Dometic Airco koelt niet

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
rnollen
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 21 jul 2021 21:09

Dometic Airco koelt niet

Bericht door rnollen » wo 21 jul 2021 21:17

Hoi,

Wij zijn sinds kort in het bezit van een caravan met een Dometic Airconditioner. Nu willen wij op kort termijn op vakantie gaan, voor de eerste keer met deze caravan met airco, echter kwamen we er nu helaas achter dat de airco niet koelt. De airco blaast wel normaal, ook hoor ik wel dat de compressor aansprint als ik hem opzet. Aangezien ik echt niet weet waar ik dit kan zoeken en de caravandealer zich aan de andere kant van het land bevind, ben ik even benieuwd of er wat dingen zijn die ik zelf zou kunnen controleren? De handleiding zelf zegt eigenlijk er niet zo veel over. Ik hoop eigenlijk wel dat ik een werkende airco heb op vakantie :)

Bedankt voor de reacties!

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 21 jul 2021 21:30

Heb je nog garantie op de caravan of airco dan eerst een telefoontje naar de verkoper en overleggen indien geen garantie of sevice dan kun je ook naar de locale dealer gaan

Je kunt beginnen met eventuele filters te controleren zuiver te maken
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door Chris » wo 21 jul 2021 21:36

Hallo en welkom...

Als je garantie hebt zou ik daar zeker gebruik van maken voor je er zelf iets aan gaat rommelen en de garantie verspelen
Wij hebben ook een Dometic, en het enige wat ik zo snel kan bedenken is dat je de instellingen met de AB misschien niet goed hebt.
Ook is het wel zo dat de koeling niet direct aanslaat... de airco moet al even in gebruik zijn voor hij ook daadwerkelijk gaat koelen....nooit gemeten maar 10-20 seconden oid...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

rnollen
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 21 jul 2021 21:09

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door rnollen » wo 21 jul 2021 21:47

Bedankt. Ik had elke optie op de afstandsbediening bekeken. Het was op een gegeven goed warm in de caravan, maar met de auto stand of koelen stand deed het niet koelen, wel blazen. Ik had hem een tijd aangelaten, ongeveer een half uur..in de hoop dat het iets ging doen. maar helaas.

Wij hebben de caravan ongeveer 3 maanden geleden gekocht bij een caravan dealer, de caravan was tweedehands, maar we hadden wel het duurste pakket erbij genomen voor garantie en de check up.. Echt is het erg treurig gesteld als bij deze pakketen, de airco niets mee gedaan hebben. Het was nu de eerste keer dat ik hem namelijk aan had gezet nadat we hem gekocht hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door Chris » wo 21 jul 2021 21:55

[re.gif]

Oei oei....

Tja... ik ben dan toch bang dat je terug moet naar de verkopende partij.
Eerder testen had gewoon de ruimte gegeven om in te kunnen grijpen.
Maar.... ik snap het wel... ik kan ook mijn airco pas een paar dagen voor de vakantie testen...
Maar... dealer in hetzelfde dorp... dat scheelt.

Nu kan een dealer niet heel veel met een airco helaas... vaak moet hij er af en naar de fabrikant of een service centre gestuurd worden.
En....
Daar is het nu net topdrukte..... hoe jammer dat ook is.
Bel morgen ochtend direct naar je dealer.... overleg en leg uit...
wie weet heeft hij een gouden tip...of een service adres voor je..


Edit...
Weet je welk type Dometic je hebt???
Boven op het dak, in de onderrand van de dakunit zit een type plaatje..
Probeer daar eens een foto van te maken... scheelt met overleg als je de gegevens van de airco unit weet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door VIP » wo 21 jul 2021 22:12

Voor de zekerheid:

Staat de airco zelf wel op koelen .....

Dus op de AB het sneeuwvlokje indrukken (en naar de Airco richten) en heb je de temperatuurinstelling op de AB laag gezet.........

Elke opdracht die je geeft moet de AB gericht zijn op de airco en dan moet je ook een piep horen bij elke opdracht anders werkt het niet.
Porsche + Tabbert

rnollen
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 21 jul 2021 21:09

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door rnollen » do 22 jul 2021 07:50

Tsja, ik was er ergens gewoon vanuit gegaan. De caravan heeft in de stalling gestaan en we hebben hem vorige week eruit gereden voor wat kleine dingen en schoonmaken. Mijn vrouw is ondertussen al in lichterlaaie :) We weten hoe vrouwen zijn, haha :) Maar hadden van de week ook al wat, we waren aan het rijden met de mover en die stopte er ook mee en deed vervolgens niets meer, accu verrot.. die had niet meer de kracht om de rollers te bedienen.. die nu net ook vervangen voor een nieuw Enduro lithium model en opgelost..

Bij de airco, ik zie niet echt een typenummer dat is een probleem. We hebben het model die in het dakraam zit. De buitenunit is het Wit/zwarte model van Dometic, dus ik verwacht dat het die B2200 is.. zo ziet die eruit, ik weet alleen niet wat de capaciteit nu exact is. De airco reageert prima op de afstandsbediening verder en dat werkt OK, dus de communicatie is prima, het is echt alleen dat die niets koelt. Je kan er eigenlijk weinig aan fout doen, dan alleen temperatuur instellen of mode kiezen.

Dus we hebben allemaal flink pech

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door dieseltijger » do 22 jul 2021 08:12

Punt is: dometic zelf gaat aangeven dat je de airco bij een servicepunt van hun kan laten repareren, terwijl je (ik dan) het vermoeden hebt dat ze goed zijn qua inbouw, maar niet goed zijn mbt analyse van storingen van apparatuur. Kijk maar eens naar de legio voorbeelden van niet koelende koelkasten.

Alternatief is dat je de airco "even" uitbouwt en bij dometic op de balie deponeert.

Dus... Wie heeft ervaring met een caravan bedrijf dat jou niet van het kastje naar de muur stuurt, en bijvoorbeeld niet alleen in naam servicepartner is, maar ook daadwerkelijk zo'n ding openschroeft. Of laat onderzoeken. En geld gaat dat laatste zeker kosten (uitbouwen, inbouwen, transport, diagnose en reparatie).

Mogelijk Willems in Pijnacker. En dat op basis van een indruk die ik van het bedrijf heb gekregen tijdens een priv'e rondleiding. Zij zijn ook het bedrijf dat zowat elk type caravan raam in een joekel van een magazijn hebben liggen, dat lijkt mij een bedrijf dat anders dan anderen in het vak zit. Neem eens contact op.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door VIP » do 22 jul 2021 08:17

Je hebt een PB
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door Daphne » do 22 jul 2021 09:36

rnollen schreef:
do 22 jul 2021 07:50
Bij de airco, ik zie niet echt een typenummer dat is een probleem.
Aan de buitenzijde vind je het typeplaatje. Staand op een trapje een foto van maken , foto vergroten en je weet het.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door Chris » do 22 jul 2021 10:19

Helaas komt door dit soort akkefietjes de relatie met je dealer heel snel op scherp te staan.

Je betaald maar krijgt niet wat je verwacht.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

rnollen
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 21 jul 2021 21:09

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door rnollen » do 22 jul 2021 14:27

De sticker is een beetje vergaan, maar er staat denk ik FJ22000E of FJ22000B.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door VIP » do 22 jul 2021 16:03

Een Freshjet 2200 dus.
Porsche + Tabbert

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door Henri Berends » do 22 jul 2021 17:17

Had zelf ook een storing. Uit laten bouwen en vervanging van onderdelen onder coulance door Dometic / Electrolux.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door Chris » do 22 jul 2021 22:33

rnollen schreef:
do 22 jul 2021 14:27
De sticker is een beetje vergaan, maar er staat denk ik FJ22000E of FJ22000B.
Courante airco unit dus.

Heb je jou dealer nu al gebeld???
Wat was de reactie??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

rnollen
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 21 jul 2021 21:09

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door rnollen » vr 23 jul 2021 06:59

Ik heb contact gehad met de dealer ondertussen. Ze verwachten dat de unit opgestuurd moet worden en dat ik hem daardoor een aantal weken kwijt ben. Als ik nu namelijk de airco aanzet, dan hoor ik wel de compressor aanslaan.. alleen het koelt niet. Hij had geen idee wat het dan kan zijn waardoor die verwacht dat die kapot is en dat die opgestuurd moet worden.

Ik had vandaag langs kunnen komen om de airco te laten uitbouwen, ze hadden alleen geen unit op voorraad ter vervanging.. anders had ik die wel gehad zeiden ze, dus op zich was dat wel netjes. Ik kan alleen zelf even niet vandaag i.v.m. een zieke en mijn werk en naar de dealer rijden kost even teveel tijd. Morgen ga ik er even naar toe om een split unit te lenen.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door Henri Berends » vr 23 jul 2021 07:57

Henri Berends schreef:
do 22 jul 2021 17:17
Had zelf ook een storing. Uit laten bouwen en vervanging van onderdelen onder coulance door Dometic / Electrolux.
Electrolux servicecenter in Alphen a/d Rijn.
Heb daar een afspraak gemaakt zonder tussenkomst van de dealer.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door nonblond » za 24 jul 2021 00:01

TS heeft nog garantie, dus dit zal via de dealer moeten.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dometic Airco koelt niet

Bericht door PD » za 24 jul 2021 07:58

rnollen schreef:
vr 23 jul 2021 06:59
Ik had vandaag langs kunnen komen om de airco te laten uitbouwen, ze hadden alleen geen unit op voorraad ter vervanging.. anders had ik die wel gehad zeiden ze, dus op zich was dat wel netjes. Ik kan alleen zelf even niet vandaag i.v.m. een zieke en mijn werk en naar de dealer rijden kost even teveel tijd. Morgen ga ik er even naar toe om een split unit te lenen.
Uitstekende service 👍
Apparatuur gaat altijd onverwachts kapot, de service maakt de dealer !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”