Reich aansluitkast tbv watertoevoer

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Jurry

Reich aansluitkast tbv watertoevoer

Bericht door Jurry » zo 9 mar 2008 01:34

Heeft iemand ervaring met de Reich aansluitkast Colorado Plus ?
Ik was van plan om een grotere watertank in onze Wilk te maken echter kwam ik dit : http://www.ivra.nl/accessoires_detail.asp?id=221&cat=9 tegen en dat lijkt me helemaal super , extra wissel schakelaar er tussen zodat je kan wisselen tussen de externe watervorrziening of de watertank met dompelpomp .
Advies/ervaring is welkom .

@dri

Bericht door @dri » zo 9 mar 2008 10:00

Zit al enige jaren in onze caravan.
Alleen niet elke camping is voorzien van een eigen watertappunt per plek waardoor het gebruik eigenlijk sporadisch is.
Werkt overigens perfect in combinatie met een afvoerslag voor vuil water. Maar ook hier geldt dat je een eigen afvoer per plek moet hebben. Dit kom je eigenlijk alleen op de grotere campings tegen en dan nog alleen op 'luxe' plaat of 'comfort' plaats. En daar weten ze wel een prijs voor te bedenken hoor! :lol:

Jurry

Bericht door Jurry » zo 9 mar 2008 11:04

We staan dit jaar op zo'n comfoor plaats met water en afvoer en eigenlijk ben ik best wel een luie fl...... als het op de vakantie aan komt :oops: vandaar dat dit me wel een uitkomst lijkt .
Het mooi lijkt me ook dat de kans op legionella miniem word of is dit een verkeerde kijk op het verhaal ?

gastjw

Bericht door gastjw » zo 9 mar 2008 13:42

Een jaar geleden is het ook eens besproken in dit draadje: viewtopic.php?t=3064&highlight=wateraansluiting
Mijn aanbod daarin om een kopietje van het KCK verhaal naar je op te sturen is ook hier van kracht.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » zo 9 mar 2008 14:21

Idem als JasperW in een bijdrage hiervóór: surf eens naar de genoemde link van dit forum (d.d. 1-4-2007).
Mijn mening geldt nog steeds. Bij een eigen watertappunt een ideaal systeem -en hoe langer hoe meer campings krijgen dit soort features.

Overigens: naast de inbouw en installatie van zo'n "Colorado-Citywasserannschluß" dient eigenlijk óók nog een keerklepsysteem achter de regelaar aangesloten te worden. Dat is dat grijze ding dat je op de site van IVRA aan de buitenzijde ziet zitten: een mijns inziens fraaiere manier is om zo'n keerklep aan de binnenzijde te laten monteren (daar zit-ie van ons tenminste). Als de Colorado niet gebruikt wordt, "kiest" de kraan automatisch de vaste watertank met pomp. Indien deze wel is aangesloten, wordt het water rechtstreeks van het waterleidingnet afgetapt. Zo'n keerklep kost dacht ik circa € 15,-, dus dat kost je de kop niet.

Verder in de gaten houden dat àlle leidingenklemmen in de caravan nagelopen dienen te worden -vanwege de constante druk. Moraal van dit verhaal: laat de installatie lekker aan de vakman over. Al-met-al zal je moeten rekenen op zo'n € 225 à € 275 incl. materiaal & BTW, afhankelijk van het geldende werkplaatstarief (het is toch wel een paar uurtjes werk).

Succes!
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

@dri

Bericht door @dri » zo 9 mar 2008 15:36

JanW schreef:Overigens: naast de inbouw en installatie van zo'n "Colorado-Citywasserannschluß" dient eigenlijk óók nog een keerklepsysteem achter de regelaar aangesloten te worden. Dat is dat grijze ding dat je op de site van IVRA aan de buitenzijde ziet zitten: een mijns inziens fraaiere manier is om zo'n keerklep aan de binnenzijde te laten monteren (daar zit-ie van ons tenminste). Als de Colorado niet gebruikt wordt, "kiest" de kraan automatisch de vaste watertank met pomp. Indien deze wel is aangesloten, wordt het water rechtstreeks van het waterleidingnet afgetapt. Zo'n keerklep kost dacht ik circa € 15,-, dus dat kost je de kop niet.

Verder in de gaten houden dat àlle leidingenklemmen in de caravan nagelopen dienen te worden -vanwege de constante druk. Moraal van dit verhaal: laat de installatie lekker aan de vakman over. Al-met-al zal je moeten rekenen op zo'n € 225 à € 275 incl. materiaal & BTW, afhankelijk van het geldende werkplaatstarief (het is toch wel een paar uurtjes werk).
Die keerklep zorgt er toch juist voor dat het systeem niet constant onder druk staat?
Of heb ik niet goed gelezen? Knipoog*Peter* :wink:
IVRA site schreef:De Colorado PLUS opent alleen de watertoevoer indien de kraan wordt opengedraaid.
Operking mijnerzijds: Doordat bij het gebruik van de citywateraansluiting het noodzakelijk is een terugslagklep na de dompelpomp te gebruiken kan de boiler bij opwarming zijn expansie water niet meer kwijt via de dompelpomp en bouwt de boiler wel druk op in de leidingen. De opmerking van JanW de alle leidingklemmen na te trekken en daarom nog steeds zeer zinvol. Schrik dus niet als de kraan bij het eerst openen het water over de rand spuit.

Het is daarom te overwegen een overdrukventiel toe te passen die bij 1bar bypass afblaast in de verswatertank. Het is mij nog niet gelukt een eenvoudig instelbaar overdrukventiel op de kop te tikken.
Wie hier nog een goed idee in heeft mag het spuien.

Jurry

Bericht door Jurry » zo 9 mar 2008 19:29

Bedankt voor de wederom zeer nuttige info , top zo'n forum !!
Heb vandaag de Reich Colorado gekocht bij Obelink , een buurman van me heeft nog een 12volt. ell. afsluiter liggen dus het geheel werkt straks als een Colorado Plus er staat dan alleen waterdruk op het systeem als de kraan open word gedraaid .
JasperW als je mij een kopietje zou kunnen mailen graag , mail adres staat in mijn profiel , bvd.

Jurry

Bericht door Jurry » di 11 mar 2008 21:44

Zo vandaag de Reich-Clorado ingebouwd , tevens heb ik in de aansluitkast een schakelaar gemonteerd waarmee ik kan kiezen tussen de wateraanvoer van buiten af of vanuit de tank , alles werkt perfect .
Op stand 1 kraan open en de magneetklep word bediend waardoor het 0,7bar kraanwater uit de paal binnen komt , stand 2 kraan open en de dompelpomp gaat aan waardoor het water uit de tank komt , stand 0 en beide staan uit 8)
Foto's van de inbouw vind je hier : http://www.caravanalbum.nl/thumbnails.php?album=425

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: reich inbouwkast

Bericht door JanW » di 11 mar 2008 22:44

Mooi en zo van de foto's af te zien, netjes ingebouwd :!:

Je zult er in de praktijk veel plezier van hebben :lol:

Eén opmerking: hangt het magneetventiel niet ietwat kwetsbaar? Die van ons zit half verscholen achter de watertank en het winterafstandschot van de rondzit. Om te monteren natuurlijk een heel gepiel, maar er kan niets tegen aan komen.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Jurry

Bericht door Jurry » di 11 mar 2008 22:48

Bedankt voor de complimenten :D
Als de watertank er in staat is dat bankdeel in principe vol (de accu staat daar ook) dus daar zullen we weinig komen , ik wilde het ventiel onder handbereik houden zodat ik in de winter het schakel-deel er uit kan pakken zodat het ventiel gegarandeerd watervrij is .

Lerak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 1 nov 2020 19:59

Re:

Bericht door Lerak » do 31 dec 2020 16:49

Jurry schreef:
di 11 mar 2008 21:44
Zo vandaag de Reich-Clorado ingebouwd , tevens heb ik in de aansluitkast een schakelaar gemonteerd waarmee ik kan kiezen tussen de wateraanvoer van buiten af of vanuit de tank , alles werkt perfect .
Op stand 1 kraan open en de magneetklep word bediend waardoor het 0,7bar kraanwater uit de paal binnen komt , stand 2 kraan open en de dompelpomp gaat aan waardoor het water uit de tank komt , stand 0 en beide staan uit 8)
Foto's van de inbouw vind je hier : http://www.caravanalbum.nl/thumbnails.php?album=425
Jurre,
Heb je misschien de foto’s nog, want het adres hierboven werkt niet (meer).
We hebben n.l. Een Sprite Europa 520 uit 2009 gekocht en willen er ook een permanente wateraansluiting op hebben op de campingplaats.
Nu zit er een aansluiting voor een Truma ultraflow waterline. Deze heeft wel een waterdrukadapter maar bij lekkage in de caravan blijft water stromen. Eris geen waterafsluitng bij dit systeem.

Groetjes en nog een fijne jaarwisseling.
Karel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reich aansluitkast tbv watertoevoer

Bericht door Chris » do 31 dec 2020 17:50

Reactieopvoorgaandebericht
Hoi Lerak..

Jurre is geen lid meer.... sorry..
Je gebeden worden niet verhoord... huilen
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door wim » do 31 dec 2020 21:50

Lerak schreef:
do 31 dec 2020 16:49
Jurry schreef:
di 11 mar 2008 21:44
Zo vandaag de Reich-Clorado ingebouwd , tevens heb ik in de aansluitkast een schakelaar gemonteerd waarmee ik kan kiezen tussen de wateraanvoer van buiten af of vanuit de tank , alles werkt perfect .
Op stand 1 kraan open en de magneetklep word bediend waardoor het 0,7bar kraanwater uit de paal binnen komt , stand 2 kraan open en de dompelpomp gaat aan waardoor het water uit de tank komt , stand 0 en beide staan uit 8)
Foto's van de inbouw vind je hier : http://www.caravanalbum.nl/thumbnails.php?album=425
Jurre,
Heb je misschien de foto’s nog, want het adres hierboven werkt niet (meer).
We hebben n.l. Een Sprite Europa 520 uit 2009 gekocht en willen er ook een permanente wateraansluiting op hebben op de campingplaats.
Nu zit er een aansluiting voor een Truma ultraflow waterline. Deze heeft wel een waterdrukadapter maar bij lekkage in de caravan blijft water stromen. Eris geen waterafsluitng bij dit systeem.

Groetjes en nog een fijne jaarwisseling.
Karel.
Karel,
Ik neem aan dat je in je Sprite al een watertank hebt. Als je daar een wateraansluiting met vlotter inbouwt. De slang laat je onder de caravan uitkomen met een Gardena aansluiting. Je koppelt daar de waterslang van de buitenkraan aan en zet deze open. Als de tank vol zit, dan sluit de vlotter het water af. Voordelen, niet duur en geen gat en de zijkant van de caravan maar in de vloer waar de slang doorheen gaat.

Wim
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Reich aansluitkast tbv watertoevoer

Bericht door WillyL » vr 1 jan 2021 11:22

Mijn dealer heeft indertijd (2010) die citywateraansluiting geïnstalleerd en in de caravan aangesloten via een vlotter in de watertank.
De vlotter hangt zowat halfhoog in de tank.
Ik vind dat een prima oplossing. Bij gebruik op doortrekcamping zonder comfortplaatsen gebruik ik gewoon de tank, bij langer staan met wateraansluiting wordt het water in de tank verder constant ververst.

Tot nu geen waterlek gehad, hout vasthouden, maar moest het zo zijn dan kan het water via een opening bovenaan in de buitenwandvuldop wegstromen.

Terloops, ik heb in de tank ook enkele vlotterschakelaars gehangen. Bij handmatig vullen en bijna-vol of gans-vol gaan 1>2 blauwe ledjes branden in die buitenvulopening. Zo weet ik wanneer de tank vol is tijdens het vullen ervan.
In de caravan zitten die vlottertjes aangesloten op een led-ic (10 groen, oranje, rood) die daar het niveau in de tank aangeven.
Er zijn ook ander systemen beschreven in ander topics.
Zulk een vlotterjes hangen trouwens ook in mijn vuilwaterafvaltank, in de caravan kan ik zo zien wanneer de tank bijna- of gans vol is.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Lerak
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 1 nov 2020 19:59

Re: Reich aansluitkast tbv watertoevoer

Bericht door Lerak » za 3 apr 2021 21:07

Trauma ultraflow waterline.

Over. 2weken gaan we onze eind vorige jaar gekochte caravan uitproberen. Opzetten en kijken wat we missen en alles uitproberen.
We hebben een Sprite Europe 520 uit 2009 gekocht.
Nu willen we toch een permanente watertoevoer door gebruik te maken van een Trauma ultraflow waterline. Onze vraag is echter of dit systeem voor elke Sprite bruikbaar is. De slang reduceert de waterdruk maar moet er nog iets speciaals in of op het watersysteem in de caravan zitten voordat we die slang kunnen gebruiken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Karel

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Reich aansluitkast tbv watertoevoer

Bericht door PMT » zo 4 apr 2021 14:23

[re.gif]
Nee, alleen voor Sprites die alleen met een interne pomp werken. Bijvoorbeeld: De Alpine Sport tankt zijn interne tank vol via de bijgeleverde slang waaraan een externe pomp zit die aangaat zodra je die buiten aansluit.(2 contactjes in het pistool)
Onze Europa tankt water via de interne pomp uit de Aquaroll of interne watertank al naar gelang hoe je de schakelaars zet. Je hoeft bij die waterline niet bang te zijn als je lekkage hebt want dat hoor je snel genoeg omdat de pomp dan blijft lopen. Dat gebeurt ook wanneer er een snelkoppeling van een slang afgaat doordat je er per ongeluk te veel lading op zou leggen. Wij gebruiken een vlotter in de Aquaroll als we op een comfortplaats staan ipv de waterline.
Links op de foto ultraflow met alleen filter rechts met externe pomp.
inCollage_20210404_142043917.jpg
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”