Waar mag ik komen luisteren naar een Truma Saphir Comfort RC?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
marcoenpetra
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 sep 2019 21:21

Waar mag ik komen luisteren naar een Truma Saphir Comfort RC?

Bericht door marcoenpetra » di 24 aug 2021 23:10

Hallo, ik heb mijn oog laten vallen op een Truma Saphir Comfort RC bank airco. Echter, voordat ik deze aanschaf zou ik graag eens willen luisteren hoeveel, of hoe weinig, lawaai deze maakt tijdens het koelen.
Omdat ik hem zelf wil inbouwen vindt ik het niet netjes om hiervoor naar een dealer te gaan, om hem vervolgens zelf ergens anders te kopen...

Bij wie in regio Twente of Oost Gelderland kan ik eens komen luisteren naar een in werking zijnde Truma Saphir Comfort RC?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waar mag ik komen luisteren naar een Truma Saphir Comfort RC?

Bericht door dieseltijger » wo 25 aug 2021 04:23

Verstandig. Onze caravan staat vanaf vanavond op de oprit in Zoetermeer en is vrijdag tm zondag "in gebruik" voor een familieweekend en gaat dinsdagavond weer terug.

Er zit een 10 jaar oude saphir in, grootste model toendertijd, en zonder uitstroomdempers.

Ik zou zeker ook dakairco's beluisteren: ik kan mij voorstellen dat deze in de loop van de tijd verbeterd zijn en stiller in het interieur.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1531
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Waar mag ik komen luisteren naar een Truma Saphir Comfort RC?

Bericht door Ferdi » wo 25 aug 2021 05:37

Als je echt een goed vergelijk zou willen, moet je ook in een caravan gaan luisteren met dezelfde indeling. Anders zou het nog kunnen tegenvallen als je bij jezelf wat gaat inbouwen. Door resonantie en akoestiek kan het al verschillend klinken. Dit allemaal is nog sterker van toepassing op een dakairco, omdat de dak opbouw en de ondersteuning van het dak ook erg bepalend zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waar mag ik komen luisteren naar een Truma Saphir Comfort RC?

Bericht door Jan van Vijven » wo 25 aug 2021 06:29

Mocht je gaan luisteren ergens op een oprit leg dan een kussen, of iets dergelijks, onder de uitlaat. Dat blazen op een stenen ondergrond maakt veel meer geluid dan in gras.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Waar mag ik komen luisteren naar een Truma Saphir Comfort RC?

Bericht door Knaus440 » wo 25 aug 2021 08:40

Ik ging met dergelijke vragen over caravan en camper vaak wel naar de dealer. Was dan duidelijk over het zelf gaan doen. En kocht dan ook bij hem de spullen. En was ook duidelijk dat wanneer ze tijd investeerden voor uitleg en of uitzoeken, dat ook werktijd voor hen was. En dus betaalde ik wel eens uurloon voor goede instructies!
Veel vragen en niks kopen, dat vinden ze niet leuk!
En terecht!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waar mag ik komen luisteren naar een Truma Saphir Comfort RC?

Bericht door dieseltijger » wo 25 aug 2021 16:35

Ik zelf heb dus een bankairco, die is gemonteerd in de achterste zitbank. Als ik eerlijk ben: binnen vind ik het gesuis nogal overheersend (ook in de laagste stand van de ventilator). En je hoort een zachte 50 Hz bromtoon. Ik heb een uitstroomdemper aan de buiten uitlaat gemonteerd (daar waar de warme lucht uitstroomt) en ik moet zeggen: de airco in vol bedrijf is lekker stil buiten.

Ik wil je de overweging geven om toch naar een dakairco te kijken, want ze worden veel meer verkocht, dus ik gok dat de ontwikkelingen daar sneller gaan en ik sluit niet uit dat er trillings-/brom-arme compressoren worden toegepast. En je hebt al meteen een goede positie van de luchtuitlaat, en je verliest geen binnenruimte.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waar mag ik komen luisteren naar een Truma Saphir Comfort RC?

Bericht door Jan van Vijven » wo 25 aug 2021 16:55

Ik heb het al eens vaker geschreven, alle soorten en maten heb ik geprobeerd, ik wil nooit een dak airco meer. Vooral buiten vind ik die veel meer herrie maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waar mag ik komen luisteren naar een Truma Saphir Comfort RC?

Bericht door dieseltijger » wo 25 aug 2021 16:57

Dat heb ik tot nu toe ook waargenomen - maar ik hoopte dat door de grotere populariteit....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Waar mag ik komen luisteren naar een Truma Saphir Comfort RC?

Bericht door El1989 » wo 25 aug 2021 17:09

Ook hier een bankairco , buiten hoor je het bijna niet door de demper en binnen uiteraard wel maar niet storend . Slapen in een hut met 30plus is pas storend . Dakairco geen ervaring mee maar hoor kwa geluid meestal meer positieve geluiden over de bankairco
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Alieben1961
Berichten: 165
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: Waar mag ik komen luisteren naar een Truma Saphir Comfort RC?

Bericht door Alieben1961 » wo 25 aug 2021 20:57

marcoenpetra schreef:
di 24 aug 2021 23:10
Hallo, ik heb mijn oog laten vallen op een Truma Saphir Comfort RC bank airco. Echter, voordat ik deze aanschaf zou ik graag eens willen luisteren hoeveel, of hoe weinig, lawaai deze maakt tijdens het koelen.
Omdat ik hem zelf wil inbouwen vindt ik het niet netjes om hiervoor naar een dealer te gaan, om hem vervolgens zelf ergens anders te kopen...

Bij wie in regio Twente of Oost Gelderland kan ik eens komen luisteren naar een in werking zijnde Truma Saphir Comfort RC?
Niet oost Gelderland maar bij Tiel staat hier op het erf
Mag je komen kijken
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

marcoenpetra
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 18 sep 2019 21:21

Re: Waar mag ik komen luisteren naar een Truma Saphir Comfort RC?

Bericht door marcoenpetra » wo 25 aug 2021 22:46

Dank voor jullie reacties tot nu toe! Mijn overbuurman heeft een ook een dakairco (Dometic), maar dat vond ik te lawaaiig. Vooral het aan- en uitslaan van de compressor is nogal lompe techniek zoals ik het ervaar. En de ventilator binnen vond ik ook nogal luid. Maar ik moet zeggen dat ik ook één en ander vergelijk met de airco die we thuis hebben, dus dat is misschien niet helemaal eerlijk. En van een bankairco verwacht ik dat ik de kast waarin deze staat zelfs nog akoestisch kan isoleren.
Inderdaad mis je met een bankairco bergruimte in je caravan, maar de kast onder de bank waarin ik hem gepland heb, gebruiken we nu ook nooit. We hebben daarnaast nog bergruimte genoeg.
@El1989 en @dieseltijger; hartelijk dank voor het aanbod, maar zoetermeer of tiel vindt ik nog te ver hiervoor...

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”