Nog een yellow top vraag
Nog een yellow top vraag
Heb een nieuwe yellow top accu aangesloten
Dacht zal eens meten met het accu metertje wat de start waarde is. Maar welke setting moet je nu pakken cca of en?
Ze geven een verschillende waarde
Dacht zal eens meten met het accu metertje wat de start waarde is. Maar welke setting moet je nu pakken cca of en?
Ze geven een verschillende waarde
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01
Re: Nog een yellow top vraag
Spiral, AGM, 765 CCA
Dat is de testopstelling.....uit mijn hoofd even..
Zowiezo een heel gezonde accu...
Dat is de testopstelling.....uit mijn hoofd even..
Zowiezo een heel gezonde accu...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Nog een yellow top vraag
Moet de lader ook vervangen want de lader die in de schaudt zit is van voor de tijd van deze accu. Het zonnepaneel heb ik wel aangegeven dat er een agm accu aan hangt
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01
Re: Nog een yellow top vraag
Ctek MSX 5.0T
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Nog een Yellow Top vraag
Gewoon een Ctek 5.0 kopen en parallel over de Schaudt zetten.
Koos van het caravan-forum doet het al 11 jaar en ik heb het de laatste 5 weken uitgeprobeerd en dat werkt prima.
Deze Ctek 5.0 heeft vanwege zijn hogere laadspanning de overhand en schakelt na enige tijd terug naar 13,6 volt druppelladen.
Mijn advies is wel, na de vakantie de Yellow Top YT S 4,2 accu alleen aan de Ctek 5.0 hangen en accu gaat nog jaren lang mee !!
Hier nog een Accu Omrekentabel
Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op ma 12 jul 2021 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Nog een yellow top vraag
Bedankt voor de antwoorden.
Ik vroeg het me af omdat er op de accu bij cca ook en staat
Ik vroeg het me af omdat er op de accu bij cca ook en staat
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01
Re: Nog een yellow top vraag
Heb je goed gegokt, accu is prima
Er zijn inderdaad meerdere meetwaarden. Zie de tabel die Theo poste.
Getest zonder de lader eraan
Ter info...
CCA staat voor Cold Cranking Amps.
Dit is het ampèrage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius).
Het belaste voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt (en 3,6 Volt voor een 6 Volt accu).
Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is als startaccu in een voertuig.
De prestatie van een accu gaat drastisch naar beneden bij lagere temperaturen.
Dit is dus een perfecte test om te zien wat de startcapaciteit is van een accu.
Vaak denkt men ten onrechte dat het aantal Ah direct betrekking heeft op de startcapaciteit van een accu.
Dit is niet waar. Zo kan een 10Ah(20h) accu een grotere startkracht hebben dan een 50Ah(20h) accu.
Dit is onder meer afhankelijk van de gebruikte techniek in de accu.
bron: https://www.accudienst.nl/h/287/waar-st ... -voor.html
dit is ook een leuk en compleet artikel https://www.gerritspeek.nl/diversen/vag ... testen.pdf
Er zijn inderdaad meerdere meetwaarden. Zie de tabel die Theo poste.
Getest zonder de lader eraan
Ter info...
CCA staat voor Cold Cranking Amps.
Dit is het ampèrage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius).
Het belaste voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt (en 3,6 Volt voor een 6 Volt accu).
Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is als startaccu in een voertuig.
De prestatie van een accu gaat drastisch naar beneden bij lagere temperaturen.
Dit is dus een perfecte test om te zien wat de startcapaciteit is van een accu.
Vaak denkt men ten onrechte dat het aantal Ah direct betrekking heeft op de startcapaciteit van een accu.
Dit is niet waar. Zo kan een 10Ah(20h) accu een grotere startkracht hebben dan een 50Ah(20h) accu.
Dit is onder meer afhankelijk van de gebruikte techniek in de accu.
bron: https://www.accudienst.nl/h/287/waar-st ... -voor.html
dit is ook een leuk en compleet artikel https://www.gerritspeek.nl/diversen/vag ... testen.pdf
Laatst gewijzigd door iemand op ma 12 jul 2021 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Nog een yellow top vraag
Inderdaad zonnepaneel hing er wel aan
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01
Nog een Yellow Top vraag
Ik vind dat ook vreemd, maar de tabel geeft toch een andere waarde CCA of EN aan.
De verkoper van de accu zou daar ook iets meer over kunnen vertellen, zij zijn de echte specialisten
Opmerking: Bij deze meting is het van belang, dat er geen andere dingen (apparaten) aan de accu gekoppeld zijn.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Nog een yellow top vraag
Ik wil geen nieuw topic starten maar heb een vraag over mijn Yellow Top icm met een CTEK MXS 5.0 icm met een CERS 30-D
De moverspecialist heeft deze accu in de caravan geplaatst samen met een CTEK MXS 5.0 tijdens het onderbouwen van de mover.
In de caravan hebben we tevens een CERS 30-D.
De CTEK 5.0 is (volgens mij) parallel aangesloten en ik moest van de moverspecialist altijd de stand van de 3 lampjes kiezen op de CTEK, maw Auto+AGM+Recond, dus inclusief de "recond" stand.
Ik weet hier te weinig van af en vraag me af waarom dit advies en/of dit advies wel goed is (dus waarom niet alleen de Auto+AGM stand)?
De moverspecialist heeft deze accu in de caravan geplaatst samen met een CTEK MXS 5.0 tijdens het onderbouwen van de mover.
In de caravan hebben we tevens een CERS 30-D.
De CTEK 5.0 is (volgens mij) parallel aangesloten en ik moest van de moverspecialist altijd de stand van de 3 lampjes kiezen op de CTEK, maw Auto+AGM+Recond, dus inclusief de "recond" stand.
Ik weet hier te weinig van af en vraag me af waarom dit advies en/of dit advies wel goed is (dus waarom niet alleen de Auto+AGM stand)?
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
- Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land
Re: Nog een yellow top vraag
Recond betekent reconditioneren. Deze functie is bedoeld om een accu die gesulfatiseerd is weer tot leven te wekken. Dit wordt gedaan door de accu (gedeeltelijk) te ontladen en dan gepulseerd weer te laden. Ik zou deze functie absoluut niet gebruiken om een goede accu geladen te houden. Ik denk een verkeerd advies of een verkeerd begrepen advies.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W
Re: Nog een yellow top vraag
Mwah..dat geloof ik niet echt.
Het blijft een lood accu.
Daarbij treedt wel degelijk sulfaat aanslag op. Ook al is dat niet veel bij weinig ontladen en direkt weer vol laden.
Desulfateren heeft dus wel degelijk zin.
Als de sulfaat aanslag op het lood te veel wordt, redt een Ctek dat ook niet meer, en verliest de accu heel veel capaciteit, of wordt onbruikbaar.
Dat gebeurt sowieso wel op den duur, maar zoveel mogelijk desulfateren zal de levensduur verlengen.
De CCA van een accu meten kan alleen onder heel zware belasting van honderden Ampère's, bij een heel lage temperatuur.
Ik zie niet hoe een klein metertje ook maar iets kan zeggen over dit gegeven.
Het enige wat dat ding kan hebben is een voltmeting onder minimale of geen belasting.
Hetzelfde als een multimeter.
Het blijft een lood accu.
Daarbij treedt wel degelijk sulfaat aanslag op. Ook al is dat niet veel bij weinig ontladen en direkt weer vol laden.
Desulfateren heeft dus wel degelijk zin.
Als de sulfaat aanslag op het lood te veel wordt, redt een Ctek dat ook niet meer, en verliest de accu heel veel capaciteit, of wordt onbruikbaar.
Dat gebeurt sowieso wel op den duur, maar zoveel mogelijk desulfateren zal de levensduur verlengen.
De CCA van een accu meten kan alleen onder heel zware belasting van honderden Ampère's, bij een heel lage temperatuur.
Ik zie niet hoe een klein metertje ook maar iets kan zeggen over dit gegeven.
Het enige wat dat ding kan hebben is een voltmeting onder minimale of geen belasting.
Hetzelfde als een multimeter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nog een yellow top vraag
Gaat een MXS5 prima mee om... wordt gelijk herkent dat/of het niet nodig is en gaat verder met de volgende stap van het laadproces.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Nog een yellow top vraag
Ik zou de "Recond" stand alleen gebruiken als de Yellow Top los van de CERS 30D is.
Je vraag iets van de lader waar deze niet voor ontwikkeld is.
Het parallel schakelen van meerdere laders werkt, maar ik zou dit alleen adviseren tijdens de vakantie periode te doen.
En daarna los van alles enkel aan de Yellow Top te koppelen en deze in de gaten wat temperatuur betreft.
Deze mag niet hoger zijn dan 55˚ C.
Opmerking: Je geeft je auto ook geen onderhoudsbeurt tijdens de vakantie, dat doe je ook er voor of daarna !!
Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op ma 12 jul 2021 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16304
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Nog een yellow top vraag
Ik heb net een paar Mastervolt laders gekocht, schijnen voor elke accu goed te zijn qua onderhoud.
Eentje voor twee accu’s en eentje voor één accu.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eentje voor twee accu’s en eentje voor één accu.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Nog een yellow top vraag
Los van de CERS zou ik ook zeker doen.
Het enige nadeel is dat je dan geen 12 volt van de caravan accu meer hebt, maar eigenlijk heb je dat ook practisch nooit nodig.
Het enige nadeel is dat je dan geen 12 volt van de caravan accu meer hebt, maar eigenlijk heb je dat ook practisch nooit nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nog een yellow top vraag
Ja ik vermoedde al zoiets, daarom ook mijn vraag.
We staan in augustus 5 weken en dan de stand op Recondition ??
Los van de CERS in de caravan lijkt me moeilijker (ook de uitdraaisteunen werken op elektra van de accu).
Enne de accu gaat nooit mee naar de winterstalling. Die staat in mijn garage (af en toe) op een aparte CTEK.
We staan in augustus 5 weken en dan de stand op Recondition ??
Los van de CERS in de caravan lijkt me moeilijker (ook de uitdraaisteunen werken op elektra van de accu).
Enne de accu gaat nooit mee naar de winterstalling. Die staat in mijn garage (af en toe) op een aparte CTEK.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Re: Nog een yellow top vraag
Het lijkt me sterk dat de uitdraaisteunen via de Cers van stroom worden voorzien eigenlijk.
Maar zeker weet ik dat ook niet.
In die 5 weken dat je ergens staat, gebruik je de accu ook niet..
Laden is dan alleen de eerste paar uur of nog minder aan de orde.
Ergo..er gebeurt 5 weken zo goed als niks op laadgebied.
Dan maakt het ook weer niks uit.
Maar zeker weet ik dat ook niet.
In die 5 weken dat je ergens staat, gebruik je de accu ook niet..
Laden is dan alleen de eerste paar uur of nog minder aan de orde.
Ergo..er gebeurt 5 weken zo goed als niks op laadgebied.
Dan maakt het ook weer niks uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Nog een Yellow Top vraag
Eventuele uitdraaisteunen worden vanwege de hoge stroom uit de boordaccu gevoed, net zoals bij een caravan mover.
En voor de rest heb je helemaal gelijk.
Nadat de accu geladen is, gaat de acculader over op druppelladen 13,6 volt en daar blijft het bij.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Nog een yellow top vraag
Ok dank jullie, alweer iets wijzer.
De CERS zelf is al niet zo intelligent en blijft gewoon laden met een bepaald voltage en de CTEK met de recondition optie daar nog bovenop dacht ik dat dit te veel van het goede was (en dat 5 weken lang).
Maar ik kan het dus zo laten.
Super geholpen mensen
De CERS zelf is al niet zo intelligent en blijft gewoon laden met een bepaald voltage en de CTEK met de recondition optie daar nog bovenop dacht ik dat dit te veel van het goede was (en dat 5 weken lang).
Maar ik kan het dus zo laten.
Super geholpen mensen
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Nog een yellow top vraag
Zoals bovenstaande geholpen nu vervolg.
Een Yellow top aangesloten op zonnepaneel EN aan de CTEK 5.0 dus beide samen aangesloten ook als de ZON er is en ook aan de paal.
Kan dat kwaad?
Jaap
Een Yellow top aangesloten op zonnepaneel EN aan de CTEK 5.0 dus beide samen aangesloten ook als de ZON er is en ook aan de paal.
Kan dat kwaad?
Jaap
Re: Nog een yellow top vraag
Ook ik heb een Yellowtop vraag… nu we hier toch bezig zijn…
Onze KIP staat nu voor een beurt en de monteur belde net op dat de accu niet al te best is.
Een Yellowtop 55.
Er zit de bekende Ctek MXS 5.0 op. Is uiteraard op AGM ingesteld.
Wat mij vorige week opviel dat de functieknop niet werkte. Ik kan hem dus niet op bijvoorbeeld “AGM-Recond” zetten.
Hij staat dus continu op AGM (wat op zich ok zou zijn), maar het feit dat de instelknop niet werkt doet vermoeden dat de lader misschien niet voldoende of juist laad?
Onze KIP staat nu voor een beurt en de monteur belde net op dat de accu niet al te best is.
Een Yellowtop 55.
Er zit de bekende Ctek MXS 5.0 op. Is uiteraard op AGM ingesteld.
Wat mij vorige week opviel dat de functieknop niet werkte. Ik kan hem dus niet op bijvoorbeeld “AGM-Recond” zetten.
Hij staat dus continu op AGM (wat op zich ok zou zijn), maar het feit dat de instelknop niet werkt doet vermoeden dat de lader misschien niet voldoende of juist laad?
Re: Nog een yellow top vraag
Dat durf ik je niet te zeggen.
Beste optie is de accy testen... dat wil ik best voor je doen, ik heb een accu tester.
Of de Ctek de REC stand weigerd??? om die reden???
Geen idee....zou ook te proberen zijn.
mja... Drente-Bollenstreek... heb je toevallig nog plannen??
Beste optie is de accy testen... dat wil ik best voor je doen, ik heb een accu tester.
Of de Ctek de REC stand weigerd??? om die reden???
Geen idee....zou ook te proberen zijn.
mja... Drente-Bollenstreek... heb je toevallig nog plannen??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Nog een yellow top vraag
@Chris,
Erg vriendelijk aangeboden!
We hebben geen plannen op korte termijn.
Onze Chinese vrienden hebben diverse testers op AliExpress staan, heb jij nog een voorkeur (als expert ).
Die bij de TS (Lancol), kom ik in deze uitvoering niet tegen.
In de caravan zit een CERS en die geeft nu 13,4 volt aan, heb ik ook wel eens op 14,6 volt zien staan tijdens laden.
De ledjes op de Ctek doen zoals gebruikelijk, uit de stalling en aan de 230v begint het met twee en gedurende het laadproces gaan er meer branden, zoals dit ook was toen het spul nieuw was.
Erg vriendelijk aangeboden!
We hebben geen plannen op korte termijn.
Onze Chinese vrienden hebben diverse testers op AliExpress staan, heb jij nog een voorkeur (als expert ).
Die bij de TS (Lancol), kom ik in deze uitvoering niet tegen.
In de caravan zit een CERS en die geeft nu 13,4 volt aan, heb ik ook wel eens op 14,6 volt zien staan tijdens laden.
De ledjes op de Ctek doen zoals gebruikelijk, uit de stalling en aan de 230v begint het met twee en gedurende het laadproces gaan er meer branden, zoals dit ook was toen het spul nieuw was.
Re: Nog een yellow top vraag
Ik heb deze:
https://nl.aliexpress.com/item/32787514 ... 4c4dHxPwjp
En...
De CERS samen met de Ctek... ..... Theo Meijer heeft de overtuiging dat het kan.
Voor mij blijft het een onbekende, want ik heb altijd geleerd dat 2 voedingen niet op 1 accu kunnen...
Dat heb ik ook nog eens nagevraagd bij mijn mede techneuten op het werk.... ook ontkennend....die voedingen vinden dat niet lekker.
Maar.... nu roer ik in de vijver van Theo...
Die heeft de ervaring dat het wel kan.
Maar...
De losse YT kan je met de bovenvermelde accu tester prima diep doorgronden.
Onze Forum mover goeroe gebruikte / verkoopt deze testers ook.
https://nl.aliexpress.com/item/32787514 ... 4c4dHxPwjp
En...
De CERS samen met de Ctek... ..... Theo Meijer heeft de overtuiging dat het kan.
Voor mij blijft het een onbekende, want ik heb altijd geleerd dat 2 voedingen niet op 1 accu kunnen...
Dat heb ik ook nog eens nagevraagd bij mijn mede techneuten op het werk.... ook ontkennend....die voedingen vinden dat niet lekker.
Maar.... nu roer ik in de vijver van Theo...
Die heeft de ervaring dat het wel kan.
Maar...
De losse YT kan je met de bovenvermelde accu tester prima diep doorgronden.
Onze Forum mover goeroe gebruikte / verkoopt deze testers ook.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.