Koelkast, ijsvorming langere tijd aan

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Koelkast, ijsvorming langere tijd aan

Bericht door Aviva » di 27 jul 2021 09:33

In onze Adria hebben wij een Electrolux koelkast, laagmodel noem ik het onder de gaskookplaat. Je ziet ze in veel caravan.

We hebben deze caravan nu een aantal jaren maar nog niet eerder langere tijd tijdens de zomermaanden de caravan op een camping laten staan.
Wij laten doordeweeks als we naar huis gaan de koelkast ook aanstaan, er staan dan een aantal wat langer houdbare producten in die koel moeten blijven.

Nu viel mij opgelopen weekend op dat onder het vriesvak, daar zitten van de ijzeren plaatjes dat er ijsvorming tussen ontstaat. Daarom mijn vraag aan jullie, herkennen jullie dit? Doen jullie de koelkast bij langer gebruik af en toe uit om te 'ontdooien'?

Heb er ook een voortent voorstaan nu, de koelkast zit aan de voortent zijde. Daardoor heeft de koelkast het soms ook lastig bij warme dagen. Mogelijk komt hier de extra ijsvorming door?

Tips en trucs zijn welkom! thumbup.gif
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast, ijsvorming langere tijd aan

Bericht door iemand » di 27 jul 2021 09:49

welk type heb je.

maak eens een foto van de sticker binnenin de koelkast. vaak links onderin
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Koelkast, ijsvorming langere tijd aan

Bericht door WillyL » di 27 jul 2021 11:36

Zijn het de aluminium koelribben die aanvriezen? Dat is normaal en ik denk dat met het huidige klimaat - opwarming en meer vocht in de lucht - dat dit fenomeen niet zal afnemen.
Je kunt af en toe ontdooien maar ik doe dat niet in de 2 weken die we weg zijn. (Hopelijk) Binnenkort 3, en dan zie ik wel.

Sluit je deur trouwens behoorlijk?

Laat je die echt maar een minimum open wanneer je iets nodig hebt? Probeer de koelkastdeur zo min mogelijk te openen - eventueel wat proberen te coördineren met de andere gezinsleden of bv bij bereiden van het eten, alles in 1 keer eruit halen of terugzetten en niet even voor de aperitief, dan de groenten, dan voor vlees en nog eens voor de drank bij het eten.
Houd de koelkast ook goed mogelijk vol (met voorgekoelde levensmiddelen). Dan zit er minder/weinig lucht in dat kan condenseren (al komt er ook vocht uit (onverpakte) groenten).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Koelkast, ijsvorming langere tijd aan

Bericht door Pakkie » di 27 jul 2021 14:40

Beetje ijsvorming kan gebeuren, maar het hoort niet te zijn zoals bijvoorbeeld bij mij na ca 1 wk. Da's echt too much ijs met als gevolg dat de koelkast duidelijk een stuk minder gaat koelen (ligt digitale meter in). Na het ontdooien koelde hij weer als een dolle thumbup.gif. Ijsvorming komt veelal doordat er te veel warme lucht binnen komt door bv een niet goed sluitende deur/rubber.

Afbeelding
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast, ijsvorming langere tijd aan

Bericht door Ab » di 27 jul 2021 16:35

Of te vaak open en dicht..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Koelkast, ijsvorming langere tijd aan

Bericht door Aviva » wo 28 jul 2021 15:42

iemand schreef:
di 27 jul 2021 09:49
welk type heb je.
maak eens een foto van de sticker binnenin de koelkast. vaak links onderin
Ik zal komend weekend (als we naar de camping gaan, afhankelijk van het weer) even checken welke versie wij erin hebben zitten.
Pakkie schreef:
di 27 jul 2021 14:40
Beetje ijsvorming kan gebeuren, maar het hoort niet te zijn zoals bijvoorbeeld bij mij na ca 1 wk. Da's echt too much ijs met als gevolg dat de koelkast duidelijk een stuk minder gaat koelen (ligt digitale meter in). Na het ontdooien koelde hij weer als een dolle thumbup.gif. Ijsvorming komt veelal doordat er te veel warme lucht binnen komt door bv een niet goed sluitende deur/rubber.

Afbeelding
Zo zag het er bij ons dus inderdaad uit.

We doen de koelkast deur naar mijn gevoel niet overdreven vaak open. Ik denk met koken 2 á 3 keer, af en toe tussendoor. Wat verstaan jullie onder vaak?
Verder staat de caravan met een tent ervoor, kan dit ook invloed hebben op IJsvorming in de koelkast?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Koelkast, ijsvorming langere tijd aan

Bericht door nonblond » wo 28 jul 2021 15:50

Waarschijnlijk is de temperatuur iets hoger instellen al voldoende om dit niet meer te laten gebeuren. Controleer wel de temperatuur van de koelkast dat deze dan niet te hoog word. Heb dit in de beginperiode van het caravannen ook gehad. De koelkast heeft het daarna nooit meer gehad en koelde veel beter.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Koelkast, ijsvorming langere tijd aan

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 28 jul 2021 16:19

De voortent zal geen effect hebben op de hoeveelheid ijs.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”