Lithium ion accu
Lithium ion accu
Ik heb net een Liao powerxtreme x30 aangeschaft en ik heb een vraag over het opladen daarvan.
Wellicht is er kennis over het laden van deze accu aanwezig.
Deze accu is voorzien van een ingebouwde interne lader welke je moet gebruiken.
De vorige accu was voorzien van een lader welke automatisch werd ingeschakeld zodra er 220v werd aangeloten.
Deze lader zal ik nu moeten demonteren.
Echter de accu staat op een lastig te bereiken plaats onder het vaste bed waardoor het aansluiten van het netsnoer aan de accu een halsbrekende toer wordt.
Nu mijn vraag. Omdat de accu lastig is te bereiken, vraag ik me af of ik het netsnoer gewoon 3 weken in het stopcontact mag laten zitten.
In de handleiding staat daar niets over beschreven behalve over het advies om de accu weer op te laden nadat de mover is gebruikt.
Deze 30amp Lithium ion accu wordt, net als mijn vorige AGM accu ook als boordaccu gebruikt maar alleen voor een paar lampjes en de waterpomp etc. Dus licht huishoudelijk gebruik voor korte duur.
Verder staan wij altijd aan de stroompaal.
Ik zal er al aan te denken om een schakelaar te monteren op een beter bereikbare plek waarmee ik de lader aan en uit kan zetten zonder acrobaat te hoeven spelen om bij de accu te komen.
Voordat ik dat ga doen, zou ik graag horen wat wijsheid is. Wellicht kan ik de stekker van de interne lader wel gewoon in het stopcontact laten zitten.
Bij voorbaat dank voor de info.
Roland
Wellicht is er kennis over het laden van deze accu aanwezig.
Deze accu is voorzien van een ingebouwde interne lader welke je moet gebruiken.
De vorige accu was voorzien van een lader welke automatisch werd ingeschakeld zodra er 220v werd aangeloten.
Deze lader zal ik nu moeten demonteren.
Echter de accu staat op een lastig te bereiken plaats onder het vaste bed waardoor het aansluiten van het netsnoer aan de accu een halsbrekende toer wordt.
Nu mijn vraag. Omdat de accu lastig is te bereiken, vraag ik me af of ik het netsnoer gewoon 3 weken in het stopcontact mag laten zitten.
In de handleiding staat daar niets over beschreven behalve over het advies om de accu weer op te laden nadat de mover is gebruikt.
Deze 30amp Lithium ion accu wordt, net als mijn vorige AGM accu ook als boordaccu gebruikt maar alleen voor een paar lampjes en de waterpomp etc. Dus licht huishoudelijk gebruik voor korte duur.
Verder staan wij altijd aan de stroompaal.
Ik zal er al aan te denken om een schakelaar te monteren op een beter bereikbare plek waarmee ik de lader aan en uit kan zetten zonder acrobaat te hoeven spelen om bij de accu te komen.
Voordat ik dat ga doen, zou ik graag horen wat wijsheid is. Wellicht kan ik de stekker van de interne lader wel gewoon in het stopcontact laten zitten.
Bij voorbaat dank voor de info.
Roland
Laatst gewijzigd door Rolandm op wo 10 mei 2017 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lithium ion accu
Zit een slimme lader in, icm diverse beveiligingen tegen diepladen, dus afkoppelen van 230volt is m.i. niet noodzakelijk.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Lithium ion accu
In het algemeen wordt afgeraden om de accu continue aan de voeding te houden.
Ik heb overigens hetzelfde probleem, dat de accu lastig bereikbaar is, en heb daarom een schakelaar - met lampje - gemonteerd die de voeding naar de lader schakelt. ik zet deze een dag voor vertrek aan.
Ik heb overigens hetzelfde probleem, dat de accu lastig bereikbaar is, en heb daarom een schakelaar - met lampje - gemonteerd die de voeding naar de lader schakelt. ik zet deze een dag voor vertrek aan.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Lithium ion accu
Mijn accu staat in een accu bak met eigen serviceluik. In de kast zit een schakelaar voor de lader. Het is beter om de accu niet constant te laden. Maar dat is al eerder gezegd. Maar haar die lader niet automatisch op druppelstand?
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Lithium ion accu
Ik zou de leverancier vragen.
Een accu die dermate veel geld kost zou ik exact van willen weten HOE en OF ik hem zo kan laden als jij nu uitlegt.
De accu heeft echt en zeker een intelligente lader aan boord, dat moet gewoon met dit soort cellen.
Maar...je wilt het 100% zeker weten, ook al om geen garantie te verspelen ...
Chris
Een accu die dermate veel geld kost zou ik exact van willen weten HOE en OF ik hem zo kan laden als jij nu uitlegt.
De accu heeft echt en zeker een intelligente lader aan boord, dat moet gewoon met dit soort cellen.
Maar...je wilt het 100% zeker weten, ook al om geen garantie te verspelen ...
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Lithium ion accu
Een Li-ion accu blijft het langst in leven als deze niet permanent volgeladen is. Dat is de reden dat Li-ion accu's bij verkoop ongeveer voor 40..50% zijn volgeladen. Daarnaast is het zo dat een Li-ion accu een heel geringe zelfontlading heeft. Dus zie het recept voor optimaal gebruik voor je:
- Op vakantie gebruik je het ding gewoon, en staat de accu onder lading.
- Als je terugkomt van vakantie dan haal je de accu van de lader af, je movert de caravan richting auto - thuis aangekomen mover je het geval op de oprit, en je movert de caravan van de oprit naar de auto als je naar de stalling rijdt.
De accu is dan niet helemaal volgeladen - en verkeert qua lading in een ideale conditie. De volgende keer haal je de sleurhut gewoon op. Zo simpel is het met een Li-ion accu. Geen gezeul of gesleutel.
- Op vakantie gebruik je het ding gewoon, en staat de accu onder lading.
- Als je terugkomt van vakantie dan haal je de accu van de lader af, je movert de caravan richting auto - thuis aangekomen mover je het geval op de oprit, en je movert de caravan van de oprit naar de auto als je naar de stalling rijdt.
De accu is dan niet helemaal volgeladen - en verkeert qua lading in een ideale conditie. De volgende keer haal je de sleurhut gewoon op. Zo simpel is het met een Li-ion accu. Geen gezeul of gesleutel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Lithium ion accu
RE.gif
Doe hetzelfde met mijn PowerXtreme X30. Niet met de kennis dat de conditie het beste blijft als deze niet 100% geladen is overigens maar meer omdat het uit de afgelopen jaar dat we deze accu gebruiken het gewoon niet noodzakelijk is geweest om deze altijd helemaal opgeladen te hebben. Had op de indicatoren altijd genoeg lading over om de handelingen te verrichten die noodzakelijk waren naar inschatting van de opgegeven capaciteit.
Doe hetzelfde met mijn PowerXtreme X30. Niet met de kennis dat de conditie het beste blijft als deze niet 100% geladen is overigens maar meer omdat het uit de afgelopen jaar dat we deze accu gebruiken het gewoon niet noodzakelijk is geweest om deze altijd helemaal opgeladen te hebben. Had op de indicatoren altijd genoeg lading over om de handelingen te verrichten die noodzakelijk waren naar inschatting van de opgegeven capaciteit.
De accu staat bij mij op zich goed binnen handbereik, maar toch heb ik er een schakelaar tussengezet om het opladen te stoppen wanneer de accu aangeeft dat deze volledig is opgeladen. Simpel tuimelschakelaartje https://www.conrad.nl/nl/marquardt-1835 ... 03084.html met indicator zoals die van de koelkast. Een schakelaar even omzetten is gewoon gemakkelijker.Ik zal er al aan te denken om een schakelaar te monteren op een beter bereikbare plek waarmee ik de lader aan en uit kan zetten zonder acrobaat te hoeven spelen om bij de accu te komen.
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Lithium ion accu
Slim idee. Je voorkomt bovendien lekstromen over de lader.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Lithium ion accu
Je mag maar hoeft bij deze accu de ingebouwde lader niet te gebruiken. Wanneer aangesloten op het boord systeem met ingebouwde lader is de ingbouwde lader overbodig. Alleen moet de stroom begrenst zijn op 60 Amp! Dat geven de meeste laders echter niet (mijn Schaudt geeft 28 Amp). Ik heb geen Power Xtreme maar een ander mertk LiFePO4 batterij en doordat die aangesloten zit op het boord systeem staat ie constant aan de inteligente lader en dat gaat al 2 jaar prima!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Lithium ion accu
Ik heb zo'n geval van enduro, die heeft een aparte aansluiting voor de lader - wellicht staat het batterij management systeem op een of andere manier daarmee verbonden - zodat cel-voor-cel niet overladen wordt. Die stekker haal ik dus los. Gaat al drie jaa...ehm...drie-en-een-half jaar goed.
Thuis heb ik een gewone lood-zwavelzuur accu waar calcium in de loodplaten is opgenomen - hier eveneens een lage zelfontlading, al is het beduidend meer dan een Li-ion accu. Hier laat ik de Ctek lader permanent vastzitten, die heeft uitgeschakeld een hoge weerstand, zodat er maar iets van 1 mA weglekt. Een per kwartaal steek ik de stekker in het stopcontact en is de boel weer volgeladen.
Thuis heb ik een gewone lood-zwavelzuur accu waar calcium in de loodplaten is opgenomen - hier eveneens een lage zelfontlading, al is het beduidend meer dan een Li-ion accu. Hier laat ik de Ctek lader permanent vastzitten, die heeft uitgeschakeld een hoge weerstand, zodat er maar iets van 1 mA weglekt. Een per kwartaal steek ik de stekker in het stopcontact en is de boel weer volgeladen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Lithium ion accu
En hoe is het om zo een accu als boort accu te gebruiken .?
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Lithium ion accu
Geen idee.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Lithium ion accu
Mag ik even inhaken?
Ik zit met de zelfde vragen.
Onze caravan ( Bj. Febr. 2016) was geleverd inclusief mover Go2 en Reich Mobility Power Pack
In de instructie staat:
Laad het MPP na elke rit op
Laad het MPP ten minste elke 12 maanden op
Laad het MPP op voordat de caravan in de winter staling geplaatst wordt
In de disselbak zit een drukknop om het MPP in te schakelen om de mover te kunnen gebruiken.
Zonder actie schakelt hij over 2 minuten automatisch weer uit.
Tijdens vakantie is de caravan (en dus ook de lader voor het MPP) constant aangesloten op stroom.
Als we terug komen staat de caravan meestal nog zo’n 3 dagen op onze oprit en ook aangesloten op stroom.
Dus voor hij in de stalling gaat is de mover heel even gebruikt om aan te koppelen (hooguit 2 minuten).
Ik vraag me af of dit de juiste werkwijze is voor optimale levensduur van de MPP?
Tot nu toe verloopt alles na tevredenheid.
Ik zit met de zelfde vragen.
Onze caravan ( Bj. Febr. 2016) was geleverd inclusief mover Go2 en Reich Mobility Power Pack
In de instructie staat:
Laad het MPP na elke rit op
Laad het MPP ten minste elke 12 maanden op
Laad het MPP op voordat de caravan in de winter staling geplaatst wordt
In de disselbak zit een drukknop om het MPP in te schakelen om de mover te kunnen gebruiken.
Zonder actie schakelt hij over 2 minuten automatisch weer uit.
Tijdens vakantie is de caravan (en dus ook de lader voor het MPP) constant aangesloten op stroom.
Als we terug komen staat de caravan meestal nog zo’n 3 dagen op onze oprit en ook aangesloten op stroom.
Dus voor hij in de stalling gaat is de mover heel even gebruikt om aan te koppelen (hooguit 2 minuten).
Ik vraag me af of dit de juiste werkwijze is voor optimale levensduur van de MPP?
Tot nu toe verloopt alles na tevredenheid.
Dethleffs Camper 470 / Mitsubishi Eclipse Cross
Re: Lithium ion accu
RE.gif
U doet het prima.
De 2 belangrijkste zaken die de levensduur van een lithium accu verkorten zijn langdurig hoge lithium cel temperaturen en hem continue compleet leegtrekken.
Het is essentieel te voorkomen dat een lithium accu te diep ontladen wordt. Je mag hem best even leeg trekken maar laad hem dan wel weer snel op. Hij hoeft ook absoluut niet compleet opgeladen weggezet te worden maar dat is vaak wel verstandig omdat over een lange tijd altijd zelfontlading plaats vind.
Diep ontladen en dan even wegzetten en/of hem "vergeten" is killing..
Dus na elke lange rit opladen..
Voordat de accu voor lange tijd in de stalling gaat ook volladen. De accu gedurende de winter op de lader houden en hem tjokvol houden voegt niets toe en is absoluut niet beter voor de accu. Belangrijk is te weten of de accu deze tijd zonder tussenlading kan overbruggen.
Een MPP kan als je hem vol laad en bij niet al te hoge temperaturen opslaat met gemak een jaar uithouden.
Hij mag ook op de netadapter aangesloten blijven want als de accu vol is stop de interne MPP lader het laden en houdt de accu op de z.g. float spanning. Bij de meeste lithium accu's hier op de markt zit een niet zo intelligent chinees ladertje die de accu in de regel op de maximale spanning houd wat dan weer iets ongunstiger is voor de levensduur.
Lithium accu's ontlaad ik zelden onder de 20% en laad ze het liefst op tot ca 90% en af en toe tot 100% als ik de volle capaciteit nodig heb.
En doe er jaren mee.....
U doet het prima.
De 2 belangrijkste zaken die de levensduur van een lithium accu verkorten zijn langdurig hoge lithium cel temperaturen en hem continue compleet leegtrekken.
Het is essentieel te voorkomen dat een lithium accu te diep ontladen wordt. Je mag hem best even leeg trekken maar laad hem dan wel weer snel op. Hij hoeft ook absoluut niet compleet opgeladen weggezet te worden maar dat is vaak wel verstandig omdat over een lange tijd altijd zelfontlading plaats vind.
Diep ontladen en dan even wegzetten en/of hem "vergeten" is killing..
Dus na elke lange rit opladen..
Voordat de accu voor lange tijd in de stalling gaat ook volladen. De accu gedurende de winter op de lader houden en hem tjokvol houden voegt niets toe en is absoluut niet beter voor de accu. Belangrijk is te weten of de accu deze tijd zonder tussenlading kan overbruggen.
Een MPP kan als je hem vol laad en bij niet al te hoge temperaturen opslaat met gemak een jaar uithouden.
Hij mag ook op de netadapter aangesloten blijven want als de accu vol is stop de interne MPP lader het laden en houdt de accu op de z.g. float spanning. Bij de meeste lithium accu's hier op de markt zit een niet zo intelligent chinees ladertje die de accu in de regel op de maximale spanning houd wat dan weer iets ongunstiger is voor de levensduur.
Lithium accu's ontlaad ik zelden onder de 20% en laad ze het liefst op tot ca 90% en af en toe tot 100% als ik de volle capaciteit nodig heb.
En doe er jaren mee.....
Re: Lithium ion accu
Vol wegzetten is helemaal niet verstandig, Lithium accu's moet je niet voor langere tijd volgeladen hebben. Volgeladen is een cel op 4.2 Volt en 3.8 Volt is eerder een storage spanning. Professionele laders hebben ook een storage laadfunktie en dat is niet voor niets.
- dieseltijger
- Berichten: 10954
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Lithium ion accu
Ik heb de Lithium accu vanaf 2012 in gebruik, en laat het ding gewoon in de koude winterstalling zitten.
Gewoon simpel doen en niet mieren.
Gewoon simpel doen en niet mieren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Lithium ion accu
RE.gif
Ik doe hetzelfde met mijn Reich PPP. Tijdens de rit naar de stalling laad de auto de accu nog wat bij. Ik koppel wel de laadsnoeren van de 220V en de 12V los bij wegzetten caravan. Dan staat de caravan zo'n 7 a 8 maanden ongebruikt. Moveren is bij ophalen geen probleem
Ik doe hetzelfde met mijn Reich PPP. Tijdens de rit naar de stalling laad de auto de accu nog wat bij. Ik koppel wel de laadsnoeren van de 220V en de 12V los bij wegzetten caravan. Dan staat de caravan zo'n 7 a 8 maanden ongebruikt. Moveren is bij ophalen geen probleem
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!
You can't always get, what you want!
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Lithium ion accu
Waarom koppel je iets af? Doe ik nooit....
Deze batterij schakelt na een paar minuten zelf alles uit, er kan dan niets meer "weglekken"
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Deze batterij schakelt na een paar minuten zelf alles uit, er kan dan niets meer "weglekken"
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Lithium ion accu
Heb hier cellen liggen voornamelijk 18650 typen, die liggen al wel een jaar en staan nog steeds op dezelfde spanning. Zolang er niets aan hangt lekt er weinig weg.
Als je 'm aan de moverelectronica laat aangesloten zal er beslist iets weglekken want hoe kun je 'm anders met de afstandsbediening weer inschakelen. Dat betekent gewoon dat die in een soort stand by staat en dat verbruikt nu eenmaal. Gewoon accuklem er af, weet je zeker dat er niets weg lekt.
Mijn eigengemaakt Headway Lipo accu heeft een BMS, die zorgt er voor dat die niet onder de spanning komt. Ben niet zo voor dat teveel en op max. spanning laden.
Het is bekend dat cellen die veelal op de max. spanning staan een kortere levensduur hebben.
Als je 'm aan de moverelectronica laat aangesloten zal er beslist iets weglekken want hoe kun je 'm anders met de afstandsbediening weer inschakelen. Dat betekent gewoon dat die in een soort stand by staat en dat verbruikt nu eenmaal. Gewoon accuklem er af, weet je zeker dat er niets weg lekt.
Mijn eigengemaakt Headway Lipo accu heeft een BMS, die zorgt er voor dat die niet onder de spanning komt. Ben niet zo voor dat teveel en op max. spanning laden.
Het is bekend dat cellen die veelal op de max. spanning staan een kortere levensduur hebben.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Lithium ion accu
Ik neem aan dat je op mij reageerde, nee je kan niets met de afstandsbediening activeren je moet met een drukknop de accu wakker maken.
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Lithium ion accu
RE.gif
Dat klop helemaal Jan. Uit gewoonte haal ik de voedingen eraf, kleine moeite, 2 stekkertjes
Dat klop helemaal Jan. Uit gewoonte haal ik de voedingen eraf, kleine moeite, 2 stekkertjes
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!
You can't always get, what you want!
Re: Lithium ion accu
Dat zou ik ook doen, loskoppelen.
In mijn geval zit er een BMS aan en een losse balancer aan de cellen. De BMS trekt 40 uA en dat is geen probleem. De balancer koppel ik los want die zou wel eens eigenwijs zijn gang kunnen blijven gaan en dat is bij storage minder belangrijk.
In mijn geval zit er een BMS aan en een losse balancer aan de cellen. De BMS trekt 40 uA en dat is geen probleem. De balancer koppel ik los want die zou wel eens eigenwijs zijn gang kunnen blijven gaan en dat is bij storage minder belangrijk.
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
- Locatie: Roosendaal
Re: Lithium ion accu
Wat ik toch allemaal lees, wijkt af van wat ons is uitgelegd.Enduro Lion Accu is in 2008 in gebruik genomen.Is dus al 12 jaar in gebruik.
Accu wordt thuis iedere maand even aan de stroom gelegd en is dan in een klein kwartier weer opgeladen.Als ik met de caravan wegga, is ie dus altijd startklaar.Als er mee gemoverd is hier thuis op de oprit, sluit ik de caravan even aan op de stroom zodat de accu weer bijgeladen wordt.Na het moveren op een camping gaat hij weer even aan de stroom.Dan pas weer voor vertrek van de camping.
En dit gaat dus al 12 jaar prima.
Accu wordt thuis iedere maand even aan de stroom gelegd en is dan in een klein kwartier weer opgeladen.Als ik met de caravan wegga, is ie dus altijd startklaar.Als er mee gemoverd is hier thuis op de oprit, sluit ik de caravan even aan op de stroom zodat de accu weer bijgeladen wordt.Na het moveren op een camping gaat hij weer even aan de stroom.Dan pas weer voor vertrek van de camping.
En dit gaat dus al 12 jaar prima.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje.
Re: Lithium ion accu
RE.gif TS van di draadje heeft een LiFePO4 powerxtreme x30. Deze accu is niet met een Enduro Lion te vergelijken
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
- Locatie: Roosendaal
Re: Lithium ion accu
Dat zou best kunnen,maar de Enduro accu gaat al 12 jaar mee, dus echt slecht is die dan toch niet.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje.