Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Vandaag de 110Ah lood accu voor de mover vervangen door een PowerXtreme X30. Anders gezegd: Er is 26,5 kilo verwijderd uit de caravan en 5,6 kilo teruggeplaatst. Toch wel een fijne winst. Ik hoop dat deze accu wel wat langer meegaat dan de lood accu, want die leek wel een bejaarde na drie jaar. Met steunen en kreunen kreeg hij de caravan de oprit op, terwijl dat prima ging toen die accu er pas inzat.
Al met al een fijne gewichtsafname die ik heel goed kon gebruiken.
Al met al een fijne gewichtsafname die ik heel goed kon gebruiken.
Fendt Topas 495E
Subaru Forester
Subaru Forester
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Mooie accu en dmv app uit te lezen.
Vergeet niet de accu te registreren en je hebt 5 jaar garantie
Met interne lader en kan ook evt via accupolen geladen worden.
Met de X30 heb je royaal power. Voor de meeste movers/caravans is de X20 wel zwaar genoeg.
Vergeet niet de accu te registreren en je hebt 5 jaar garantie
Met interne lader en kan ook evt via accupolen geladen worden.
Met de X30 heb je royaal power. Voor de meeste movers/caravans is de X20 wel zwaar genoeg.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
@iemand:
Wat vermogen betreft klopt dat helemaal. De X30 is zondermeer zwaar bemeten. Bij de leverancier was de X20 niet leverbaar. Het prijsverschil tussen de X20 en de X30 bij mijn leverancier was €80,-- Andere leveranciers hadden niet dezelfde waarderingen of waren soms tot wel €40 duurder waardoor het werkelijke verschil minder dan die €80,-- werd. Ik heb toen gekozen voor de duurdere en zwaardere optie.
Wat vermogen betreft klopt dat helemaal. De X30 is zondermeer zwaar bemeten. Bij de leverancier was de X20 niet leverbaar. Het prijsverschil tussen de X20 en de X30 bij mijn leverancier was €80,-- Andere leveranciers hadden niet dezelfde waarderingen of waren soms tot wel €40 duurder waardoor het werkelijke verschil minder dan die €80,-- werd. Ik heb toen gekozen voor de duurdere en zwaardere optie.
Fendt Topas 495E
Subaru Forester
Subaru Forester
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Nog ff de spec’s van X20 en X30
https://emergoplus.com/wp-content/uplo ... ding-1.pdf op blz 13.
Handleiding is ook duidelijk en compleet.
Deze accu heeft nu standaard blue-tooth interface
Tip.
In de stalling wel een accupool loskoppelen. Zie H 3.6
https://emergoplus.com/wp-content/uplo ... ding-1.pdf op blz 13.
Handleiding is ook duidelijk en compleet.
Deze accu heeft nu standaard blue-tooth interface
Tip.
In de stalling wel een accupool loskoppelen. Zie H 3.6
Laatst gewijzigd door iemand op di 17 aug 2021 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Ik heb 'm ook, door de dealer ook geschikt gemaakt om te dienen als nood stroom voorziening en met een booster te laden tijdens het rijden.
Moet bij ons ook flink werken om de 2000 kg de oprit op te krijgen maar verliest niet 1 groen lampje na die actie.
Ook na de winter in de caravan te hebben doorgebracht (afgekoppeld) was de accu nog compleet vol.
Ik heb overigens nog niet die Bluetooth mogelijkheid, moet dus een knopje op de accu indrukken om de lampjes af te lezen.
Bevalt tot nu toe perfect.
Moet bij ons ook flink werken om de 2000 kg de oprit op te krijgen maar verliest niet 1 groen lampje na die actie.
Ook na de winter in de caravan te hebben doorgebracht (afgekoppeld) was de accu nog compleet vol.
Ik heb overigens nog niet die Bluetooth mogelijkheid, moet dus een knopje op de accu indrukken om de lampjes af te lezen.
Bevalt tot nu toe perfect.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
De LifePo 4 accu’s kan je beter met 60 a 70% lading voor langere tijd opslaan (winterperiode) en niet 100%. Dit adviseren al deze accu fabrikanten. Is bijvoorbeeld ook voor de hedendaagse E-bike accu’s.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
De X30 kan misschien wat "zwaar" zijn, maar beter te zwaar dan te licht. Een mover vraagt toch wel wat stroom op een helling of in gras.
Wij hebben ook de X30 gekozen, ( nog het vorig model zonde app) en zijn daar zeer tevreden over.
Volgens mij heb je een goede keuze gemaakt als het prijsverschil minder dan 80€ bedraagt t.o.v. de X20.
En zoals hierboven al is aangegeven, niet vergeten te registreren, i.v.m. de vijf jaar garantie.
Wij hebben ook de X30 gekozen, ( nog het vorig model zonde app) en zijn daar zeer tevreden over.
Volgens mij heb je een goede keuze gemaakt als het prijsverschil minder dan 80€ bedraagt t.o.v. de X20.
En zoals hierboven al is aangegeven, niet vergeten te registreren, i.v.m. de vijf jaar garantie.
Laatst gewijzigd door refram op di 17 aug 2021 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Re.gif. Re.gif
Goede tip. Eerst de afrit maar een een paar keer op en neer moveren voor die in de stalling gaat.
Goede tip. Eerst de afrit maar een een paar keer op en neer moveren voor die in de stalling gaat.
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Een X30..
Echt het snoepje van de week...samen met de Victron 30Ah..
Mooi hoor..
Echt het snoepje van de week...samen met de Victron 30Ah..
Mooi hoor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Of de Liontron 55Ah van Ralf, wat in werkelijkheid volgens de bijbehorende app en Bluetooth 66,2Ah is. Ben er super blij mee met deze mega fijne accu
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Dit advies kan ik niet rijmen.
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
LiFePo 4 accu's bewaart men best met een lading tussen de 30% en de 80%. Nooit vol bewaren, dit verkort de levensduur.
Als deze accu's in de caravan blijven tijdens de stalling kijkt men best of de temperatuur daar niet te hoog kan oplopen. Anders de accu 't huis koel bewaren.
Hoge temperaturen verlagen de levensduur van een LiFePo4 accu exponentieel.
Idem voor fietsaccu's, fiets nooit in volle zon wegzetten.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
En in een warm land dan? Als de hut in een warm land 2 of 3 weken op een camping staat wordt het ook erg warm in de hut. Ik ga dan echt niet de accu eruit halen om die op een koelere plek neer te zetten.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Een samengestelde accu(-pakket) want daar hebben we het hier over, wordt door een Battery Monitor System gecontroleerd.
Die BMS zit in de behuizing.
De BMS vraagt altijd iets stroom. Daarom regelmatig bij-laden. Minimaal 1x per 6 maanden.
Zet je de accu te leeg weg, is 6 maanden zelfs te veel.
Voorschrift van de fabrikant gewoon opvolgen.
Dan heb je 5 jaar garantie.
Die BMS zit in de behuizing.
De BMS vraagt altijd iets stroom. Daarom regelmatig bij-laden. Minimaal 1x per 6 maanden.
Zet je de accu te leeg weg, is 6 maanden zelfs te veel.
Voorschrift van de fabrikant gewoon opvolgen.
Dan heb je 5 jaar garantie.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Toch is algemeen zo dat deze accu’s, maar ook li-ion en lipo accu’s beter niet helemaal vol voor lange tijd opgeslagen moeten worden.
Af fabriek zul je misschien ook wel eens gezien hebben dat nieuwe iPads en iPhones of laptop accu’s nooit helemaal vol zitten. Dat doen ze om dezelfde reden.
Ik heb ook veel ervaring met dergelijke accu’s in de modelbouw waar ze vaak voorop lopen met dergelijke technieken en daar geldt hetzelfde advies al jaren.
Waarom ze vol opgeladen wegzetten aanbevelen is denk ik voor het gemak, omdat 60 a 70% voor veel mensen lastiger is om dat uit te voeren. Je kan de meeste laders hier niet op instellen en dan moet je zelf bij het juiste niveau afkoppelen en dat is voor de meeste teveel gevraagd. De redenatie zal dan zijn; beter 100% vol dan een accu waar de celspanning te ver van terug loopt en stuk gaat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Af fabriek zul je misschien ook wel eens gezien hebben dat nieuwe iPads en iPhones of laptop accu’s nooit helemaal vol zitten. Dat doen ze om dezelfde reden.
Ik heb ook veel ervaring met dergelijke accu’s in de modelbouw waar ze vaak voorop lopen met dergelijke technieken en daar geldt hetzelfde advies al jaren.
Waarom ze vol opgeladen wegzetten aanbevelen is denk ik voor het gemak, omdat 60 a 70% voor veel mensen lastiger is om dat uit te voeren. Je kan de meeste laders hier niet op instellen en dan moet je zelf bij het juiste niveau afkoppelen en dat is voor de meeste teveel gevraagd. De redenatie zal dan zijn; beter 100% vol dan een accu waar de celspanning te ver van terug loopt en stuk gaat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Een LiFePO4 accu kan al beter tegen warmte dan een Lithium-Ion accu, maar warmte blijft bij bewaring de sterkste verouderingsfactor.
Het hoeft ook niet, als je 2 of 3 weken op camping staat in een warm land, de accu eruit te halen om deze koeler te bewaren.
Wel als de caravan voor maanden in de stalling gaat, dikwijls is dat in een serre, en daar kan de temperatuur behoorlijk oplopen.
Deze accu's koel bewaren tussen de 1°C en 20°C verlengt de levensduur aanzienlijk, maar iedereen doet wat hij wil natuurlijk.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Ik ben het volledig eens met je redenering!Ferdi schreef: ↑wo 18 aug 2021 10:17Toch is algemeen zo dat deze accu’s, maar ook li-ion en lipo accu’s beter niet helemaal vol voor lange tijd opgeslagen moeten worden.
Af fabriek zul je misschien ook wel eens gezien hebben dat nieuwe iPads en iPhones of laptop accu’s nooit helemaal vol zitten. Dat doen ze om dezelfde reden.
Ik heb ook veel ervaring met dergelijke accu’s in de modelbouw waar ze vaak voorop lopen met dergelijke technieken en daar geldt hetzelfde advies al jaren.
Waarom ze vol opgeladen wegzetten aanbevelen is denk ik voor het gemak, omdat 60 a 70% voor veel mensen lastiger is om dat uit te voeren. Je kan de meeste laders hier niet op instellen en dan moet je zelf bij het juiste niveau afkoppelen en dat is voor de meeste teveel gevraagd. De redenatie zal dan zijn; beter 100% vol dan een accu waar de celspanning te ver van terug loopt en stuk gaat.
De fabrikant zal er ook van uitgaan dat opgeladen wegzetten het meest gebeurt in de winter. En dan kan 100% opladen, door de lage temperaturen ook minder of geen kwaad.
In de zomermaanden is het een ander verhaal en dan is opslaan met 60% lading, veel beter dan 100% lading of zelfs 80% lading.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Even kort door de bocht, beweren jullie nu dat de instructie van de leverancier fout is?
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Minder genuanceerd omschreven en beter uit te voeren dan 60 a 70% laden. De beschrijvingen van fabrikanten zijn ook niet altijd correct. Alleen al door vertalingen komen er veel fouten voor bijvoorbeeld. En de schrijvers ervan zijn niet altijd technisch goed onderlegd. Ik werk voor een fabrikant waar ook dergelijke fouten of verkeerde omschrijvingen in gebruiksaanwijzingen erin sluipen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Als we de specificaties van een andere gerenommeerde speler zoals Victon erbij halen, met dezelfde soort accu, zijn er toch verschillen.
Voorbeeld:
Bron:
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... art-NL.pdf
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Precies en Victron heb ik als bedrijf wat zelf producten ontwikkeld hoger zitten met hun kennis dan met alle respect een handelsbedrijf.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Helaas is de app alleen voor de X20, bij de X30 zul je moeten afgaan op de lampjes. Ik kwam daar pas achter toen ik de app had gedownload.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
De Powerxtreme X30 kun je mbv BlueTooth ook zien in de App. Mogelijk oudere versies niet.
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
Mijn accu is van maart maar wat ik ook probeer, ik zie hem niet in de app ook niet met Bluetooth.
Het staat ook in de beschrijving alleen voor x20.
Het staat ook in de beschrijving alleen voor x20.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: Loodaccu vervangen door Powerxtreme X30
dan is het type nog de oudere versie.
De nieuwe generatie x 30 heeft het wel.
De nieuwe generatie x 30 heeft het wel.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.