Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Doortje62
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 jul 2016 16:07

Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door Doortje62 » zo 25 jul 2021 23:07

Onze huidige accu (105Amp) heeft het begeven. Een oudje van zo'n kleine 28 kilo zwaar
Er moet dus een nieuwe komen - dit ivm de vol-automatische mover die er onder zit, maar die echter zelden gebruikt wordt.

Een nieuwe lichtgewicht accu, gaat al gauw € 400/500 kosten zagen we .....
Dat is even slikken, zeker omdat manlief de caravan meestal wel met de auto op z'n plek krijgt.
Wat is wijsheid ?
Alle tips/adviezen zijn welkom

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door dieseltijger » zo 25 jul 2021 23:29

Voor licht gebruik dus? Bij Obelink heb je een complete 10 Ah Enduro accu met oplader en bevestigingsmaterialen voor 299,-. Ik gebruik de 20Ah uitvoering voor een caravan die max 1300 kg mag wegen. Bevalt prima, onderhoudsvrij, en in de winter hoef je 'm niet uit de caravan te halen

Ik weet niet hoe zwaar jullie caravan is - maar je kan voor een caravan met vergelijkbaar gewicht...tot 1500 kg zo'n kwartier electrisch manoevreren - zo schat ik in. Meer dan voldoende in jullie geval.

Edit: en een Yellow top van 38 of 55 Ah volstaan eveneens, kosten vanaf 150 Euro en een gewicht van 12 kg voor de 38 Ah uitvoering maken dit tot een lekker hapje toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door Jan van Vijven » ma 26 jul 2021 07:31

Tja, wat is wijsheid?
Ik ga in dit geval meestal voor het moderne lichte spul, dus duurder.
Ik lees in de vraag dat je duurder niet echt fijn vind maar ik lees ook nergens dat je een probleem met het gewicht had, in jou geval zou ik dan gewoon weer een “ouderwetse” halen, niets mis mee en voor €100 ben je weer helemaal klaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
DerRudy
Berichten: 114
Lid geworden op: di 27 aug 2019 11:55
Locatie: Best

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door DerRudy » ma 26 jul 2021 07:56

Precies zoals Jan ook al aangaf, je heb iets wat goed gewerkt heeft en goed past binnen je configuratie.
Vaak zie je dat mensen een compleet ander type accu monteren die met de huidige lader niet goed opgeladen kan worden.
En moeten dan ook nog een nieuwe lader aanschaffen!
Heb zelf bijvoorbeeld een 95 ah AGM accu die met een zonnepaneel opgeladen wordt deze had de vorige eigenaar geplaats alleen vergeten dat de zonnepaneel lader deze niet ondersteund dus heb de lader moeten vervangen door een type met AGM ondersteuning.
Deze accu gaat nu het zesde jaar in en is deze aan vervanging toe dan een ik hard naar de winkel om dezelfde weer te kopen.
Kan met deze accu hele pirouettes maken zonder dat deze leeg raakt.
Mgr
Ruud
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door Wie-niets » ma 26 jul 2021 08:02

Zoals je vermeld gebruikt je man de mover ook niet altijd omdat hij de caravan ook zo met de auto vaak op zijn plaats zet.
En speelt gewicht geen rol dan is inderdaad b.v, een 105 Ah voor zo'n 125,00 euro een prima vervanger.
- Kun je ook nog eens indien nodig flink stuk mee moveren of andere 12 Volt zaken eenvoudig op aanschakelen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door dieseltijger » ma 26 jul 2021 08:40

Aanvullend op wie-niets: zoals jullie hem gebruiken is qua kosten een standaard auto accu van - zeg 44 ah - ook al voldoende. Goedkoop en niet te zwaar. Zo'n ding kan de stroom die een mover vraagt makkelijk leveren. En zal bovendien niet sterk ontladen worden vanwege het beperkte gebruik, en daardoor niet snel verouderen.

Dus houd het oude concept aan, maar halveer de capaciteit. Goedkoper en lichter. Wel onmiddellijk laden na gebruik. Dat kan dan weer door permanent een ctek lader op de accu aan te sluiten. En met de caravan in de winterstalling de accu thuis aan te sluiten op zo'n lader.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door ArnoM » ma 26 jul 2021 09:04

Omdat de accu niet veel gebruikt wordt is het misschien beter te onderzoeken welke accu (en eventueel in combinatie met lader) daar het beste mee om gaat.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door Chris » ma 26 jul 2021 09:37

[re.gif]

Psies...
Een accu dus met een zeer lage inwendige weerstand.

Maar een belangrijke....
Welke lader hebben jullie??
Die lader kan nl beperkend zijn voor de accu keuze
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Doortje62
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 jul 2016 16:07

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door Doortje62 » ma 26 jul 2021 22:53

Hartelijk dank voor alle reacties
Max gewicht is altijd puzzelen bij ons .... komen niet echt laadvermogen te kort ...
maar het is elke keer wel weer passen/meten/wegen, en er gaat veel in de auto.
Vandaag een aantal andere draadjes door zitten lezen, en ik ben eigenlijk erg gecharmeerd geraakt van de
PowerXtreme X10 (misschien de X20)
We staan echter altijd 'aan de paal' - dus de X10 lijkt voldoende
Ik ga me er nog even verder in verdiepen, want ik kwam ook de Victron PPP20 nog tegen scratch.gif

Adviezen, tips, opmerkingen blijven welkom

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door nonblond » di 27 jul 2021 15:54

Je hebt het over hele mooie, lichte en dure accu's, die wel prima hun werk doen. Bij deze accu's heb je wel zoals eerder vermeld een nieuwe lader nodig. Heb zelf al jaren geleden voor een lichte accu gekozen, vanwege het maximale caravangewicht dat mijn auto mag trekken. Waardoor de caravan zo licht mogelijk moet zijn. Gelukkig wel veel laadruimte in de auto.

Anton Ballemaker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 18 sep 2017 12:09

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door Anton Ballemaker » wo 28 jul 2021 09:43

Tja om nu een loodaccu aan te kopen lijkt mij niet verstandig, u schrijft u heeft een volautomatische mover,
maar uw man zet de caravan gewoon met de auto op zijn plaats, een "contradictie" voor €300 heeft u een accu die je met twee vingers op kan tillen en heeft een ingebouwde lader,ook is er met een App.op je tel.waarop je kan zien hoe veel er nog inzit.
Anton B


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door iemand » wo 28 jul 2021 10:05

De oude accu inleveren bij de oud ijzer handel.
Levert je nog wat op ook 👍
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

koning

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door koning » wo 28 jul 2021 10:52

Altijd lief om te lezen; vrouw vraagt advies voor "manlief".
Wat mij intrigeert is wat manlief dan wil, hij zet immers de caravan op de plek met de auto. kus.gif

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door nonblond » wo 28 jul 2021 16:11

Maar dat laatste kan niet altijd en overal. Meestal sta ik ook op plekken waar het kan, maar soms moet de caravan tussen twee heggen of twee caravans en is er gewoonweg te weinig ruimte.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door refram » wo 28 jul 2021 17:14

nonblond schreef:
di 27 jul 2021 15:54
Je hebt het over hele mooie, lichte en dure accu's, die wel prima hun werk doen. Bij deze accu's heb je wel zoals eerder vermeld een nieuwe lader nodig. Heb zelf al jaren geleden voor een lichte accu gekozen, vanwege het maximale caravangewicht dat mijn auto mag trekken. Waardoor de caravan zo licht mogelijk moet zijn. Gelukkig wel veel laadruimte in de auto.
Niet bij alle LiFePO4 accu's hoeft een nieuwe lader, bij sommigen zit de lader ingebouwd in de accu, enkel de AGM accu vervangen door een lichtgewicht LiFePo4 accu en klaar.

Wij hebben zelf een PowerXtreme X30 accu en zijn daar heel tevreden over. De accu wordt rechtstreeks in een 230V stopcontact gestoken om te laden.
Nederlands bedrijf, geeft 5 jaar garantie op de accu, geen enkel AGM merk doet dit.
Als men deze accu enkel maar zou gebruiken om zelden te moveren kan eventueel een X10 of X20.
Voorbeeld:
https://emergoplus.com/product/powerxtr ... &radius=50
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Doortje62
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 jul 2016 16:07

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door Doortje62 » vr 30 jul 2021 23:05

Voor manlief spelen aanschaf-kosten de grootste rol !
Voor mij het extra laadvermogen wat we hiermee winnen, EN de bergruimte in de bak waar die onbenullige accu nu staat.
Inmiddels is na wat rondvragen bij vrienden en bekenden, de kogel door de kerk ....
We gaan morgen op pad voor een PowerXtreme X10 (2,1 kg)
We besparen hier 24 kilo mee tov de huidige (defecte) lood-accu
Geen gezeur meer om accu er in de winter uit te moeten halen om te kunnen bijladen.
Het gaat om een verschil in prijs van 200 euro .....
En voor de winst van 24 kilo laadvermogen, kan er nu een fiets mee ..... haphop.gif knipoog.gif

Bijkomend voordeel is de kogeldruk. Accu stond achter de as, en keuken + wascabine ook.
We hadden nauwelijks kogeldruk: als die zware accu er uit is, en er een fiets op de dissel kan,
komen we ook veel beter uit met de kogeldruk.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door iemand » za 31 jul 2021 07:10

[re.gif] tip.
de oude accu brengt nog geld op. lever hem in bij de oud-ijzer-boer
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door dieseltijger » za 31 jul 2021 07:45

Leuk zoals het gaat: je wordt hier op ideeën gebracht. Jullie gaan er qua Belading en gemak een stapje vooruit.

Veel plezier!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

koning

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door koning » di 3 aug 2021 17:50

Hey Door, prima besluit! thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe accu kopen - wat is wijsheid ?

Bericht door dieseltijger » di 3 aug 2021 17:59

Complimenten! Ik "verstoor het feestje" door de volgende gedachte: Je zou ook prima een startaccu van 36 Ah kunnen nemen. Mits je deze maar laadt (lees: naar huis neemt) als het ding een maand of langer niet bijgeladen wordt. Zwaarder (zo'n 15 kg) - maar goedkoper (50 Euro oid).

Maar zeker weten: van jullie keuze ga je geen spijt krijgen. Leuk!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”