mover en accu

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
leun
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 15 okt 2018 18:46

mover en accu

Bericht door leun » ma 15 okt 2018 19:37

gelijk als nieuw lid een vraag over de mover truma xt icm een
Sencell gold lithium accu 30AH. Verkopende partij beweert dat
deze accu zowel de mover maar ook als serviceaccu kan dienen.
Mijn ervaring uit de botenwereld,ik had voor de boegschroef ,min
of meer vergelijkbaar met een mover,een aparte Optima accu.
Hetgeen mij goed beviel.dus aparte service accus.
kijk uit naar de reactie.
gr.leun

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 20375
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: mover en accu

Bericht door Chris » ma 15 okt 2018 21:08

Hoi Leun..

Da's een mooie accu hoor.
En je kan hem idd voor zowel de mover als voor huishoud accu gebruiken.
Bedenk echter wel dat het een 30Ah accu is... wel eentje die ver ontladen mag worden.
Ruim verder "ontlaadbaar" dan een andere dus...
Echt vergelijken kan ik niet, maar ik vermoed dat je zelfs met de Sencell 30Ah verder komt dan met een Optima YT van 55 Ah..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3697
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: mover en accu

Bericht door JPGeetje » di 16 okt 2018 16:05

leun schreef:
ma 15 okt 2018 19:37
gelijk als nieuw lid een vraag over de mover truma xt icm een
Sencell gold lithium accu 30AH. Verkopende partij beweert dat
deze accu zowel de mover maar ook als serviceaccu kan dienen.
Mijn ervaring uit de botenwereld,ik had voor de boegschroef ,min
of meer vergelijkbaar met een mover,een aparte Optima accu.
Hetgeen mij goed beviel.dus aparte service accus.
kijk uit naar de reactie.
gr.leun
Eigenlijk niet vergelijkbaar want die boegschroefmotor is aanmerkelijk zwaarder (vaak 6 tot 8 pk) dan de twee movermotoren samen.
Op een boot, waar gewicht ook minder meetelt, wordt voor een dergelijk systeem al snel een accu van +100ah. gebruikt, zeker als er ook nog een hekschroef aanwezig is.
Daar komt nog bij dat de hoofdmotor tijdens het gebruik van de boegschroef doorgaans ook loopt en dus ook volop stroom levert.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 20685
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover en accu

Bericht door Ab » di 16 okt 2018 21:07

Het is maar wat je wilt en verlangd van de accu.
Met deze accu kan je in de zomer prima een week zonder elektriciteit.
Mits je het stroomverbruik beperkt.
Feitelijk heb je bijna niks nodig.
Alleen gebruik van een pompje en een lampje.
De rest kan allemaal op gas.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 350
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: mover en accu

Bericht door Cdebruin » di 29 dec 2020 22:17

Hoe bevalt deze Sencell accu in de praktijk , kan deze accu ook als boord accu gebruikt worden en zoals ook goed gebruikt worden met de truma xt
Met Kabe royal 520 xl ks .2020 en Mercedes GLC coupe AMG .2020 met luchtvering thule 6300 en EP levelsysteem , Verona luifel .en ATC.

Ab
Moderator
Berichten: 20685
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover en accu

Bericht door Ab » wo 30 dec 2020 00:43

Ja dat kan heel goed.
En heb je eigenlijk nooit nodig, tenzij je in Scandinavië in de vrije natuur gaat overleven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,

JanPunne
Berichten: 2251
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: mover en accu

Bericht door JanPunne » wo 30 dec 2020 08:50

Ab schreef:
di 16 okt 2018 21:07
Het is maar wat je wilt en verlangd van de accu.
Met deze accu kan je in de zomer prima een week zonder elektriciteit.
Mits je het stroomverbruik beperkt.
Feitelijk heb je bijna niks nodig.
Alleen gebruik van een pompje en een lampje.
De rest kan allemaal op gas.
Een week is misschien iets te veel van het goede maar het is zeker een paar dagen vol te houden.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 20685
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover en accu

Bericht door Ab » wo 30 dec 2020 09:40

Het ligt volledig er aan hoeveel energie je gebruikt.
Als je dat beperkt tot het noodzakelijke, heb je 3 of 4 weken genoeg.
En daarna kan je nog steeds de caravan uit zijn plek moveren en aankoppelen.
In feite heb je alleen maar 60 of 70 seconden de waterpomp nodig per dag.. ( In de zomer) Meer niet.
De rest kan alles op batterijtjes en gas.
Zelfs die waterpomp is niet eens echt noodzakelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,

JanPunne
Berichten: 2251
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: mover en accu

Bericht door JanPunne » wo 30 dec 2020 09:47

Reactieopvoorgaandebericht
3 tot 4 weken..en de koelkast dan op gas..dat is heel wat gas weetniet
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 2396
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: mover en accu

Bericht door WillyL » wo 30 dec 2020 10:36

Reactieopvoorgaandebericht Een koelkast op 12v zal het niet lang volhouden en dus enkel te gebruiken in combinatie met de auto die dan de stroom levert.
Reken maar uit, een klassieke kleine absorbtiekoelkast verbruikt 120w dat is 10A (120/12). Met 30Ah is je batterij volledig plat na 3 uur (gelukkig Lt kan daar tegen, Pb niet)
Standalone moet die koelkast dus op gas.
Wanneer je kunt aansluiten aan het net telt niet want dan heb je ook de accu niet nodig en dat heeft dus de voorkeur.

Terloops, binnenverlichting staat meestal op een ander 12v circuit dan de koelkast-12v. De laatste zou op de geschakelde 12v van de auto moeten staan, de binnenverlichting op de vaste 12v (en via omvormer op 230v).

Voor een nieuwsoortige koelkast met motor is het net iets anders, die verbruiken minder, maar toch, daar hou je het ook geen week mee vol (denk ik).
Willy L.
Merc.B200-Diesel-Autm@_DethleffsCamper450DB (2010)

JanPunne
Berichten: 2251
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: mover en accu

Bericht door JanPunne » wo 30 dec 2020 14:07

WillyL schreef:
wo 30 dec 2020 10:36
Reactieopvoorgaandebericht Een koelkast op 12v zal het niet lang volhouden en dus enkel te gebruiken in combinatie met de auto die dan de stroom levert.
Reken maar uit, een klassieke kleine absorbtiekoelkast verbruikt 120w dat is 10A (120/12). Met 30Ah is je batterij volledig plat na 3 uur (gelukkig Lt kan daar tegen, Pb niet)
Standalone moet die koelkast dus op gas.
Wanneer je kunt aansluiten aan het net telt niet want dan heb je ook de accu niet nodig en dat heeft dus de voorkeur.

Terloops, binnenverlichting staat meestal op een ander 12v circuit dan de koelkast-12v. De laatste zou op de geschakelde 12v van de auto moeten staan, de binnenverlichting op de vaste 12v (en via omvormer op 230v).

Voor een nieuwsoortige koelkast met motor is het net iets anders, die verbruiken minder, maar toch, daar hou je het ook geen week mee vol (denk ik).
Hij heeft het over de koelkast op gas en niet op 12 volt.
Bij onze caravan is de richtlijn van verbruik op gas 12 gr. per uur.
Dat is per 24 uur 288 gram. In 7 dagen 2016 gram. En in 4 weken ruim 8000 gram.
En dan moet er ook nog van gekookt worden..
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 20685
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover en accu

Bericht door Ab » wo 30 dec 2020 17:25

Dan heb je toch meer dan zat met een 11 kg fles ?
Op gas brandt de koelkast ook minder dan de helft van de tijd maar op gas. Het gasverbruik is dus veel minder dan 8 kg, hooguit 1 kg per week.
Ik heb in augustus/ september 2 flessen 11 kg leeg gekregen.
En nog een 5 kg voor de helft, in ca 8 weken.
Hoofdzakelijk echter, omdat we elke dag de douche gebruikten, en de boiler ook op gas werkt.
De meeste overnachtingen hadden we geen 230volt, of gebruikten het niet.
Voor koken gebruiken we bijna niks, alleen voor koffiewater.
De rest buiten op gasbusjes of houtskool.

Een compressorkoelkast kan prima op 12 volt.
In de zomer heb je dan wel ca 400 Wp aan zonnepanelen nodig, en een 100 Ah Lifepo4 accu. Dan heb je stroom zat over.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,

JanPunne
Berichten: 2251
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: mover en accu

Bericht door JanPunne » wo 30 dec 2020 17:39

Tja, als je het zo bekijkt..
Wij hebben twee 5 kg flessen BeNe Gas waarvan er eentje altijd niet vol is..
En is deze leeg dan gaat de volle eraan en de lege wordt dan thuis weer omgeruild voor een volle.
Maar twee 11 kg flessen...
Ik denk dat de gemiddelde vakantiekampeerder geen twee flessen van kg meeneemt.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 20685
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover en accu

Bericht door Ab » wo 30 dec 2020 17:48

Nee, is ook totaal overbodig.
We hebben het echter over huishoudaccu's.
Die heb je alleen nodig als je geen 230 volt hebt.
Dan moet je wat meer gas gaan gebruiken.
Voor 95 % van alle caravanners komt dat echter nooit of practisch niet voor.
Een accu is dus ook totaal nergens goed voor.
Tenzij je een mover hebt uiteraard.

Wij hebben een camper. Voor ons ligt het dus wat anders, omdat we ( bijv in Frankrijk) vele mooie plekjes weten waar geen stroom is. Caravans zie je daar practisch nooit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,

nonblond
Berichten: 680
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: mover en accu

Bericht door nonblond » wo 30 dec 2020 18:00

Als je niet aan de stroompaal staat is het toch logisch om meer gas mee te nemen. Net als dat je dat ook doet als je op wintersport gaat met de caravan. Dat is toch niet te vergelijken met een paar weken zomervakantie op de camping. Dus het antwoord van Ab sluit toch prima aan op de vraag van de topicstarter. jihoe

JanPunne
Berichten: 2251
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: mover en accu

Bericht door JanPunne » wo 30 dec 2020 18:39

De vraag van TS is heel simpel, kan ik de accu gebruiken buiten de mover om. Dus als huishoudaccu voor verlichting etc.
Antwoord is dus ka, dat kan mits..
Dus het antwoord van Ab is juist maar wel beetje ver gezocht.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 20685
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover en accu

Bericht door Ab » wo 30 dec 2020 18:58

Dat was mijn eerste antwoord heel zeker niet.
Ik probeer het echter wat te nuanceren.
Velen geven veel geld uit aan een grotere en zwaardere accu met veel capaciteit, met het idee om noodstroom te kunnen gebruiken.
Vervolgens blijkt in de praktijk dat het helemaal nergens voor nodig is.
De doorsnee caravanner heeft de accu nooit nodig voor andere dingen als de mover.
Waarom dan 55 Ah of zelfs 100 Ah aan lood mesjouwen, als 10 Ah ook volstaat in de meeste gevallen..

Ik snap de vraag van TS, die uit de botenwereld komt, heel goed.
Bij boten en campers heb je bijna altijd een stroomvoorziening onafhankelijk van het net nodig.
Bij caravans speelt dit practisch niet.
Netstroom is altijd aanwezig.
Onderweg is er ook stroom van de auto beschikbaar.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, mensen die op festivalterrein of in Scandinavië in the middle of nowhere gaan kamperen, maar heel veel gebeurd dat niet.
En dan is 30 Ah Lithium en een stukje snoer met stekker eraan ook al zat.
Wil je echter veel tv kijken of laptops/telefoons en e.bike accu's kunnen laden, dan komen er serieuzere investeringen in beeld, als dat je manier van kamperen is..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 18662
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: mover en accu

Bericht door PD » wo 30 dec 2020 19:13

Ab schreef:
wo 30 dec 2020 18:58
De doorsnee caravanner heeft de accu nooit nodig voor andere dingen als de mover.
Precies thumbup.gif

De noodzaak van zgn. Autark wordt enorm overgewaardeerd omdat vrijwel alle kampeerders op campings met stroomaansluitingen bivakkeren. Wij hebben het inmiddels op de 3e caravan maar nog nooit gebruikt.

Hooguit handig wanneer op de camping de stroom even wegvalt maar ook dit komt vrijwel nooit meer voor.
Fendt Brillant 650 TF getrokken door een Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6

Gebruikersavatar
Daphne
Moderator
Berichten: 16103
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: mover en accu

Bericht door Daphne » wo 30 dec 2020 19:30

Inderdaad. Telkens wordt hetzelfde verhaaltje afgespeeld dat als de stroom uitvalt je niets meer kunt. Ook zonder accu overleef je het. Wat is er mis met water halen bij een watertappunt en zo even de wc doorspoelen en dat kleine lichtje dat nodig is even een lamp op gas of batterijen aan te steken.
Natuurlijk is het makkelijk om de moveraccu te gebruiken maar die ene keer dat wij stroomuitval hadden was het overdag en stond iedereen buiten aan elkaar te vragen of zij wel stroom hadden. Er was niemand die het in z’n broek deed omdat het toilet niet kon worden doorgespoeld hahaha
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Knaus Südwind Silver Selection 500 FVU 2016 - SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 2021

JanPunne
Berichten: 2251
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: mover en accu

Bericht door JanPunne » wo 30 dec 2020 21:48

PD schreef:
wo 30 dec 2020 19:13
Ab schreef:
wo 30 dec 2020 18:58
De doorsnee caravanner heeft de accu nooit nodig voor andere dingen als de mover.
Precies thumbup.gif

De noodzaak van zgn. Autark wordt enorm overgewaardeerd omdat vrijwel alle kampeerders op campings met stroomaansluitingen bivakkeren. Wij hebben het inmiddels op de 3e caravan maar nog nooit gebruikt.

Hooguit handig wanneer op de camping de stroom even wegvalt maar ook dit komt vrijwel nooit meer voor.
Wij gaan DV komende zomer naar Portugal en de overnachtingscamping in Frankrijk die het meest voor de hand ligt vraagt 4 € voor een nachtje stroom. Dan zijn we heel blij met onze PowerXtreme X30.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 18662
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: mover en accu

Bericht door PD » wo 30 dec 2020 21:55

Reactieopvoorgaandebericht
Die 4 euro bepaalt je vakantiegenot toch niet.... indien wel, blijf thuis awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF getrokken door een Land Rover Discovery-4 HSE 3.0 SDV6

Ab
Moderator
Berichten: 20685
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: mover en accu

Bericht door Ab » do 31 dec 2020 00:25

Wat heb je aan dat nachtje stroom van de accu dat je daar zo blij van bent?
Slaap je 's nachts met het licht aan scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 2302
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: mover en accu

Bericht door meeder » do 31 dec 2020 00:45

Wij kamperen nog wel eens stroomloos als de stroomloze plekken mooier zijn dan de stroomplekken.
In Zweden vaak genoeg gehad dat het "tentenveld" mooier was en dan gaan we daar staan.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 2396
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: mover en accu

Bericht door WillyL » do 31 dec 2020 09:11

Wat de reactie op mijn eerdere reactie betreft, er werd door mij gereageerd op een algemene vraag van de TS, en die had het niet over veel gasverbruik, dat was een andere Ik wilde alleen aangegeven dat koelkast op 12v niet aan te raden is vanuit de accu.


Ik denk dat momenteel meer en meer caravans echt constant stroom nodig hebben, al is het maar om die e-intelligente dingen aan de praat te houden.
Maar inderdaad, thuis heb je ook (meestal) geen backup bij stroompannes en dan werkt de centrale verwarming op gas ook niet meer. Weinig mensen die zich daar zorgen om maken, niettegenstaande dat de impact bij langdurige stroomuitval daar groter kan zijn (bij vorst).

Ik gebruik de moveraccu soms als stroomvoorziening in de caravan, vooral dan naast het huis omdat dan de buitenstroomschakelaar niet steeds aan is. Op camping heb ik het nog maar uiterst zelden moeten gebruiken, bij een late aankomst bv. wanneer het reeds schemerde en ik de kabel nog niet aan het net gehangen had.
Willy L.
Merc.B200-Diesel-Autm@_DethleffsCamper450DB (2010)

JanPunne
Berichten: 2251
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: mover en accu

Bericht door JanPunne » do 31 dec 2020 10:37

PD schreef:
wo 30 dec 2020 21:55
Reactieopvoorgaandebericht
Die 4 euro bepaalt je vakantiegenot toch niet.... indien wel, blijf thuis awhoea.gif
Wij vinden het niet nodig 4 of 5 € voor een nachtje stroom te moeten betalen.
Dat heeft verder niets te maken met wat u opmerkt.
Vakantiegenot moet voor ons ook betaalbaar blijven.
En wat Ab zegt, inderdaad, ‘s nachts hebben we geen lampjes aan dus waarom dan zoveel betalen als we in het bezit zijn van een prima alternatief?
@WillyL, als de accu gebruikt gaat worden voor elektrische stroomvoorziening van de caravan dan ontkom je niet aan het gebruik van gas voor de koelkast, en dat gebruik kan aardig oplopen. Dat was mijn insteek.
Kijk, er zijn hier leden die draaien hun hand niet om voor een paar honderd € duurdere vakantie, nou laten wij daar dan niet bij horen.
Die tanken langs de snelweg voor 0,30 Eurocent per liter meer dan wat wij er voor betalen een stukje van de snelweg af.
Maar dat is hun keuze, zij voelen zich daar goed bij, wij maken de onze en voelen ons daar ook goed bij.
Dus die schampere reacties mogen wat mij betreft achterwege gelaten worden.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Plaats reactie

Terug naar “Movers”