Airco Apart aansluiten op electra.

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
annesophie
Berichten: 93
Lid geworden op: di 3 nov 2015 18:49

Airco Apart aansluiten op electra.

Bericht door annesophie » di 24 aug 2021 14:00

Hallo, Ik wil de airco , domitec B 220,apart aansluiten op het electra gedeelte door middel van een automaat.
Nu adviseerde men mij er een 16 AMP tussen te zetten maar dat lijkt me erg zwaar gezien de meest campings niet boven de 10 AMP uit komen.
Wat er niet goed was op de camping weet ik niet maar op onze vaste stek geen enkel probleem met de stroom.
We moesten naar een hoger gedeelte verhuizen ivm met hoog water daar vloog steeds de automaat in de paal eruit als ik de stekker erin deed.
Na veel zoeken bleek de airco de “dader”ik heb toen de stroom los moeten koppelen en toen bleef de paal erin.
Denkende dat de airco kapot was heb ik hem thuis uitgeprobeerd maar hij werkt perfect.
Ik wil de airco nu achter een automaat zetten zodat hij makkelijk in en uit te schakelen is
Graag advies van de deskundigen op dit forum.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Airco Apart aansluiten op electra.

Bericht door Chris » di 24 aug 2021 14:09

De Dometic heeft zelf toch een On/Off schakelaar
Mijn FJ 2200 wel tenminste.
Daarvoor zou je geen aparte automaat nodig hebben.
Wellicht was het max. vermogen wat je daarboven kon trekken minder, maar dat heeft dan niets met jou airco te maken.
En....maar....
Als je toch een schakelaar wilt maken zou ik er een dubbelpolige schakelaar voor nemen die je in de buurt van de zekering automaat/Aardlek schakelaar maakt.
Geen aparte automaat voor nodig als die nu ook geen aparte automaat heeft.
Scheelt zeker in kosten en montage tijd.

Maar jou verhaal lezende... je hebt de airco los moeten koppelen....
Zit er ergens een aansluitfout misschien???
Aardlek oid??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Airco Apart aansluiten op electra.

Bericht door workel » di 24 aug 2021 14:35

Herken ik totaal niet van onze Dometic 2200.
Moet wel zeggen die staat alleen 's-avond en 's-nacht aan middels een time. Overdag gaat hij uit.
Zie niet de meerwaarde van een aparte aansluiting.
Is het niet zo dat de stroompaal van de camping is doorgelekt, lees te veel mede kampeerders op een te kleine stroompaal, beetje verbruik en klant deze eruit.

Heb toch al wat jaren een airco in diverse caravans gehad en hij is er bij ons nooit uitgeklapt.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Airco Apart aansluiten op electra.

Bericht door Hobby Linka » di 24 aug 2021 14:48

Zelf heb ik een Truma dakairco. Ik heb toen ik hem pas had de stroomsterkte bij maximaal verbruik gemeten. Deze was iets boven de 3,39 ampère.

Een 6 ampère automaat zal dus ruim voldoende zijn.

Het hele verhaal over mijn airco is hier te lezen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

annesophie
Berichten: 93
Lid geworden op: di 3 nov 2015 18:49

Re: Airco Apart aansluiten op electra.

Bericht door annesophie » di 24 aug 2021 19:32

[re.gif]
Chris schreef:
di 24 aug 2021 14:09
De Dometic heeft zelf toch een On/Off schakelaar
Mijn FJ 2200 wel tenminste.
Daarvoor zou je geen aparte automaat nodig hebben.
Wellicht was het max. vermogen wat je daarboven kon trekken minder, maar dat heeft dan niets met jou airco te maken.
En....maar....
Als je toch een schakelaar wilt maken zou ik er een dubbelpolige schakelaar voor nemen die je in de buurt van de zekering automaat/Aardlek schakelaar maakt.
Geen aparte automaat voor nodig als die nu ook geen aparte automaat heeft.
Scheelt zeker in kosten en montage tijd.

Maar jou verhaal lezende... je hebt de airco los moeten koppelen....
Zit er ergens een aansluitfout misschien???
Aardlek oid??
Tot mijn verbazing zit er helemaal geen aardlekschakelaar in. Er zit een 13 amp automaat in.Maar als ik de airco achter een aardlekschakelaar wil zetten is een 6 amp toch wel genoeg.Het vreemde is dat de airco op lager gedeelte geen problemen gaf en hoger wel . Thuis werkt hij ook perfect.

annesophie
Berichten: 93
Lid geworden op: di 3 nov 2015 18:49

Re: Airco Apart aansluiten op electra.

Bericht door annesophie » di 24 aug 2021 19:36

workel schreef:
di 24 aug 2021 14:35
Herken ik totaal niet van onze Dometic 2200.
Moet wel zeggen die staat alleen 's-avond en 's-nacht aan middels een time. Overdag gaat hij uit.
Zie niet de meerwaarde van een aparte aansluiting.
Is het niet zo dat de stroompaal van de camping is doorgelekt, lees te veel mede kampeerders op een te kleine stroompaal, beetje verbruik en klant deze eruit.

Heb toch al wat jaren een airco in diverse caravans gehad en hij is er bij ons nooit uitgeklapt.
[re.gif]
Ook wij hebben nog nooit problemen gehad met deze airco.Gelukkig deze vakantie weinig nodig gehad.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Airco Apart aansluiten op electra.

Bericht door Chris » di 24 aug 2021 21:31

annesophie schreef:
di 24 aug 2021 19:32


Tot mijn verbazing zit er helemaal geen aardlekschakelaar in. Er zit een 13 amp automaat in.Maar als ik de airco achter een aardlekschakelaar wil zetten is een 6 amp toch wel genoeg.Het vreemde is dat de airco op lager gedeelte geen problemen gaf en hoger wel . Thuis werkt hij ook perfect.
Welke caravan, en welk bouwjaar hebt je..
Vaak zijn er combinatie's gebruikt, dus zekeringautomaat met ingebouwde aardlek... een combi.
Kan je simpel zien aan de automaat....
Zit er een drukknopje op met TEST ???
Dan is het een combinatie..
Geen knopje TEST..... alleen zekering automaat.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1530
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Airco Apart aansluiten op electra.

Bericht door Ferdi » di 24 aug 2021 21:52

Het lijkt simpel, dat als de airco op de eerste plek en thuis probleemloos werkt en de plek “boven” op de camping problemen geeft, het aan die paal ligt en die paal er te snel eruit vliegt. Het hoeft niet altijd aan jou caravan te liggen, het kan ook een externe oorzaak hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Airco Apart aansluiten op electra.

Bericht door Niels83 » wo 25 aug 2021 07:45

[re.gif]
Dat lijkt mij ook. Hoeveel ampere had je beneden en boven, door hoog watermoest je naar boven, waarschijnlijk gold dat voor het hele lager gelegen deel van de camping, paste dat op de stroompalen? Of werd er gelust?

Schijnbaar is er niets met je caravan aan de hand, alleen verbruikt de airco te veel voor die paal.
Hoeveel werk was het uitschakelen nu precies?

Techn

Re: Airco Apart aansluiten op electra.

Bericht door Techn » wo 25 aug 2021 07:46

Precies
Waarschijnlijk is die hogere plek verder van de groepenkast gelegen
Hierdoor een langere afstand van de kabel en dus hogere weerstand waardoor je een andere uitschakel karakter krijgt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Airco Apart aansluiten op electra.

Bericht door iemand » wo 25 aug 2021 12:13

Had even een foto gemaakt van WAT eruit ging.

Dan hadden we de functie en afschakelwaarden kunnen lezen/nagaan.
Alles kan stuk gaan of slecht functioneren of overbelast zijn.
Dus dat moet je dan testen.

Bv door op de camping even op een andere aansluiting over te gaan.
evt in overleg met je buren, als er verder niets vrij is.

Nu blijft het gissen scratch.gif
en kunnen we je niet echt verder helpen weenie.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Airco Apart aansluiten op electra.

Bericht door Jaap van Duijn » wo 25 aug 2021 12:28

@TS, Apart schakelen van Airco (bank unit),

Ja heb ik gedaan, er is een WCD waar ik de stekker van de omvormer 12V > 230V in kan steken OF die van de wal stroom.
Dit heb ik gedaan omdat we nog wel "los" van de paal staan en dan toch de airco willen gebruiken om de unit te koelen tegen de avond.
Dit gaat perfect er zit een 4 Ampere snel automaat (met het haasje) tussen de WCR en de airco.
De startstroom is even een piek vrijwel niet te meten met de Fluke 77 en dan loopt de airco vol aan op 3,6Ampere.
Sta ik aan de paal en krijg 10 of meer ampere aangeboden dan gaat de airco met stekker van de wal voeding en werkt ook goed.
Daarom heb ik apart schakelen van de airco ingebouwd en oja we kunnen gerust 5 uur met de airco draaien op de accu's opgeladen via zonnepanelen

Fijne dag nog Jaap

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Airco Apart aansluiten op electra.

Bericht door Jaap van Duijn » di 21 feb 2023 11:58

Op mij post van aug 2021 nog terug komende.
Wat ik beweerde gaat dus niet goed.
Naar bleek was eerst bekabeling te dun, later naar 50mm2 gegaan maar de LION accu kreeg bijna kromme tenen zo te zeggen.
Bij op starten - geregeld als temperatuur weer op liep - trok de unit 70 ampere uit de accu.
Ik heb deze mogelijkheid uitgeschakeld al te gek en overtroffen want zo kan je alleen de boel om zeep helpen - dacht ik toch.

Groet Jaap van Duijn

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”