Truma 4e

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Truma 4e

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 25 aug 2021 10:54

Vraag voor de 4(6) E gebruikers

Als ik de truma op gas inschakel om de boiler te verwarmen slaat ie aan voor een minuut ongever en dan weer uit en niet meer aan het water wordt wel wat verwarmt maar stookt dus niet door naar de 60 graden

Verwarmen op gas gaat verder goed
Nu is het apparaat nog maar een half jaar oud maar kan in de handleiding eigenlijk niets hierover vinden

Iemand suggesties ?
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1530
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Truma 4e

Bericht door Ferdi » wo 25 aug 2021 11:01

De warm water instelling kan op uit, eco, hot en boost ingesteld worden. Waarop heb jij deze ingesteld. En werkt de warm water voorziening wel in de mix of alleen elektrische stand wel naar behoren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma 4e

Bericht door PD » wo 25 aug 2021 11:14

[re.gif] [re.gif]
Wij gebruiken de Truma Combi 6E het gehele seizoen op uitsluitend gas en ik herken je probleem niet. Verwarming gebruiken we in de zomer vanzelfsprekend niet waardoor we uitsluitend de boiler "stoken". Deze zet ik bij aankomst op de camping direct na het vullen op "HOT" en heb er dan het hele weekend geen omkijken naar.

Lijkt dus een storing bij jou; hij moet zonder EL (1 of 2) en MIX (1 of 2) probleemloos op gas werken.

Of is dit wellicht de allereerste keer dat je de boiler op gas stookt, dan kan het tot 15 minuten duren voordat ie goed werkt. In dat geval zou ik ondanks de temperatuur ook de verwarmingsfunktie gedurende dat kwartiertje inschakelen. De watertemperatuur loopt bij ons op tot 65 C.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma 4e

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 25 aug 2021 11:24

Ik zet m altijd op hot heeft het in voorsyzoen altijd goed gedaan op de eerste keer na dan toen viel die meteen in storing omdat er nog geen gas in de leiding zat, heeft even geduurd voordat ik erachter was hoe dat op te lossen.

Nu net was het water 40 graden volgens de app en nu ook weer op gas gezet brander slaat hoorbaar aan en na 10-20 sec ook weer uit app geeft nu 45 graden aan

Scherm en app geven geen storingen aan
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Truma 4e

Bericht door PD » wo 25 aug 2021 11:29

[re.gif]
Ik hoor bij ons de brander ook wel aanslaan en het lijkt er (hoorbaar) op dat deze inderdaad na ca. 10 sec weer uitschakelt maar desondanks verwarmt ie bij ons het water door naar 65 C. Dat hoorbare geluid in het begin hoef je dus niet persé gedurende de gehele opwarmingstijd te horen. Misschien even afwachten of de temperatuur toch doorloopt.... en anders Truma bellen, die hebben ook on-site service.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma 4e

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 25 aug 2021 11:53

Nog eens gekeken en inderdaad staat ie nu op 60 graden ondertussen dan moet de brander het inderdaad gewoon doen..

De opstart gaat dus gepaard met enig geluid, extra ventilatie en ontsteken van gas waarschijnlijk waarna de brander rustig doorbrand


In het voorjaar eigenlijk alleen elektrisch verwarmd maar hier in frankrijk is de aansluiting ietsje minder en omdat de boiler toch continu vol water staat maar eens goed doorwarmen

Enja hier gaat de kachel nu in de ochtend toch wel even aan tis maar graad of 10 smorgens en dan is het verschil met de temperatuur onder de dekens wel erg hoog om eruit te komen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1530
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Truma 4e

Bericht door Ferdi » wo 25 aug 2021 12:57

Het is een perfect apparaat, ook met name voor het douchen hebben we meer dan voldoende warm water, met de instelling op hot en het maakt niet uit of we het alleen elektrisch, in de mix of alleen op gas laten werken. Super en geluidsarm. Ook het gasverbruik is positief laag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma 4e

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 25 aug 2021 13:35

Ben verder ook wel tevreden over het apparaat hoor al zijn er wat neveneffecten door de instalatie in een kast wordt het aldaar best warm en de schoorsteen loopt door de hangkast en die droogt de jassen snel.


Wat ik wel mis is de regeling van de ventilator die kent eigenlijk alleen eco en max als de kachel aan is en dan is die best aanwezig zou iets meer handmatig te regelen mogen zijn..

Foutje van dethleffs is dat de waterslangen wel erg lang zijn en van de watertank links voor de as helemaal achterlangs naar rechts voor de as naar de kachel gaan en dan weer helemaal terug naar de watertang om daar te splitsen naar de keuken kraan op de kop en de wastafel rechts.net achter de as.

Hier moet ik toch echt wat aan veranderen sta een liter of 10 water weg te laten lopen eer ik warm water krijg
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Truma 4e

Bericht door Pakkie » wo 25 aug 2021 13:50

Hier ook zeer tevreden over de 6e en zijn gebruiksgemak thumbup.gif.

Herkenbaar mbt langer duren voordat er warm water is op een bepaalde plek in de caravan. In ons geval is er bijvoorbeeld in no-time heet water bij het wasbakje in het toilet omdat die zo'n beetje naast de 6e zit. De slang naar de keukenkraan loopt echter helemaal voorlangs door de caravan en da's een beste afstand. Het duurt daardoor ook wel enige tijd voordat je in de keuken net zo'n loeiheet water hebt als bij het wasbakje in het toilet.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1530
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Truma 4e

Bericht door Ferdi » do 26 aug 2021 05:36

Re, dat heeft niets met de 4/6E te maken natuurlijk. Dat heb je met elke warm water voorziening en de verschillende afstanden die het moet afleggen. In onze kleine caravan duurt het ook een 15 seconden voordat het water in de douche warm is en de 4E zit zover als het kan in de caravan er vandaan. Dus zal het in jullie grote caravan misschien nog wel wat langer duren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Truma 4e

Bericht door Avontuur » do 26 aug 2021 07:52

[re.gif]
Mee eens, bij ons zit de keuken letterlijk links naast de 6E, dat er warm water uit de kraan komt echt duurt maar heel even.
Nog geen 1.5 meter verder zit de wastafel, dus ook die is zo warm.

In onze vorige caravan ( Eriba) zat de boiler echt aan de andere zijde van de caravan, de lengte slang om te overbruggen was dan simpel weg langer.
Er kwam dan eerst een flinke hoeveelheid 'koud' water uit de kraan alvorens er warm water uit kwam.
A travel adventure has no substitute.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma 4e

Bericht door Paul Vingerhoets » do 26 aug 2021 08:13

Dethleffs heeft hier een vreemde keuze gemaakt om het warm water verdeelpunt dus bij de watertank te plaatsen ipv bij de kachelunit hierdoor moet het warme water dus ook de hele caravan rond om bij de kraan te komen..

Er is ruimte bij de deur (er zit een dorpel) om de warmwater leiding vanaf de kachelunit voorlangs naar de kraan te leiden is een stuk korter denk dat ik dat zelf maar eens ga bekijken. De kraan van het fonteintje zit langs de kachel maar ook die loopt dus de caravan rond

Dit staat inderdaad helemaal los van de kachelunit zelf is een keuze geweest..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”