Welke gasfles?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke gasfles?

Bericht door Daphne » vr 7 mei 2021 12:19

Wally schreef:
vr 7 mei 2021 11:19
unnamed.jpg

Als je deze fles koop, bel dan eerst eventjes rond, wat de prijzen zijn.
Met name statiegeld, daar kan een groot verschil in zijn.

Bij een DHZ zaak bij ons in de buurt telt men 3,40 per keuringsjaar en bij een takstation om de hoek 2,00 euro.
Argument van de DHZ, dan leggen die er geld bij. Het gas is net zo duur.

Bij O in W betaald men voor een nieuwe fles van 2021, 10 Euro voor het gas en 20 euro statiegeld.
Bij omwisselen daar dus ook slechts 2 euro voor statiegeld per keuringsjaar.

Woon je in de buurt van de Duitse grens, dan ben je ook een stuk goedkoper uit.

Frans
Dit is geen statiegeldfles. Flessen waarbij je keuringsjaren betaalt zijn koopflessen. Statiegeld krijg je volledig terug bij inlevering, de door jou genoemde fles heeft een afschrijving die je betaalt, dus koop. Deze flessen mag je ook bij laten vullen bij een gasvuladres. Ik heb vanochtend zo’n lege fles achtergelaten bij het gasvulstation omdat deze van 2010 was en niet meer mocht worden gevuld,en moesten we weer een nieuwe fles kopen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Welke gasfles?

Bericht door Eefje » vr 7 mei 2021 12:32

@Niels, je kan ook gewoon voor de vakantie een nieuwe fles aanschaffen (dus vol) en die meenemen op vakantie en de oude thuis laten voor een andere keer. en dan als de 2e fles leeg is gewoon weer met bon inleveren en dan krijg je je statiegeld terug ;) dan verspil je geen gas.... zo zie ik het iig. nu hebben we tijdelijk een 3e fles op die manier...

voor ons zijn de lichtgewicht bp flessen niet handig, want die zijn breder dan stalen flessen en eriba tourings hebben maar een mini disselbakje... passen 2 stalen wel in maar geen 2 bp's naast elkaar...
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Welke gasfles?

Bericht door Wally » vr 7 mei 2021 14:49

Daphne schreef:
vr 7 mei 2021 12:19
Wally schreef:
vr 7 mei 2021 11:19
unnamed.jpg

Als je deze fles koop, bel dan eerst eventjes rond, wat de prijzen zijn.
Met name statiegeld, daar kan een groot verschil in zijn.

Bij een DHZ zaak bij ons in de buurt telt men 3,40 per keuringsjaar en bij een takstation om de hoek 2,00 euro.
Argument van de DHZ, dan leggen die er geld bij. Het gas is net zo duur.

Bij O in W betaald men voor een nieuwe fles van 2021, 10 Euro voor het gas en 20 euro statiegeld.
Bij omwisselen daar dus ook slechts 2 euro voor statiegeld per keuringsjaar.

Woon je in de buurt van de Duitse grens, dan ben je ook een stuk goedkoper uit.

Frans
Dit is geen statiegeldfles. Flessen waarbij je keuringsjaren betaalt zijn koopflessen. Statiegeld krijg je volledig terug bij inlevering, de door jou genoemde fles heeft een afschrijving die je betaalt, dus koop. Deze flessen mag je ook bij laten vullen bij een gasvuladres. Ik heb vanochtend zo’n lege fles achtergelaten bij het gasvulstation omdat deze van 2010 was en niet meer mocht worden gevuld,en moesten we weer een nieuwe fles kopen.
Klopt, ik haal statiegeld en keuringsjaar door elkaar.

Mijn insteek was alleen om aan te geven dat men bij de een 3,40 en bij een ander "slechts" 2 euro per keuringsjaar betaald.

Frans

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Welke gasfles?

Bericht door nonblond » vr 7 mei 2021 15:12

Ik heb 2 nederlandse 5kg (groene) koopflessen. Zoek altijd op internet waar ik voor een goede prijs kan wisselen in de buurt. Als ik denk dat er niet genoeg gas in de fles zit voor het kampeeruitstapje neem ik de tweede fles ook mee en heb dan alle tijd om de lege fles om te ruilen voor een volle en betaal bij voor de keuringsjaren tot het huidige jaar. Voor de wintersport heb ik een duitse 11kg fles en die ruil ik daar ter plekke om. Betaal daar alleen voor het gas. Neem dan wel een ned. fles mee voor als de fles leegraakt op een moment dat ik de duitse fles niet kan omruilen en gebruik die dus alleen als reserve. Camping gaz is erg duur.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Welke gasfles?

Bericht door Niels83 » vr 7 mei 2021 17:54

Ik zit met mijn oude caravan altijd aan de maximale belasting. Zeg maar met alle basis spullen erin heb ik nog 60 kilo over. In de auto staan dan de airco en koelbox, dus daar is ook niet zoveel ruimte meer.
2 flessen van een kilo of 10 mee nemen is zodoende niet echt een optie.
Met primagaz ben ik minderkwijt aan gas maar zal ik soms moeten ruilen terwijl er nog gas inzit.

Met de groene heb ik dat probleem niet maar die moet je na 10 jaar vervangen. Ik begrijp het probleem met die keuringsjaren niet.
Je vult deze fles toch en dan is de kilo prijs toch 10 jaar lang het zelfde of ruil je deze ook om?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Welke gasfles?

Bericht door Daphne » vr 7 mei 2021 18:04

Als je bij laat vullen dan kun je dat 10 jaar lang doen. Als geen gasvulstation in de buurt hebt maar wel kunt wisselen dan ben je afhankelijk van wat de leverancier heeft staan. Heeft ie het bouwjaar van jouw fles niet dan moet je bijbetalen voor het aantal jaren dat die gasfles jonger is. Zo werken de keurjaren.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Welke gasfles?

Bericht door nonblond » vr 7 mei 2021 18:52

Ik betaal altijd bij, omdat ik een fles wil hebben van het huidige jaar. Daarom let ik ook op de gasprijs en op de prijs per jaar. Die beide variëren nogal per leverancier, zoals al eerder door een van de andere forumleden is aangegeven.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Welke gasfles?

Bericht door sailor wim » vr 7 mei 2021 18:59

Ik heb twee stuks Primagaz easyblue 6 kg weegt vol 10,6 kg
Een groene 5 kg fles weegt vol 11 kg.
Dus 4 ons minder en toch 1 kg gas meer.
Als er zekerheid is over de Benegas kunstof flessen ga ik over op twee 5 kg flessen. Nu wordt er over leverings problemen gesproken op hun site.
Ik heb laad en trekvermogen genoeg voor mijn huidige combinatie, maar wat niet nodig is aan gewicht sleep ik niet mee.
Laatst gewijzigd door sailor wim op vr 7 mei 2021 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Welke gasfles?

Bericht door nonblond » vr 7 mei 2021 19:03

Ik hoop dat je blij met de Blauwe fles blijft. Over de vorige versie zijn diverse forumleden zwaar teleurgesteld, omdat de spelregels onder het spelen zijn gewijzigd.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Welke gasfles?

Bericht door sailor wim » vr 7 mei 2021 19:24

[re.gif]
Statiegeld Primagaz is €25
Ik begrijp dat er voor jaar jonger voor de 5 kg fles €2,50 wordt gerekend.
Dus als ik nu de Primagaz fles al 4 jaar gebruik en omwissel houd ik een 10tje in mijn zak.
Zal er een situatie ontstaan zoals je schetst met de blauwe 5 kg fles over een paar jaar wat zou dan mijn verlies zijn?
Wat wel telt is het verschil in de kg gasprijs bij vullen.
En natuurlijk gewoon elke 10 jaar een nieuwe 5 kg fles aanschaffen is het gekoopste.
Laatst gewijzigd door sailor wim op vr 7 mei 2021 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Cocoon
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 14 sep 2020 22:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Welke gasfles?

Bericht door Cocoon » vr 7 mei 2021 19:27

Vandaag dezelfde berekening gemaakt en ook een blauwe fles van 6 kg gehaald.
De 5 kg groene die we hebben is bijna leeg en gaat op aan de BBQ. Deze laten we ook vullen maar ik blijf bij mijn huidige jaartal (dus geen bijbetaling voor keuringen). Na 10 jaar gaat ie bij het schroot...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Hobby 460 UFe De luxe bj2021
Volvo S60 Inscription bj2022

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke gasfles?

Bericht door PD » vr 7 mei 2021 20:06

Wij hebben een chronisch gebrek aan kogeldruk, dus rijden we met 2 stuks Antargaz gasflessen, tarra = 10,8 kg en vulling = 10,5 kg. Totaal voor 2 flessen dus max. 42,6 kg en zelfs dan nog slechts ca. 50-60 kg kogeldruk. Voor deze Antargaz flessen betaal ik eenmalig € 15,- borg per fles.

Aan gas niet snel gebrek knipoog.gif

In de periode van mei tot oktober gebruiken we minder dan één fles; in de winterperiode tot één fles in ca. 6 kampeerdagen wanneer het echt koud is en zowel kachel als boiler permanent aan staan (beiden 100% op gas).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Welke gasfles?

Bericht door WillyL » vr 7 mei 2021 20:22

Ik hoop dat TS de tel nog niet kwijt is.
Blauwe Campinggasflessen zijn dus OK maar heel duur. Ik zou ze enkel gebruiken voor koken bij zonnig weer ( > 5 graden).
Er mee de kachel stoken? Dat is een ander verhaal. Butaan verdampt niet voldoende bij koude temperaturen en net dan heb je die verwarming nodig.
Je waarschijnlijk andere blauwe fles is beter en goedkoper. Tank wel enkel propaaan. Die levert onder nul nog gas (tenzij leeg). Dat gas is wel iets duurder en minder energierijk.
LPG kan ook, maar dat is een mengeling butaan/propaan met in de winter meer propaan. Die moet je dan ook tijdens de zomer opgebruiken om de component butaan op te stoken (die dus niet verdampt is tijdens heel koude nachten).

Ik gebruik de vrij doorzichtige Benegas-flessen. Normaliter 1 grote mee en daar doe ik jaaaaaaren mee, maar vorige week een kleinere bijgekocht als reserve want de Ultraheat heeft nukken en ik wilde tijdens de nacht niet zonder verwarming vallen. Die Benegas-flessen zijn echte lichtgewichten.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welke gasfles?

Bericht door Ab » za 8 mei 2021 09:55

sailor wim schreef:
vr 7 mei 2021 18:59
Als er zekerheid is over de Benegas kunstof flessen ga ik over op twee 5 kg flessen. Nu wordt er over leverings problemen gesproken op hun site.
Ik heb begrepen, dat kunststof flessen niet meer geproduceerd mogen worden. De leverings problemen zullen dus nog wel even blijven..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Welke gasfles?

Bericht door Paul » za 8 mei 2021 09:59

RE.gif

Paar weken geleden een rvs gasfles gekocht.
Daar verkochten ze de kunstof flessen ook niet meer en die komen ook niet meer.
Dat zijn dezelfde flessen als de benegas, maar dan met een blauwe kraag en eigendomsflessen.
Die benegas flessen willen nog wel eens lekken, al meermalen meegemaakt.
Nu dus maar een rvs fles van JSP.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Welke gasfles?

Bericht door Ad » za 8 mei 2021 10:57

[re.gif]

Heb 2 navulbare kunststof i-light flessen. Zijn identiek aan de Benegas flessen, maar dan blauw van kleur. In Loosdrecht nog steeds te koop. Overal navulbaar, scheelt €2,= per kg gas t.o.v. Benegas die ik hiervoor had. Ik heb nooit last van lekkage gehad. Duurt wel even voordat ik de aanschafprijs er uit heb, maar ga altijd met volle flessen op weg en het scheelt toch weer de nodige kg's aan gewicht. Ik gebruik wel meer gas dan toen we een caravan hadden, staan regelmatig zonder stroom en de boiler voor douchen gebruikt ook het nodige.
Laatst gewijzigd door Daphne op za 8 mei 2021 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Welke gasfles?

Bericht door Paul » za 8 mei 2021 11:21

Ik wou eerst ook de i-light fles maar kon ze bijna nergens vinden en kreeg te horen dat ze niet meer kwamen vanwege productie problemen.
Of dat waar is weet ik niet maar ging er maar even vanuit.
Wij gebruiken naast het kamperen ook (heel) veel gas voor de bbq waardoor ik zo een 4 -5 keer per jaar (x 44 euro) een 10kg benegas fles moest ruilen.
Dat doe ik al wat jaartjes dus heb inmiddels al wat ruil exemplaren gehad waarbij ik 2 of 3 keer had dat de fles langzaam leeg liep.
Exemplarisch dus, grote kans dat jij dit probleem niet hebt.

Ik heb nu de JSP 11kg RVS fles gekocht
Leeg gewicht is 7.5kg, de 10kg benegas fles is leeg 5.3kg dus dat scheelt niet zo gek veel.
Zeker omdat de JSP fles een kilo meer inhoud heeft.

Die i-light flessen zijn ideaal maar ik kon ze niet zo makkelijk vinden en had betrouwbaarheidsproblemen met de benegas versie dus vandaar mijn keuze.
Verschil in vulprijs is behoorlijk t.o.v benegas en inderdaad het voordeel dat je ze tussendoor bij kan vullen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
A3jaan
Berichten: 117
Lid geworden op: di 24 sep 2019 17:58

Re: Welke gasfles?

Bericht door A3jaan » za 8 mei 2021 12:16

Ook wij gebruikten eerst de campinggasfles 907 (afkomstig van de vouwwagen). Maar dat werd toch wel kostbaar omdat nu ook de kachel er voor gebruikt werd. Bovendien moet je redelijk snel omwisselen. Vanwege de kogeldruk gezocht naar een lichtgewicht gasfles die goedkoop bijgevuld kon worden. Wij kwamen uit op de 5,4 kg RVS gasfles van JSP. (Kost wat, maar dan heb je ook wat)
Bijlagen
B8E664F8-C569-4ACC-BD05-C7EF61C202F5.jpeg
Mercedes Benz GLC 250 4MATIC, Fendt 515SG Bianco Selection, Fortex Circum voortent, Torino luifel en Siena reisluifel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke gasfles?

Bericht door Daphne » za 8 mei 2021 12:19

Ad schreef:
za 8 mei 2021 10:57
[re.gif]

Heb 2 navulbare kunststof i-light flessen. Zijn identiek aan de Benegas flessen, maar dan blauw van kleur. In Loosdrecht nog steeds te koop. Overal navulbaar, scheelt €2,= per kg gas t.o.v. Benegas die ik hiervoor had. Ik heb nooit last van lekkage gehad. Duurt wel even voordat ik de aanschafprijs er uit heb, maar ga altijd met volle flessen op weg en het scheelt toch weer de nodige kg's aan gewicht. Ik gebruik wel meer gas dan toen we een caravan hadden, staan regelmatig zonder stroom en de boiler voor douchen gebruikt ook het nodige.
Deze flessen met blauwe kraag mag je ook maar 10 jaar laten navullen. Dan is een herkeur noodzakelijk maar voor een particulier niet interessant en kan beter een nieuwe kopen. Je moet wel een groot gasverbruiker zijn om de aanschafprijs eruit te halen. Het gemak van het mogen navullen was voor ons belangrijker. We mogen nu nog 5 jaar laten vullen en dan zien we wel verder.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke gasfles?

Bericht door Daphne » za 8 mei 2021 12:21

A3jaan schreef:
za 8 mei 2021 12:16
Ook wij gebruikten eerst de campinggasfles 907 (afkomstig van de vouwwagen). Maar dat werd toch wel kostbaar omdat nu ook de kachel er voor gebruikt werd. Bovendien moet je redelijk snel omwisselen. Vanwege de kogeldruk gezocht naar een lichtgewicht gasfles die goedkoop bijgevuld kon worden. Wij kwamen uit op de 5,4 kg RVS gasfles van JSP. (Kost wat, maar dan heb je ook wat)
Die gasfles ziet er ook nog eens mooi uit thumbup.gif knipoog.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Welke gasfles?

Bericht door sailor wim » za 8 mei 2021 17:29

[re.gif]
Dus het herkeuren van een JSP fles is €40
En de aanschaf is €158
En een i-light fles is de vervanging aanschaf na 10 jaar €55
Alle twee hebben het voordeel van €2 p/k propaan tov Benegas begrijp ik.
Als ik voor inhoud en het laagst mogelijke fles gewicht ga weet ik het wel.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Welke gasfles?

Bericht door Paul » za 8 mei 2021 22:34

Ik weet niet wat die i-light flessen exact kosten, kan daar moeilijk prijzen van vinden maar lijkt me stug dat die nieuw 55 euro kosten.
Dat wat ik kan vinden van die flessen is 110 euro voor een 5kg fles incl vulling dus zonder vulling zijn ze dan 94 euro.
10kg fles kost 130 euro incl. Vulling dus 101 euro voor een zonder vulling.

Ik heb 185 betaald voor de JSP 11kg incl. Vulling.
Zonder vulling zijn ze 153 euro.
Overigens staat op de benegas flessen een retest datum dus volgens mij kunnen ze wel herkeurd worden.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Welke gasfles?

Bericht door sailor wim » zo 9 mei 2021 08:03

[re.gif]
I-light gasfles bij Tuincentrum Osdorp Statiegeld €55
En een 5 kg vulling €21,50
Idem bij www.materiaalservice.nl in Breda.
Benegas 5 kg vulling €29,50
En je hebt natuurlijk wel gelijk net zo als Benegas, het is een statiegeld systeem.
Ik ben Ad zijn bijdrage gevolgd waarin hij het over de aanschafprijs heeft.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Welke gasfles?

Bericht door Hobby Linka » zo 9 mei 2021 09:09

sailor wim schreef:
zo 9 mei 2021 08:03

Benegas 5 kg vulling €29,50
Dat is aardig aan de prijs. Ik betaal bij ACB in Almere nog geen € 3,00 per kg. Bij Benegas betaal je dus het dubbele.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Welke gasfles?

Bericht door Paul » zo 9 mei 2021 10:02

Volgens mij lopen er nu ook 2 dingen door elkaar heen.
De benegas ruilfles en de i-light koopfles.
Bij de eerste betaal je eenmalig borg en zit je vast aan dure ruilflessen maar heb je na 10 jaar geen herkeuringskosten.

De i-light fles is een koopfles en kan je overal voordeliger laten bijvullen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”