Welke gasfles?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Welke gasfles?

Bericht door Niels83 » do 6 mei 2021 22:32

Ik heb nu campinggas.
Wat op zich een goed systeem is. Maar wel duur. 907 flesje 2,75kg gas kostte me laatst 33 euro omwisselen. Omdat het koud is in de voortent hebben we een straalkacheltje. Het werkt maar met 2 keer koken en 2 uurtjes branden 3 avonden is de fles een eind leeg.

Het kleine flesje wat we voor nood hebben was in no time leeg.

Dus misschien toch eens kijken voor een ander iets goed koper systeem.

Maar wat zijn dan de opties? Het liefst wil ik niet te groot. Ik denk dat ik met 5 kilo zeker een jaar kan doen als het in mei minder koud is dan nu. Of als de camping gewoon 8ampere levert zodat het 1500watt kacheltje aan kan.

Andere eisen zijn in heel Europa incl Kroatië kunnen omruilen en vullen. Ik zal het kleine flesje houden voor nood.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2761
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Welke gasfles?

Bericht door Hans1954 » do 6 mei 2021 23:14

Als je kampeert bij temperaturen niet lager dan 5 graden celsius. Kan je gewoon de stalen propaanfles van 5 kilo nemen. Bij koop zit er propaan in, maar die kan je in Kroatië vullen. Dan krijg je butaan maar dat is in het geval van zomerkamperen geen punt. Thuis kan je eventueel gewoon weer met propaan vullen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke gasfles?

Bericht door dieseltijger » do 6 mei 2021 23:36

Inderdaad, gewoon zo'n grijsgroene DIN gasfles. Je betaalt per kg als je 'm laat vullen. Ik gok zo'n 2..2,50. Per kg.

Per land heb je vaak verschillende aansluitingen, helaas. Maar voor koken ed is zo' 'n fles prima. Een beetje kachel zit op vol vermogen op 0,3 kg verbruik per uur.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Welke gasfles?

Bericht door Gemineye » vr 7 mei 2021 00:03

Kun je zo’n “gewone” groene gasfles ook in het buitenland laten vullen? Ik ga er altijd prat op dat ik zo’n fles altijd helemaal vul voordat we vertrekken. Zodat ik zeker weet dat ik de hele zomer vakantie voorzien ben.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke gasfles?

Bericht door dieseltijger » vr 7 mei 2021 00:14

Nee, helaas. Je moet een lokale fles kopen die je met een adapter aansluit. Of einden rijden voor een vulstation die jouw fles wil vullen.

Dus wat ik doe is 11 kg gas meenemen in het voor en naseizoen. Of vertrouwen op de ultra heat. Ja, het kan geld kosten bij individuele bemetering. Ik heb vakantie, en dan ga ik geen tijd verspillen aan omrijden of knieperig zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Welke gasfles?

Bericht door Thornwood » vr 7 mei 2021 08:07

Ik ben net gisteren overgestapt van die grijs/groene fles naar Campinggaz. Mijn beide flessen waren leeg deze vakantie en kon hem op de camping niet omruilen of bijvullen. De campinggaz flessen zijn ook stuk lichter. De groen/grijze heb je in eigendom en je betaald bij vullen 2,50 per extra jaar dat je nieuwe fles houdbaar is. De blauwe campinggaz houdt altijd zijn 25,- waarde. Heb 2 met beide 6 kilo vulling gekocht.
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke gasfles?

Bericht door deusjevo » vr 7 mei 2021 08:15

Campingaz flessen met 6 kilo inhoud?

Die moeten dan bijna 150 euro per stuk kosten als ik de Campingaz prijzen een beetje onthouden heb. scratch.gif

Het is trouwens ook Butaan dus minder geschikt voor koudere dagen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Welke gasfles?

Bericht door Niels83 » vr 7 mei 2021 08:15

De grootste campingaz fles is de 907 en die heeft 2,75 kg, dus ik vermoed dat je geen campinggaz hebt.

Wat bedoel je precies met bij betalen? Is dat na die 10 jaar? Of betaal je vanaf het eerste jaar?

Ik wil het liefst een fles die gewoon bij te vullen is. Heb al best veel gas weggegooid omdat hij omgeruild moest worden.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Welke gasfles?

Bericht door Jan van Vijven » vr 7 mei 2021 08:19

Daarom heb ik meerdere flessen, altijd een volle mee, de restjes stook ik thuis op in de buitenkeuken. Nooit gas weggegooid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Welke gasfles?

Bericht door RDDR » vr 7 mei 2021 08:25

[re.gif] [re.gif]
Ik neem aan dat Thornwood de Primagaz Easyblue bedoeld wordt. DIe zijn 6 kg inhoud, redelijk lichtgewicht, kosten circa 26 Euro voor een vulling en de eerste keer betaal je 25 Euro statiegeld.

Alternatief zijn de Benegas Light flessen. Statiegeld is daar 55 Euro en een vulling kost circa 30 Euro voor 5kg en en 38 Euro voor 7,5kg. Dus iets duurder dan Easyblue.

Vandaag de populariteit van de Easyblue. Minder statiegeld, goedkopere vulling en een iets lager leeggewicht (3,8kg voor de Easyblue 6kg vs 4,5 voor de Benegas Light 5kg uitvoering. Er bestaat overigens ook nog een EasyBlue XL met 9,5kg inhoud.
Laatst gewijzigd door RDDR op vr 7 mei 2021 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Welke gasfles?

Bericht door E.T. » vr 7 mei 2021 08:26

Thornwood schreef:
vr 7 mei 2021 08:07
Ik ben net gisteren overgestapt van die grijs/groene fles naar Campinggaz. Mijn beide flessen waren leeg deze vakantie en kon hem op de camping niet omruilen of bijvullen. De campinggaz flessen zijn ook stuk lichter. De groen/grijze heb je in eigendom en je betaald bij vullen 2,50 per extra jaar dat je nieuwe fles houdbaar is. De blauwe campinggaz houdt altijd zijn 25,- waarde. Heb 2 met beide 6 kilo vulling gekocht.
Ben je niet in de war met Primagaz, heeft ook die blauwe kleur.
primagaz-easyblue-gasfles-6-kg.jpg
primagaz-easyblue-gasfles-6-kg.jpg (15.78 KiB) 8775 keer bekeken
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2761
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Welke gasfles?

Bericht door Hans1954 » vr 7 mei 2021 08:42

dieseltijger schreef:
vr 7 mei 2021 00:14
Nee, helaas. Je moet een lokale fles kopen die je met een adapter aansluit. Of einden rijden voor een vulstation die jouw fles wil vullen.

Dus wat ik doe is 11 kg gas meenemen in het voor en naseizoen. Of vertrouwen op de ultra heat. Ja, het kan geld kosten bij individuele bemetering. Ik heb vakantie, en dan ga ik geen tijd verspillen aan omrijden of knieperig zijn.
In elk geval kan je bij bouwmarkten in Duitsland de 5 kiloflessen ruilen mits ze geen kraag hebben. Dus zo mogelijk in Duitsland kopen. Deze flessen worden wel in Nederland gevuld. In Kroatië kan je vaak laten vullen bij de camping voor vooroorlogse prijzen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Welke gasfles?

Bericht door Niels83 » vr 7 mei 2021 08:54

Prima gas lijkt mij een goed systeem. Is vergelijkbaar met campinggaz en behoorlijk goedkoper.
Als ik het goed las propaan. de afgelopen avonden wilde de kachel al niet echt lekker door steeds bevriezende flessen, ook op de laagste stand.

Gebruiken jullie de app? Werkt dat?
Is het netwerk uitgebreid in Europa? ik kan me niet voorstellen dat ik 6 kilo opmaak in de zomer omdat we het jaren met 3 liter hebben gered. Maar toen gingen we niet in voor en najaar.

Mijn idee is om de 901 te houden zodat ik met 1 grote fles afkan. Op de 901 kan ik een keer of 4 koken.

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Welke gasfles?

Bericht door Thornwood » vr 7 mei 2021 09:02

E.T. schreef:
Thornwood schreef:
vr 7 mei 2021 08:07
Ik ben net gisteren overgestapt van die grijs/groene fles naar Campinggaz. Mijn beide flessen waren leeg deze vakantie en kon hem op de camping niet omruilen of bijvullen. De campinggaz flessen zijn ook stuk lichter. De groen/grijze heb je in eigendom en je betaald bij vullen 2,50 per extra jaar dat je nieuwe fles houdbaar is. De blauwe campinggaz houdt altijd zijn 25,- waarde. Heb 2 met beide 6 kilo vulling gekocht.
Ben je niet in de war met Primagaz, heeft ook die blauwe kleur.
primagaz-easyblue-gasfles-6-kg.jpg
Klopt idd:-)
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke gasfles?

Bericht door deusjevo » vr 7 mei 2021 09:05

Niels83 schreef:
vr 7 mei 2021 08:54
Prima gas lijkt mij een goed systeem. Is vergelijkbaar met campinggaz en behoorlijk goedkoper.
Als ik het goed las propaan. de afgelopen avonden wilde de kachel al niet echt lekker door steeds bevriezende flessen, ook op de laagste stand.

Gebruiken jullie de app? Werkt dat?
Is het netwerk uitgebreid in Europa? ik kan me niet voorstellen dat ik 6 kilo opmaak in de zomer omdat we het jaren met 3 liter hebben gered. Maar toen gingen we niet in voor en najaar.

Mijn idee is om de 901 te houden zodat ik met 1 grote fles afkan. Op de 901 kan ik een keer of 4 koken.
Primagaz kan je alleen in België soms ruilen volgens mij, er is verder geen netwerk in Europa.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Welke gasfles?

Bericht door Thornwood » vr 7 mei 2021 09:13

[re.gif] Klopt, lees ik nu ook. Wellicht ja dik dit topic ff koeten lezen voor ik nieuwe flessen ging aanschaffen Afbeelding
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19711
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke gasfles?

Bericht door Daphne » vr 7 mei 2021 09:41

Omruilen in heel Europa is alleen interessant voor wintersportkampeerders of overwinteraars en die regelen de gaszaken meestal ter plekke. Voor de rest zijn er mogelijkheden genoeg om met voldoende gas voor een zomervakantie van huis te vertrekken naar welk land dan ook.

Voor TS, koop een gasfles, of iets met een statiegeld regeling, die je bij een Boerenbond of Welkoop kunt wisselen en je bent safe voor elke mei- of herfstvakantie. Deze flessen zijn ook vaak bij een tankstation of tuincentrum te wisselen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Welke gasfles?

Bericht door RDDR » vr 7 mei 2021 09:58

[re.gif]
Sterker nog: we zijn terug gegaan van 2 flessen naar 1 fles. Gezien we met de eerste fles 3 jaar gedaan hebben.
Nu koken wij wel weinig tot niet in de caravan en hebben een Cadac HP uitvoering (dus met die cartouches). Eigenlijk dus voornamelijk voor een uurtje de kachel aan op een koude avond.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke gasfles?

Bericht door deusjevo » vr 7 mei 2021 10:33

Onze caravan staat gestald in de Dordogne, als het goed is ga ik dit jaar over naar een Frans merk gas.
Ga geen flessen uit NL heen en weer slepen
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3607
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Welke gasfles?

Bericht door Niels83 » vr 7 mei 2021 10:39

Dat het alleen voor de wintersportkampeerder interessant 't is. Is best onzin. Mijn campingaz fles is nu halfvol. Geen plannen voor de zomervakantie dus moet daarvoor een een nwe halen of daar omruilen. In dat geval gooi ik 15 euro weg. Geen drama maar geld weggooien hou ik niet van.

Dus of hij moet bij te vullen zijn of op veel plekken om te ruilen.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Welke gasfles?

Bericht door RDDR » vr 7 mei 2021 11:04

[re.gif]

Dat komt wel voornamelijk omdat de 907 die je nu hebt een erg kleine fles voor een caravan is. Met 6kg gas en 1,5 kg vebruikt (wat nu het geval is bij je) had je prima het seizoen uitgekomen. De oplossing is waarschijnlijk toch 1 keer vervangen door een type fles waarvan de vulling minder kostbaar is dan bij Campingaz. Overigens zjn die 907 zeer gewild bij vouwwagen en tent kampeerders, dus op marktplaats zo weg.

Ik gebruik de Easyblue flessen en na 1 seizoen caravan gebruik zit die nog vor 60=% vol. Caravan gaat dan een nieuwe in en de oude maak ik op met de gas BBQ thuis.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Wally
Berichten: 1252
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Welke gasfles?

Bericht door Wally » vr 7 mei 2021 11:19

unnamed.jpg
unnamed.jpg (1.95 KiB) 8669 keer bekeken
Als je deze fles koop, bel dan eerst eventjes rond, wat de prijzen zijn.
Met name statiegeld, daar kan een groot verschil in zijn.

Bij een DHZ zaak bij ons in de buurt telt men 3,40 per keuringsjaar en bij een takstation om de hoek 2,00 euro.
Argument van de DHZ, dan leggen die er geld bij. Het gas is net zo duur.

Bij O in W betaald men voor een nieuwe fles van 2021, 10 Euro voor het gas en 20 euro statiegeld.
Bij omwisselen daar dus ook slechts 2 euro voor statiegeld per keuringsjaar.

Woon je in de buurt van de Duitse grens, dan ben je ook een stuk goedkoper uit.

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke gasfles?

Bericht door Ab » vr 7 mei 2021 11:26

Of de Belgische grens..ik zag vorig najaar de Lpg prijs bij de pompen in Maasmechelen een prijs van 30 eurocent...

Ik moet eens aan het opruimen..
5 flessen ben ik al kwijt...maar heb er nu nog 9 heb ik net geteld..
Rode, grijze, blauwe alle kleuren van de regenboog.
6 heel grote zwarte had ik ook nog. Ook weggegeven.

2 daarvan doen nu dienst op een grote heftruck.
2 heb ik omgebouwd naar dampgasflessen, voor een heteluchtkanon.
De laatste 2 moet nog een keer een andere snelkoppeling op, dan kan die heftruck er ook op lopen.
Tot nu toe werden die aan de pomp gevuld.
Nu niet meer, een vulstation in de buurt vult ze ( mits je een vaste klant wordt, en ook tankt) voor 50 ct per liter. thumbup.gif
Gewone gasflessen vullen ze ook.
Ook grote tanks in het buitengebied komen ze vol pompen, tot in de heel verre omtrek.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19711
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Welke gasfles?

Bericht door Daphne » vr 7 mei 2021 11:31

Niels83 schreef:Dat het alleen voor de wintersportkampeerder interessant 't is. Is best onzin. Mijn campingaz fles is nu halfvol. Geen plannen voor de zomervakantie dus moet daarvoor een een nwe halen of daar omruilen. In dat geval gooi ik 15 euro weg. Geen drama maar geld weggooien hou ik niet van.

Dus of hij moet bij te vullen zijn of op veel plekken om te ruilen.

Is geen onzin. Als je Campingaz hebt, is het geen probleem, die kun je overal in Europa wisselen. Jij zoekt een goedkopere oplossing om met kouder weer tijdens voorjaarsvakantie in Nederland te kunnen verwarmen dan kom je in de grotere inhoud flessen en hoef je geen rekening te houden met het wisselen in Europa. Als je met 2 kg inhoud naar een zonnig land vertrekt, is ie op de terugweg nog niet leeg. Desnoods neem je dan jouw Campingaz fles mee als reserve.
Wil je toch met een volle fles vertrekken, dan wissel je de fles eerder om ook al zit er nog wat in. In dat geval gooi je 3€ per overgebleven kg weg.

Echt, rekening houden met een ruilsysteem in heel Europa is niet nodig en zul je ook niet vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19711
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke gasfles?

Bericht door Daphne » vr 7 mei 2021 11:54

“Niels83” schreef:Dus of hij moet bij te vullen zijn of op veel plekken om te ruilen.
Nog even dit, bijvullen kan bij koopflessen maar is beperkt tot 10 jaar. Dan moet je de fles laten herkeuren en de kosten zijn hoger dan de aanschaf van een nieuwe fles. Bijvullen is dus alleen voordelig als je veel gas gebruikt.
Ik denk dat je met de Easyblue statiegeld fles van Primagaz beter af bent en dan misschien een keer het omwisselen met een restant gas in de fles voor lief moet nemen. Onder de streep is dat het meest voordelig.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”