Truma kachel werkt onregelmatig

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
MDRLC
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 4 nov 2020 14:34
Locatie: Almere

Truma kachel werkt onregelmatig

Bericht door MDRLC » do 6 mei 2021 00:04

Goedenavond,

Voor het eerst hebben wij behoefte aan de verwarming van ons oude Dethleffs. Voor vertrek afgelopen week heb ik gecheckt, de kachel (Truma SL3002) ging aan en gaf aardig wat warmte.

Echter is mij in de afgelopen dagen opgevallen dat de geproduceerde warmte heel erg wisselt.
Vanavond startte ik weer de kachel, en ineens ging die als een speer, met een brom, maar gaf enorm veel warmte. Zoveel dat ik hem aardig omlag heb gedraaid. Een paar uur later, weer vol open gedraaid, maar ik kon de hele tijd mijn hand erop leggen, en de temperatuur in de caravan bleef zakken.

Ik heb de kachel uitgezet, weer gestart, en hij ging weer brommen en als een malle opwarmen, zo’n minuut of 5. Daarna een tijd niet, en net begon de brom weer. Als hij bromt lijken de vlammen wat feller, maar zeker weet ik het niet.

Normaal lijkt het mij niet, maar waar zou het aan kunnen liggen dat de kachel soms “verminderd” werkt, ook al zit ie volledig open?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dethleffs RC3 (1987), met een Citroën C5 break uit 2006 ervoor.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Truma kachel werkt onregelmatig

Bericht door nonblond » do 6 mei 2021 00:23

Als de kachel de ingestelde temperatuur heeft bereikt, gaat hij minder branden totdat hij te ver afkoelt en dan slaat hij weer aan.

MDRLC
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 4 nov 2020 14:34
Locatie: Almere

Re: Truma kachel werkt onregelmatig

Bericht door MDRLC » do 6 mei 2021 08:50

Hebben oudere kachels ook een ingestelde temperatuur?
Ik heb namelijk alléén een draaiknop met cijfers van 1~10.
Nu ik er aan denk is er wel een thermostaat element (zo’n langwerpige kogel-achting ding) aan de onderkant...

Het zou wel kunnen zijn dat dat het is, maar dan lijkt mij dat het opnieuw aanslaan als die genoeg afgekoeld is een paar keer is misgegaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dethleffs RC3 (1987), met een Citroën C5 break uit 2006 ervoor.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma kachel werkt onregelmatig

Bericht door WillyL » do 6 mei 2021 10:26

Zou het brommen niet kunnen komen door een vervuild spuitstuk? Spinrag oid.
Misschien ergens een filtertje of venturi en verstuiver verstopt ?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma kachel werkt onregelmatig

Bericht door WillyL » do 6 mei 2021 10:31

En er zit inderdaad een thermostaat in via die knop1-10 te bedienen.
Het maakt dus niet uit om hem vol op hem vol open te draaien. Zelfs op 2 zal er voldoende warmte en gas worden tot de temperatuur bereikt is. Bij stand 10 zal dat heel hoog zijn, misschien 30 graden of meer.
Bij mij is stand 2 20 graden. 1 = 16 graden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”