Truma SER Storing

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Truma SER Storing

Bericht door Kooiton » wo 2 aug 2017 23:40

Had onlangs op de camping een storing waarbij het contact van de afstandsbediening en de mover (Truma SER met als veiligheid de stekker op de triangel/dissel) weg was gevallen. Precies op het moment dat de rollen op de wielen zaten. Dus toen maar, volgens boekje, de rollen handmatig van de wielen gedraaid. Thuisgekomen bleek het contact weer hersteld. Helaas maakte een van de rollen (rechts) een raar ratelend geluid en wilde hij niet meer echt aansluiten op het wiel, waardoor hij maar door bleef ratelen. De telefonische info die ik kreeg (mover specialist) was, dat het opzet motortjes voorzien was van een kunststof tandwieltjes, en dat als je die handmatig terug draaide ze stuk gingen (stond helaas niet in de gebruiksaanwijzing) . Diverse professionele bedrijven in de buurt gebeld, helaas de motortjes niet voorradig en een groot leveringsprobleem met Truma Duitsland (aldus Gimeg). Fijn, daar zit je dan. Op Marktplaat gezocht (misschien ergens tweedehands) kwam ik een mover onderdelen site tegen. Daar was het antwoord, “meneer hoeveel wilt u er hebben”. Ook wisten ze te vertellen dat het om een type Truma SER ging uit 2010 en dat er toentertijd, de door hen geleverde movers vaak nog onder garantie de tandwieltjes vervangen konden worden voor stalen tandwieltjes. Helaas heeft de vorige (eerste) eigenaar klaarblijkelijk zijn mover ergens anders gekocht en is dit niet gebeurd. Binnen drie dagen kon ik bij hen terecht ter vervanging van het rechter motortje. Caravan daar gebracht en de volgende dag was hij klaar. Alleen werd ik tussentijds thuis gebeld met de mededeling dat er weer een storing was tussen het contact van de afstandsbediening en de mover. Ze hadden alles doorgemeten en Qua mover was alles oké. Ze hadden een by-pas gemaakt op de caravan toch in beweging te krijgen. Ik naar Veenendaal om de caravan op te halen en daar bevestig ik de veiligheidsstekker van de mover, probeer de afstandsbediening toch even, en ja hoor, prima contact. Dus met behulp van de mover de caravan naar buiten gereden tot vlak bij de auto. Eerst maar even betalen dacht ik, en liet de caravan even voor wat het was. Na betaald (net geen €400,=) te hebben zette ik de afstandsbediening weer aan, maar helaas, geen contact. Natuurlijk stond ik weer daar met de rollen op de wielen. Het simpelste zou zijn om direct weer de by-pas aan te leggen en dan zou alles werken, maar zo hoort het niet en is het ook zeker niet veilig. Dus Sander (monteur) weer even in en onder de caravan gedoken om alles nog eens even te checken, verloop Multicom-west/Jager stekken nagekeken, accu doorgemeten, etc. etc. Het enige wat het uiteindelijk zou kunnen zijn is de vaste stekker of de bedrading van de caravan, helaas, dat is meer de specialiteit van de caravan monteur. Nu heb ik in mijn leven vaker aanhanger stekkers gemonteerd (13 polig is geen simpel klusje trouwens) en heb ik met de monteur afgesproken dat ik daar eventueel met tussenkomst van een “caravanboer” zelf wel uit kom. Inmiddels had ik, door te kijken wat de monteur allemaal deed, toch weer e.e.a. geleerd. Thuisgekomen heb ik direct de stekker van de caravan los gedraaid en kwam ik er achter dat er tijdens de vakantie (twee hoosbuien gehad) een druppeltje water in de stekker was gekomen en er zat een flinterdun laagje verse roest op twee contactpuntjes. Nadat ik dat had schoon gemaakt werkte alles weer prima. Meerder malen stekker uit het contact en weer terug, alles bleef werken. Wat een druppeltje vocht al niet kan veroorzaken.
Min puntje van Truma, als je de gebruiksaanwijzing leest, is het geen enkel probleem om het motortje handmatig terug te draaien. Nu maar hopen dat ook het linker motortje het vol blijft houden, die ie ook één keertje handmatig terug gedraaid.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Truma SER Storing

Bericht door JanPunne » do 3 aug 2017 08:18

Heel vervelend zoiets.
Wij, ik dus.. spuit af en toe een beetje WD40 over de contacten en op de camping zit altijd de hoes over de dissel.
Ik weet niet of het helpt maar roestvorming hebben we sinds 2014 (aankoop caravan met dezelfde mover) nog nooit gehad, en we hebben in die jaren heel wat plensbuien gehad.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Truma SER Storing

Bericht door apejoekie » do 3 aug 2017 08:45

Ik spray bij stallen en uit de stalling halen de stekker altijd in met een busje vochtverdrijver voor elektrische installaties. Bij automaterialen zaken te verkrijgen. Verdrijft vocht, beschermt en smeert. Tevens niet schadelijk voor rubbers.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Truma SER Storing

Bericht door TwanFendt » do 3 aug 2017 09:51

Ook wij al enkele keren de rollen handmatig van de wielen af gedraaid i.v.m. Defecte accu, echter geen problemen mee gekregen.
Op de camping altijd de hoes om de dissel, zoals het hoort v.l.g.s. mij om stekker en veiligheids contactdoos droog te houden en om verkleuring van Alko koppeling en handrem tegen te gaan. thumbup.gif
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma SER Storing

Bericht door iemand » do 3 aug 2017 09:59

heb je nu een nieuwe opzetmotor erop ?

je probleem lijkt nl wel heel veel op wat ik hier beschreven heb...
viewtopic.php?f=63&t=30655&p=508149&hil ... or#p507360

ook toen was de oplossing een ritje naar Veenendaal en een prima service thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Mees

Re: Truma SER Storing

Bericht door Mees » do 3 aug 2017 13:58

Nieuwsgierig geworden naar de werking van de 'by-pass', de Truma SE-R handleiding gedownload.
Die veiligheidschakeling in die op de dissel gemonteerde 13 polige contra.....
Er wordt daar niet uitgelegd van welke poolnummers van de Jaeger gebruikt wordt gemaakt.
Even dacht ik: het insteken van een (lege) Jaeger is al voldoende om de schakelaar te activeren.
Maar toen las ik op bladzijde 67:
Schermafbeelding 2017-08-03 om 13.44.02.png
Schermafbeelding 2017-08-03 om 13.44.02.png (37.76 KiB) 3926 keer bekeken
Ik ben benieuwd welke polen jij behandeld/schoongemaakt hebt.
3 massa en 6 remlichten?
Kan iemand mij uitleggen van welke polen die contra veiligheidschakeling gebruikt maakt?
...die 3 en 6?

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma SER Storing

Bericht door iemand » do 3 aug 2017 15:26

Zie blz 12 van de handleiding zoals ik die heb ,,,,
Stekker aansluitschema.PNG
Stekker aansluitschema.PNG (47.72 KiB) 3905 keer bekeken

Citaat uit 2012 ... van Jaap ..... door pd0bao40 » zo 19 aug 2012 01:57 dat ik op mn PC heb bewaard...

Nog wat toelichting op de zeer goede gebruiksaanwijzing van TRUMA : Op bldz 50 onderaan wordt gewaarschuwd de caravanstekker uit het veiligheidsstopcontact te halen, omdat anders de mover-batterij leegloopt. De ruststroom die daar loopt is 200mA (of zoals ik hierboven al schreef 4,8 Ah per dag) Met de caravanstekker er uit is ruststroom < 1 mA, te verwaarlozen dus. Ik neem mijn pet af voor de Truma constructeur die, door de stroom door de remlichten als referentiepunt te nemen, in ieder geval weet dat de caravanstekker niet meer in de auto zit. Bovendien ontgaat hij zo handige harry,s die bv wel even een loze stekker in dat veiligheidsstopcontact willen plaatsen.Nee die 200 mA moet door de remlichten lopen. Alle remlichten kapot betekent niet moveren. Op blz 61 wordt nog vermeld dat bij 2 conventionele remlichten (bol-of buislamp) en 1 derde remlicht in LED-techniek, het geheel geldt als "conventioneel" waarbij van moveraccu plus een stroom loopt over pin 6 door remlichten via pin 3 naar min. Zijn alle remlichten in LED-techniek dan mogen de min op 3 van stekker en de min op 11 aan caravanzijde geen verbinding met elkaar maken. Die minnen allemaal aan massa leggen moet dus niet, mover weigeren is het gevolg . Er is niet voor niets in stekker voorzien in 3 massaverbindingen, tw 3, 11 en 13.
Houd ze apart. Gr.Jaap
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Mees

Re: Truma SER Storing

Bericht door Mees » do 3 aug 2017 15:43

Dank thumbup.gif
De originele gebruiksaanwijzing ligt in de caravan.
In de download zie ik een lege Jaeger.....
Schermafbeelding 2017-08-03 om 15.40.55.png

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Truma SER Storing

Bericht door iemand » do 3 aug 2017 18:28

ik denk dat ze nu een doos met schakelaar gebruiken, bij de moderne systemen.
Dit omdat moderne caravans led-verlichting hebben en dan loopt er te weinig stroom, om deze detectie-truuk te laten werken scratch.gif

Wel iets om aan te denken als je led- lampen monteert, resp. je mover over zet op een nieuwe caravan.
Maar ook dat is dan dmv een weerstandje zo te verhelpen
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Re: Truma SER Storing

Bericht door Kooiton » do 3 aug 2017 22:13

Hallo "iemand" volgens mij had ik idd het zelfde probleem.
En ja, ik heb een nieuw opzetmotortje op rechts.
Nog bedankt voor de verwijzing, heb e.e.a. geknipt en geplakt voor als links aan de beurt is.

Hallo Mees, ik heb niet naar de nummers gekeken, het ie dus waarschijnlijk precies zo dat er op 3 en 6 ietsje roest zat.
En die by-pass was eigenlijk een simpel kabeltje die twee contacten in de aansturingskast verbond. Eigenlijk gewoon een directe verbinding maakte waar normaal de (veiligheids) stekkerverbinding voor nodig was.
Ik zit er trouwens aan te denken om gewoon zo'n (Hella)veiligheidssleutel in de disselkast te plaatsen.
Dit lijkt mij veel minder storingsgevoelig. De lengte van het 2 aderige kabeltje blijft het zelfde. En heb ik ook geen last van de hele remlichten verhaal, wat ik ook in de gebruiksaanwijzing las.
Bij thuiskomst zet ik de caravan voor aan de straat en rijdt hem dan verder met de mover langs het huis naar achteren.
De oprit is net breed genoeg voor de caravan, ik kan dus niet in de caravan tijdens deze 20 meter lange rit.
Mocht er iets gebeuren, wil ik wel direct alles uit kunnen zetten,heb zo hier en daar gelezen dat het wel eens gebeurt dat de mover op hol slaat of dat soort gekke dingen. Tijdens het manoeuvreren loop ik altijd twee meter voor de caravan uit, zo kan ik altijd bij de stekker of, als ik zo'n sleutel plaats, kan ik in de disselkast.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Petergbos
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 30 mei 2021 20:20

Re: Truma SER Storing

Bericht door Petergbos » di 1 jun 2021 13:56

Kooiton schreef:
wo 2 aug 2017 23:40
Had onlangs op de camping een storing waarbij het contact van de afstandsbediening en de mover (Truma SER met als veiligheid de stekker op de triangel/dissel) weg was gevallen. Precies op het moment dat de rollen op de wielen zaten. Dus toen maar, volgens boekje, de rollen handmatig van de wielen gedraaid. Thuisgekomen bleek het contact weer hersteld. Helaas maakte een van de rollen (rechts) een raar ratelend geluid en wilde hij niet meer echt aansluiten op het wiel, waardoor hij maar door bleef ratelen. De telefonische info die ik kreeg (mover specialist) was, dat het opzet motortjes voorzien was van een kunststof tandwieltjes, en dat als je die handmatig terug draaide ze stuk gingen (stond helaas niet in de gebruiksaanwijzing) . Diverse professionele bedrijven in de buurt gebeld, helaas de motortjes niet voorradig en een groot leveringsprobleem met Truma Duitsland (aldus Gimeg). Fijn, daar zit je dan. Op Marktplaat gezocht (misschien ergens tweedehands) kwam ik een mover onderdelen site tegen. Daar was het antwoord, “meneer hoeveel wilt u er hebben”. Ook wisten ze te vertellen dat het om een type Truma SER ging uit 2010 en dat er toentertijd, de door hen geleverde movers vaak nog onder garantie de tandwieltjes vervangen konden worden voor stalen tandwieltjes. Helaas heeft de vorige (eerste) eigenaar klaarblijkelijk zijn mover ergens anders gekocht en is dit niet gebeurd. Binnen drie dagen kon ik bij hen terecht ter vervanging van het rechter motortje. Caravan daar gebracht en de volgende dag was hij klaar. Alleen werd ik tussentijds thuis gebeld met de mededeling dat er weer een storing was tussen het contact van de afstandsbediening en de mover. Ze hadden alles doorgemeten en Qua mover was alles oké. Ze hadden een by-pas gemaakt op de caravan toch in beweging te krijgen. Ik naar Veenendaal om de caravan op te halen en daar bevestig ik de veiligheidsstekker van de mover, probeer de afstandsbediening toch even, en ja hoor, prima contact. Dus met behulp van de mover de caravan naar buiten gereden tot vlak bij de auto. Eerst maar even betalen dacht ik, en liet de caravan even voor wat het was. Na betaald (net geen €400,=) te hebben zette ik de afstandsbediening weer aan, maar helaas, geen contact. Natuurlijk stond ik weer daar met de rollen op de wielen. Het simpelste zou zijn om direct weer de by-pas aan te leggen en dan zou alles werken, maar zo hoort het niet en is het ook zeker niet veilig. Dus Sander (monteur) weer even in en onder de caravan gedoken om alles nog eens even te checken, verloop Multicom-west/Jager stekken nagekeken, accu doorgemeten, etc. etc. Het enige wat het uiteindelijk zou kunnen zijn is de vaste stekker of de bedrading van de caravan, helaas, dat is meer de specialiteit van de caravan monteur. Nu heb ik in mijn leven vaker aanhanger stekkers gemonteerd (13 polig is geen simpel klusje trouwens) en heb ik met de monteur afgesproken dat ik daar eventueel met tussenkomst van een “caravanboer” zelf wel uit kom. Inmiddels had ik, door te kijken wat de monteur allemaal deed, toch weer e.e.a. geleerd. Thuisgekomen heb ik direct de stekker van de caravan los gedraaid en kwam ik er achter dat er tijdens de vakantie (twee hoosbuien gehad) een druppeltje water in de stekker was gekomen en er zat een flinterdun laagje verse roest op twee contactpuntjes. Nadat ik dat had schoon gemaakt werkte alles weer prima. Meerder malen stekker uit het contact en weer terug, alles bleef werken. Wat een druppeltje vocht al niet kan veroorzaken.
Min puntje van Truma, als je de gebruiksaanwijzing leest, is het geen enkel probleem om het motortje handmatig terug te draaien. Nu maar hopen dat ook het linker motortje het vol blijft houden, die ie ook één keertje handmatig terug gedraaid.
Hallo bij welke onderdelen site was dat? Ik heb hetzelfde probleem vrgr peter

Petergbos
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 30 mei 2021 20:20

Re: Truma SER Storing

Bericht door Petergbos » di 1 jun 2021 13:57

Ik bedoel de tandwielen voor de truma ser volautomatisch, waar heb je die kunnen bestellen, en is dat makkelijk zelf te doen of moet jedan naar een reperateur?
Vrgr peter

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma SER Storing

Bericht door Chris » di 1 jun 2021 14:17

[re.gif]
Sorry Peter

Je reageert op een 4 jaar oud topic.
Of er nog veel courante info is....mmmm scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Re: Truma SER Storing

Bericht door Kooiton » zo 8 aug 2021 02:17

Sorry, lees bij toeval dit topic weer eens.
Volgens mij was het " caravanmovershop". Ik heb het laten repareren in een filiaal in Veenendaal, maar die is er volgens mij niet meer. Wel in Almere of Lelystad dacht ik.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Movers”