Caravanaccu loopt onderweg leeg

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Caravanaccu loopt onderweg leeg

Bericht door doubleyou » di 20 jul 2021 11:39

Sinds een week heb ik opeens onderweg een probleem met mijn caravanaccu. Ik kwam na een rit van 1,5 uur aan op de camping en de mover deed het niet. Het probleem was al snel duidelijk: een lege caravanaccu. Ik had daarvoor gewoon aan de paal gestaan dus mijn accu was bijgeladen. De koelkast stond op gas onderweg. Op de veerboot (30 min)heb ik de koelkast uitgezet

Twee dagen terug weer hetzelfde probleem. Ik zag wel dat ik de boiler (Alde CV)nog aan had staan maar zover ik weet doet deze het niet op 12v. Ook had ik de knop van de mover niet teruggezet. Ook die gebruikt niks onderweg.

Gisteren heb ik de accu met de Ctek weer helemaal opgeladen. Ik heb een klein stuk gereden en ben 2 x gestopt. De accu was al minder vol maar niet leeg. Koelkast op gas.
Ik zag geen verbruik op de CERS 30D.

Ik heb het vermoeden dat mijn auto de accu leeg trekt. Ik heb problemen met de bedrading van de stekkerdoos van mijn af-fabriek wegklapbare trekhaak van mijn Benz gehad. Die was gedeeltelijk beschadigd door waarschijnlijk kortsluiting in de aanhanger die de vorige eigenaar heeft gebruikt (vermoeden van de garage). De bedrading is vervangen.

De stekker van de caravan heeft wat speling op de stekkerdoos. Twee dagen terug zag ik opeens dat het linker toplicht het niet deed, en bij controle zag ik dat ook de oranje zijmarkers het niet deden. Na wat duwen op de stekker deden ze het weer. Dit had ik nog niet eerder gehad. Later vielen ze toch weer uit. Opvallend is dat ik nu ook opeens het probleem met de caravanaccu had. Ik ga de volgende rit de stekker goed vastzetten op de stekkerdoos met duct tape. Hopelijk helpt dit 🤔.

Op zich is het geen probleem op de accu af te koppelen. Dan is het leegloopprobleem opgelost. Alleen heb ik onderweg dan geen werkende koelkast. Die heeft het onderweg nooit gedaan op 12v. Ik zet ‘m altijd op gas (crashsensor). Maar wat blijkt: ik heb een type Dometic dat voeding van de accu gebruikt voor de thermostaatregeling. En zonder 12v doet ie het niet.

Mijn dealer is met vakantie tot 9 augustus. Ik ben op reis tot eind september.

- Hoe lang blijft de koelkast koud bij buitentemperaturen van rond de 30 graden als deze uitstaat?
- wat zou de reden kunnen zijn van het leeglopen van de caravanaccu? Kan mijn stekkerdoos toch weer het probleem zijn?

Alvast dank!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravanaccu loopt onderweg leeg

Bericht door Chris » di 20 jul 2021 11:59

Zomaar mijn eerste gedachtenspinzel...

De mover/caravan accu staat toch niet parallel op de constante 12 volt hoop ik...
Want dan staan er eigenlijk 2 accu's parallel in dat circuit.
Er moet OF een relais OF een dikke diode tussen die constante 12 volt zitten...
Zo niet, dan kan je een bak ellende over jezelf afroepen.... laten we daar maar niet aan denken.

De caravan accu kan ook nooit laden onderweg zonder extra hulpmiddelen, dus de zaak moet echt elektriscch gescheiden zijn.
Nu lees ik over CERS... en dan weet ik niet hoe die elektrisch omgaat met een accu....

En... weet je zeker dat er geen sluipende verbruiker is??
Want zo snel een accu vloeren betekend dat er een grote verbruiker is.....jij ziet niets in de caravan..... dus zou het de auto zijn???
In dit geval... meten is weten.... maar weet wat je meet....
Ga niet zelf met een hobby ampere meter aan de gang als je niet precies weet wat je doet..... accu's.... maar 12 volt... echter giga stromen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Caravanaccu loopt onderweg leeg

Bericht door Paul Vingerhoets » di 20 jul 2021 13:48

Ik zou eerst toch beginnen met het loskoppelen van de accu
Normaliter krijgt de koelkast een constante spanning van de auto als die aangekoppeld is dus zou je koelkast moeten kunnen werken op gas voor de thermostaat en de ontsteking.

Alje je de mogelijkheid hebt om de stekker van je caravan te vervangen zou je dat kunnen doen onderweg op zijn minst eens openen en kijken of daar wat loos is. De doos aan de auto is vervangen toch dus daar zou het niet in hoeven zitten dat ie los zit
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravanaccu loopt onderweg leeg

Bericht door Ab » di 20 jul 2021 15:41

Als de koelkast goed koud is, en goed gevuld en je doet 'm niet open, dan blijft ie 3 tot 4 uur koud.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Caravanaccu loopt onderweg leeg

Bericht door HenkR » di 20 jul 2021 23:19

Ik zou ook de accu eens loskoppelen en dan kijken of hij ook leeg loopt. Wie weet is de accu wel defect. Dit kun je ook op de camping doen of thuis voor de deur.
Blijft hij dan wel vol dan wordt het goed zoeken waar het verbruik dan zit. De CERS zou hem niet mogen "gebuiken" als de auto is gekoppeld.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”