Volgorde zekeringen Hobby De luxe easy 2002

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Loenaminamoe
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 jul 2021 12:10

Volgorde zekeringen Hobby De luxe easy 2002

Bericht door Loenaminamoe » vr 30 jul 2021 12:00

Bij de overstromingen in België is onze geliefde caravan gaan drijven en deels onder water komen te staan. Gelukkig hebben we hem kunnen redden, maar alles is wel nat en modderig geworden. Bij het schoonmaken heb ik daarom de zekeringen uit de zekeringenkast gehaald, maar heb hier stom stom.gif genoeg geen foto van gemaakt. Nu weet ik niet meer hoe ik ze terug moet steken. scratch.gif Het is een bruine een blauwe en een rode. Wie weet raad, of heeft een soortgelijke caravan en kan even spieken?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw inspanning! thumbup.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2437
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Volgorde zekeringen Hobby De luxe easy 2002

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 30 jul 2021 13:24

Ai, is de elektronica wel droog gebleven binnen in de caravan ?

als er vocht in de bedrading of omvormer is gekomen kun je wel problemen verwachten als je de stroom er weer op gaat zetten

Een foto van de omvormer kan helpen om de zekeringen op hun waarde te plaatsen er zijn hier wel mensen die de diverse omvormers kennen

Ik hoop dat je je caravan helemaal kunt redden succes
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

iemand
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Volgorde zekeringen Hobby De luxe easy 2002

Bericht door iemand » vr 30 jul 2021 14:30

oeps wat vervelend, maar met je vraag kunnen we je zeker helpen.

Kun je eens een fot maken van de behuizing
en eventuele stickers

En een foto zonder behuizing. Dus van het inwendige
Misschien staat er op de print nog iets wat kan helpen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Loenaminamoe
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 jul 2021 12:10

Re: Volgorde zekeringen Hobby De luxe easy 2002

Bericht door Loenaminamoe » vr 30 jul 2021 14:41

Helaas is de zijde met de electra, koelkast en kachel helemaal ondergedompeld geweest. Inmiddels staat het al twee weken te drogen, maar maandag gaan we terug en willen we toch een poging wagen om de stroom er weer op te zetten. Veel erger kan het toch niet worden... knipoog.gif De koelkast heb ik afgekoppeld.
Als we weer daar zijn zal ik een foto maken van de stoppenkast en de omvormer (waar zit die ergens? scratch.gif)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2437
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Volgorde zekeringen Hobby De luxe easy 2002

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 30 jul 2021 16:31

Waarschijnlijk zitten de steekzekeringen die je bedoeld in de omvormer

Maar als die onder water gestaan heeft dan vrees ik dat ie dat niet overleeft
Kortsluiting en rook is wel een risico als je de stroom er weer op gaat zetten.
Er kan ook water in de wcd achter zijn gebleven
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Loenaminamoe
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 jul 2021 12:10

Re: Volgorde zekeringen Hobby De luxe easy 2002

Bericht door Loenaminamoe » za 31 jul 2021 10:07

Ah, ok, dank je. Dan zit de omvormer bij mij gewoon in de dezelfde unit als de groepen. Gelukkig schakel ik de stroom altijd af als ik weg ga (het is een seizoensplek), hopelijk maakt dat het verschil. Bij veel caravans die onder water hebben gestaan werkt de stroom wonderbaarlijk genoeg gewoon, dat is waardoor ik een beetje hoop heb dat het misschien toch kan, want logischerwijs zou je het inderdaad niet verwachten. Help me dus maar duimen! knipoog.gif

iemand
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Volgorde zekeringen Hobby De luxe easy 2002

Bericht door iemand » za 31 jul 2021 10:17

haal wel alle stopcontacten even los en controleer op water.

mogelijk zit er ergens 1 of meerdere centraal dozen in of onder de caravan.
die ook even openen en bekijken.

pas dan zou ik de spanning erop zetten.

of nog beter... met een ohm-meer eerst nagaan dat je een hele hoge weerstand meet tussen de 3 draden onderling (fase, nul en aarde). vereist wel dat je alle stekkers even losneemt, ook van de voeding en caravan-aansluiting!
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Loenaminamoe
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 jul 2021 12:10

Re: Volgorde zekeringen Hobby De luxe easy 2002

Bericht door Loenaminamoe » za 31 jul 2021 10:48

Ik heb alle centraaldozen, schakelaars en stopcontacten die ik kon vinden open gemaakt, en sommigen stonden helemaal vol water inderdaad... Die hebben nu een week kunnen drogen. Maar onder de caravan heb ik niet gekeken, dus dank voor die tip!

Ik ben niet zo handig met elektra, maar ik zal eens even rondvragen of iemand een ohm-meter voor me te leen heeft. thumbup.gif

iemand
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Volgorde zekeringen Hobby De luxe easy 2002

Bericht door iemand » za 31 jul 2021 10:53

volg even de kabel voor aan de auto.
soms zit de op een verdeelblok in een doos onder de caravan, maar soms ook ergens binnen voorin de caravan.

bekijk ook het branderhuis van de koelkast. meestal bereikbaar via onderste ventilatierooster

degene die de ohm-meter heeft kan je hopelijk even assisteren met meten whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Paul Vingerhoets
Berichten: 2437
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Volgorde zekeringen Hobby De luxe easy 2002

Bericht door Paul Vingerhoets » za 31 jul 2021 12:16

Zeker niet onverstandig om ook de stekker en bedrading vanaf de auto te controleren,
Maar voor het gebruik van de caravan op de camping niet noodzakelijk
Rijverlichting en de bedrading daar naar toe staat los van de interne caravan bedrading zodra de 220v aangesloten wordt

Ook een eventueel aanwezige aardlekschakelaar kan problemen (gaan) geven ook de stekkers van je kabel misschien even open schroeven om te zorgen dat ze van binnen droog zijn
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4334
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Volgorde zekeringen Hobby De luxe easy 2002

Bericht door WillyL » zo 1 aug 2021 10:15

Het is vooral het 230v circuit dat je goed moet laten drogen en voordien checken of er geen vuil in zit. Dit eventueel met water wegspoelen, water kan omdat het toch reeds onder water gestaan heeft. Daarna goed laten drogen natuurlijk.

Het 12v circuit is minder gevoelig. Daar staat minder spanning op en dus is de kans op lekstroom minder. Zelfs onder water blijven autolampen dikwijls nog branden. Ook moet je op dit circuit geen schrik hebben om geëlectrocuteerd te worden. De spanning is daar te laag voor. De (geschakelde) voeding zou ik wel goed bekijken voor er terug spanning op te zetten. Eventueel ook vuiligheid wegwassen en daarna goed droger. Dat kan voorzichtig met een haardroger maar ook, na uitbouwen en openschroeven, door die in een oven te leggen die dan op 50° of 60° staat, niet veel warmer. De componineten zullen daar wel tegen kunnen. Dit is trouwens ook een manier om bv een GSM die in het water gevallen is terug tot leven te wekken. Ik heb het eens gedaan met mijn videocamera nadat die even een plons genomen had in een bergriviertje en ik terug thuis was, dus dagen later. Tussendoor had ik die wel niet meer aangezet en ja, de camera deed het nog.

Wat de zekeringen betreft, je kan steeds overal de laagste amperage plaatsen en hopen dat die overleeft.

De (absorbtie)koelkast zou ik ook eens nader bekijken. Vooral dan het gasgedeelte. Waarschijnlijk is de gasbrander wat verstopt. Dat kleine gaatje is echt niet groot. En ook de 'schouw' die er in zit zou wel eens verstopt kunnen zijn. Al hangt af van hoe vuil of modderig het water was. Jammer dat die dingen moeilijk bereikbaar zijn. Misschien uit veiligheid de koelkast uitbouwen en zo verifiëren?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Loenaminamoe
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 jul 2021 12:10

Re: Volgorde zekeringen Hobby De luxe easy 2002

Bericht door Loenaminamoe » zo 1 aug 2021 18:38

Hartelijk dank allemaal voor al deze nuttige tips en informatie. Ik ga er deze week mee aan de slag en zal laten weten hoe groot de vreugde, dan wel de rookwolk was... ;)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”