Nog een yellow top vraag

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Nog een yellow top vraag

Bericht door aukemuis » ma 12 jul 2021 12:02

Heb een nieuwe yellow top accu aangesloten

Dacht zal eens meten met het accu metertje wat de start waarde is. Maar welke setting moet je nu pakken cca of en?
Ze geven een verschillende waarde
IMG_20210712_115656.jpg
IMG_20210712_115221.jpg
IMG_20210712_115820.jpg
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Chris » ma 12 jul 2021 12:10

Spiral, AGM, 765 CCA
Dat is de testopstelling.....uit mijn hoofd even..

Zowiezo een heel gezonde accu... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door aukemuis » ma 12 jul 2021 12:14

Moet de lader ook vervangen want de lader die in de schaudt zit is van voor de tijd van deze accu. Het zonnepaneel heb ik wel aangegeven dat er een agm accu aan hangt
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Chris » ma 12 jul 2021 12:16

[re.gif]
Ctek MSX 5.0T
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Nog een Yellow Top vraag

Bericht door thmeyer » ma 12 jul 2021 12:39


Gewoon een Ctek 5.0 kopen en parallel over de Schaudt zetten.
Koos van het caravan-forum doet het al 11 jaar en ik heb het de laatste 5 weken uitgeprobeerd en dat werkt prima.
Deze Ctek 5.0 heeft vanwege zijn hogere laadspanning de overhand en schakelt na enige tijd terug naar 13,6 volt druppelladen.

Mijn advies is wel, na de vakantie de Yellow Top YT S 4,2 accu alleen aan de Ctek 5.0 hangen en accu gaat nog jaren lang mee !!

Hier nog een Accu Omrekentabel

Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op ma 12 jul 2021 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door aukemuis » ma 12 jul 2021 12:43

Bedankt voor de antwoorden.

Ik vroeg het me af omdat er op de accu bij cca ook en staat
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door iemand » ma 12 jul 2021 12:45

Heb je goed gegokt, accu is prima thumbup.gif

Er zijn inderdaad meerdere meetwaarden. Zie de tabel die Theo poste.

Getest zonder de lader eraan scratch.gif


Ter info...
CCA staat voor Cold Cranking Amps.
Dit is het ampèrage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius).
Het belaste voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt (en 3,6 Volt voor een 6 Volt accu).

Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is als startaccu in een voertuig.
De prestatie van een accu gaat drastisch naar beneden bij lagere temperaturen.
Dit is dus een perfecte test om te zien wat de startcapaciteit is van een accu.

Vaak denkt men ten onrechte dat het aantal Ah direct betrekking heeft op de startcapaciteit van een accu.
Dit is niet waar. Zo kan een 10Ah(20h) accu een grotere startkracht hebben dan een 50Ah(20h) accu.
Dit is onder meer afhankelijk van de gebruikte techniek in de accu.

bron: https://www.accudienst.nl/h/287/waar-st ... -voor.html

dit is ook een leuk en compleet artikel https://www.gerritspeek.nl/diversen/vag ... testen.pdf
Laatst gewijzigd door iemand op ma 12 jul 2021 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door aukemuis » ma 12 jul 2021 12:48

Inderdaad zonnepaneel hing er wel aan
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Nog een Yellow Top vraag

Bericht door thmeyer » ma 12 jul 2021 12:50

[re.gif]
Ik vind dat ook vreemd, maar de tabel geeft toch een andere waarde CCA of EN aan.
De verkoper van de accu zou daar ook iets meer over kunnen vertellen, zij zijn de echte specialisten knipoog.gif

Opmerking: Bij deze meting is het van belang, dat er geen andere dingen (apparaten) aan de accu gekoppeld zijn.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door merchr32 » ma 12 jul 2021 16:49

Ik wil geen nieuw topic starten maar heb een vraag over mijn Yellow Top icm met een CTEK MXS 5.0 icm met een CERS 30-D
De moverspecialist heeft deze accu in de caravan geplaatst samen met een CTEK MXS 5.0 tijdens het onderbouwen van de mover.
In de caravan hebben we tevens een CERS 30-D.

De CTEK 5.0 is (volgens mij) parallel aangesloten en ik moest van de moverspecialist altijd de stand van de 3 lampjes kiezen op de CTEK, maw Auto+AGM+Recond, dus inclusief de "recond" stand.

Ik weet hier te weinig van af en vraag me af waarom dit advies en/of dit advies wel goed is (dus waarom niet alleen de Auto+AGM stand)?
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door koos » ma 12 jul 2021 17:07

Recond betekent reconditioneren. Deze functie is bedoeld om een accu die gesulfatiseerd is weer tot leven te wekken. Dit wordt gedaan door de accu (gedeeltelijk) te ontladen en dan gepulseerd weer te laden. Ik zou deze functie absoluut niet gebruiken om een goede accu geladen te houden. Ik denk een verkeerd advies of een verkeerd begrepen advies.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Ab » ma 12 jul 2021 17:26

Mwah..dat geloof ik niet echt.
Het blijft een lood accu.
Daarbij treedt wel degelijk sulfaat aanslag op. Ook al is dat niet veel bij weinig ontladen en direkt weer vol laden.
Desulfateren heeft dus wel degelijk zin.
Als de sulfaat aanslag op het lood te veel wordt, redt een Ctek dat ook niet meer, en verliest de accu heel veel capaciteit, of wordt onbruikbaar.
Dat gebeurt sowieso wel op den duur, maar zoveel mogelijk desulfateren zal de levensduur verlengen.

De CCA van een accu meten kan alleen onder heel zware belasting van honderden Ampère's, bij een heel lage temperatuur.
Ik zie niet hoe een klein metertje ook maar iets kan zeggen over dit gegeven.
Het enige wat dat ding kan hebben is een voltmeting onder minimale of geen belasting.
Hetzelfde als een multimeter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door iemand » ma 12 jul 2021 17:28

Gaat een MXS5 prima mee om... wordt gelijk herkent dat/of het niet nodig is en gaat verder met de volgende stap van het laadproces.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Nog een yellow top vraag

Bericht door thmeyer » ma 12 jul 2021 17:34

[re.gif]
Ik zou de "Recond" stand alleen gebruiken als de Yellow Top los van de CERS 30D is.
Je vraag iets van de lader waar deze niet voor ontwikkeld is.
Het parallel schakelen van meerdere laders werkt, maar ik zou dit alleen adviseren tijdens de vakantie periode te doen.
En daarna los van alles enkel aan de Yellow Top te koppelen en deze in de gaten wat temperatuur betreft.
Deze mag niet hoger zijn dan 55˚ C.

Opmerking: Je geeft je auto ook geen onderhoudsbeurt tijdens de vakantie, dat doe je ook er voor of daarna !!

Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op ma 12 jul 2021 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Nog een yellow top vraag

Bericht door Jan van Vijven » ma 12 jul 2021 17:34

Ik heb net een paar Mastervolt laders gekocht, schijnen voor elke accu goed te zijn qua onderhoud.

Eentje voor twee accu’s en eentje voor één accu.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Ab » ma 12 jul 2021 17:38

Los van de CERS zou ik ook zeker doen.
Het enige nadeel is dat je dan geen 12 volt van de caravan accu meer hebt, maar eigenlijk heb je dat ook practisch nooit nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door merchr32 » ma 12 jul 2021 18:08

Ja ik vermoedde al zoiets, daarom ook mijn vraag.
We staan in augustus 5 weken en dan de stand op Recondition ?? scratch.gif
Los van de CERS in de caravan lijkt me moeilijker (ook de uitdraaisteunen werken op elektra van de accu).
Enne de accu gaat nooit mee naar de winterstalling. Die staat in mijn garage (af en toe) op een aparte CTEK.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Ab » ma 12 jul 2021 18:13

Het lijkt me sterk dat de uitdraaisteunen via de Cers van stroom worden voorzien eigenlijk.
Maar zeker weet ik dat ook niet.

In die 5 weken dat je ergens staat, gebruik je de accu ook niet..
Laden is dan alleen de eerste paar uur of nog minder aan de orde.
Ergo..er gebeurt 5 weken zo goed als niks op laadgebied.
Dan maakt het ook weer niks uit. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Nog een Yellow Top vraag

Bericht door thmeyer » ma 12 jul 2021 18:32

[re.gif]
Eventuele uitdraaisteunen worden vanwege de hoge stroom uit de boordaccu gevoed, net zoals bij een caravan mover.

En voor de rest heb je helemaal gelijk.
Nadat de accu geladen is, gaat de acculader over op druppelladen 13,6 volt en daar blijft het bij.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door merchr32 » di 13 jul 2021 09:53

Ok dank jullie, alweer iets wijzer.
De CERS zelf is al niet zo intelligent en blijft gewoon laden met een bepaald voltage en de CTEK met de recondition optie daar nog bovenop dacht ik dat dit te veel van het goede was (en dat 5 weken lang).
Maar ik kan het dus zo laten.

Super geholpen mensen thumbup.gif
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Jaap van Duijn » di 13 jul 2021 10:57

Zoals bovenstaande geholpen nu vervolg.

Een Yellow top aangesloten op zonnepaneel EN aan de CTEK 5.0 dus beide samen aangesloten ook als de ZON er is en ook aan de paal.
Kan dat kwaad?

Jaap

nerood

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door nerood » wo 21 jul 2021 17:40

Ook ik heb een Yellowtop vraag… nu we hier toch bezig zijn…
Onze KIP staat nu voor een beurt en de monteur belde net op dat de accu niet al te best is.
Een Yellowtop 55.
Er zit de bekende Ctek MXS 5.0 op. Is uiteraard op AGM ingesteld.
Wat mij vorige week opviel dat de functieknop niet werkte. Ik kan hem dus niet op bijvoorbeeld “AGM-Recond” zetten.
Hij staat dus continu op AGM (wat op zich ok zou zijn), maar het feit dat de instelknop niet werkt doet vermoeden dat de lader misschien niet voldoende of juist laad?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Chris » wo 21 jul 2021 18:50

Dat durf ik je niet te zeggen.
Beste optie is de accy testen... dat wil ik best voor je doen, ik heb een accu tester.
Of de Ctek de REC stand weigerd??? om die reden???
Geen idee....zou ook te proberen zijn.

mja... Drente-Bollenstreek... heb je toevallig nog plannen??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

nerood

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door nerood » wo 21 jul 2021 19:13

@Chris,
Erg vriendelijk aangeboden!
We hebben geen plannen op korte termijn.

Onze Chinese vrienden hebben diverse testers op AliExpress staan, heb jij nog een voorkeur (als expert mrgreen.gif ).
Die bij de TS (Lancol), kom ik in deze uitvoering niet tegen.

In de caravan zit een CERS en die geeft nu 13,4 volt aan, heb ik ook wel eens op 14,6 volt zien staan tijdens laden.
De ledjes op de Ctek doen zoals gebruikelijk, uit de stalling en aan de 230v begint het met twee en gedurende het laadproces gaan er meer branden, zoals dit ook was toen het spul nieuw was.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Chris » wo 21 jul 2021 19:31

Ik heb deze:
https://nl.aliexpress.com/item/32787514 ... 4c4dHxPwjp

En...
De CERS samen met de Ctek... scratch.gif ..... Theo Meijer heeft de overtuiging dat het kan.
Voor mij blijft het een onbekende, want ik heb altijd geleerd dat 2 voedingen niet op 1 accu kunnen...
Dat heb ik ook nog eens nagevraagd bij mijn mede techneuten op het werk.... ook ontkennend....die voedingen vinden dat niet lekker.
Maar.... nu roer ik in de vijver van Theo...
Die heeft de ervaring dat het wel kan.

Maar...
De losse YT kan je met de bovenvermelde accu tester prima diep doorgronden.
Onze Forum mover goeroe gebruikte / verkoopt deze testers ook.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”