mover en accu

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: mover en accu

Bericht door Hans 555 » do 31 dec 2020 10:41

Reactieopvoorgaandebericht
Helemaal mee eens. duim
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: mover en accu

Bericht door PD » do 31 dec 2020 10:58

JanPunne schreef:
do 31 dec 2020 10:37
PD schreef:
wo 30 dec 2020 21:55
Reactieopvoorgaandebericht
Die 4 euro bepaalt je vakantiegenot toch niet.... indien wel, blijf thuis awhoea.gif
Wij vinden het niet nodig 4 of 5 € voor een nachtje stroom te moeten betalen.
Dat heeft verder niets te maken met wat u opmerkt.
Wanneer de camping een all-in tarief zou hanteren, wist je het niet en betaalde je het ook... zou je de camping dan voorbij rijden ?

Kom op zeg...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: mover en accu

Bericht door JanPunne » do 31 dec 2020 11:02

Reactieopvoorgaandebericht
Dat is afhankelijk van de totaalprijs voor die overnachting.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: mover en accu

Bericht door PD » do 31 dec 2020 11:09

Reactieopvoorgaandebericht
En daar laat je dan de meest voor de hand liggende overnachtingscamping (je eerdere post) voor schieten.... het is maar 1 nachtje hoor. Omrijden naar een andere camping is al snel aanmerkelijk duurder.

Penny wise, Pound foolish.

On topic: Autark blijft overschat, hooguit in Scandinavië echt nuttig.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: mover en accu

Bericht door JanPunne » do 31 dec 2020 12:16

Reactieopvoorgaandebericht
Even naar boven scrollen had deze reactie kunnen voorkomen.
Daar geef ik namelijk aan dat we dan gebruik maken van de PowerXtreme X30.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: mover en accu

Bericht door PD » do 31 dec 2020 13:16

Reactieopvoorgaandebericht
Je begrijpt het echt niet he awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover en accu

Bericht door Ab » do 31 dec 2020 15:52

Scroll liever helemaal naar boven naar de vraag van leun...
Die is inmiddels wel beantwoord hoop ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Theo53
Berichten: 4
Lid geworden op: do 11 feb 2021 10:27

Re: mover en accu

Bericht door Theo53 » do 11 feb 2021 19:56

Wij hebben een Cruzer 480 ST gekocht incl mover. Volgens leverancier zou een lood accu beter zijn dan een Lithium accu, dit omdat de lood accu langer zijn vermogen vast zou houden en dus ook goed voor de boordspanning en de mover te gebruiken zou zijn. Enigste nadeel zou dan het gewicht zijn t.o.v. van een Lithium accu.
Zijn er forum leden met ervaring of kennis op dit gebied. Graag dan reactie . Wij hebben geen idee wat goed/beter is.
Alvast dank.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover en accu

Bericht door Ab » do 11 feb 2021 20:33

Sorry, maar dit is ver bezijden de waarheid.
Wat weer niet wil zeggen dat er geen goede loodaccu's zijn.
De Lithium accutechniek voor caravans is Lifepo4.
Lithium Ferro Polymeer . Veiliger, lagere zelfontlading, veel meer bruikbaar vermogen dan een loodaccu van dezelfde capaciteit.
Ga eens kijken op de vele testen die al door diverse organisaties zijn uitgevoerd met moveraccu's.
Google is your friend in deze.
Een loodaccu van 50 Ah levert minder bruikbaar vermogen dan een 25 Ah Lifepo4 accu. En dan moet je nog een heel goede loodaccu hebben. Sommige accu's komen niet verder dan een kwart.
Behandel je de laatste accu goed, met een goede lader, dan gaat ie ook veeel langer mee dan een loodaccu.
Ik raad je aan eens een avondje te gaan lezen op deze, en vele andere sites.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: mover en accu

Bericht door iemand » do 11 feb 2021 21:20

kck-movertest_32_829517561.pdf
(1.11 MiB) 44 keer gedownload
Wat gedateerde stukje tekst uit 2013, maar wel leuk om de lezen.

Nieuwste soorten accu's staan er dus niet bij.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: mover en accu

Bericht door Chris » do 11 feb 2021 21:31

Theo53 schreef:
do 11 feb 2021 19:56
Wij hebben een Cruzer 480 ST gekocht incl mover. Volgens leverancier zou een lood accu beter zijn dan een Lithium accu, dit omdat de lood accu langer zijn vermogen vast zou houden en dus ook goed voor de boordspanning en de mover te gebruiken zou zijn. Enigste nadeel zou dan het gewicht zijn t.o.v. van een Lithium accu.
Zijn er forum leden met ervaring of kennis op dit gebied. Graag dan reactie . Wij hebben geen idee wat goed/beter is.
Alvast dank.
Hoi Theo..

Die leverancier moet rechtsomkeert weer naar school en zijn les beter leren..
Het slaat werkelijk nergens op.
LifePo4 is het mooiste op accugebied wat er momenteel te koop is..
Kost wat, maar dan heb je ook wel heel wat..
Veel vermogen omdat ze diep te ontladen zijn, veel dieper dan een loodaccu.
Gewicht is erg laag.
Daaronder komt AGM, goed in gewicht/power ratio, minder diep te ontladen en zwaar.
Daaronder komen de Calcium en gewone loodaccu's... slechter gewicht/power ratio dan AGM en daardoor grotere en nog zwaardere accu voor hetzelfde eindresultaat.

Nu zijn er ondertussen vele LifePo4 accu's op de markt voor ons caravanners...
Daarover kunnen we je nog veel meer vertellen....volgend verhaal.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Theo53
Berichten: 4
Lid geworden op: do 11 feb 2021 10:27

Re: mover en accu

Bericht door Theo53 » do 18 feb 2021 11:47

Hoe regel je dan dat de spanning van de power extreme accu benut kan worden voor de boordspanning ?
Ben geheel niet technisch maar begrijp dat de power extreme accu een eigen lader heeft en in principe alleen voor de mover zou zijn. Hoe schakel je dan over naar boordspanning. Zag in een andere opmerking dat je dan een kabelverbinding zou moeten maken vanaf de accu naar de stekkerverbinding van de caravan/auto.
Klopt dit ?

Gebruikersavatar
Caught
Berichten: 45
Lid geworden op: di 5 mar 2019 22:41

Re: mover en accu

Bericht door Caught » do 18 feb 2021 12:18

Ik zie vooral de "power extreme" of de "Enduro" Lifepo4 voorbij komen.
Met vooral vragen over opladen tijdens rijden of hoe boordspanning voorzien in de caravan.

Terwijl ook de "Victron Peak Power Pack" een Lifepo4 mover accu is, met volgende 4 uit en ingangen:
-Mover uitgang 12v
-Boordnet uitgang 12v
-Opladen met 12v wagen tijdens het rijden of ook via een zonnepaneel
-Opladen met 220v bijgeleverde adapter.
Een Bluetooth Smart dongle kost 40€. Of die nodig is, lijkt me niet?

Maar is dit dan niet de betere optie?

Theo53
Berichten: 4
Lid geworden op: do 11 feb 2021 10:27

Re: mover en accu

Bericht door Theo53 » do 4 mar 2021 15:56

Caught, lijkt mij ook een goede optie, dank voor de info.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: mover en accu

Bericht door Chris » do 4 mar 2021 19:57

[re.gif] en [re.gif]

Ik ben ook fan van de Victron serie hoor.
En juist vanwege de vele aansluitmogelijkheden en de mooie brede range van laadspanning uit de auto.
Beetje spanningsverlies onderweg van de dynamo naar de Victron is helemaal niet erg... 11 volt uit mijn hoofd vind ie al uitstekend om te laden.
Mooie BMS aan boord dus...

Als mijn YT 4.2 nog eens de geest geeft komt er een Victron denk ik..1e keuze.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: mover en accu

Bericht door atmosphere2 » ma 29 mar 2021 15:39

Hoe veel power kunnen die die peak power packs leveren?

Er zit dus kennelijk een step up module in die spanningen tussen de bv 10 en en 13 volt naar de benodigde laadspanning omzet , voor laden onderweg.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: mover en accu

Bericht door Xander83 » ma 29 mar 2021 22:54

Na lange tijd kom ik als ontrouwe bezoeker weer eens op het forum kijken.
Wij hebben onze Home-Car te koop gezet, en vanavond een koop gesloten voor een nette Hobby 560 uit 2002.
Lui als ik ben in de vakantie moet hier dus een mover onder, en zit te denken aan een Victron PPP, ook omdat deze als boordaccu gebruikt kan worden.
En tja we zullen het misschien nooit gebruiken, maar liever mee verlegen als om verlegen.
Heeft iemand ervaring met deze accu’s, en voor welke variant moet ik met deze caravan (beladen 1500-1600kg) hebben in combinatie met een Ego 4446 mover voor max 30 minuten moveren? De 20 of 30 ah?
En zou ik deze zo blind in de caravan kunnen monteren?
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover en accu

Bericht door Ab » ma 29 mar 2021 22:56

30 minuten??? knipoog.gif
Je bent nogal wat van plan. awhoea.gif
Beiden zullen wel voldoen.
De hele 30 minuten zal je niet door dikke modder rijden of steil bergop..Want dat ga je weer niet redden.
5 minuten constant moveren is al best heel lang hoor.
Koop er wel meteen de juiste lader bij..
Een loodzuur acculader is niet geschikt.
Tenzij er een Li stand op zit, maar dan nog.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Xander83
Berichten: 136
Lid geworden op: di 17 mei 2016 11:11
Locatie: Papendrecht

Re: mover en accu

Bericht door Xander83 » ma 29 mar 2021 23:15

[re.gif] tja her zal voornamelijk vlakke camping weggetjes zijn, maar we kennen de camping en hoe smal het kan zijn dan kan ik beter op de mover door het weggetje gaan manoeuvreren whistle.gif
Als ik voor de Victron ga komt er sowieso een goede lader bij, ik wil het dan meteen goed doen.
Als het goed is staat ie donderdag voor de deur, kan ik meteen eens kijken naar de omvormer etc, want er zit nog helemaal geen accu in of mover onder.
Skoda Karoq 1.5 TSI 2019
In bestelling Ford Kuga PHEV ST-Line X
Hobby 560 KMFe 2002

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: mover en accu

Bericht door dieseltijger » di 30 mar 2021 06:56

Een belangrijk aspect is - vind ik - het feit of het battery management system (bms) zodanig van opzet is dat je geen aparte laadingang op de accu hebt maar de lithium accu gewoon via de hoofdpolen kan laden.

In dat laatste geval kan je zonder extra voorzieningen de service accu vervangen door de betreffende lithium accu. Tijdens het rijden of aan de paal wordt het geheel via de bestaande step up converter geladen. De accu's die zo zijn opgezet zijn de powerextreme, superb, lion batteries.

Ze zijn wel prijziger omdat het BMS een ontlaadstrom van 120A of meer aan moet kunnen.

Ik heb een El cheapo Lithium-ion (dus geen lifepo4) oplossing van 60Ah. Apart van mijn enduro 20 Ah oplossing. Lichter, chemisch instabieler, en een ietwat ongunstiger spanningsverloop dan Lifepo4. Met Led verlichting en de koelkast op gas hebben wij een dikke 4 dagen autarkisch tegen een bosrand met uitzicht op de glooiende velden gestaan. Geweldig. De verlichting trekt 2 ampère. Geen beperkingen ervaren. Of je moet niet zonder je senseo of tv kunnen. Volgende week ga ik op een camping in een duinpan staan. Ik speel met de gedachte om te opteren voor een plekje aan het duinmeer, zonder stroom maar prachtig.

Een tv is een twijfelgeval: een klein formaatje trekt al snel 3 tot 4 ampere. Mwah. Het leven is ook leuk zonder het wel en wee van de Meilandjes of de routinematige commotie dat er maar 240 duizend vaccinaties ipv 250 duizend in bovenarmpjes zijn beland.

Zou ik het opnieuw gedaan hebben, dan zou ik de mover accu ook als service accu inzetten, maar de 20ah versie zou ik dan vervangen door een 75..105 ah versie met een zwaar bms. Dus terug naar vraag TS: Combineren kan, onder randvoorwaarden en met een grotere capaciteit als je een paar daagjes off grid wil staan.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op di 30 mar 2021 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: mover en accu

Bericht door dieseltijger » di 30 mar 2021 07:15

PD schreef:
do 31 dec 2020 11:09

On topic: Autark blijft overschat, hooguit in Scandinavië echt nuttig.
Wellicht dat het belang overschat wordt, maar ik moet zeggen dat de extra vrijheid in de vorm van het kunnen staan op leuke of mooie plekjes - ook en vooral in Nederland -in ons geval na 3 positieve ervaringen naar meer smaakt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: mover en accu

Bericht door Taan » di 30 mar 2021 12:02

Het merendeel van de kampeerders gebruikt het niet, maar familie van ons heeft al jaren een seizoensplaats op een natuurcamping zonder stroom en water.
De meeste kampeermiddelen daar zijn uitgerust met zonnepanelen. Mijn zwager laadt na een weekend zijn accu thuis weer op.
Wij hebben vorig jaar daar ook een weekendje gestaan en zijn van plan dat vaker te doen. Persoonlijk zie ik de accu dan als middel om even het licht aan te kunnen knippen, de WC te kunnen gebruiken, of telefoons op te laden. maar niet om uren binnen in de caravan te gaan zitten met het licht aan. Maar dat moet ieder voor zich weten.

Overigens een MPP van 8,8ah kost €365 en een 30ah Accu ongeveer €500 of nog minder. Aangezien de accu jaren mee gaat zou ik voor die kleine meerprijs je optie om stroomloos te kamperen open houden.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: mover en accu

Bericht door dieseltijger » di 30 mar 2021 13:11

Nou, wij zijn vaak buiten - uiteraard afhankelijk van het seizoen, en of het hoost enz enz. - dus het stroomverbruik valt bij ons reuze mee. Wat zal het zijn? In de zomer 2 uurtjes "alle feestverlichting aan" en nog even twee uurtjes wat lezen als mijn echtgenote offline is. 6Ah aan licht, en o ja: 0,15A * 24 = 3,8 Ah van de 14 cm TB silence koelkastfan. Dus we kunnen makkelijk 5 dagen los van het net staan en 8 dagen als ik het ventilatortje even los haal.

Meer dan genoeg.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Detri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 11 nov 2020 12:48

Re: mover en accu

Bericht door Detri » wo 7 apr 2021 09:46

Wij hebben afgelopen najaar onze caravan gekocht. Zat een mover met een 105Ah loodaccu bij. Die accu bleek nog wel redelijk te zijn, maar tot mijn verbazing was het de oplader die er mee ophield.
Toen maar gelijk de hele boel vervangen door een zelfbouw accu. 105Ah LiFePo4 met een 200A BMS. De helft van het gewicht, en 3 keer meer vermogen (schat ik) door het dieper kunnen ontladen.
Op dit moment zitten alleen nog de mover en de (ook zelf ingebouwde) 12v LED strips op deze accu aangesloten, maar met trips naar scandinavie op de lange termijn planning, en het feit dat deze accus gewoon heel lang mee gaan ben ik toch gelijk voor wat meer capaciteit gegaan, ondanks dat we dat nu misschien nog niet nodig hebben.
Heb nu een basis waar ik de komende jaren nog op kan doorbouwen. Denk hierbij aan het volledige 12v circuit aansluiten op deze accu, en evt nog meer laadmogelijkheden met een zonnecel of vanuit de auto tijdens het rijden.

atmosphere2
Berichten: 143
Lid geworden op: za 26 mar 2016 16:04

Re: mover en accu

Bericht door atmosphere2 » do 8 apr 2021 13:55

Xander83 schreef:
ma 29 mar 2021 22:54
Na lange tijd kom ik als ontrouwe bezoeker weer eens op het forum kijken.
Wij hebben onze Home-Car te koop gezet, en vanavond een koop gesloten voor een nette Hobby 560 uit 2002.
Lui als ik ben in de vakantie moet hier dus een mover onder, en zit te denken aan een Victron PPP, ook omdat deze als boordaccu gebruikt kan worden.
En tja we zullen het misschien nooit gebruiken, maar liever mee verlegen als om verlegen.
Heeft iemand ervaring met deze accu’s, en voor welke variant moet ik met deze caravan (beladen 1500-1600kg) hebben in combinatie met een Ego 4446 mover voor max 30 minuten moveren? De 20 of 30 ah?
En zou ik deze zo blind in de caravan kunnen monteren?
ik zou gaan voor de 30 ah , met zo'n grote caravan en gebruik als boordaccu

Plaats reactie

Terug naar “Movers”