Ampèremeter

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
HarryB
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 20 sep 2020 15:22

Ampèremeter

Bericht door HarryB » wo 2 jun 2021 16:25

Het gebeurt mij regelmatig dat de stroom uitvalt van de stroompaal van de camping na inschakeling van de vloerverwarming. Ik heb het idee dat dit gebeurt op campings met een wat oudere installatie en weinig amperes. Aangezien ik geheel a-technisch ben zou ik graag van de forumleden willen weten op welke wijze ik de amperes van de camping kan meten en met welke meter. Bij voorbaat mijn dank voor de moeite.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Ampèremeter

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 2 jun 2021 16:56

Met een fluke ampere tang
Alleen lastig want je moet maar 1 draad van de 2 erdoor halen dus of blauw of bruin
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ampèremeter

Bericht door PD » wo 2 jun 2021 17:23

De amperes van de camping... mogelijk bedoel je de maximale aansluiting op jouw paal... kun je niet meten. Hiervoor moet je je baseren op de opgave van de camping danwel de zekeringautomaat kunnen aflezen.

Wat je wel kunt meten, is je werkelijke (actuele) stroomafname; hiervoor zijn verschillende oplossingen voorhanden die bijv. door Chris uitvoerig zijn beschreven. Deze geven echter slechts het actuele verbruik en zeggen niets over het doorslagniveau van de automaat van de camping... wanneer je echter weet wat de max. aansluitwaarde op jouw campingpaal is, kun je met een dergelijke meter in je caravan wel zelf in de gaten houden dat je die waarde niet overschrijdt. Voorkomen van doorslaan van de campingautomaat bij te groot verbruik, kan dit ding niet automatisch, doorslaan zal de automaat dan ook blijven doen wanneer je verbruik te hoog is.

Vloerverwarming gebruikt in de praktijk veelal ca. 1,5 tot 1,8 Ampere, dus dat valt reuze mee; het is dan ook vooral de optelsom van alle verbruikers waardoor de automaat doorslaat.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Ampèremeter

Bericht door iemand » wo 2 jun 2021 18:10

Velen zijn je voor gegaan met deze vraag en hebben een vermogensmeter ingebouwd. thumbup.gif
Ik ook en heb het op m'n site beschreven. Ook een vermogens-stroom-tabel. scratch.gif
https://avento.weebly.com/energieverbruik.html

Dit jaar een nieuwe versie met meetspoel geplaatst.
Zie onderaan op
https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ampèremeter

Bericht door Chris » wo 2 jun 2021 19:32

@ TS...

Juist om dit soort onvolkomendheden te voorkomen heb ik een "Walstroommeter" ingebouwd.
Is ideaal, want mijn vrouw snapt het ook.
Je kan gewoon constant zien hoeveel je gebruikt.
Ondertussen weet mijn vrouw ook welke verbruikers veel stroom zuipen en wat je dan kan doen om te voorkomen dat de zekering er uit klapt.
Deze meter is eigenlijk niet meer dan 2 draadjes aansluiten en 2 draadjes die aan een bijgeleverde spoel of coil zitten ook vastschroeven.... maar wel op de goeie plek.
Daar moet n.l maar 1 draad van de binnenkomende 230 volt door.
Bruin of blauw, dat maakt niets uit.... maar niet beide..
Plaatje bij het praatje.... mijn hele "centrale"... ( zit ook de watermeter en de accu meter in... die was hier toevallig effe niet aangesloten alleen)
Hier zie je dat er op dat moment 1,77 Ampere gebruikt wordt.

p.s. het ding kost ongeveer 10 euro bij Aliexpress.
.
centrale met verlichting.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Pajonline
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 jan 2021 21:49

Re: Ampèremeter

Bericht door Pajonline » vr 11 jun 2021 21:08

Beste Chris,

Mooie oplossing. Heb je misschien een linkje ?

Thx, Paul
—————————————————————————————
Volvo XC40 T5 Hybride met Adria Adora 522UP

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ampèremeter

Bericht door Chris » vr 11 jun 2021 21:21

Zoiets...
Maar er zijn meerdere uitvoeringen als je daar even rondkijkt..

https://nl.aliexpress.com/item/10050027 ... 6062%23205
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Ampèremeter

Bericht door meeder » vr 11 jun 2021 21:27

Let wel op dat het vanaf 1 juli wat duurder gaat worden omdat er dan voor alles BTW moet worden afgedragen.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”