter de auto en die trakteert vast de voorste motoren op een verfrissende douche... mogelijk zitten de motoren achter de as wel beter in de luwte ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Je hebt een punt. En daarnaast: de praktijk is leidend - en niet de theorie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Waar kun je het nou mooier vergelijken dan in zo'n opstelling
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Er is van Enduro de EM505. Deze heb ik onder de Fendt zitten. Heeft als voordeel dat je de motor in hoogte kan verstellen waardoor je maximale bodemvrijheid over hou.
Fendt Saphir 495 SFB / Opel Insignia Grandsport 2.0 turbo
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
:re
Enduro staat nog als optie om te bekijken.
Ben bij een paar dealers geweest en een mover specialist die allen geen Enduro’s hadden om mee te kunnen testen.
Waar zijn de motors bij jou geplaatst dan?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Enduro staat nog als optie om te bekijken.
Ben bij een paar dealers geweest en een mover specialist die allen geen Enduro’s hadden om mee te kunnen testen.
Waar zijn de motors bij jou geplaatst dan?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
De motoren zitten achter de as. Plaatsen heb ik zelf gedaan. Het set heb ik gekocht bij Van Santen in Nieuwerkerk a.d. IJssel.
Fendt Saphir 495 SFB / Opel Insignia Grandsport 2.0 turbo
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Deze heeft alleen geen traploze snelheids regeling wat de ts fijn vind bij de sx
Alleen truma en Alko hebben dat.
Alleen truma en Alko hebben dat.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
RE.gif
Klopt. De Enduro heeft wel een soft start waardoor precies manoeuvreren erg goed gaat.
Klopt. De Enduro heeft wel een soft start waardoor precies manoeuvreren erg goed gaat.
Fendt Saphir 495 SFB / Opel Insignia Grandsport 2.0 turbo
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Dank voor jullie reacties
Meten is weten, daarom heb ik contact gezocht met de stalling om binnenkort langs te gaan om het chassis te meten.
Dat praat wat makkelijker met mover specialist welke mogelijkheden er zijn en of het voor of achter de wielen moet.
Alternatief was afspraak maken voor plaatsing en ter plekke die dag te beslissen welke mover het beste past.
Nu ben ik daar niet zo van, ik ben meer van tevoren weten waar ik aan toe ben (ook financieel).
Meten is weten, daarom heb ik contact gezocht met de stalling om binnenkort langs te gaan om het chassis te meten.
Dat praat wat makkelijker met mover specialist welke mogelijkheden er zijn en of het voor of achter de wielen moet.
Alternatief was afspraak maken voor plaatsing en ter plekke die dag te beslissen welke mover het beste past.
Nu ben ik daar niet zo van, ik ben meer van tevoren weten waar ik aan toe ben (ook financieel).
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 29 sep 2018 19:21
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Alvast bedankt, niet gezien
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Wellicht even caravanmovershop.nl mailen en of langsgaan die zien zoveel caravans per week die weten wel raad met je caravan
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Ik heb ooit met Jorg Mulder van de Caravan mover shop over dit verhaal gemaild.
Ook over de bodemvrijheid dus.
Jorg stuurde mij toen deze foto met een schrijven over het verschil in bodemvrijheid...
7 cm... schreef hij.
Hier zijn reactie:
Hoi,
Nieuwe caravans hebben dit chassis. Je kunt daar niet direct een mover op monteren.
Dus plaat nodig en je verliest 7 cm bodemvrijheid onder het laagste punt.
.
Ook over de bodemvrijheid dus.
Jorg stuurde mij toen deze foto met een schrijven over het verschil in bodemvrijheid...
7 cm... schreef hij.
Hier zijn reactie:
Hoi,
Nieuwe caravans hebben dit chassis. Je kunt daar niet direct een mover op monteren.
Dus plaat nodig en je verliest 7 cm bodemvrijheid onder het laagste punt.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Dat is nu exact wat ik altijd verkondig...PremiumDiscovery schreef:Voor of achter de as plaatsen van de mover.... in theorie zou je verwachten dat qua opspattend vuil de montage voor de as beter zou zijn.
Wij hebben de movers zowel voor de assen als erachter (4x4 mover) maar ik bemerk na ruim 18.000 km met deze configuratie geen significant verschil in vervuiling van de 4 motoren. Bovendien, hoe vaak rijd je nou werkelijk in de regen of sneeuw ?
Die enkele keer dat wij in de regen rijden, zie ik ook een enorme spray direct achter de auto en die trakteert vast de voorste motoren op een verfrissende douche... mogelijk zitten de motoren achter de as wel beter in de luwte ?
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Bij ons zitten ze voor de as gemonteerd ivm de bodemvrijheid.
Qua vuil vind ik het eigenlijk nog wel meevallen. En als hij niet tegen een douche kan had het maar geen mover moeten worden.
Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
Qua vuil vind ik het eigenlijk nog wel meevallen. En als hij niet tegen een douche kan had het maar geen mover moeten worden.
Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Afspraak gemaakt voor het plaatsen van een Truma SX met 20 ah Victron accu.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
Ik ben erg benieuwd naar jou overweging voor de Victron ipv bijvoorbeeld de power Xtreme x20
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
De firma waar wij de mover laten plaatsen levert deze accu niet, vandaar.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
RE.gif
vreemd, ze zouden toch gewoon moeten kunnen leveren wat jij als klant graag wilt kopen
vreemd, ze zouden toch gewoon moeten kunnen leveren wat jij als klant graag wilt kopen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Oriënteren op mover voor caravan tot 1.100 kg
RE.gif
Ik zou niet snel in zee gaan met een firma die mij "dwingt" voor een bepaald merk te kiezen.
Al is Victron ook een A merk, maar als je liever bijvoorbeeld power Xtreme wilt.. lastig iets
Ik ben overigens wel benieuwd naar je ervaring met de Victron en meerdere hier ( zie hier op het forum geen lid die hem heb )
Ik zou niet snel in zee gaan met een firma die mij "dwingt" voor een bepaald merk te kiezen.
Al is Victron ook een A merk, maar als je liever bijvoorbeeld power Xtreme wilt.. lastig iets
Ik ben overigens wel benieuwd naar je ervaring met de Victron en meerdere hier ( zie hier op het forum geen lid die hem heb )
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09