winterslaap mover en accu
Re: winterslaap mover en accu
Er zijn meer dan 4500 leden op dit forum, dus er zal vast wel iemand zijn die dit draadje wil aanvullen met informatie over de nieuwe generatie lichtgewicht accu's en of dat nu Ralf of iemand anders is, maakt niet uit. Het zou een welkome aanvulling zijn op dit draadje, omdat er steeds meer wordt overgestapt op deze lichtgewicht accu's.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: winterslaap mover en accu
haha ja, die staat nu bij mij in de caravan, 29kg schoon aan de haakDaphne schreef:De combinatie gaat prima! Wij zijn gelukkig verlost van de zware 125 Ah accu.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: winterslaap mover en accu
Daphne, de Sencell is opgebouwd uit LifePo4 cellen. Dat is een heel ander chemisch proces dan lood-zuur accu's.Daphne schreef:Hoe zit dat dan met de Sencell accu? Hoe moet die z'n winterslaapje doen?
Deze cellen, eenmaal geladen, raken praktisch niks kwijt aan verlies, ook niet na een langere periode.
Je kan de accu dus in feite net zo behandelen dan een AGM accu, dus volgeladen wegzetten, afkoppelen, en voor de rest vergeten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: winterslaap mover en accu
Thnx Ab
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: winterslaap mover en accu
Haal wel een batterijpool los, dat voorkomt lekstromen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Re: winterslaap mover en accu
Omdat er nogal wat mensen zijn die de caravanverlichting (binnen) in noodgeval op de accu willen laten werken, het volgende bij de nieuwe typen als LI-ION: Lithium-ionen-accu ; LI-POL: Lithium-Polymere-accu; Lifepo etc. kom je in de instructie manuals wel eens tegen dat ze reeds inwendig gezekerd zijn tegen kortsluiting. Dat zijn ze ook, maar de leek zou op de gedachte kunnen komen dat een zekering in het (nood)lichtcircuit dus niet nodig is. Die inwendige beveiliging is echter gemaakt voor de core toepassing
van deze accu,s het moverwerk,dat betekent dat de afschakeling pas in werking komt bij langere tijden en boven zeer grote stromen 100 of 200 Amperes. Dit kan dus helemaal niet gezien worden als beveiliging voor het lichtcircuit, waar maximaal zo,n 10 a 15 A loopt.Bij een eventuele sluiting ontstaat er dus brand lang voordat de inwendige beveiliging in werking treedt. Apart, laag zekeren is bij deze accu,s net zo noodzakelijk als bij de klassieke accu. Plaats: zo dicht mogelijk bij de stroom leverende accu.
Gr.Jaap.
van deze accu,s het moverwerk,dat betekent dat de afschakeling pas in werking komt bij langere tijden en boven zeer grote stromen 100 of 200 Amperes. Dit kan dus helemaal niet gezien worden als beveiliging voor het lichtcircuit, waar maximaal zo,n 10 a 15 A loopt.Bij een eventuele sluiting ontstaat er dus brand lang voordat de inwendige beveiliging in werking treedt. Apart, laag zekeren is bij deze accu,s net zo noodzakelijk als bij de klassieke accu. Plaats: zo dicht mogelijk bij de stroom leverende accu.
Gr.Jaap.
Re: winterslaap mover en accu
Even terugkomend op lichtgewicht accu's:
In de Feeling 470 van 2011 zat een loodzware accu die je er in de winter uit moest halen en eens in de twee maanden op moest laden. We hebben geinformeerd naar een lichtere met de bedoeling er eentje te kopen van een kilo of 5 [Reich of Censel].
De caravandealer vond beide merken prima accu's, maar minder geschikt voor een c'van van beladen 1500 kg. Een specialist op dat gebied beaamde dit verhaal, dus we hebben de zware accu, hoewel gebruikt, in kunnen ruilen voor een YellowTop van 19 kg. Best een heel verschil als je die tilt en je hoeft hem in de winter niet op te laden.
Iemand stelde ten aanzien van het losmaken van de polen dat de meeste mensen wel klemmen zouden hebben. In onze c'van in ieder geval niet! Heel toevallig vertelde iemand van die mogelijkheid en nu worden ze gemonteerd.
Dus voor mensen die geen verstand van techniek hebben is het altijd nuttig dat iemand zoiets aangeeft.
In de Feeling 470 van 2011 zat een loodzware accu die je er in de winter uit moest halen en eens in de twee maanden op moest laden. We hebben geinformeerd naar een lichtere met de bedoeling er eentje te kopen van een kilo of 5 [Reich of Censel].
De caravandealer vond beide merken prima accu's, maar minder geschikt voor een c'van van beladen 1500 kg. Een specialist op dat gebied beaamde dit verhaal, dus we hebben de zware accu, hoewel gebruikt, in kunnen ruilen voor een YellowTop van 19 kg. Best een heel verschil als je die tilt en je hoeft hem in de winter niet op te laden.
Iemand stelde ten aanzien van het losmaken van de polen dat de meeste mensen wel klemmen zouden hebben. In onze c'van in ieder geval niet! Heel toevallig vertelde iemand van die mogelijkheid en nu worden ze gemonteerd.
Dus voor mensen die geen verstand van techniek hebben is het altijd nuttig dat iemand zoiets aangeeft.
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
klopt absoluut, met klemmen bedoel je snelklemmen toch?
klopt absoluut, met klemmen bedoel je snelklemmen toch?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
Raak geschoten!
Nu zitten er nog een soort ringen, die je met twee sleutels moet behandelen, omdat de moer anders mee gaat draaien. Erg lastig. Vervelend dat zoiets niet standaard is. Maar ja, dat maakt de hut weer duurder
Raak geschoten!
Nu zitten er nog een soort ringen, die je met twee sleutels moet behandelen, omdat de moer anders mee gaat draaien. Erg lastig. Vervelend dat zoiets niet standaard is. Maar ja, dat maakt de hut weer duurder
- TouranDriver455ts
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
- Locatie: Koggenland, Westfriesland
Re: winterslaap mover en accu
De overwintering van de moveraccu heb ik als volgt opgelost.
Bij mijn accu werden de kabels van de mover aan de accupolen geschroefd. De polen zijn als het ware verzonken in de bovenzijde van de accu.
Hier heb ik nu een 2 tal korte draadstiften 6 mm ingeschroefd. Hierop een paar koppelmoeren geschroefd en daarin weer vleugelboutjes.
De acculader zit met een spanbandje op de accu, de klemmen van de lader op de resp. koppelmoeren en éénmaal terug in de caravan gaan de kabels van de mover onder de vleugelbouten.
Persoonlijk vind ik de geschroefde verbindingen solider dan klemmen. Zeker bij de hoge stromen die de mover vraagt.
Als de winterslaap komt is het een kwestie van even losdraaien van de vleugelbouten, kabels losnemen en accu + lader gaan de bijkeuken in.
Bij mijn accu werden de kabels van de mover aan de accupolen geschroefd. De polen zijn als het ware verzonken in de bovenzijde van de accu.
Hier heb ik nu een 2 tal korte draadstiften 6 mm ingeschroefd. Hierop een paar koppelmoeren geschroefd en daarin weer vleugelboutjes.
De acculader zit met een spanbandje op de accu, de klemmen van de lader op de resp. koppelmoeren en éénmaal terug in de caravan gaan de kabels van de mover onder de vleugelbouten.
Persoonlijk vind ik de geschroefde verbindingen solider dan klemmen. Zeker bij de hoge stromen die de mover vraagt.
Als de winterslaap komt is het een kwestie van even losdraaien van de vleugelbouten, kabels losnemen en accu + lader gaan de bijkeuken in.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"
Re: winterslaap mover en accu
Voor de geïnteresseerden, dit zijn zulke klemmen en idd erg makkelijk voor het los nemen van de polen.
@opa, bij het juist monteren van deze klemmen zitten ze zeker net zo goed als de klemmen die in een auto gebruikt worden en stroom loop is absoluut geen probleem, sterker nog, de kabelschoenen waarmee de andere kant van de kabel op de mover unit gemonteerd zitten zullen eerder een probleem zijn (is meestal niet eens gesoldeerd, alleen maar aan geknepen), niet te vergeten de verbinding tussen de veelal (te) dunne kabels en stekkertjes aan de motoren
@opa, bij het juist monteren van deze klemmen zitten ze zeker net zo goed als de klemmen die in een auto gebruikt worden en stroom loop is absoluut geen probleem, sterker nog, de kabelschoenen waarmee de andere kant van de kabel op de mover unit gemonteerd zitten zullen eerder een probleem zijn (is meestal niet eens gesoldeerd, alleen maar aan geknepen), niet te vergeten de verbinding tussen de veelal (te) dunne kabels en stekkertjes aan de motoren
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- TouranDriver455ts
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
- Locatie: Koggenland, Westfriesland
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
@Micky
Die klemmen passen niet op mijn accu. Accu heeft geen uitwendige / uitstekende polen.
@Micky
Die klemmen passen niet op mijn accu. Accu heeft geen uitwendige / uitstekende polen.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
oke, das vreemd dan, maar goed, jou oplossing ziet er zeker niet slecht uit en voor de gewone accu polen is deze snelklemverbinding ideaal
oke, das vreemd dan, maar goed, jou oplossing ziet er zeker niet slecht uit en voor de gewone accu polen is deze snelklemverbinding ideaal
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: winterslaap mover en accu
De snelklemmen op de foto kunnen niet goed gebruikt worden voor de mover. Lees citaat van de officiele importeur.
Deze klemmen zijn op de markt gekomen voor kleine gebruikers ..bv een koelkast of radio.
Wat grotere vermogens kunnen ook via zo n klik systeem, maar als je het hebt over 100 amp wat zeker zo n mover gebruikt is het gewoon niet verstandig!
Wij zitten al 25 jaar in dit vak en het is niet voor niks dat deze kliksystemen niet veel verkocht worden , en de normale klemmen heel erg veel.
Natuurlijk bent u vrij om te doen waarvan u denk dat dat goed is alleen mijn advies is om normale klemmen te gebruiken!
Als u dan een goed stukje gereedschap heeft is dat ook met een paar tellen los en vast te zetten!
Er bestaan wel iets robustere snelklemmen die volgens Ralf wel geschikt zijn voor stromen van 200A tot zefs max 300A. De constructie lijkt dan iets meer op het klem systeem bij het vast zetten van verstelbare fiets zadel. Ze zijn echter iets duurder. Informeer voor de zekerheid bij Ralf.
Deze klemmen zijn op de markt gekomen voor kleine gebruikers ..bv een koelkast of radio.
Wat grotere vermogens kunnen ook via zo n klik systeem, maar als je het hebt over 100 amp wat zeker zo n mover gebruikt is het gewoon niet verstandig!
Wij zitten al 25 jaar in dit vak en het is niet voor niks dat deze kliksystemen niet veel verkocht worden , en de normale klemmen heel erg veel.
Natuurlijk bent u vrij om te doen waarvan u denk dat dat goed is alleen mijn advies is om normale klemmen te gebruiken!
Als u dan een goed stukje gereedschap heeft is dat ook met een paar tellen los en vast te zetten!
Er bestaan wel iets robustere snelklemmen die volgens Ralf wel geschikt zijn voor stromen van 200A tot zefs max 300A. De constructie lijkt dan iets meer op het klem systeem bij het vast zetten van verstelbare fiets zadel. Ze zijn echter iets duurder. Informeer voor de zekerheid bij Ralf.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
reactie op accu met draad endjes
reactie op accu met draad endjes
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: winterslaap mover en accu
Ralf bevestig svp dat mijn idee met die 200 tot 300 A juist is. Anders heeft er nog niemand wat aan.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
Uit de montagehandleiding van de PowrMover P1:
10.16. Voedingskabels aansluiten op accu snel klemmen
U heeft nu een rode en een zwarte kabel over die op de accu aangesloten moeten worden.
U kunt voor de aansluitingen het best accu snelklemmen gebruiken, die wij eventueel ook
kunnen leveren aan u. U stript de rode kabel en klemt het draad volledig in de rode
snelklem. U stript nu de zwarte kabel en klemt het draad volledig in de blauwe snelklem.
Draai de schroefjes van de snelklem goed aan.
10.16. Voedingskabels aansluiten op accu snel klemmen
U heeft nu een rode en een zwarte kabel over die op de accu aangesloten moeten worden.
U kunt voor de aansluitingen het best accu snelklemmen gebruiken, die wij eventueel ook
kunnen leveren aan u. U stript de rode kabel en klemt het draad volledig in de rode
snelklem. U stript nu de zwarte kabel en klemt het draad volledig in de blauwe snelklem.
Draai de schroefjes van de snelklem goed aan.
Re: winterslaap mover en accu
volgens deze website zelfs 1000 http://www.alfadirect.com/html/easyclicksystem.html
gr ralf
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: winterslaap mover en accu
In mijn handleiding staat koop mijn accu met mijn lader met mijn accu klemmen en ook nog mijn mover hiermee heeft u de beste combinatie die mogelijk is uiteraard alles met mijn ik koop daar namelijk zeer veel van in en schrijf mijn eigen gebruiks aanwijzing .
heb ik nu de bebruiksaanwijzing van piet dan moet je het woordje mijn vervangen met piet
Ik moet fanik gelijk geven en geloof me ik heb hem ontmoet die wil de onderste steen boven hebben en neemt niks aan zonder het ook uit gezocht te hebben ( over de accu klemmen dan He )
gr ralf
heb ik nu de bebruiksaanwijzing van piet dan moet je het woordje mijn vervangen met piet
Ik moet fanik gelijk geven en geloof me ik heb hem ontmoet die wil de onderste steen boven hebben en neemt niks aan zonder het ook uit gezocht te hebben ( over de accu klemmen dan He )
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
@Ralf, een poosje geleden heb ik de dealer gevraagd naar klemmen en die meldde via de mail dat er keuze is. We bekijken dat zodra we de c'van brengen. Er zijn dus meerdere klemmen en de duurste was € 30. Of dat per stuk is, geen idee!
Vooraf advies vragen is zeker nuttig vind ik. De afbeelding die je vanmorgen om 12.48u meestuurde lijkt wat de klemmen betreft precies op wat er nu op zit, zonder de kleppen uiteraard. Er zit een YellowTop accu in en de mover is een Alko Mammut.
Wat raad je aan?
@Ralf, een poosje geleden heb ik de dealer gevraagd naar klemmen en die meldde via de mail dat er keuze is. We bekijken dat zodra we de c'van brengen. Er zijn dus meerdere klemmen en de duurste was € 30. Of dat per stuk is, geen idee!
Vooraf advies vragen is zeker nuttig vind ik. De afbeelding die je vanmorgen om 12.48u meestuurde lijkt wat de klemmen betreft precies op wat er nu op zit, zonder de kleppen uiteraard. Er zit een YellowTop accu in en de mover is een Alko Mammut.
Wat raad je aan?
Re: winterslaap mover en accu
de klemmen die ik heb komen van een mover onderbouwer, of dat exact dezelfde zijn als op de foto weet ik niet, ze lijken er wel op...Fanik schreef:De snelklemmen op de foto kunnen niet goed gebruikt worden voor de mover. Lees citaat van de officiele importeur.
Deze klemmen zijn op de markt gekomen voor kleine gebruikers ..bv een koelkast of radio.
Wat grotere vermogens kunnen ook via zo n klik systeem, maar als je het hebt over 100 amp wat zeker zo n mover gebruikt is het gewoon niet verstandig!
Wij zitten al 25 jaar in dit vak en het is niet voor niks dat deze kliksystemen niet veel verkocht worden , en de normale klemmen heel erg veel.
Natuurlijk bent u vrij om te doen waarvan u denk dat dat goed is alleen mijn advies is om normale klemmen te gebruiken!
Als u dan een goed stukje gereedschap heeft is dat ook met een paar tellen los en vast te zetten!
Er bestaan wel iets robustere snelklemmen die volgens Ralf wel geschikt zijn voor stromen van 200A tot zefs max 300A. De constructie lijkt dan iets meer op het klem systeem bij het vast zetten van verstelbare fiets zadel. Ze zijn echter iets duurder. Informeer voor de zekerheid bij Ralf.
edit, ik heb even goed op foto's gezocht, diegene die ik heb lijken exact op de quick power Marine klemmen, deze zouden 800 Ampere moeten kunnen hebben.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif ik heb die ook, en ze werken perfect. Niet zo vreemd, ze zijn gemonteerd door een bekende vakman
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: winterslaap mover en accu
Hierbij dan de specs van de fabrikant uit zweden OJOP
spreekt voor zich lijkt me, dit zijn zoals te zien wel andere klemmen dan de eerste door mij geplaatste foto, die heb ik gewoon snel van internet gehaald (specs weet ik niet) om een beeld te geven van de contructie.
http://pdf.directindustry.de/pdf/ojop-s ... 10-_2.html
spreekt voor zich lijkt me, dit zijn zoals te zien wel andere klemmen dan de eerste door mij geplaatste foto, die heb ik gewoon snel van internet gehaald (specs weet ik niet) om een beeld te geven van de contructie.
http://pdf.directindustry.de/pdf/ojop-s ... 10-_2.html
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: winterslaap mover en accu
Bij de originele doc van OJOP klemmen spreekt men ook over 800A. Betekend dit nu dat er nog een 3e fabrikaat bestaat.
Het gaat te ver om mijnhele email wisseling met de stroomwinkel.nl hier weer te geven. Maar de snelklemmen ojop en die bij stroomwinkel lijken verdacht veel op elkaar. Waarom de inporteur stroomwinkel er dan niet achter staat dat er meer dan 100A doorheen moet snap ik nu dus niet meer. Feit is dat ik op een eerdere mover ook deze erop lijkende snelklemmen heb gehad met goede ervaringen. Maar omdat ik zekerheid wilde heb ik deze email wisseling met de stroomwinkel opgezet.
Het gaat te ver om mijnhele email wisseling met de stroomwinkel.nl hier weer te geven. Maar de snelklemmen ojop en die bij stroomwinkel lijken verdacht veel op elkaar. Waarom de inporteur stroomwinkel er dan niet achter staat dat er meer dan 100A doorheen moet snap ik nu dus niet meer. Feit is dat ik op een eerdere mover ook deze erop lijkende snelklemmen heb gehad met goede ervaringen. Maar omdat ik zekerheid wilde heb ik deze email wisseling met de stroomwinkel opgezet.
Mitsubishi Outlander 2.4 , LMC Musica 490E met Simparkmover Easymatic en Optima 5.5 Accu met LBC 512 lader.
Re: winterslaap mover en accu
RE.gif
begrijpelijk en ook logisch van je
zoals ik schreef was de eerste foto snel gegoogled en de link geplaatst alleen om een beeld te vormen en niet oom een type of fabrikant aan het licht te brengen.
ik heb inmiddels van Ralf de bevestiging dat de JOBO klemmen die ik heb gewoon voldoen.
Dus wil je snelklemmen, dan kun je rustig de JOBO klemmen nemen
Trouwens, die van de stroomwinkel zijn ook een stukje goedkoper, wellicht kwaliteitsverschil
begrijpelijk en ook logisch van je
zoals ik schreef was de eerste foto snel gegoogled en de link geplaatst alleen om een beeld te vormen en niet oom een type of fabrikant aan het licht te brengen.
ik heb inmiddels van Ralf de bevestiging dat de JOBO klemmen die ik heb gewoon voldoen.
Dus wil je snelklemmen, dan kun je rustig de JOBO klemmen nemen
Trouwens, die van de stroomwinkel zijn ook een stukje goedkoper, wellicht kwaliteitsverschil
Laatst gewijzigd door Micky op za 13 okt 2012 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB