Oxycom Cabin 400 koelsysteem / Trustair koelsysteem

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Oxycom Cabin 400 koelsysteem / Trustair koelsysteem

Bericht door Jan Br » wo 9 mar 2005 10:08

Sinds vorig jaar zijn er twee apparaten op de markt verschenen als airco voor caravans die een aantal grote voordelen lijken te hebben. Ze zijn lichter, gebruiken minder energie en maken aanzienlijk minder geluid. Maar mijn vraag is, werken ze ook?

Heeft iemand ervaring met deze apparaten?

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: Oxycom Cabin 400 koelsysteem / Trustair koelsysteem

Bericht door JanW » wo 9 mar 2005 12:32

Piet,

Volgens mij is het Oxycom-systeem géén airconditioning in de ware zin des woords.
Tijdens de caravanbeurs in Utrecht heb ik gezien dat er diverse caravans van (onder andere) Bürstner en Dethleffs met zo'n apparaat waren uitgerust.
Ik heb er verder geen ervaring mee en ik heb ook nog niemand gesproken die zo'n apparaat had aangeschaft en er wat praktijkervaringen mee had opgedaan.

Zie verder de onderstaande link:
http://www.oxy-com.com/Nederlands/OXYCE ... htm#koelen

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Bob1976

Bericht door Bob1976 » wo 9 mar 2005 16:31

hmmm, interessant systeem hoor! als ik het princiepe een beetje begrijp zorgt de verdamping van water aan een secundaire luchtstroom voor het koelende vermogen, dat betekent dus wel dat je behoorlijk afhankelijk bent van de luchtvochtigheid van die secundaire luchtstroom (=omgevingslucht). 'k heb maar meteen ff een rekenvoorbeeld ingevult, en met een temperatuur van 30 graden Celsius en een luchtvochtigheid van 70% koelt dat ding tot iets boven 23.9 graden Celsius; bij 75% is dat al 25.1 graden geworden, das dus niet echt veel koeling vind ik.
Ze geven trouwens in die uitleg aan dat dit systeem geen water uit de gekoelde lucht haalt (en ze vinden dat een voordeel :? ) ik vind het juist een voordeel van een airco dat 'ie de luchtvochtigheid omlaag brengt, maar goed......

Waar ik ook mee zit is dat dat ding water gebruikt voor de koeling, dat zal dan dus wel ergens vandaan gehaald moeten worden in een caravan...

Al met al lijkt het me met het oog op energieverbruik bij uitstek iets voor in een caravan.... 'k heb alleen nog niet kunnen ontdekken wat 'ie kost...

gr, Bob.

DJ

Bericht door DJ » wo 9 mar 2005 18:42

Bob1976 schreef:hmmm, interessant systeem hoor! als ik het princiepe een beetje begrijp zorgt de verdamping van water aan een secundaire luchtstroom voor het koelende vermogen, dat betekent dus wel dat je behoorlijk afhankelijk bent van de luchtvochtigheid van die secundaire luchtstroom (=omgevingslucht). 'k heb maar meteen ff een rekenvoorbeeld ingevult, en met een temperatuur van 30 graden Celsius en een luchtvochtigheid van 70% koelt dat ding tot iets boven 23.9 graden Celsius; bij 75% is dat al 25.1 graden geworden, das dus niet echt veel koeling vind ik.
Ze geven trouwens in die uitleg aan dat dit systeem geen water uit de gekoelde lucht haalt (en ze vinden dat een voordeel :? ) ik vind het juist een voordeel van een airco dat 'ie de luchtvochtigheid omlaag brengt, maar goed......

Waar ik ook mee zit is dat dat ding water gebruikt voor de koeling, dat
zal dan dus wel ergens vandaan gehaald moeten worden in een caravan...

Al met al lijkt het me met het oog op energieverbruik bij uitstek iets voor in een caravan.... 'k heb alleen nog niet kunnen ontdekken wat 'ie kost...

gr, Bob.

eigenlijk werkt een emmer water met ijs en een ventilator ook, krijgt men ook koud water en een luchtstroom.

je hebt toch ook van die verijdbare airco zijn niet zo duur en je kunt ze overal gebruiken want als niet op vakantie bent kun je hen bv thuis op de slaapkamer gebruiken.

Patje

Bericht door Patje » do 10 mar 2005 17:33

Bob1976 schreef:ik vind het juist een voordeel van een airco dat 'ie de luchtvochtigheid omlaag brengt
Da's effe fout hoor Bob. Dat is precies één van de redenen waarom airco zo ongezond is. De gedroogde lucht droogt je slijmvliezen uit, waardoor de kans op infecties van de bovenste luchtwegen aanzienlijk toeneemt.
Cara patiënten mogen om die reden niet (lang) in een ruimte met airco vertoeven, en wie thuis een airco heeft, krijgt de raad een luchtbevochtiger te installeren. :wink:

Bob1976

Bericht door Bob1976 » do 10 mar 2005 20:11

Patje schreef:
Bob1976 schreef:ik vind het juist een voordeel van een airco dat 'ie de luchtvochtigheid omlaag brengt
Da's effe fout hoor Bob. Dat is precies één van de redenen waarom airco zo ongezond is. De gedroogde lucht droogt je slijmvliezen uit, waardoor de kans op infecties van de bovenste luchtwegen aanzienlijk toeneemt.
Cara patiënten mogen om die reden niet (lang) in een ruimte met airco vertoeven, en wie thuis een airco heeft, krijgt de raad een luchtbevochtiger te installeren. :wink:
Hoi Patje,

ik bedoel niet dat ik kurkdroge lucht prettig vind hoor, alleen soms als het warm en vochtig is dan ben ik juist blij met de airco in m'n auto want dan heb ik het minder klam en zweterig enzo.......

groeten, Bob

DJ

Bericht door DJ » do 10 mar 2005 20:16

Bob1976 schreef:
Patje schreef:
Bob1976 schreef:ik vind het juist een voordeel van een airco dat 'ie de luchtvochtigheid omlaag brengt
Da's effe fout hoor Bob. Dat is precies één van de redenen waarom airco zo ongezond is. De gedroogde lucht droogt je slijmvliezen uit, waardoor de kans op infecties van de bovenste luchtwegen aanzienlijk toeneemt.
Cara patiënten mogen om die reden niet (lang) in een ruimte met airco vertoeven, en wie thuis een airco heeft, krijgt de raad een luchtbevochtiger te installeren. :wink:
Hoi Patje,

ik bedoel niet dat ik kurkdroge lucht prettig vind hoor, alleen soms als het warm en vochtig is dan ben ik juist blij met de airco in m'n auto want dan heb ik het minder klam en zweterig enzo.......

groeten, Bob


IK HEB MIJN AIRCO BIJNA ALTIJD AFSTAAN (CLIMAATCONTROL) ALS IK 1,5 UUR IN DE AUTO ZIT MET DE AIRCO DOE IK NIETS ALS HOESTEN, DAT HEB IK TROUWENS BIJNA OVERAL WAAR EEN AIRCO IN BEDRIJF IS.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”