13 polige stekker los

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
hdv
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 jul 2019 10:10

13 polige stekker los

Bericht door hdv » zo 4 jul 2021 22:26

Dag, als ik mijn 13 polige stekker vast maak, kan ik soms/vaak de kabel er uit trekken. Dan moet ik weer opnieuw de stekker er opzetten. Ik heb niet door waarom het soms wel en soms niet goed gaat. Heeft iemand een idee? Wat doe ik fout?
Bijlagen
13 polige stekker.jpg
13 polige stekker.jpg (25.59 KiB) 540 keer bekeken

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1672
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

13 polige stekker los

Bericht door thmeyer » zo 4 jul 2021 22:58

[re.gif]
Vermoedelijk zit de stekker niet goed in elkaar. Dat gedeelte waar de pennen zitten, kan als het goed is maar op 1 manier in de stekkerdoos gestoken worden.
Het nokje bij de pennen moet aan de onderkant zitten en de ronde schijf moet voor het er insteken links zitten.
En de geribbelde buitenring met ronde schijf, moet bij het vastzetten met de klok mee een kwart slag gedraaid worden, waardoor de stekker in de stekkerdoos wordt getrokken.
Zodat de deksel van de stekkerdoos op die rond schijf komt te zitten en dat deze manier geborgd wordt.
Bij het los maken gaat het in omgekeerde volgorde.
Je tilt het dekseltje van de stekkerdoos klein beetje op en draai de geribbelde buitenring met ronde schijf tegen de klok in.
En de "Jaeger-stekker is weer los.

Persoonlijk had ik je het liever voor gedaan, dus ik hoop dat het bovenstaande duidelijk genoeg is !!

zie ook: Haba Jaeger open maken


Theo
Bijlagen
13 polige  jaeger-stekker.jpg
13 polige jaeger-stekker.jpg (34 KiB) 503 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: 13 polige stekker los

Bericht door iemand » ma 5 jul 2021 08:21

Juist insteken en dan kwartslag vastdraaien

Je kunt het herkennen in het profiel op de plug, zie groene streep.
13 polige  jaeger-stekker - insteken en vast-draaien.jpg
13 polige jaeger-stekker - insteken en vast-draaien.jpg (34.97 KiB) 480 keer bekeken

En inderdaad doordraaien totdat het dekseltje over het rondje valt en de plug zo blokkeert.
Tijdens dat doordraaien moet je het afsluit- dekseltje dus even ophoog houden. Maar dat deed je al, want anders wil de plug er niet in .
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4309
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 13 polige stekker los

Bericht door WillyL » ma 5 jul 2021 08:38

Indien het komt doordat je de stekker niet goed vastzet...
"Iemand" legde het reeds uit, maar voor de volledigheid:
Eerst zien dat het uitsteeksel waarover het klepje van de contactdoos komt gans naar rechts gedraaid staat ( door de onderkant van de stekker stevig vast te grijpen en dan het uitsteeksel te verdraaien tot de aanslag).
Daarna de stekker inpluggen tot die niet dieper kan en ten slotte verankeren door het uitsteeksel naar links te draaien tot de aanslag. Op dat ogenblik zit het klepje van de contactdoos over dat uitsteeksel en verankert zo de stekker.

Hopelijk heb ik rechts/links niet verwisseld.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

sailor wim
Berichten: 2681
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: 13 polige stekker los

Bericht door sailor wim » ma 5 jul 2021 09:37

Bij mij wilde het geheel maar zeer zwaar draaien.
Een beetje WD40 terplaatse loste dat op.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”