Is het de omvormer of toch ergens een defect relais?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Fratelli
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 18 jul 2021 09:52

Is het de omvormer of toch ergens een defect relais?

Bericht door Fratelli » vr 23 jul 2021 09:42

Hoi, caravanliefhebbers.
Ik heb, zoals zo velen, een elektrisch probleem. Voorafgaande aan onze vakantie had ik een lekkende kraan welke ik heb vervangen door een nieuwe. De kraan aangesloten en voila deze werkte prima. Vervolgens constateer ik dat mijn toiletpomp niet meer werkte, en bij controle was de zekering defect. Doordat ik niet in het bezit was van een 3 w zekering heb ik zwaardere zekering geplaatst om even te kijken of de toiletpomp wilde werkte, maar dat was niet het geval. Naar Lindberg gegaan en daar nieuwe zekeringen gehaald ,waarop direct de opmerking van het personeel kwam dat bij het plaatsen van een nieuwe zekering deze ook direct defect zal raken. "De Pomp zit waarschijnlijk vast": was de opmerking. Je kunt hem uit het reservoir halen en met wat beleid proberen los te krijgen. Dit heb ik geprobeerd maar alles zat goed vast en toen maar gelijk twee nieuwe pompen gehaald voor zowel het waterreservoir en de toilet. Maar na installatie van de toiletpomp bleek de waterkraam plots ook niet meer te werken! Ik dacht dan vervang ik maar beiden pompjes ,de Hobby caravan is namelijk van 2006.
Maar nu mijn vraag :
heb ik met het plaatsen van een zwaardere zekering een groter probleem gecreeerd?
De omvormer Dometic Con2135100 nagekeken maar alle zekeringen zijn oke. Bij het verwijderen van elke zekeringen afzonderlijk ,in de omvormer, werkt ook ieder rood ledje.( een indicatie dat een zekering kapot zou zijn) De meting van elke draad naar de omvormer geeft 12 V. Maar bij meting aan de waterpompdraden krijg ik géén stroom. Is er ergens een relais tussen de omvormer en de waterkraan die mogelijk defect is?

Paul Vingerhoets
Berichten: 2406
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Is het de omvormer of toch ergens een defect relais?

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 23 jul 2021 10:35

Tussen de omvormer en de waterkraan zitten normaal geen relais

Begin maar te meten op de aansluitingen van de pomp en de kraan.

Aangezien je spanning hebt op de zekeringen bij de omvormer
Zet de kraan open en meet aan de pomp of je spanning krijgt zo niet kun je aan de kraan meten tussen de 2 aansluitingen zou je spanning moeten hebben als de kraan DICHT staat en geen spanning als de kraan OPEN is

Er kan ook zomaar ergens een slecht verbinding zitten in een aansluiting of je nieuwe pompje is toevallig ook defect
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Is het de omvormer of toch ergens een defect relais?

Bericht door iemand » vr 23 jul 2021 10:38

Heb je een volt-meter ?

En anders gebruik je het reserve pompje..

Sluit het pompje eens even zo met de draadjes aan op de voeding (omvormer Dometic Con2135100)
Werkt het daar wel ?

Zo ga je steeds verder richtig keuken/toilet.... en meten maar
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Is het de omvormer of toch ergens een defect relais?

Bericht door Chris » vr 23 jul 2021 12:34

Let wel op de meetinstelling...
DC...gelijkspanning...dat moet je meten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Is het de omvormer of toch ergens een defect relais?

Bericht door Chris » vr 23 jul 2021 12:40

Chris schreef:
vr 23 jul 2021 12:34
Let wel op de meetinstelling...
DC...gelijkspanning...dat moet je meten.
Maar..terug naar je vraag..
Als 3 ampere eruit klapt...Dan is er iets stuk of fout aangesloten.
Als je dan een grotere zekering er on stopt...Dan kan je idd wel eens een dikke sluiting gemaakt hebben die de Dometic opblaast voordat de te grote zekering eruit klapt.

Welke zekering had je er " even " ingezet??

Ik hoop het niet voor je...maar uitsluiten zeker niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Fratelli
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 18 jul 2021 09:52

Re: Is het de omvormer of toch ergens een defect relais?

Bericht door Fratelli » vr 23 jul 2021 21:22

Het probleem is gevonden! De 3W zekering die "verstopt zat " achter de bekabeling box was defect. Deze witte box is naast de aardlekschakelaar gemonteerd in de kledingkast. Ik denk dat de zekering eruit is geklapt omdat ik een te zware zekering heb gebruikt om de toiletpomp weer operationeel te krijgen. Ik vind het overigens wel bijzonder dat de overige apparatuur en verlichting wel werkte bij deze kapotte zekering .En dat deze 3W zekering louter en alleen voor de waterpompen in de kabelbox geïnstalleerd is.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Is het de omvormer of toch ergens een defect relais?

Bericht door Chris » vr 23 jul 2021 22:27

Als eerste....
Het is een 3 Ampere zekering....geen 3 watt....maar ik snap prima wat je bedoelt.

En dan als tweede...
De pomp is een aparte groep op zo ongeveer elke omvormer...
Oud of nieuw.... alle omvormers zekeren de pomp(jes) apart.

En dan nog de laatste...
Een zekering die door een fabrikant gemonteerd is, is vaak een berekende waarde.
Ga dat niet veranderen.... je kan idd van de drup in de regen komen...
Bij een kortsluiting ( Die er nu ook geweest is gezien de doorgebrande zekering) zou je echt kans lopen om de hele omvormer "Op te blazen".

Tip..
De Action heeft ook steekzekering setjes.... of daar 3 ampere bij zit... weet ik niet.
Maar zorg voor reserve...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”