Off grid met de caravan

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
lvdham
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 aug 2021 20:16

Off grid met de caravan

Bericht door lvdham » zo 15 aug 2021 21:27

Hallo allemaal,

Sinds kort zijn wij in het bezit van een caravan (Burstner Holiday, 1995) die wij gebruiken om off grid te kamperen. Het enige probleem: we krijgen de koelkast niet aan middels de gas aansluiting. Het gasstel gaat alleen aan met een aansteker, helaas niet meer met het ontstekingmechanisme..

Vraag 1: kan het zijn dat we het ontstekingmechanisme moeten schoonmaken/vervangen of missen we een manier om een vonk te creëeren?

Na een weekend met de caravan weg, zonder werkende koelkast, zijn we nu ook naar een volgende optie aan het kijken: gebruik maken van een accu.

Vraag 2: klinkt het echt zo makkelijk als het is? Simpelweg berekenen hoeveel je verbruikt en daar de juiste accu voor aanschaffen? Wij hebben twee linker-elektra-handen, dus begrijpen vrij weinig van alle vaktermen waar de meeste fora mee vol staan..

*Desperately op zoek naar tips!*

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Off grid met de caravan

Bericht door dieseltijger » zo 15 aug 2021 21:59

Mbt 1: Wees eens specifieker ten aanzien van de koelkast. Is er een aparte afsluiter richting de koelkast (en is deze open gedraaid)? Zit er een piezo ontsteking op de koelkast, of een automaat met batterijen? Zie je in het donker als je de koelkast deur opendoet een vonkje door het glaasje als je op de ontsteekknop drukt?

Mbt 2: Ja, waarbij je in de gaten moet houden dat een gewone auto accu maar 30..50% ontladen mag worden, yellow top wat meer, en een lithium accu nog veel meer (ik dacht zo'n 70..80%). Als je veel buiten zit zoals wij zal je tot ontdeking komen dat je helemaal niet zoveel stroom verbruikt ( de pomp voor de kraan en het toilet zijn "een must"). Als je toch vaak het licht binnen gebruikt kan je COB Led lampjes gebruiken die ongeveer 20% van een halogeenlamp verbruiken.

Je kan bij Ali express goedkope Lithium accus kopen met veel capaciteit. Zelf heb ik een geval van 60 Ah voor ongeveer 165,- gekocht (dacht ik). Je moet ze alleen niet koppelen met het 12V net van de caravan als je aan de paal staat. Ze worden dan via de polen opgeladen en vrijwel zeker zullen ze in brand vliegen.

We hebben tot nu toe 4 dagen off grid gestaan .
Laatst gewijzigd door dieseltijger op zo 15 aug 2021 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Off grid met de caravan

Bericht door Chris » zo 15 aug 2021 22:22

Ik denk...weet bijna zeker...dat jou kookplaat geen ontsteker heeft.
Wat je ziet naast de pit is het thermokoppel van de beveiliging.
Die zorgt ervoor dat het gas afgesloten wordt als de vlam uit waait bv.
Dus altijd een aansteker nodig.
Er zijn maar een paar caravans die een piezo ontsteker hebben.

Je koelkast..
Maak/plaats eerst eens een foto van het typeplaatje.
Ook met koelkasten zijn er net zoveel variaties als kleuren in de regenboog.
Dan weten wat en kunnen antwoorden gericht zijn.

Een accu..

Waar wil je die voor gebruiken..
Verlichting?? Dat kan ...maar de gloeilampen in jou caravan gebruiken best wel wat stroom...dus wees spaarzaam daarmee.
Voor de koelkast is geen geschikte accu te vinden.
Een gewone caravan koelkast gebruikt al snel 10 ampere op 12 volt...4 uur en er is 40 ampere " opgestookt".
Voor 4 uur kk heb je daarom al snel een 80 ampere accu nodig...niet te tillen.
Dus..accu...niet voor de kk.

En licht.
Denk eens aan LED..
Dat verbruikt erg weinig stroom.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

lvdham
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 aug 2021 20:16

Re: Off grid met de caravan

Bericht door lvdham » ma 16 aug 2021 11:41

dieseltijger schreef:Mbt 1: Wees eens specifieker ten aanzien van de koelkast. Is er een aparte afsluiter richting de koelkast (en is deze open gedraaid)? Zit er een piezo ontsteking op de koelkast, of een automaat met batterijen? Zie je in het donker als je de koelkast deur opendoet een vonkje door het glaasje als je op de ontsteekknop drukt?

Mbt 2: Ja, waarbij je in de gaten moet houden dat een gewone auto accu maar 30..50% ontladen mag worden, yellow top wat meer, en een lithium accu nog veel meer (ik dacht zo'n 70..80%). Als je veel buiten zit zoals wij zal je tot ontdeking komen dat je helemaal niet zoveel stroom verbruikt ( de pomp voor de kraan en het toilet zijn "een must"). Als je toch vaak het licht binnen gebruikt kan je COB Led lampjes gebruiken die ongeveer 20% van een halogeenlamp verbruiken.

Je kan bij Ali express goedkope Lithium accus kopen met veel capaciteit. Zelf heb ik een geval van 60 Ah voor ongeveer 165,- gekocht (dacht ik). Je moet ze alleen niet koppelen met het 12V net van de caravan als je aan de paal staat. Ze worden dan via de polen opgeladen en vrijwel zeker zullen ze in brand vliegen.

We hebben tot nu toe 4 dagen off grid gestaan .
Mbt 1: helaas kan ik er geen foto van maken, omdat de caravan in Duitsland staat Afbeelding wel kan ik antwoord geven op de aparte afsluiter en die staat inderdaad open gedraaid. Zelfs geprobeerd om het aan te sluiten, terwijl we een gaspit aan hadden gezet. In de hoop dat het gas daardoor extra boost kreeg om naar de koelkast te trekken.

Het gaat om een piezo ontsteking, als ik het goed heb. Je moet de knop eerst in gedrukt houden en daarna op het rode knopje van de ontsteking drukken om een vonk te maken. Maar dat gebeurd dus niet (ook niet bij het aansteken van gasfornuis).

In het donker niet gekeken, daar hebben we niet aan gedacht!

Mbt 2: de plek waar wij in Duitsland staan, hebben we geen electra. We staan niet op een camping, maar een stuk land. Het enige waar wij dus de accu voor nodig hebben, is de koelkast. Die moet het een weekendje volhouden om vervolgens de accu weer los te koppelen en aan een druppellader te leggen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Off grid met de caravan

Bericht door dieseltijger » ma 16 aug 2021 11:59

Mbt 2: De koelkast vraagt zoveel energie (een stroom van zo'n 8 Ampere) dat dit niet realistisch is om dit door accus te laten oplossen: 7 dagen * 24 uur * 8 Ampere ongeveer 1300 Ah netto, en met inachtnemeing van het feit dat je accu's niet helemaal wil ontladen: een pakket van 1600 Ah (om te beginnen).

Zonnepanelen dan - wie weet. Er zijn forummers die zonnepanelen icm accu's toepassen - maar ik betwijfel dus of hiermee de koelkast gevoed wordt.

Koelkast laten repareren: een schoonmaak/reparatie actie van - zeg 150,- inclusief onderdelen om het ding weer op gas te laten werken is verreweg het meest aantrekkelijk zo te zien.



Dus doorkijkje: koelen en verwarmen doe je op gas (na broodnodig onderhoud en rearatie, hahaha);

Verlichting: lekker buiten met een gas/benzinelampje en binnen met Led lampjes op de accu.

Waterpompen: op de accu.

Qua accu zou ik echt kijken voor diep ontlaadbare varianten zoals de Yellow top, of de LiFePO4 gevallen want de klassieke lood accu's zijn nogal kwetsbaar op dat vlak (ik spreek uit ervaring) en je wil liever niet in the middle of nowhere zonder stroom zitten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Off grid met de caravan

Bericht door Morgoth » ma 16 aug 2021 12:04

Een koelkast op een accu kunt je op je buik schrijven. Afhankelijk van de grootte van de accu is hij in een uurtje cq paar uurtjes leeg. Vonkt de piëzo ontsteking wel in de koelkast? Ik denk trouwens dat deze piëzo ontsteking niet voor de kookplaat is maar alleen voor de koelkast.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Off grid met de caravan

Bericht door Micky » ma 16 aug 2021 12:10

de enige oplossing is de koelkast op gas, op een accu gaat niet werken.

voor de rest een dikke accu en een zonnepaneel zou voldoende moeten zijn om de rest te kunnen gebruiken op 12v
zoals al gezegd, het fornuis heeft geen piezo, die knop is puur voor de koelkast, check in het donker of hij wel een vonkje geeft, het kan erg lang duren voordat een koelkast aanspringt op gas, dus kan rustig 1-2 minuten duren, knop wel ingedrukt houden tijdens het vonken, anders sluit hij het gas weer af
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

lvdham
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 aug 2021 20:16

Re: Off grid met de caravan

Bericht door lvdham » ma 16 aug 2021 12:35

Micky schreef:de enige oplossing is de koelkast op gas, op een accu gaat niet werken.

voor de rest een dikke accu en een zonnepaneel zou voldoende moeten zijn om de rest te kunnen gebruiken op 12v
zoals al gezegd, het fornuis heeft geen piezo, die knop is puur voor de koelkast, check in het donker of hij wel een vonkje geeft, het kan erg lang duren voordat een koelkast aanspringt op gas, dus kan rustig 1-2 minuten duren, knop wel ingedrukt houden tijdens het vonken, anders sluit hij het gas weer af
Check. Ik denk dat ik wel de conclusie kan trekken dat de koelkast op accu 'm niet gaat worden, haha! Een kleine accu voor de dompelpomp is dan nog niet zo'n slecht idee.

Die ontsteking lijkt mij inderdaad ook alleen voor de koelkast te zijn. De vorige eigenaar dacht zelf dat het ook voor het fornuis was, vandaar. Is het voor de ontsteking dan wel nodig om de caravan op de auto aan te sluiten?

lvdham
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 aug 2021 20:16

Re: Off grid met de caravan

Bericht door lvdham » ma 16 aug 2021 12:40

dieseltijger schreef:
ma 16 aug 2021 11:59
Mbt 2: De koelkast vraagt zoveel energie (een stroom van zo'n 8 Ampere) dat dit niet realistisch is om dit door accus te laten oplossen: 7 dagen * 24 uur * 8 Ampere ongeveer 1300 Ah netto, en met inachtnemeing van het feit dat je accu's niet helemaal wil ontladen: een pakket van 1600 Ah (om te beginnen).

Zonnepanelen dan - wie weet. Er zijn forummers die zonnepanelen icm accu's toepassen - maar ik betwijfel dus of hiermee de koelkast gevoed wordt.

Koelkast laten repareren: een schoonmaak/reparatie actie van - zeg 150,- inclusief onderdelen om het ding weer op gas te laten werken is verreweg het meest aantrekkelijk zo te zien.



Dus doorkijkje: koelen en verwarmen doe je op gas (na broodnodig onderhoud en rearatie, hahaha);

Verlichting: lekker buiten met een gas/benzinelampje en binnen met Led lampjes op de accu.

Waterpompen: op de accu.

Qua accu zou ik echt kijken voor diep ontlaadbare varianten zoals de Yellow top, of de LiFePO4 gevallen want de klassieke lood accu's zijn nogal kwetsbaar op dat vlak (ik spreek uit ervaring) en je wil liever niet in the middle of nowhere zonder stroom zitten.
Een schoonmaakbeurt klinkt inderdaad als de beste optie. Probleem is alleen dat de caravan in Duitsland staat.. Haha

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7996
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Off grid met de caravan

Bericht door Ron » ma 16 aug 2021 13:23

Puur en alleen voor het waterpompje en 1 of 2 leds.
Kan je een accu uit een brandmeldcentrale nemen.
Contra stekker monteren 7 of 13 polig en op de juiste draden aansluiten.
Dan maak je hem ook iedere keer zo los om thuis op te laden.
Onderste is slechts een voorbeeld.
Bij ons op het werk worden ze om de 2 jaar vervangen, en gaat hij bij mij nog jaren mee.
Koelkast gaat dan op gas.
https://www.google.com/shopping/product ... uMQAvD_BwE
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Off grid met de caravan

Bericht door dieseltijger » ma 16 aug 2021 14:04

@lvdham: Dan laat je 'm in Duitsland een schoonheidsbehandeling ondergaan: Al-ko is Duits, Truma is Duits, caravan staat in Duitsland - wat wil je nog meer? Als je zelf niet in de gelegenheid bent vraag de stalling of zij onderhoud kunnen plegen, of de particulier waar deze staat in ruil voor een lekker diner of BBQ (nog leuk ook).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Off grid met de caravan

Bericht door Daphne » ma 16 aug 2021 14:11

lvdham schreef:
ma 16 aug 2021 11:41
Het gaat om een piezo ontsteking, als ik het goed heb. Je moet de knop eerst in gedrukt houden en daarna op het rode knopje van de ontsteking drukken om een vonk te maken.
Met piëzo moet soms wel vaker drukken om te ontsteken (en natuurlijk al die tijd tegelijk de gasknop ingedrukt blijven houden). Als het een elektronische ontsteking is (met batterij) dan moet je 'm horen tikken. Hoor je niks dan is de batterij leeg of zit deze er niet in. In de koelkast zit in een typeplaatje met het typenummer, dan kun je opzoeken welke versie je hebt.

En zoals anderen al hebben aangegeven, de kookplaat heeft geen vonkontsteking, tenzij je tussen de knoppen van de kookplaat een knopje daarvoor kunt vinden. Gezien het bouwjaar van de caravan betwijfel ik dat. Wij hadden het bij onze Eriba van 2008 pas voor het eerst.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

lvdham
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 aug 2021 20:16

Re: Off grid met de caravan

Bericht door lvdham » ma 16 aug 2021 14:18

Wat een goede reacties van jullie zeg! Ik ben echt zó blij dat er mensen zijn met veel meer verstand van zaken die niet meteen uit zijn op een verkooppraatje in een campingwinkel, haha.

Heel erg bedankt! Ik denk dat we hier zeker wel uit gaan komen.

Mochten jullie zin hebben om een keer offgrid bij ons op het landje te komen camperen, be our guest! haphop.gif

lvdham
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 15 aug 2021 20:16

Re: Off grid met de caravan

Bericht door lvdham » ma 16 aug 2021 14:20

dieseltijger schreef:
ma 16 aug 2021 14:04
@lvdham: Dan laat je 'm in Duitsland een schoonheidsbehandeling ondergaan: Al-ko is Duits, Truma is Duits, caravan staat in Duitsland - wat wil je nog meer? Als je zelf niet in de gelegenheid bent vraag de stalling of zij onderhoud kunnen plegen, of de particulier waar deze staat in ruil voor een lekker diner of BBQ (nog leuk ook).
De particulier zijn wij zelf, haha. We hebben een stuk grond in Duitsland gekocht, maar het bouwen van een huis is door de overstromingen nog even uitgesteld. Dus hebben we de caravan maar geplaatst om toch lekker te kunnen genieten van de natuur!

Ik ga eens op zoek naar een schoonmaak-boer. Dankjewel voor de tip!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Off grid met de caravan

Bericht door Micky » ma 16 aug 2021 14:40

lvdham schreef:
ma 16 aug 2021 12:35
Micky schreef:de enige oplossing is de koelkast op gas, op een accu gaat niet werken.

voor de rest een dikke accu en een zonnepaneel zou voldoende moeten zijn om de rest te kunnen gebruiken op 12v
zoals al gezegd, het fornuis heeft geen piezo, die knop is puur voor de koelkast, check in het donker of hij wel een vonkje geeft, het kan erg lang duren voordat een koelkast aanspringt op gas, dus kan rustig 1-2 minuten duren, knop wel ingedrukt houden tijdens het vonken, anders sluit hij het gas weer af
Check. Ik denk dat ik wel de conclusie kan trekken dat de koelkast op accu 'm niet gaat worden, haha! Een kleine accu voor de dompelpomp is dan nog niet zo'n slecht idee.

Die ontsteking lijkt mij inderdaad ook alleen voor de koelkast te zijn. De vorige eigenaar dacht zelf dat het ook voor het fornuis was, vandaar. Is het voor de ontsteking dan wel nodig om de caravan op de auto aan te sluiten?
Voor een piezo ontsteking is dit nooit nodig, je voelt dat het indrukken zwaar gaat totdat je een klik hoort, is het een knopje wat je zo indrukt is het elektrische ontsteking op een batterij normaal gesproken.

Als er naar de gaspit maar 1 pennetje omhoog steekt, dan is dit de thermokoppel, dus beveiliging dat er geen gas kan lopen zonder dat het voor brandt.
dus zou de pit een automatische ontsteking hebben, dan moet er een 2de soort van pennetje moeten zitten, maar dat verweacht ik niet gezien de leeftijd van de caravan, dan zouden ze achteraf een nieuw fornuis geïnstalleerd moeten hebben.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Off grid met de caravan

Bericht door dieseltijger » ma 16 aug 2021 14:42

Wat leuk! Je gaat toch wel permanent daar wonen, kan je de caravan gebruiken om in ons land te verblijven tijdens de vakantie nietwaar? Best of both worlds.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Off grid met de caravan

Bericht door Ab » ma 16 aug 2021 14:47

Ik ben het er niet mee eens dat een koelkast niet op een accu kan.
Het is best mogelijk, alleen niet met de gebruikelijke koelkasten in caravans.
Een gewone energiezuinige koelkast uit de witgoed markt kan wel.
Die gebruikt aan energie maar een fractie van hetgeen een absorbtie koelkast gebruikt.
Die energie moet wel ergens vandaan komen.
Hierbij zou je kunnen denken aan een stuk of wat zonnepanelen.
Die de accu ('s) overdag opladen.
Daarbij heb je dan een inverter nodig ( echte sinus) met voldoende vermogen.
Het aanlopen van het compressormotortje kan een hogere piekstroom geven, vergis je daarin niet.
Veel invertors vliegen daarmee op tilt, als ze weinig piekvermogen kunnen leveren.
Al met al vergt een en ander wel wat investering.
Je zou ook kunnen denken aan een kleine generator.
Daarmee de accu laden, en op 230 volt de koelkast laten werken.
Buren heb je toch niet, een eind wegzetten, en een kist eroverheen zetten met geluidsabsorberend materiaal reduceert het geluid ook sterk.

Nb..er zijn ook compressorkoelkasten/boxen op 12 volt.
Je komt dan wel weer in een hogere prijsklasse.
Het voordeel is wel, dat je geen stroom uit de accu hoeft om te vormen, wat minder verlies geeft, en dat je geen inverter nodig hebt.
Een goede inverter is ook niet goedkoop.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Off grid met de caravan

Bericht door Micky » ma 16 aug 2021 14:50

[re.gif]

Dat klopt, als je het zo bekijkt kan het en het werkt bij ons ook zo mrgreen.gif maar de inverter en koelbox zijn dan al zo'n 600 euro, onze box en caravankoelkast draaien samen gewoon op onze 1500-3000Watt inverter, maar je hebt een enorme accu nodig en in vergelijk met de koelkast op gas is het voor de situatie van TS behoorlijk zinloos lijkt me, het vergt een behoorlijke aanpassing.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Off grid met de caravan

Bericht door Ab » ma 16 aug 2021 14:59

Er is stroom nodig, ook als de bouw start.
Een generator is dan wellicht altijd handig.
Het kan soms lang duren voor de elektra aangesloten is..

Een van onze forumleden met een eigen landje doet het ook met een generator en een paar accu's. ( Sam2)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Citrorob

Re: Off grid met de caravan

Bericht door Citrorob » ma 16 aug 2021 15:21

Wellicht gek idee maar ipv een luifel een afdak van zonnepanelen meenemen.
Het zijn lomp grote dingen maat het gewicht is het niet.

Voor iemand die echt off grid wil en handig is wellicht een optie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11144
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Off grid met de caravan

Bericht door dieseltijger » ma 16 aug 2021 15:45

Ab schreef:
ma 16 aug 2021 14:59
Er is stroom nodig, ook als de bouw start.
Een generator is dan wellicht altijd handig.
Het kan soms lang duren voor de elektra aangesloten is..

Een van onze forumleden met een eigen landje doet het ook met een generator en een paar accu's. ( Sam2)
Ik denk dat er een bouwproject neergezet moet worden, waarbij tijdelijke bewoning inclusief de vereiste nutsvoorzieningen meegenomen moet worden. Wellicht is off-grid dan helemaal niet aan de orde. Maar goed, dat laatste was wel de vraag en we verblijven niet in een Bob-de-bouwer forum, hahaha.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Off grid met de caravan

Bericht door Wie-niets » ma 16 aug 2021 16:34

lvdham schreef:
ma 16 aug 2021 14:18

Mochten jullie zin hebben om een keer offgrid bij ons op het landje te komen camperen, be our guest! haphop.gif
:oops: Pas maar op met zo iets te zeggen. ( tenzij er een bedoeling aan vast zit .mrgreen.gif )
Zo meteen staan er verschillende Forumleden offgrid op je landje te kamperen. knipoog.gif

Heeeeeel lang geleden stond ik ook welleens een paar dagen Offgrid.. Maar ik had toen nog gasverlichting ( gaf tevens veel warmte af) in de caravan en voor de kraan een voetpomp en later een met blok batterij.

Oh, en niet te vergeten zo'n zielig TL buisje op 12 Volt gemonteerd boven het keukenblok.
Nood aansluiting had ik ook doormiddel van 2 krokkedilletjes op de auto accupolen met een lange draad er aan met schakelaar en 12 Volt lampje. Fungeerde ook in de voortent als verlichting.
Auto parkeerde ik wel dusdanig dat mocht de auto niet willen starten deze met een paar man gemakkelijk aangeduwd kon worden. Tsja, er is veel veranderd.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Off grid met de caravan

Bericht door sam2 » di 17 aug 2021 19:11

@ AB schreef

Een van onze forumleden met een eigen landje doet het ook met een generator en een paar accu's. ( Sam2)

Inderdaad met redelijke dikke generator en dikke accu van 220ah.zonnepanelen is uitgesloten om allerhande reden.
De generator kan op 40m afstand op en af gezet worden.maakt wel beetje lawaai kunnen ondertussen ook gaan wandelen of fietsen in de natuur,maar is niet echt nodig hoor,gebruiken de generator ook om de airfryer op te zetten voor broodjes, pisa friet, snacks enz
De koelkast werkt op gas, de koelbox gebruiken wij alleen als het echt heel warm is en meer personen verblijven, want deze is 65watt en verbruikt toch wat 12v.
Hebben ook een put laden boren maar is geen zuiver water, word gebruikt voor wc, was,planten enz.hebben ook 100l zuiver water bij en flessen van 2l.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”