Gelukt: een mover zonder accu !
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Een uitgebreid en duidelijk verhaal, maar ik houd het toch maar bij een Optima want ik ....
- plaats graag mijn caravan nog voordat eventueel de campingbeheerder mijn 230V heeft geregeld.
- sta ook wel eens een nachtje ergens zonder "hoogspanning".
- vind dat getrek aan de kabel van heggenschaar en grasmaaier al zo'n gedoe.
- vind het maar wat gemakkelijk wanneer ik met hulp van de mover in penibele situaties rechtsomkeert kan maken.
- plaats graag mijn caravan nog voordat eventueel de campingbeheerder mijn 230V heeft geregeld.
- sta ook wel eens een nachtje ergens zonder "hoogspanning".
- vind dat getrek aan de kabel van heggenschaar en grasmaaier al zo'n gedoe.
- vind het maar wat gemakkelijk wanneer ik met hulp van de mover in penibele situaties rechtsomkeert kan maken.
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Dit nog overwogen ???
tip 1.
Om een evt piekstroom bij inschakelen op te vangen zou je nog wat extra elektrolytische condensatoren (elco's) kunnen toevoegen.
tip 2.
Kheb al eens een voeding 13 volt 22 Ampere gemaakt door 2 pc voedingen op elkaar te stapelen.
Het 5 volt circuit dmv de potmeter en een extra weerstandje optillen naar 6,5 volt; evt verhogen van de beveiligingszener (van 6 naar 8 volt)
En mogelijk in de "bovenste" voeding de verbinding tussen MIN en Massa verwijderen.
2 maal 6,5 maakt 13 volt bij 22 Ampere ;-)
tip 1.
Om een evt piekstroom bij inschakelen op te vangen zou je nog wat extra elektrolytische condensatoren (elco's) kunnen toevoegen.
tip 2.
Kheb al eens een voeding 13 volt 22 Ampere gemaakt door 2 pc voedingen op elkaar te stapelen.
Het 5 volt circuit dmv de potmeter en een extra weerstandje optillen naar 6,5 volt; evt verhogen van de beveiligingszener (van 6 naar 8 volt)
En mogelijk in de "bovenste" voeding de verbinding tussen MIN en Massa verwijderen.
2 maal 6,5 maakt 13 volt bij 22 Ampere ;-)
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Dan zou ik eerder overwegen om de schakelunit zo aan te passen zodat je per motor een eigen voeding gebruikt..
Caravanloos.
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Ad tip.1
Een elektrolytische condensator veroorzaakt bij het opladen juist een extra piekstroom.
Bovendien mag je een geschakelde voeding niet zwaar capacitief belasten.
Een elektrolytische condensator veroorzaakt bij het opladen juist een extra piekstroom.
Bovendien mag je een geschakelde voeding niet zwaar capacitief belasten.
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Ik hou wel van dit soort creatieve ideeen. Maar is het niet makkelijker om een verlengkabel aan de Jaegerstekker te maken? Gebruik je de stroom van de auto.
Maar ben zelf geen electricien en maak dankbaar gebruik van mijn Reich PP
Maar ben zelf geen electricien en maak dankbaar gebruik van mijn Reich PP
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Dat gaat niet.
De stroom die door de draadjes en de stekker zou lopen is veel te hoog.
De stroom die door de draadjes en de stekker zou lopen is veel te hoog.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Mooie en begrijpelijke reactie van iemand die niet is ingewijd in de elektrotechnische wereld, maar wel heel begrijpelijk.Davendre schreef:Ik hou wel van dit soort creatieve ideeen. Maar is het niet makkelijker om een verlengkabel aan de Jaegerstekker te maken? Gebruik je de stroom van de auto.
Maar ben zelf geen electricien en maak dankbaar gebruik van mijn Reich PP
Spanning (volt) speelt een heel belangrijke rol bij het transporteren van energie door een draad.
Als je energie door een draad gaat transporteren zal zich daarbij onlosmakelijk ook een bepaalde stroomsterkte (ampere) voordoen. Hoe meer energie hoe meer stroomsterkte.
En dan komen er plotseling beperkingen om de hoek kijken.
Hoewel elke stroomdraad een ongelimiteerde spanning kan weerstaan is hij hij wel beperkt in die stroomsterkte.
Hoe dikker de draad hoe meer stroomsterkte er doorheen kan.
Een gegeven waar een niet electonicus wat mee kan is, dat de spanning (volts) vermenigvuldigd met de stroomsterkte (ampere) het vermogen geeft in watt's.
Dus 12 volt x 10 ampere geeft 120 watt aan vermogen. (736 watt komt overeen met 1pk.)
Is de spanning dus laag dan kan er relatief maar weinig energie door een bepaalde draad worden gestuurd. Stuur je toch meer energie (stroom) door die draad dan zal die warm gaan worden en kan uiteindelijk zo warm worden dat hij gaat gloeien en uiteindelijk smelten.
Als we dan even een draad nemen met de dikte van een potloodpunt dan kan die ongeveer 25 ampere aan stroomsterkte verdragen, ongeacht de spanning.
Bij 12v kan die draad dus 12x25= 300watt (0.4pk) aan energie vervoeren.
Bij 230v kan diezelfde draad 230x25=5750watt (7.8pk)transporteren.
En dan wordt ook voor de leek duidelijk waarom we een hoogspanningsnet door ons land hebben lopen.
Daar heersen in grote delen van ons land spanningen van 380.000v.
Stel dat je die spanning door een draad ter dikte van een potloodpunt zou sturen dan kun je daar 380000x25=9500000watt oftewel 12910pk!! sturen.
Die 12v. uit je je auto legt je dus heel veel beperkingen op.
Hoge spanningen vereisen echter wel een dienovereenkomstige isolatie want hoe hoger de spanning hoe verder die vonk kan overslaan.
Daarom worden hoogspanningsdraden bij voorkeur ver buiten(boven) ons bereik ongeïsoleerd toegepast.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
In Japan zijn ze al een tijdje aan het experimenteren met draadloze stroom, als we dat nog mee mogen maken.....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Jan, dan kan je de stroom van thuis gebruiken.
- Bijlagen
-
- 521f1569-324a-46e0-83fa-cadec271e48a.jpg (11.68 KiB) 6227 keer bekeken
Ford C-Max 1.6 Ecoboost 150 Pk 240Nm met Swift Toscane 490/2
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Dat gebruik ik jaren.
De stroom op sommige campings is veel te duur.
Ik stuur de stroom van thuis met wifi van thuis naar de wifi van de camping.
Probleem is, dat het steeds niet aankomt.
Als goed alternatief neem ik nu maar een grote doos met voltjes mee.
De stroom op sommige campings is veel te duur.
Ik stuur de stroom van thuis met wifi van thuis naar de wifi van de camping.
Probleem is, dat het steeds niet aankomt.
Als goed alternatief neem ik nu maar een grote doos met voltjes mee.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
RE.gif
Désirée heeft altijd een zak watjes bij zich, werkt ook (niet)
Désirée heeft altijd een zak watjes bij zich, werkt ook (niet)
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Als je volgende keer nu eens de watjes om en om in de zak legt, zou dat niet helpen? Plus tegen min en min tegen plus.PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Désirée heeft altijd een zak watjes bij zich, werkt ook (niet)
Groeten van Jan
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
RE.gif
Ik geef het door Jan
Ik geef het door Jan
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18948
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Dit onderwerp staat niet in de babbelbox. Graag weer on topic graag.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Ik vraag me af of TS zijn zeer creatieve oplossing al in de praktijk ( lees campinggrond/heuveltjes) gebruikt heeft.
Peter...... laat eens iets horen van gebruikerservaringen...
Peter...... laat eens iets horen van gebruikerservaringen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Nog even een opmerking..
Vlgs TS trekt zijn PWRmover max 70 A.
Dat zou best kunnen.
Ik vind het echter wel weinig.
Een Simpark schakelt pas af bij 225 A.
Vlgs TS trekt zijn PWRmover max 70 A.
Dat zou best kunnen.
Ik vind het echter wel weinig.
Een Simpark schakelt pas af bij 225 A.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Zo denk ik er ook over, tegen de tijd dat men met de sleutel aankomt om de stroomkast te openen sta ik al op mijn plek.janoniem schreef:Een uitgebreid en duidelijk verhaal, maar ik houd het toch maar bij een Optima want ik ....
- plaats graag mijn caravan nog voordat eventueel de campingbeheerder mijn 230V heeft geregeld.
Ook het door Micky aangehaalde gehannes met de stroomkabel lijkt me eerder een last dan een zegen.
En uit het feit dat dit systeem nergens te koop is zou je kunnen opmaken dat de bekende moverfabrikanten er net zo over denken.
Je hebt immers niet altijd de beschikking over stroom.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
In 95% van de gevallen zal die oplossing wel werken, maar in de andere 5%?
Dan zal het echt hinderen en een blok aan je been zijn. Een powerpack is dan misschien een oplossing, maar die weegt ook...
Gevallen waar het moeilijk zal gaan:
Dan zal het echt hinderen en een blok aan je been zijn. Een powerpack is dan misschien een oplossing, maar die weegt ook...
Gevallen waar het moeilijk zal gaan:
- erg bergop (bv op de camping nabij Langres, de bovenste plaatsen zijn na een korte (30 cm) maar heel hevige helling, die neem ik heel schuin met een kreunende mover en telkens met maar 1 wiel in beweging, kwestie van al het vermogen te hebben of met de auto, maar daar is de ontkoppeling niet blij mee.
- in ... (Ben de plaats in Normandie even vergeten) moet je op sommige stukjes heel ver (+50 m) moveren of een held zijn in het achteruitrijden met de combinatie. Voorwaarts gaat er ook, maar dan is het moeiljik draaien met auto). De stukjes zijn wel mooi prive...
- heb je steeds 230v dan ook +4a? Ik ken campings met beperking tot 4a.
- er zijn tegenwoordig ook lichtgewicht batterijen (wel nog prijzige Lion-dingen, maar die moeten hun dienst nog bewijzen na 5 jaar)
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Niet met mijn mover.
Dan zou ik een dusdanig zware omvormer nodig hebben dat het gewichtsverschil te verwaarlozen zou zijn.
Nog afgezien van de andere nadelen.
Ik vind een accu meer voordelen bieden.
Ook overnachtingen zonder stroompaal blijven dan wat comfortabeler.
Dan zou ik een dusdanig zware omvormer nodig hebben dat het gewichtsverschil te verwaarlozen zou zijn.
Nog afgezien van de andere nadelen.
Ik vind een accu meer voordelen bieden.
Ook overnachtingen zonder stroompaal blijven dan wat comfortabeler.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Net als ik Ab.
Ik heb ook een Powrmover, weet dat de zaak met 125A is gezekerd.
Dus... zo hoog zal de max. belasting niet komen, maar om nou maar 70A beschikbaar te hebben.... mmm
En net als al meerdere keren gemeld... steile helling???
Overnachten zonder 230 Volt en alles op de Optima accu... gaat uitstekend...
Toch ben ik benieuwd wat Peter, de TS starter als gebruikservaring nu heeft....
Ik heb ook een Powrmover, weet dat de zaak met 125A is gezekerd.
Dus... zo hoog zal de max. belasting niet komen, maar om nou maar 70A beschikbaar te hebben.... mmm
En net als al meerdere keren gemeld... steile helling???
Overnachten zonder 230 Volt en alles op de Optima accu... gaat uitstekend...
Toch ben ik benieuwd wat Peter, de TS starter als gebruikservaring nu heeft....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Ach, niet voor alles is een beter haalbare oplossing
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Peter, ik ben benieuwd of je mooie oplossing nog steeds naar tevredenheid loopt ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Gelukt: een mover zonder accu !
Peter was 8 april 2016 voor het laatst actief op dit forum..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.