Signaallampje aan/uit als verwarmingselement Truma Therme TT2 aan/uit staat

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Signaallampje aan/uit als verwarmingselement Truma Therme TT2 aan/uit staat

Bericht door Gerard69 » vr 22 okt 2021 22:16

Hallo allen,

Ik had een onderwerp lopen betreffende de Truma Therme TT2 boiler. Ik vond het vreemd dat er constant spanning op de boiler stond. Daar ging mijn onderwerp over. Je kan het lezen:
viewtopic.php?f=60&t=44655
De titel van het uiteindelijke doel dekt de lading niet meer, dus ben ik een nieuw onderwerp gestart.
Het uiteindelijke doel was het volgende.
De Truma Therme TT2 is voorzien van de welbekende groene knop die aangeeft dat de boiler in bedrijf is. Maar wat je niet ziet, is wanneer het water volledig is opgewarmd en klaar voor gebruik. Het groene knopje blijft altijd branden zodat je kan zien dat het systeem in bedrijf is. Ik wil dus een signaallampje op het systeem welke gaat branden als het verwarmingselement aan het verwarmen is (dus aan staat). Signaallampje gaat weer uit als het water geheel op temperatuur is en het verwarmingselement uit gaat. Dit in verband met regelmatig gebruik van de douche in de caravan.

Tussen de boiler en het stopcontact is een kabeldoos geplaatst waarin het snoer van de boiler is onderbroken en weer verbonden met drie lasdoosjes. Ik had eerste de hele kabel door de ring getrokken. Werkt dan dus niet. Bleek dat uitsluitend de fase draad erdoor moet. Maar het werkt nu wel prima!
Op de eerste foto zie je twee signaallampjes. Het bovenste lampje is niet aangesloten. Het onderste lampje wel. Dat doe ik zodat ik goed kan zien of het signaal lampje aan of uit staat. Je kan ook de draad een extra wikkel om de ring geven, dan zal het lampje feller branden. De boiler is geheel gevuld en staat aan, dus het verwarmingselement is aan het verwarmen. Stroom (1,3 A) gaat door de fase draad die door de spoel loopt. Het signaal lampje staat aan.
Na 68 minuten is het water geheel opgewarmd en het verwarmingselement slaat uit. Er gaat geen stroom meer door de draad, lampje gaat uit.
Ik heb het twee dagen getest en het werkt zeer goed! Nu nog definitief installeren en klaar is dit projectje.
Bedankt voor jullie hulp! Ook die van de elektro jongens bij tweakers.
Bijlagen
D7EC8C76-7445-4E1B-882C-203661F88E06.jpeg
C5EC5B21-551F-40C6-B946-B4932D3D63A2.jpeg
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Signaallampje aan/uit als verwarmingselement Truma Therme TT2 aan/uit staat

Bericht door Chris » vr 22 okt 2021 22:35

[re.gif]

Dit is zeker weer een leuk uitgewerkt gadget in jou geval.
Jij wilt weten of de boiler op temperatuur is.
Of hij wel of geen stroom verbruikt is niet het uitgangspunt dus.
Leuk bedacht en ontwikkeld.... nu nog effe netjes in elkaar zetten...

Diezelfde coil gebruik ik ook om stroom te meten, maar dan met een walstroommeter er aan.
Daarop zie ik mijn totale stroomverbruik in de hut... en kan dan ook het stroomverbruik van de boiler zien.
Maar...voor jou toepassing werkt jou gadget gewoon beter.

Klein advies...
Ik had ook eens ergens een rode LED signalering in de hut gemaakt... en daarop bleken de dames aan boord nogal wat commentaar te hebben... die kleur was fout.
En vooral in de nacht als het donker was... rood...hoerekassie...
Bij mij is dat nu aangepast... en is nu Blauw... dat geeft geen associatie's meer bij mijn dames.. whistle.gif
Snappie....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Signaallampje aan/uit als verwarmingselement Truma Therme TT2 aan/uit staat

Bericht door Hans1954 » za 23 okt 2021 08:34

[re.gif] Dan moet je ze eens uitleggen waarom die dames hun werk in dat rode licht doen Chris. Dan komen ze nog mooier uit dan normaal. In de scheepvaart hebben ze ook rood licht. Dan blijft nachtzicht in stand. haphop.gif
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Re: Signaallampje aan/uit als verwarmingselement Truma Therme TT2 aan/uit staat

Bericht door Gerard69 » za 23 okt 2021 21:09

:oops:
Hahaha! Een caravan met rood licht erin. Een hoerenkast op wielen. Ik zal voor de goede orde het rode kapje vervangen voor een groene of blauwe.
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Signaallampje aan/uit als verwarmingselement Truma Therme TT2 aan/uit staat

Bericht door Chris » za 23 okt 2021 22:10

@ Hans 1954 en Gerard69..

Met jullie wil ik niet op vakantie... sorry... maar wel met mijn eigen dames... in casu mijn vrouw en mijn puber dochter...
En die pubers zijn erg scherp van de tongriem gesneden tegenwoordig... dus ik probeer elke insinuatie in die richting te voorkomen...
Dus... GEEN hoerenkassie op wielen.
Dat snappen jullie best/vast wel.... awhoea.gif awhoea.gif

ps ik hou heel veel van beide hoor... kus.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Re: Signaallampje aan/uit als verwarmingselement Truma Therme TT2 aan/uit staat

Bericht door Gerard69 » zo 24 okt 2021 09:06

Ik heb het gisteravond even getest. Het rode lampje straalt in het donker weinig licht uit. Er zit een crème kleurig filtertje tussen de diode en het rode kapje. Als ik het crème kleurige filtertje eruit haal, is er veel meer licht.
Maar goed, toch maar vervangen voor een blauwe.
Ik ga alvast over het volgende projectje nadenken, want wat gebeurde mij; ik tapte al het water af, zonder de Truma Therme TT2 uit te schakelen. Nu was het nog geen minuut, maar je zal het maar helemaal vergeten. Kan je mooi een nieuw verwarmingselement plaatsen. Dus, waarom slaat de boiler niet automatisch af als het water in de boiler onder een bepaald niveau komt? Ik zal vandaag een nieuw onderwerp starten. Wellicht heeft iemand al ervaring. Helaas kan ik er op het forum niets over vinden.
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Signaallampje aan/uit als verwarmingselement Truma Therme TT2 aan/uit staat

Bericht door iemand » zo 24 okt 2021 09:29

Als het lampje niet duidelijk brand, is de oplossing om de ene draad vaker door de spoel te halen.

Hoe vaak heb je de draad nu door de spoel ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Signaallampje aan/uit als verwarmingselement Truma Therme TT2 aan/uit staat

Bericht door WillyL » zo 24 okt 2021 10:06

[re.gif] @gerard69
Het moet daarom geen ramp zijn. Ik heb het enkele jaren geleden ook voorgehad en dit bij begin van de overwinterperoode en dus enkele dagen. Het element doet het nu nog. Gelukkig maar, maar toch stom.gif van mij.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Reizigers

Re: Signaallampje aan/uit als verwarmingselement Truma Therme TT2 aan/uit staat

Bericht door Reizigers » zo 24 okt 2021 10:39

[re.gif]
Klopt.
Vorst is erger, dan is je boilertje echt kapot.

Gerard69
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 21 apr 2021 13:31

Re: Signaallampje aan/uit als verwarmingselement Truma Therme TT2 aan/uit staat

Bericht door Gerard69 » do 28 okt 2021 21:29

Ik heb de draad 1x door de spoel getrokken. Het licht is duidelijk zat. Helemaal als het donker is.
Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG Business Edition 2021 met aan de haak een Adria Altea 552 PK 2021

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”