Problemen met Kronings Mover
Re: Problemen met Kronings Mover
Vrijdag ga ik met de caravan naar het bedrijf toe dat de mover heeft geplaatst. Wordt vervolgd...
Caravanloos.
Re: Problemen met Kronings Mover
Om on topic te blijven, ik denk dat er iets toch niet goed is gemonteerd. Te dunne kabels, ongelijke lengte van de kabels, of de mover zelf is niet goed. Dat kan. Dus altijd reclameren. De volautomaat moet een caravan van dat gewicht probleemloos kunnen moveren. Ook over een hobbelige ondergrond. Die van mij krijg ik zelfs zonder problemen tegen de stoeprand omhoog en door geultjes heen. Het is niet de snelste mover, maar wel sterk voor een acceptabele prijs.
Overigens krijg je nu ook op Kronings produkten nu 6 jaar garantie.
Overigens krijg je nu ook op Kronings produkten nu 6 jaar garantie.
Re: Problemen met Kronings Mover
Vanochtend terug gegaan met de mover. De monteur heeft de Kronings Mover, zowel de schakelunit alsook de afstandbediening, voorzien van nieuwe software. Ook heeft men de mover qua afstand t.o.v. de band opnieuw afgesteld.
Dit alles was gratis.
Ter plekke even uitgeprobeerd. De mover reageert nu sneller op de afstandbediening, dat is een pluspunt, maar bij het oprijden van een leveller aan een kant trekt de caravan toch nog scheef. (Wel iets minder dan voorheen). Volgens de monteur was dit normaal....
Bij aankomst thuis maar direct de oprit op. De caravan kan nu zonder menselijke hulp de oprit op maar echt geweldig gaat het nog steeds niet.. Zie onderstaand filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=zyC4WW40_Xc
Mijn vader, die ook een caravan met mover heeft, vond de prestatie ook niet geweldig.
Wat vinden jullie hiervan?? Is dit acceptabel?
Dit alles was gratis.
Ter plekke even uitgeprobeerd. De mover reageert nu sneller op de afstandbediening, dat is een pluspunt, maar bij het oprijden van een leveller aan een kant trekt de caravan toch nog scheef. (Wel iets minder dan voorheen). Volgens de monteur was dit normaal....
Bij aankomst thuis maar direct de oprit op. De caravan kan nu zonder menselijke hulp de oprit op maar echt geweldig gaat het nog steeds niet.. Zie onderstaand filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=zyC4WW40_Xc
Mijn vader, die ook een caravan met mover heeft, vond de prestatie ook niet geweldig.
Wat vinden jullie hiervan?? Is dit acceptabel?
Caravanloos.
Re: Problemen met Kronings Mover
Ik heb ook een Kronings Mover onder mijn Sprite 480 zitten en heb er totaal geen problemen mee. Lijkt me dat er iets niet helemaal goed zit.
Mijn caravan is volgens mij nog iets zwaarder dan die van jou en moet, voordat hij verder de oprit op gaat, eerst ook nog door een soort van goot heen.
Mijn caravan is volgens mij nog iets zwaarder dan die van jou en moet, voordat hij verder de oprit op gaat, eerst ook nog door een soort van goot heen.
Re: Problemen met Kronings Mover
Beste Rogers,
Ik ken de specifieke mover niet, dus weet niet wat wel normaal is. Maar dit ziet er niet goed uit.
Het is natuurlijk niet normaal dat de snelheid bij zo'n klein hobbeltje zo in elkaar zakt.
Het verbaast me ook niet dat hij scheef trekt op een oprijblok.
Wat me verder opvalt is het geluid van de motoren, zeker als ze snel draaien. De regeling varieert enorm zonder aanwijsbare verandering van de belasting. Is dat wel goed, is dat bij Famke ook zo?
Komt hij überhaupt tegen het stoeprandje op als je vanuit stilstand met de banden tegen het randje staat?
Ik ken de specifieke mover niet, dus weet niet wat wel normaal is. Maar dit ziet er niet goed uit.
Het is natuurlijk niet normaal dat de snelheid bij zo'n klein hobbeltje zo in elkaar zakt.
Het verbaast me ook niet dat hij scheef trekt op een oprijblok.
Wat me verder opvalt is het geluid van de motoren, zeker als ze snel draaien. De regeling varieert enorm zonder aanwijsbare verandering van de belasting. Is dat wel goed, is dat bij Famke ook zo?
Komt hij überhaupt tegen het stoeprandje op als je vanuit stilstand met de banden tegen het randje staat?
Eriba Exciting 465, Fiamma 410 zakluifel en Alko mover, getrokken door een Mercedes C-klasse C 200.
Re: Problemen met Kronings Mover
Hij valt bijna e helemaal stil bij het kleine stoeprandje. Mijn inziens niet goed. Hoe deed hij dit stoeprandje voor de problemen?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
Re: Problemen met Kronings Mover
Inderdaad, als dit filmpje maatgevend moet zijn voor de prestaties van de Kronings mover, dan valt hij mij tegen.
Hoewel ik niet goed kan beoordelen hoe steil het stoepje is vind ik ook dat de mover vreemd klinkt en op het vlakke eerste gedeelte erg onregelmatig loopt.
Het scheef trekken waar TS zijn vraagtekens bij plaatst is volgens mij volkomen normaal. Dit zal elke mover doen, ongeacht hoe sterk hij is, tenzij er een elektronische regeling in zit die de motortoerentallen links en rechts met elkaar vergelijkt en evt. aanpast.
Groetjes,
Jan
Hoewel ik niet goed kan beoordelen hoe steil het stoepje is vind ik ook dat de mover vreemd klinkt en op het vlakke eerste gedeelte erg onregelmatig loopt.
Het scheef trekken waar TS zijn vraagtekens bij plaatst is volgens mij volkomen normaal. Dit zal elke mover doen, ongeacht hoe sterk hij is, tenzij er een elektronische regeling in zit die de motortoerentallen links en rechts met elkaar vergelijkt en evt. aanpast.
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Problemen met Kronings Mover
Nee dit is niet acceptabel, hij valt bijna stil. Ik zou er even naar laten kijken bij een moverspecialist.RogerS schreef: Wat vinden jullie hiervan?? Is dit acceptabel?
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: di 3 apr 2012 11:12
Re: Problemen met Kronings Mover
Hallo,
Wij hebben ook een Kronings Mover, echter alleen de handmatige versie.
Dat scheeftrekken als aan één zijde de belasting/weerstand hoger wordt lijkt mijn volkomen normaal en hebben wij ook.
Ik heb in het begin al eens 2 levelblokken op elkaar gelegd en aan één zijde erop gereden. Het gaat langzaam, maar hij kwam boven.
Hier de oprit (opritboordsteen, google maar) neemt hij probleemloos aan één zijde. Beide neemt hij ook, echter wel heel langzaam. I.v.m. de beperkte ruimte meestal kom ik toch niet recht aanrijden.
Vind het geluid van de mover ook niet echt goed klinken als ik dat met de onze vergelijk. Hij giert een beetje teveel in mijn beleving op bovenstaand filmpje. Helaas geen filmpje van de mijne. Als ik eraan denk over 2 weken zal ik een opname maken.
Dit is onze eerste caravan met mover. Dus nog geen ervaring met andere merken, maar wel tevreden met de prestaties van de Kronings Mover.
Wij hebben ook een Kronings Mover, echter alleen de handmatige versie.
Dat scheeftrekken als aan één zijde de belasting/weerstand hoger wordt lijkt mijn volkomen normaal en hebben wij ook.
Ik heb in het begin al eens 2 levelblokken op elkaar gelegd en aan één zijde erop gereden. Het gaat langzaam, maar hij kwam boven.
Hier de oprit (opritboordsteen, google maar) neemt hij probleemloos aan één zijde. Beide neemt hij ook, echter wel heel langzaam. I.v.m. de beperkte ruimte meestal kom ik toch niet recht aanrijden.
Vind het geluid van de mover ook niet echt goed klinken als ik dat met de onze vergelijk. Hij giert een beetje teveel in mijn beleving op bovenstaand filmpje. Helaas geen filmpje van de mijne. Als ik eraan denk over 2 weken zal ik een opname maken.
Dit is onze eerste caravan met mover. Dus nog geen ervaring met andere merken, maar wel tevreden met de prestaties van de Kronings Mover.
Caravan: Adria Altea 472 LU 50 Years 2016 + Enduro volautomatische mover met Mastervolt AGM accu + Dometic dakairco
Trekker: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline van 2018
Oude: Hobby De Luxe 495 UK uit 2005 (2012 t/m 2023)
Trekker: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline van 2018
Oude: Hobby De Luxe 495 UK uit 2005 (2012 t/m 2023)
Re: Problemen met Kronings Mover
Dank voor alle reacties tot nu toe.
Ik ga nu weer contact opnemen met de caravan dealer om te kijken hoe wij dit probleem het beste kunnen oplossen.
Ik ga nu weer contact opnemen met de caravan dealer om te kijken hoe wij dit probleem het beste kunnen oplossen.
Caravanloos.
Re: Problemen met Kronings Mover
Vandaag een reactie van het bedrijf, dat de mover heeft geplaatst, ontvangen. De volgende reactie heeft het bedrijf van de importeur ontvangen:
Goedemorgen XXX,,
Uitgaande van jou kennis en ervaring met de producten van Kronings twijfelen wij van Kronings niet aan jou betrouwbare expertise.
Gezien het filmpje en jou bevindingen en controles kunnen wij niets anders dan constateren dat de mover in kwestie voldoet aan de eisen die men eraan mag stellen.
Met vriendelijke groeten,
XXXXXXX
Kronings Nederland
Goedemorgen XXX,,
Uitgaande van jou kennis en ervaring met de producten van Kronings twijfelen wij van Kronings niet aan jou betrouwbare expertise.
Gezien het filmpje en jou bevindingen en controles kunnen wij niets anders dan constateren dat de mover in kwestie voldoet aan de eisen die men eraan mag stellen.
Met vriendelijke groeten,
XXXXXXX
Kronings Nederland
Caravanloos.
Re: Problemen met Kronings Mover
Roger S ik vermoed dat je nu zelf verder gaat? Als eerste zou ik de bekabeling van de motoren onderhanden
nemen. Niet gaan vervangen maar verdubbelen dus zowel links als rechts een dikke draad parallel aan de bestaande nemen.Absoluut van dezelfde lengte en met gebruik van een krimptang. Tot 6mm2 heeft iedere elektricien die in de tas.De verbindingen die je er mee maakt moeten voldoen aan de trekkracht beschreven
in DIN en ISO 10133 en 13297 Neem bij 6 mm2 de gele kabelogen (geen vorkstekkers)en gebruik getande
veerringen + grafietvet. De kleuren identiek aan de bestaande, dus rood en blauw(of zwart)Vakkundig
gemaakte verbindingen zijn onwaarschijnlijk sterk : de lostrekkracht voor 1,5mm2 is al 130Newton en, nog belangrijker, de overgangsweerstand praktisch nul ohm. Bij deze lage spanning en zeer grote stromen telt iedere weerstand zwaar mee en treedt spanningsverlies op. Denk dat dit wel eens de oplossing zou kunnen zijn, succes Jaap.
nemen. Niet gaan vervangen maar verdubbelen dus zowel links als rechts een dikke draad parallel aan de bestaande nemen.Absoluut van dezelfde lengte en met gebruik van een krimptang. Tot 6mm2 heeft iedere elektricien die in de tas.De verbindingen die je er mee maakt moeten voldoen aan de trekkracht beschreven
in DIN en ISO 10133 en 13297 Neem bij 6 mm2 de gele kabelogen (geen vorkstekkers)en gebruik getande
veerringen + grafietvet. De kleuren identiek aan de bestaande, dus rood en blauw(of zwart)Vakkundig
gemaakte verbindingen zijn onwaarschijnlijk sterk : de lostrekkracht voor 1,5mm2 is al 130Newton en, nog belangrijker, de overgangsweerstand praktisch nul ohm. Bij deze lage spanning en zeer grote stromen telt iedere weerstand zwaar mee en treedt spanningsverlies op. Denk dat dit wel eens de oplossing zou kunnen zijn, succes Jaap.
Re: Problemen met Kronings Mover
Wat een onzin, dit is m.i. niet normaal, dus er zit geen kracht in hun movers!!?? bij mij slipt hij door als het te steil, maar dat is heel wat steiler dan in jouw filmpje, dat is zeker..RogerS schreef:Vandaag een reactie van het bedrijf, dat de mover heeft geplaatst, ontvangen. De volgende reactie heeft het bedrijf van de importeur ontvangen:
Goedemorgen XXX,,
Uitgaande van jou kennis en ervaring met de producten van Kronings twijfelen wij van Kronings niet aan jou betrouwbare expertise.
Gezien het filmpje en jou bevindingen en controles kunnen wij niets anders dan constateren dat de mover in kwestie voldoet aan de eisen die men eraan mag stellen.
Met vriendelijke groeten,
XXXXXXX
Kronings Nederland
Mijn conclusie, het zou heel goed kunnen dat de kabels te dun/te lang zijn voor hun doorsnede
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Problemen met Kronings Mover
Heb je echt de brief of de email van Kronings aan de inbouwfirma gezien? Ik kan me niet voorstellen dat de importeur het zo heeft afgedaan, zeker niet als ik naar het aantal taalfouten in die brief kijk. Kan het niet zo zijn, dat het inboiwbedrijf iets in elkaar heeft geflanst? Als het wel echt van de importeur afkomt moeten ze zich diep schamen.
Re: Problemen met Kronings Mover
Als het zou komen door bijv. te dunne kabels dan moet het toch geen eenmalig voorkomend probleem zijn.
Het zou toch moeten zitten in een "unieke" fout o.i.d. iets met de electronica of zoals al geopperd slechte verbindingen.
Fouten als bijv. te dunne kabels of bijv. te zwakke motoren zijn een seriematig probleem en zouden dus bij meerdere gebruikers voor moeten komen.
Daarom heb ik mijn twijfels of extra kabels trekken zin heeft.
Het zou toch moeten zitten in een "unieke" fout o.i.d. iets met de electronica of zoals al geopperd slechte verbindingen.
Fouten als bijv. te dunne kabels of bijv. te zwakke motoren zijn een seriematig probleem en zouden dus bij meerdere gebruikers voor moeten komen.
Daarom heb ik mijn twijfels of extra kabels trekken zin heeft.
Re: Problemen met Kronings Mover
@ RE.gif Peter ik wilde het niet schrijven maar dacht hetzelfde 4 x geen bezittelijk vnw geschreven maar het hebben over jou ipv jouw. Helaas is dit tegenwoordig wel de stijl van iedereen onder de 50 jaar of niet?
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18936
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Problemen met Kronings Mover
Misschien zelf contact opnemen met de importeur? Weet je meteen of je dealer eerlijk tegen je is.
Andre
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Problemen met Kronings Mover
nee hoor, dit hangt af van het gewicht van de caravan en de lengte van de kabels (die vaak/altijd ingekort worden) en niet iedereen rijdt een vergelijkbaar oprit op.Knaapje schreef:Als het zou komen door bijv. te dunne kabels dan moet het toch geen eenmalig voorkomend probleem zijn.
Het zou toch moeten zitten in een "unieke" fout o.i.d. iets met de electronica of zoals al geopperd slechte verbindingen.
Fouten als bijv. te dunne kabels of bijv. te zwakke motoren zijn een seriematig probleem en zouden dus bij meerdere gebruikers voor moeten komen.
Daarom heb ik mijn twijfels of extra kabels trekken zin heeft.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Problemen met Kronings Mover
Bedankt voor het actief meedenken en suggesties.
Ik heb nog een reactie gestuurd naar zowel de dealer als het bedrijf dat voor de dealer de mover heeft ingebouwd. Hierin uiteraard aangegeven dat ik teleurgesteld ben in de kwaliteit van de mover op langere termijn. Ik zal er wel niets meer van horen maar ze zijn dan in ieder geval een klant kwijt... Onderhoud aan de caravan zal ik zeker op een andere plaats laten gaan doen.
Voor wat betreft de mover ben ik nog aan het twijfelen of we het zo laten, en dat wij bij geaccidenteerd terrein maar mee duwen, of dat ik een andere mover eronder plaats (zelf doen of laten doen...). Als er een andere mover onder komt dan zeer waarschijnlijk de nieuwste versie van de AL-KO Mammut. Ik ga zeker niet aan de bestaande mover "knutselen"
Ik heb nog een reactie gestuurd naar zowel de dealer als het bedrijf dat voor de dealer de mover heeft ingebouwd. Hierin uiteraard aangegeven dat ik teleurgesteld ben in de kwaliteit van de mover op langere termijn. Ik zal er wel niets meer van horen maar ze zijn dan in ieder geval een klant kwijt... Onderhoud aan de caravan zal ik zeker op een andere plaats laten gaan doen.
Voor wat betreft de mover ben ik nog aan het twijfelen of we het zo laten, en dat wij bij geaccidenteerd terrein maar mee duwen, of dat ik een andere mover eronder plaats (zelf doen of laten doen...). Als er een andere mover onder komt dan zeer waarschijnlijk de nieuwste versie van de AL-KO Mammut. Ik ga zeker niet aan de bestaande mover "knutselen"
Caravanloos.
Re: Problemen met Kronings Mover
Nee, dat is niet leeftijd gebonden.pd0bao40 schreef:@ RE.gif Peter ik wilde het niet schrijven maar dacht hetzelfde 4 x geen bezittelijk vnw geschreven maar het hebben over jou ipv jouw. Helaas is dit tegenwoordig wel de stijl van iedereen onder de 50 jaar of niet?
Je kunt natuurlijk een second opinion aanvragen bij een andere moverspecialist die ook Kronings movers inbouwt of in ieder geval veel verstand heeft van het inbouwen van movers.RogerS schreef:Ik heb nog een reactie gestuurd naar zowel de dealer als het bedrijf dat voor de dealer de mover heeft ingebouwd. Hierin uiteraard aangegeven dat ik teleurgesteld ben in de kwaliteit van de mover op langere termijn. Ik zal er wel niets meer van horen maar ze zijn dan in ieder geval een klant kwijt... Onderhoud aan de caravan zal ik zeker op een andere plaats laten gaan doen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Problemen met Kronings Mover
tja, zelf knutselen, als je dat niet wilt, zijn er vast wel mensen hier op het forum die je wel willen helpen (afhankelijk van tijd en afstand ik wel), dikkere kabels kunnen denk ik in jouw situatie heel veel uitmaken.RogerS schreef:Bedankt voor het actief meedenken en suggesties.
Ik heb nog een reactie gestuurd naar zowel de dealer als het bedrijf dat voor de dealer de mover heeft ingebouwd. Hierin uiteraard aangegeven dat ik teleurgesteld ben in de kwaliteit van de mover op langere termijn. Ik zal er wel niets meer van horen maar ze zijn dan in ieder geval een klant kwijt... Onderhoud aan de caravan zal ik zeker op een andere plaats laten gaan doen.
Voor wat betreft de mover ben ik nog aan het twijfelen of we het zo laten, en dat wij bij geaccidenteerd terrein maar mee duwen, of dat ik een andere mover eronder plaats (zelf doen of laten doen...). Als er een andere mover onder komt dan zeer waarschijnlijk de nieuwste versie van de AL-KO Mammut. Ik ga zeker niet aan de bestaande mover "knutselen"
Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen, ga naar een andere dealer van Kronings en laat je daar adviseren.
Verder zou het mooi zijn als je een filmpje kunt plaatsen van het oprijden van een "gele" fiamma bok, ik denk dat velen hier weten hoe een mover dat moet kunnen en adhv dat een beter beeld kunnen vormen, een opritje thuis kan namelijk nogal vertekenen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Problemen met Kronings Mover
RE.gif Wie is ook al weer de mover specialist op dit forum? Misschien dat die zijn kennis en kunde hier op kan loslaten? Is Ralf dat niet?
Re: Problemen met Kronings Mover
RE.gif
ja, Ralf is een specialist/ leverancier, maar waarom zo'n vreemde manier van aankondigen je weet toch dat Ralf de movergoeroe is? nu lijkt het alsof je bedoelt, geef maar geen advies, Ralf regelt het wel
ja, Ralf is een specialist/ leverancier, maar waarom zo'n vreemde manier van aankondigen je weet toch dat Ralf de movergoeroe is? nu lijkt het alsof je bedoelt, geef maar geen advies, Ralf regelt het wel
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Problemen met Kronings Mover
Ooit had ik mijn moverbatterij vooraan in de caravan staan. De kracht van de mover liet de wensen over.
Nu staat die batterij in het midden, zijn de kabels veel korter en is er wel voldoende kracht.
Misschien kan een dergelijke ingreep bij jou ook helpen.
Nu staat die batterij in het midden, zijn de kabels veel korter en is er wel voldoende kracht.
Misschien kan een dergelijke ingreep bij jou ook helpen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Problemen met Kronings Mover
Nee Micky, zo bedoelde ik dat natuurlijk niet. Ik wist het niet helemaal zeker meer, vandaar mijn - goedbedoelde - vraag. Sorry, wist niet dat je boos werd.